Ga naar inhoud

Kilometerteller Kalibreren


Gast Freek

Aanbevolen berichten

Zoals ik al eerder aangaf: de odometer is wél exact, de speedo wijst teveel aan (althans, bij mijn Z). En ook alleen de speedo is onjuist, de boordcomputer is weer wel exact (die de gemiddelde snelheid aangeeft).

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Vandaag de Speedohealer van Healtech samen met Bergcd geïnstalleerd. Ik ga er een How-to-do van maken, die door Ad wel op het forum zal worden gezet. Installatie is niet moeilijk. Maar 2x heb je iemand nodig, omdat je nu eenmaal niet tegelijk in de kofferbak kan werken en het contact aan kan zetten.

Ik heb eerst met behulp van mijn Garmin Zumo 550 de afwijking van mijn teller bepaald. Die bleek gemiddeld (gemeten bij 50, 80, 100 en 120 km/u) 9,2% af te wijken. Deze waarde vandaag in de Speedohealer gezet en een testritje gemaakt en de snelheden weer met de Zumo vergeleken. Bleek net iets te hoog te zijn en daarom de waarde aangepast aan een afwijking van 9,0%. Mijn snelheidsmeter is nu conform de meting op basis van GPS. Mogelijk is de odometer nu niet meer correct, maar dat ga ik binnenkort eens testen met een lange rit, zodat het testresultaat beter te beoordelen is. Ik zal dit zo spoedig mogelijk op het forum laten weten.

Link naar reactie

Zou dit ook werken om de snelheids begrenzing van de M de omzeilen ?

Niet dat ik het met de 3.0 nodig heb hoor. Deze heeft al en natuurlijke begrenzing oftewel vermogen minus luchtweerstand is negatief bij 250km/h

Link naar reactie

Zou dit ook werken om de snelheids begrenzing van de M de omzeilen ?

Als je de beschrijving op de site van Healtech ( http://www.healtech-electronics.com ) leest dan zou één van de features van de speedohealer kunnen zijn het omzeilen van de speed limiter. Letterlijk schrijven ze: By-pass the built-in factory speed limiter on bikes such as.....

Of dit ook werkt in een BMW Z3 is de vraag.

Ik kan het niet voor je uitzoeken, want mijn 1.9 haalt de 250 km/u niet eens :angry: En een speed limiter zal er dan ook wel niet inzitten. Healtech zelf zit op mijn vertaalde howto te wachten, dus denk ik, dat ze dit niet weten, maar een mailtje naar ze kan natuurlijk geen kwaad.

Link naar reactie

Kon weleens populair gaan worden binnenkort....

Inmiddels is de Howto klaar en aan de howto's toegevoegd onder de naam: installeren van de speedohealer. Heb je belangstelling, download de file.

Natuurlijk ook de invloed op de kilometerstanden bekeken. En, zoals verwacht, worden ook deze door deze speedohealer aangepast.

Mijn Z3 rijdt dus ongeveer het zelfde percentage minder kilometers dan de werkelijkheid. Dus zal ook het verbruik per 100km met hetzelfde percentage hoger worden aangegeven door de board computer. Maar daar lette ik toch eigenlijk niet op, want dan had ik wel b.v. een Prius, of iet dergelijks gekocht. Of dit legaal is, heb ik nergens op het internet kunnen vinden, maar voor de zekerheid heb ik wel de beginstand bij installatie genoteerd en natuurlijk het correctie-percentage.

De snelheidsmeter is nu echter akelig nauwkeurig en daar ging het mij om.

De kosten voor dit alles bedroeg € 85,00 plus installatietijd (ong. 3 kwartier). Voor mij de moeite waard.

Met dank aan bergcd voor de hulp bij het installeren en Ad voor het corrigeren en plaatsen van de howto.

Link naar reactie

Het verbruik van de boordcomputer kun je apart kalibreren,

Bedankt voor je tip, want ik had daarover geen idee. Ik heb inmiddels op het forum de benodigde aanwijzingen gevonden.

Ga dit zeker toepassen. Eerst even een tankje gecontroleerd leeg rijden voor het benodigde echte vebruikscijfer

Link naar reactie

Goed bezig, maar....

Het is een misvatting te denken dat een navigatiesysteem een betere snelheidsmeter is dan je teller in de auto.

Kijk bijv. maar eens naar de afwijking in meters. De zuiverste meting is vanaf een vast punt tov een bewegend object.

Vraag maar aan de politie.

Maar jongens, ik ben jalours op jullie. Blijkbaar tijd zat......

Link naar reactie

Inderdaad tijd zat, maar dat heb je met een pensionado.

Ik ben het met je stelling ten dele eens. Als je echter met een gps je snelheid meet op een rechte weg en de mogelijkheid hebt een tijdje een constante snelheid te rijden, dan is zowel de afgelegde afstand als de berekende snelheid heel nauwkeurig. Tenzij je tijdens dat stuk gaat slalommen natuurlijk. Nu zu je mogelijk toch een heel klein beetje kunnen slingeren, maar een goede Z3 rijdt als een streep, dus zal het verschil minimaal zijn en zeker geen afwijking van 9% vertonen, zoals mijn snelheidsmeter deed.

QED (wat te bewijzen was :thumbup: )

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Auto makers bouwen af fabriek altijd een (fout) marge in de snelheid die de meter aangeeft en de daadwerkelijke snelheid. Deze marge verschilt per merk en kan oplopen tot wel 10 procent. Dit doen ze vanwege variaties in bandenmaten en is volkomen normaal. De marge is relatief, deste harder er gereden wordt, deste groter het verschil absoluut zal uitvallen.

Een ander reden voor automakers om een marge in te bouwen (altijd naar boven!) is om door de bestuurder niet aansprakelijk gesteld te worden voor mogelijke snelheidsovertredingen.

Ook mijn Z3 geeft op de teller meer aan. Ik schat zo'n 7-8 procent. Het gemiddelde snelheid op de boardcomputer daarentegen geeft wel de exacte snelheid aan. :)

Link naar reactie

Of de marge -op de snelheidsmeter- ook wordt 'doorberekend' in de daadwerkelijk afgelegde kilometers zou ik niet weten. Iets om uit zoeken dus!

Inderdaad tijd zat, maar dat heb je met een pensionado.

Als je echter met een gps je snelheid meet op een rechte weg en de mogelijkheid hebt een tijdje een constante snelheid te rijden, dan is zowel de afgelegde afstand als de berekende snelheid heel nauwkeurig.

Link naar reactie

Onlangs en ritje van zo'n 160 km gemaakt, voornamelijk over snelwegen. Daarbij de afgelegde afstand op 2 manieren geregistreerd.

1) Met behulp van mijn Zumo 550 (navigatiesysteem) en 2) met de kilometerteller (dagteller en totaalteller).

Hieruit is duidelijk te constateren dat methode 2 echt 9% minder kilometers registreert dan de Zumo. Deze 9% is de correctie, die ik op de speedohealer heb ingesteld om mijn snelheidsmeter te corrigeren

Mijn ervaring met de Zumo (heel veel motorritten mee gereden) is, dat dit systeem heel dicht bij de waarheid zit. Ik moet dus de conclusie trekken, dat de kilometerstanden ook worden beïnvloed, zoals al viel te verwachten. Nu ik daarvan overtuigd ben, betekent dat ook, dat het verbruik per kilometer hoger wordt. Minder kilometers geregistreerd door de Z3 gedeeld door aantal liters, dus hoger verbruik. Dit is te corrigeren in de BC van de Z3. Het is dan de vraag of de nog af te leggen kilometers in de BC ook weer juist worden berekend. Moet daar nog eens goed naar kijken.

Link naar reactie

Onlangs en ritje van zo'n 160 km gemaakt, voornamelijk over snelwegen. Daarbij de afgelegde afstand op 2 manieren geregistreerd.

1) Met behulp van mijn Zumo 550 (navigatiesysteem) en 2) met de kilometerteller (dagteller en totaalteller).

Hieruit is duidelijk te constateren dat methode 2 echt 9% minder kilometers registreert dan de Zumo. Deze 9% is de correctie, die ik op de speedohealer heb ingesteld om mijn snelheidsmeter te corrigeren

Uit je verhaal hierboven maak ik op dat bij een rit van 160 km, de kilometerteller ongeveer 145,6 km (91% van 160 km) weergeeft? Is dit correct?

Is die 146 km na correctie van de speedohealer op de Zumo of andersom?

Je verondersteld verder dat de marge op snelheidsmeter (van X%) ook tot uiting komt in de kilometerteller (dag- en totaalteller). Is het niet beter om eerst te onderzoeken of de marge van de snelheidsmeter ook wordt doorberekend in de kilometerteller? Corrigeer mij maar als ik het fout heb, maar dit zou betekenen dat wanneer de teller van een auto op een een ton staat, deze eigenlijk 91.000 echte km's heeft gelopen.

Link naar reactie

Je eerste conclusie is juist. De zumo geeft 155,6 km gereden kilometers aan. Mijn dagteller en het verschil op de totaalteller: 142,8 km. Zeg maar 9 % minder. Dit is nadat ik de speedohealer had ingesteld.

Uitgangspunt: de kilometerteller, dus de snelheidsmeter, wijkt 9% naar boven af. De teller (kilometerstanden) is echter wel correct, gek genoeg. BMW (net als andere fabrikanten) laat de snelheidsmeter echter naar boven afwijken om eventuele claims te voorkomen. Dus zonder iets te doen zijn de gereden kilometers met de originele velgen en banden wel juist. Na de pulsgever te hebben gecorrigeerd met de speedohealer zijn de gereden kilometers echter niet meer juist. Door het aantal pulsen m.b.v. de speedohealer te verlagen, wordt het aantal gereden kilometers ook met het ingestelde percentage verlaagd.

Resultaat: de snelheidsmeter is nu exact (gecontroleerd bij verschillende snelheden), maar het aantal gereden kilometers is door het corrigeren (via de speedohealer) van het aantal pulsen 9% lager dan de werkelijkheid.

M.a.w. na 100.000 werkelijk gereden kilometers, geeft mijn teller nu 90.000 km aan. Dus precies andersom dan jij veronderstelt. Legaal? Dat is nog de vraag. Maar ik zal dit bij verkoop zeker melden.

Volgend klusje is de correctie van het verbruik in liters per 100 km in de boardcomputer.

Immers de hoeveelheid gereden (geregistreerde) km's is lager dan de werkelijkheid. Dus gaat het verbruik in L/100KM omhoog. Ik moet dit nog verder uitwerken, maar ik denk dit nu al te kunnen constateren. Het theoretische verbruik is volgens de boardcomputer duidelijk omhoog gegaan. Ook moet ik het effect hiervan op de nog te rijden kilometers volgens de BC nader beoordelen.

Laat van me horen zodra ik denk hierop de juiste antwoorden te hebben gevonden.

Link naar reactie

Beste Freek,

Ik dank je voor de heldere uiteenzetting.

Als ik dit lees is het een hele klus om de snelheidsmeter (dus de snelheidswijzer) 9% naar beneden te corrigeren, zonder dat dit zijn weerslag heeft op de daadwerkelijk gereden kilometers. Ik wens je heel veel sterkte toe om dit spoedig te bewerkstelligen.

Ook ik ben mij er al een tijdje bewust van het verschil.

Ik kan beamen dat de hoeveelheid gereden geregistreerde kilometers standaard dicht bij de werkelijkheid ligt. Vanmiddag nog op een stukje van 90 km gereden met snelheden varierend tussen 80 km/pu en140 km/pu en dat komt aardig overheen.

Mijn oplossing is niet chique maar is wel praktisch en dat is om op de teller iets 'harder' te rijden dan staat aangegeven.

Dus bij 50 km/pu wegen rijd ik standaard op de teller 53-54 (dan rij ik dus de facto 50 km/pu, aangetoond middels die leuke lasergestuurde snelheidsborders langs de weg wat overeenkomst met de gemiddelde snelheid op de boardcomputer) en bij 80km/pu trajectcontrole is de wijzer bij mij standaard tussen de 80 en 90 etc. etc.

Dit is een oplossing waar ik mee kan leven, maar dit is voor iedereen natuurlijk verschillend. Maar graag verneem ik van je als je een oplossing voor deze kwestie hebt weten te vinden!

Nogmaals, dank voor de uitleg en succes toegewenst met de inspanningen.

Gegroet,

edit: zinconstructie liep niet goed

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.