Ga naar inhoud

Welke Vering En Dempers Heb Jij Onder Je Z?


Aanbevolen berichten

Ik zie op het forum verschillende topics over vering. Het leek mij handig voor een ieder jouw ervaringen te delen.

Er is een keur aan merken en soorten met allen hun voor en nadelen en dat maakt de keuze er vaak niet makkelijker op. KW, Eibach, H&R, Koni, Bilstein, ..... etc. etc.

Dus heb je wat aan je onderstel gewijzigd, deel het hier met de andere forum leden.

Z3 :m: met KW variant 1 schroefset

Kostenindicatie:

€1150 - €1250 (afhankelijk montagetijd en benodigde onderdelen als spacers, bouten etc.)

Eisen en wensen:

Na een aantal maanden met de Z3 :m: te hebben gereden, waaronder een vakantie naar Italië, had ik het gevoel dat de wegligging wel wat strakker mocht.

Maar met strakker bedoelde ik dan ook niet dat het gelijk een stug stuiterballetje moest worden.... Ook wilde ik nog normaal over een drempel heen kunnen, met dit wegmeubilair wordt je immers doodgegooid in NL.

Dus op naar Reeuwijk om langs Dr. Ruud te gaan! Bij het genot van een beker warme thee en een stroopwafel samen de mogelijkheden doorgenomen. Na verschillende merken te hebben vergeleken ben ik uiteindelijk op een KW variant 1 schroefset uitgekomen. Geen toeters en bellen in verstelmogelijkheden, dat gebruik ik immers toch niet. Daarnaast is de Z3 Specialist dealer van KW en heeft de nodige ervaring hiermee. De variant 1 set werd besteld en een week later was ie binnen.

kw1x.jpg

Nadat de Z3 specialist een uurtje of 2 á 3 aan het schroeven was geweest zat het spul eronder. De hoogte was in 1x goed ingesteld wat getuigd van de nodige ervaring.

Conclusie:

Optisch alleen al een hele verbetering, maar uiteindelijk gaat het om het resultaat. En dat mag er wezen! Inmiddels zo'n 500km mee gereden. Een wereld van verschil. Lange bochten kunnen met hoge snelheid worden genomen zonder enige body-roll. De auto blijft mooi vlak. De sturing is precies en direct. Op de snelweg geen deining meer.Top! Drempels zijn geen probleem en het comfort is ook goed dankzij de gedeelde, progressieve veer voor (zie foto). Qua comfort voelt het iets directer als origineel maar zeker niet stug of hard. Je krijgt beter gevoel met de weg en daar hou ik persoonlijk wel van.

Voor de buikschuivers onder ons is verder verlagen van de auto dan wat ik heb laten doen uiteraard mogelijk met deze schroefset. ik heb er echter bewust niet voor gekozen.

Ook was er voor een 5mm bredere spacer nodig om mijn voorvelgen beter te laten vrijlopen t.o.v. de demper.

Ik kan deze set aanraden.

kw2hr.jpg

kw3b.jpg

kw4k.jpg

Het eindresultaat:

z3mkwsetenhardtop.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn Z3 2.8 roadster heb ik verlaagd met een H&R street verlagingsset, 30mm rondom verlaagd (iets minder in vergelijking met de M-veren) en daar ben ik zeer tevreden over! In combinatie met de originele M-dempers zijn ze te monteren, en het comfort ligt voor de ongelofelijke verlaging toch redelijk hoog. Drempels moeten iets langzamer genomen worden, maar het rijdt heerlijk. Het weggedrag is 100% verbeterd t.o.v. een M-onderstel.

Omdat ik van verandering houd en een Eibach Pro Kit verlagingsset tegen ben gekomen voor een vrij gunstige prijs gaat die eronder ipv de H&R, volgende week bij onze Ruud. Dan komt mijn H&R verlagingsset overigens te koop, en kan ik ook wat feedback geven over het rijden met een Eibach verlagingsset. Ik kan overigens wel zeggen dat, in combinatie met de standaard (M of non-M) schokbrekers op de Z3 het erg goed rijden is met zo'n verlagingsset! De auto rijdt werkelijk fenomenaal..

Uiteraard is een schroefset net een stapje verder, aangezien dan de schokbrekers ook worden vervangen en de verlagingshoogte aan te passen is, maar de prijzen liggen dan ook iets anders.

Op mijn vorige Z3 overigens had ik ervaring met een goedkope schroefset van een vrij onbekend merk (naam zelfs vergeten) voor ongeveer 400 - 500 euro, maar dat was niet te rijden. Auto lag strak op de weg maar de demping was 0,0. Dus ik raad eenieder aan die overweegt die stap te nemen, niet voor duurkoop te gaan maar voor wat aangeraden wordt!

Link naar reactie

Ik wil komend jaar mijn onderstel aanpakken. Nieuwe schokbrekers, rubbers, etc. etc. van origineel BMW en Meyle. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de diverse merken. Want als ik dan toch bezig ga kan het ook wat anders worden dan BMW materiaal natuurlijk.

Alvast bedankt, Paul

Link naar reactie

Hi Paul,

Binnenkort komt mijn verlagingsset van H&R vrij, die zijn voor de zescilinder Z3's. Is als nieuw, heeft slechts een half jaar onder de auto gezeten, ik heb een nieuw setje van Eibach gekocht. Rijdt heerlijk, maakt de auto strak, optisch super (3cm lager) en rijdt echt heerlijk! Wellicht iets voor jouw Z3 dan? Zijn te gebruiken icm de originele schokbrekers. Let me know!

Groetjes

Lawrence

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ik rakel dit onderwerp even op;

Mijn Z3 2.8 heeft nu 110K gereden en ik ben inmiddels overgestapt van H&R veren rondom naar Eibach rondom. Dit in combinatie met de nog originele schokbrekers van het M-onderstel.

Ik rijd heel erg veel met de auto door Amsterdam, en het is zeker weten goed te doen. Erg comfortabel in de stad en op de snelweg ligt de auto als een blok op de weg!

Maar nu vroeg ik mij af; wanneer zouden de schokbrekers normaliter vervangen moeten worden? Want het zou namelijk ook wel een beetje 'zompig en sponzig' kunnen worden lijkt me als je schokbrekers inmiddels voor meer dan een ton en langer dan 10 jaar onder je auto zitten.

Stel dat ik naar een setje schokbrekers zou willen dat het comfort hoog houdt maar de wegligging niet verslechtert en in combinatie met de Eibach Pro Kit verlaging te gebruiken is, wat raden jullie dan aan? Koni? Bilstein? Monroe? Origineel BMW maar dan nieuw?

Link naar reactie

Hoi Enzo,

Dat is nou ook mijn dilemma. Bij mijn vorige ZZZ bleek na aankoop dat de voorschocs niet meer goed waren. Auto reed werkelijk belabberd, vooral op hogere snelheid en bij spoorvorming. De auto had toen 67.000 km achter de rug. Dus het kan bij jou ook best al aan de orde zijn. Mijn huidige ZZZ heeft intussen 118.000 km gereden en ik vertrouw de zaak dus niet meer qua schocs. Mijn 1e idee was om alles met Meyle en BMW onderdelen 'op te lossen' maar nu twijfel ik over een setje. Dit jaar komt het er niet meer van maar volgend jaar hopelijk wel. Overigens rijdt mijn huidige ZZZ beter dan de vorige dus ik neem nog even de tijd om eea te overdenken. Maar een combi tussen nieuwe M-dempers en je Eibach kit is vast OK. Gaat er vast en zeker in kwaliteit op vooruit zonder je comfort te verliezen. Overigens koste mij de vervanging van de voordempers all-inclusive € 750, achter zou nog een extra € 450 zijn geweest. Daar heb je ook een setje voor lijkt me. Ik neig intussen naar de KW var.1 gezien de opmerkingen in dit draadje. De M-dempers zijn trouwens van Sachs die als 'niet-origineel BMW' goedkoper te krijgen zijn.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.