Ga naar inhoud

Slotbouten ?

Mark79

Aanbevolen berichten

• Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

• Administrator

Het hangt natuurlijk wel af van de lengte van de benodigde (gewone) wielbouten voor je nieuwe velgen ... Weet je of je de bestaande wielbouten hergebruikt (kunnen) worden, of komen er nieuwe bij?

Link naar reactie

Kwestie van een wielbout er uit draaien en meten misschien? Ik heb een set slotbouten gekocht bij arkautos.nl in Harmelen voor het luttele bedrag van € 15,95. Prima set passend op mijn Z3. De bouten zijn voorzien van een draaiende ring, zodat ze er zonder de bijgeleverde sleutel beslist niet uit te draaien zijn. Je zou een telefoontje kunnen wagen.

Deze slotbouten zijn trouwens bij heel veel webshops te koop, als je even googled op het echte artikelnummer.

Link naar reactie
  • Administrator

Kwestie van een wielbout er uit draaien en meten misschien ...

Daarvoor zul je wel eerst moeten weten of voor de nieuwe velgen langere wielbouten nodig zijn dan op de standaardvelg zoals al opgemerkt ...

Link naar reactie

Dat begrijp Ik ook. Wat ik gedaan heb, is simpel. Een wiel er af gehaald en in mijn geval de winterband er op gezet. De bestaande wielbout er ingedraaid en gekeken of deze lang genoeg was en voldoende was aan te draaien (met een momentsleutel). Zo ja, dan is het verhaal zeer eenvoudig. Zo nee, zul je moeten bepalen of de bestaande bout te kort of te lang is en ongeveer hoeveel.

Bij de Z3 passen de bestaande wielbouten prima, zeker als de steek van de velgen ongeveer gelijk is. Deze is voor de Z3 47 als ik het goed heb, maar een vriend van mij (ook Z3) heeft er velgen op zitten met steek 32 (staan dus meer naar buiten) en daar ging het ook prima.

Misschien een suggestie om ook jouw probleem op te lossen?

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

zodat ze er zonder de bijgeleverde sleutel beslist niet uit te draaien zijn.

Je kan toch een andere bout erop lassen? of een dop-sleutel er overheen slaan?

Tenminste; dat soort verhalen hoor ik weleens, of is dat gewoon een " broodje aap"

Link naar reactie
  • Administrator

Mark heeft zijn nieuwe velgen nog niet, dus die kan niet volgens jouw methode vaststellen wat de juiste maat bout is. Vandaar ook mijn eerste post: Mark zal eerst moeten weten of zijn bestaande wielbouten wel hergebruikt kunnen worden (bijvoorbeeld door navraag bij de verkoper van zijn nieuwe velgen, als hij daar voldoende vertrouwen in heeft) en anders even moeten wachten om inderdaad "jouw methode" toe te passen.

Mark, verkoopt de verkoper overigens niet ook slotbouten? De meeste velgen-/bandenverkopers doen dat namelijk wel; is vaak makkelijk verdienen vanwege sentiment koper over nieuwe velgen ("Maar u wilt toch niet dat iedereen er zomaar van door kan gaan met uw prachtige nieuwe velgen, meneertje?") Zou dat niet de makkelijkste oplossing zijn?

Link naar reactie
  • Administrator

^^ Widebody; dat heb ik ook vaker gehoord. Ook van gerenommeerde partijen. Maar dan heb je natuurlijk wel a ) meer gereedschap nodig om als velgendief je slag te slaan en b ) je zult meer lawaai maken ... Je maakt diefstal dus wel moeilijker / onaantrekkelijker, maar zeker niet onmogelijk ...

Link naar reactie

Je kan toch een andere bout erop lassen? of een dop-sleutel er overheen slaan?

Tenminste; dat soort verhalen hoor ik weleens, of is dat gewoon een " broodje aap"

Alles kan. Maar voordat ze op 4 slotbouten iets gelast hebben zijn ze - denk ik - toch wel een tijdje bezig. En slepen met een lasapparaat lijkt toch wel een flinke klus.

Om mijn slotbouten zitten - behoorlijk aardig - aangebrachte ronddraaiende ringen, die juist beschermen tegen het gebruik van allerlei ander gereedschap. Je krijgt heel moeilijk vat op de slotbout.

Ik moet er wel voor zorgen de codesleutel niet kwijt te raken, want dan heb ik een geweldig probleem.

Link naar reactie

als de steek van de velgen ongeveer gelijk is. Deze is voor de Z3 47 als ik het goed heb, maar een vriend van mij (ook Z3) heeft er velgen op zitten met steek 32

uuh steek?

waar je het nu over hebt noemen wij de et (einpress tiefe) dit heeft totaal niets te maken met de benodigde lengte van de bouten.

wat men het beste kan doen is de beoogde bout in de velg steken in het daarvoor bestemde gat en aan de andere kant kijken/meten hoeveel de bout uitsteekt.

bij een M 12 X 1.5 dient dat ten minste 12 mm te zijn in mijn beleving.

het is btw verbazingwekkend hoeveel er nog over dit onderwerp gezegd kan/moet worden.

Link naar reactie

die 12mm is zeker aan de veilige kant normaal is 0,8 x bout diameter genoeg, een moer is nl 0,8 vd diameter bout. maar dat terzijde.

Ik zelf ben ook op zoek naar slotbouten met een lengte van 50mm ivm de spacers die gemonteerd zijn, ik ben ze nog niet tegen gekomen

Link naar reactie

ja nogal wiedes mark.

de benodigde maat is m 12 met een schroefdraad spoed van 1,5 mm dat geld voor alle hedendaagse bmw,s

waar de discussie over ging was de lengte van de bouten.

ik hoop dat je geluk hebt en dat de bouten idd passen (zal wel )

Link naar reactie

Lui, letten jullie op dat jullie (of een bandenboer....) die anti-diefstalbouten niet met een slagmoersleutel los en vasttrekken, anders kunnen ze stuk gaan ;)

Gewoon met een rateltje & momentsleutel.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in