Ga naar inhoud

Kilometerteller Kalibreren


Gast Freek

Aanbevolen berichten

De kilometerteller van mijn Z3 wijkt nog al behoorlijk af. Dit is het geval met de normale standaard velgen/banden als met mijn nu gemonteerde winterbanden. Bij bijvoorbeeld 120km (gemeten met mijn Garmin navigatiesysteem) geeft de teller 130 km aan. Ik denk dat een andere maat band, dat zou kunnen reduceren. Maar ik heb geen zin om 2 sets nieuwe banden aan te schaffen, zolang dit niet nodig is. Bestaat er een methode de teller te ijken/kalibreren, zodat die wat beter de werkelijke snelheid weergeeft?

Link naar reactie

Heb je het over de kilometerteller=afstandsmeter of over de snelheidsmeter? De afstandsmeting is bij mij vrij nauwkeurig. De snelheidsmeter wijkt inderdaad af. Hoewel grappig genoeg de boordcomputer met zijn gemiddelde snelheid weer wel exact is.

Over de snelheidsmeter: ik heb me dat ook weleens af gevraagd en er schijnt elektronisch wel iets aan gedaan te kunnen worden. Met de nadruk op schijnt... Maar wie weet werkt de 'ouderwetse' methode ook: wijzertje iets verzetten op het asje. Ik ben er nog niet aan toe gekomen.

Link naar reactie
  • Administrator

Van mij wijkt ook af, ca 7-10km. Rijd ik op de TomTom 120, staat mijn teller tussen de 125 en 130. Prima toch? Scheelt een hoop bekeuringen van 4+km te hard
:)
Link naar reactie

Hoi, zzz vrienden,

Wat Freek aanhaalt is niet geheel vreemd.

In mijn BMW motortijd ben ik eens zoiets tegengekomen over het ijken van de snelheidsmeter van een K100RS.

Het systeem werkt daar als volgt: op de cardan zit een pickup die pulsjes naar de klokkenwinkel stuurt.

Het aantal pulsjes per seconde wordt in de snelheidsmeter vertaald in de snelheid.

Als je het aantal pulsjes per seconde weet en weet welke snelheid daabij hoort, kun je bij een vast gegeven aantal pulsjes

met behulp van een potmetertje in het klokkenwinkeltje de juiste snelheid instellen.

Als ik mij goed herinner was het bij 50Hz, 68,5KM.

Als je bij de pickup een apparaat, b.v. een soldeerbout met een trafo, hield, pikte de sensor 50Hz op.

Met een potmetertje, diep in het klokkenwinkeltje, kon je dan de snelheidsmeter afstellen op 68,5 KM.

Mogelijk is deze truuk ook op de Z3 klokkenwinkel toe te passen.

Als iemand weet waar dit potmetertje zit en waar de pickup zit, kunnen we er misschien achter komen hoe we onze snelheidsmeters kunnen ijken.

Lijkt me een leuke uitdaging!

Grtz, Carl

Link naar reactie

Nope, geen potmetertje.

Er zijn wel oplossingen om de pulsjes die van de originele opnemer komen om te zetten naar pulsjes met een andere frequentie, maar dat wil je ook weer niet. Dan klopt namelijk ook de odometer (=afstandmeter) niet meer en verziek je de gemiddelde snelheid en benzineverbruikmeter in de boordcomputer.

Die laatste kun je overigens wel weer apart ijken :muur:.

aangepast door Tja
dubbelpost verwijderd
Link naar reactie

Het wijzertje verzetten is natuurlijk ook een methode. Maar dan zal het toch gemiddeld moeten worden, waardoor de snelheidsaanwijzing bij b.v. 50 km te laag is en bij 120 km toch nog te hoog.

Voor motoren vond ik op het internet de speedohealer. Zie http://www.healtech-electronics.com/

Lijkt ook voor auto's te kunnen werken afhankelijk van de wijze waarop de teller wordt aangestuurd. Ik ben te weinig techneut om dit te beoordelen.

Wie helpt?

Link naar reactie

Zoiets dus, maar dan kloppen je afstandsmeting en de boordcomputer niet meer. Alleen daarom al zou ik deze oplossing niet kiezen.

Overigens weet ik zo uit mijn hoofd niet of er een inductieve sensor in het diff zit (maar daar hebben ze ook een oplossing voor: een special bestellen).

Link naar reactie

Ik heb veel autoos in mijn leven gehad, maar met uitzondering van Alfa 156 SW (die was wel exact tot mijn grote verbazing) , gaven alle snelheidsmeters teveel aan. Ook de :m: QPE geeft volgens de Tom Tom bij 120 km per uur rond de 130 aan. Ik vind dat wel prettig en je houdt er dus gewoon rekening mee. Volgens mij doen de autofabrikanten dat met opzet, zit er altijd een veilige marge voor de boete snelheden zoals 50, 80,130 etc.......

Het is gewoon een kwestie van wennen.

Link naar reactie

Met dank voor al jullie reacties! Ik denk te weten, dat fabrikanten van motorvoertuigen bewust de teller meer laten aangeven dan de werkelijke snelheid. Dit om er zeker van te zijn geen claims aan hun broek te krijgen van snelheidsovertreders. Ik heb daar best begrip voor. Maar een afwijking van zo'n 10% vind ik wel erg veel. Bij mijn andere auto (geen BMW maar een Renault :sSig_ImSorry: ) vertoont de teller een afwijking van maar ongeveer 5%. Dat vind ik acceptabel.

Vandaar mijn vraag of dit op een of andere wijze in de Z3 nog bij te stellen zou zijn.

Ga maar eens een mailtje sturen naar de makers van de speedohealer. Laat het antwoord, als ze dat geven, wel in dit topic weten.

Link naar reactie

Dit is het antwoord op mijn mailtje naar healtech-electronics:

We have customers who have installed the SpeedoHealer in the Z3

successfully.

Part number you need:

SH-V4 + SH-U01

Kind Regards,

/Norbert

www.healtech-electronics.com

Voordat ik tot aankoop overga zal ik ze nog het nodige vragen, zoals installatie-instructies, etc.

Bovendien natuurlijk de prijs van deze 2 eenheden. De SH-V4 kost - denk ik - €79,00. SH-U01 kan ik bij hen op de site niet vinden.

Link naar reactie

Gevonden op ebay. Omgerekend voor de combinatie ongeveer € 103,00 plus € 12,00 verzendkosten De vraag is echter of die leverancier ook de nodige support kan leveren voor installatie in m'n Z3. Ik heb een vervolgmail gestuurd met de vraag wat dit bij hen moet kosten, de verzendkosten en of ze ook een installatie-instructie voor de Z3 hebben. En zo nee, of ze me in contact kunnen brengen met een Z3-gebruiker. Laat hun antwoord natuurlijk even weten.

Link naar reactie

Via de fabrikant van de speedohealer kreg ik een contact adres van een gebruiker, die destijds ook een Z3 had. Deze een mail gestuurd en eigenlijk tot mijn verbazing stuurde hij mij een uitgebreide mail terug over zijn ervaring en een uitgebreide how-to-do. Hieronder vindt je de inleiding van zijn verhaal. Hij heeft dus een prima ervaring en bovendien registreert de Odometer ook nog eens wat minder kilometers dan de werkelijkheid. Of dit legaal is weet ik niet.

De Nederlandse importeur vraagt € 79,00 voor de complete set!!

Ik ga er beslist één kopen en voor de inbouw de hulp inroepen van mijn vriend bergcd. Ik ben niet zo'n techneut.

Maar met zijn hulp moet dit beslist gaan lukken.

Indien er interesse bestaat, dan kan ik de how-to-do natuurlijk wel op de site (laten) zetten. Moet nog even uitzoeken hoe.

I did put the Speedohealer on my 2001 Z3, although I sold the car over three years ago. My speedometer was off about 6% (went and got it tested) and I got tired of constantly doing the mental conversion. It worked perfectly, and the side benefit is that you odometer runs a little slower (i.e., you are going more miles that what is actually being displayed).

The unit is relatively simple to install. I was able to take the power/gnd from a line going to the soft top pump, and the two other signal lines go in series with the sensor wire (which you need to cut). This wire is available if you take the trunk matt out - you will see a small set of wires, wrapped in tape, towards the back of the trunk. I put the Speedohealer itself in the same area as the soft top pump (left side of trunk behind the covers)

Link naar reactie

Of dat legaal is weet ik ook niet, maar ik zou in ieder geval de km stand even documenteren en als je 'm ooit verkoopt dit verhaal (met de correctiefactor...) erbij vermelden.

En een howto op de site zetten is simpel: dat kun je niet. Meldt je bij ad_k (onze howto-redacteur) of beter nog: plaats het hier in een nieuw topic. Dan kunnen anderen er nog op reageren. Ad veegt dan een keer jouw verhaal en de relevante opmerkingen bijelkaar en Presto! je Howto komt online.

Link naar reactie

Bedankt voor je advies. Ga dit zeker opvolgen.

In de howto's komen online heb ik al een reactie geplaatst, dat de gegevens beschikbaar zijn. En ook verwezen naar dit topic.

Hoor wel of er belangstelling voor is en als dat zo is, dan zal Ad er ongetwijfeld om vragen.

Link naar reactie

Hoor wel of er belangstelling voor is en als dat zo is, dan zal Ad er ongetwijfeld om vragen.

Laat maar komen........... als je mijn email adres moet hebben hoor ik het wel....of stuur je het via het forum?

Groeten

Ad

Link naar reactie

Vrienden in den ZZZ,

De discussie in dit topic over het aantal afgelegde KM's tov de aangegeven snelheid heeft mij aan het denken gezet.

Volgens mij is er een rechtstreeks verband tussen de odometer en de speedometer.

Als mijn speedometer 120KM per uur aangeeft, moet mijn odometer na een uur rijden met die snelheid, 120 KM meer aangeven.

Als die 120 KM per uur op de speedo in werkelijkheid maar 110 KM per uur is, geeft de odometer na dat uur rijden dus 10 KM te veel aan.

Ergo: als je de speedometer afstelt op het werkelijke aantal KM's per uur, geeft je odometer ook het juiste aantal gereden KM's weer.

Want, afgesteld op het juiste aantal KM's per uur, heb je na een uur rijden met het weergegeven aantal KM's per uur, ook dat aantal KM's afgelegd.

Dus, met die speedohealer begeef je je niet op illegaal gebied, maar geef je juist de werkelijkheid weer!

Is mijn redenering fout?

Schiet er maar gaten in!

Grtz, Carl

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.