Ga naar inhoud

Overzicht S50B32


sledgehammer

Aanbevolen berichten

1 Oliefilterhuis

2 Dynamo

3 Temperatuurschakelaar koelvloeistof

4 Vanos drukvat

5 Reservoir stuurbekrachtiging

6 Vacuumbediening secundaire luchtpomp

7 Stationairsteller

8 Benzinetank ontluchting

9 Olieafscheider

10 Startmotor

11 Terugslagklep

12 Benzinedruk regelaar

13 Luchtcollector (Niet afgebeeld)

overzicht.jpg

1 Oliefilterhuis

1.1 Filterdeksel

1.2 Toe- en afvoerleiding oliekoeler

1.3 Oliedrukschakelaar (Lekkage op foto te zien)

1.4 Olietemperatuurzender

1.5 Rubberen pakking tussen huis en blok

oliefilterhuis.jpg

6 Vacuümbediening secundaire luchtpomp

6.1 Regelklep

6.2 Elektrische aansturing

6.3 Naar klep luchtpomp

6.4 Vacuümleiding vanuit 6de cilinder

6.5 Blindstop

luchtpomp.jpg

7 Stationairsteller

7.1 Stationairsteller

7.2 Elektronische aansturing

7.3 Inlaatzijde vanuit luchtcollector, zie ook 13.3

7.4 uitlaatzijde naar vacuümrail

7.5 Aftakking naar benzine ontluchting, zie ook 8.3

7.6 Aansluiting naar rembekrachtiger

stationair1.jpg

stationair2.jpg

8 Benzinetank ontluchting

8.1 Regelklep

8.2 toevoer vanuit benzinetank

8.3 afvoer naar inlaat, zie ook 7.5

8.4 Aftakking naar eindstop

8.5 Elektrische aansturing

tankontluchting.jpg

9 Olieafscheider

9.1 Olieafscheider

9.2 Toevoer vanuit bovenblok

9.3 Luchtafvoer, zie ook 13.5

9.4 Olieafvoer/luchttoevoer

9.5 Carterontluchting, zie ook 13.4

olieafscheider.jpg

10 Startmotor

10.1 Starter

10.2 Startrelais (onder rubberen afdekking)

10.3 Plus pool, dikke kabel van accu, dunne van dynamo

10.4 Min pool

10.5 Schakeldraad

starter.jpg

13 Luchtcollector

13.1 Bevestigingspunten

13.2 Inlaatlucht temperatuurzender

13.3 Inlaatzijde stationairsteller, zie ook 7.3

13.4 Carterventilatie, zie ook 9.5

13.5 Uitlaatzijde olie afscheider (bovenzijde collector, niet afgebeeld), zie ook 9.3

luchtcollector.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 3
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Dit is wat je te zien krijgt wanneer je de luchtcollector verwijdert van je Z3M. Ik had een lekkende oliedrukschakelaar, en wat verouderde vacuümleidingen die ik vervangen heb, meteen even wat foto's geschoten en een leuk overzichtje gemaakt. Alles is met wat gezond verstand te volgen, maar wie kan mij deze twee vragen beantwoorden:

- De olieafscheider heeft een aftakking (9.2) naar het kleppendeksel, heerst hier een overdruk zoals in het carter, en is deze aansluiting alleen om condens op te vangen?

- Waarom heeft de luchtpomp in principe twee vacuüm bestuurde kleppen, eentje zoals in punt 6.1, en eentje na de luchtpomp zelf die weer wordt aangestuurd door deze klep? Waarom niet in één keer?

Link naar reactie

Die luchtpomp blaast volgens mij extra lucht in het uitlaatsysteem om de kat. efficienter te laten werken als de motor nog koud is. Het is namelijk lastig om onvolledig verbrande producten als CO en HC verder te laten reageren in een omgeving zonder zuurstof (en dat pompt de luchtpomp er dus bij). De kat komt zo sneller op temperatuur.

Waarom er 2 kleppen zitten weet ik niet (ik ben niet goed bekend met de s50 ;)), maar als ik heel vluchtig kijk in de onderdelenlijst van bmw.info lijkt het erop dat die pomp niet elektrisch is (zoals bij de z4 volgens mij wel zo is), en dat dus de luchtstroom zelf door een grote klep bedient wordt die vacuum gestuurd is (dus door die elektrische vacuumklep).

Een grote klep elektrisch bedienen kost veel kracht, maar een klein vacuumklepje bedienen is makkelijk (en met vacuum kan je een groot membraan aansturen).

Misschien allemaal onzin, maar dat is het 1e wat in mijn gedachte opkomt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.