Ga naar inhoud

Spiegelschalter mit Umschalter (schemafoutje)

Tja

Aanbevolen berichten

GEK word ik ervan.

Ik zit in het schema te speuren hoe de spiegelverstelling werkt, maar volgens mij kan wat daar staat gewoon niet. Dus - voordat ik mijn verstand verlies - wie heeft er nog zo'n schakelaar voor mij? Kapot mag ook, graag zelfs - een post mortum is wat mij betreft geen probleem, maar nu moet ik weten hoe die in elkaar steekt.

Lekker belangrijk zul je denken. Ach, iedere gek z'n gebrek. Dit is het mijne :horse: .

Voor degenen die het weten willen: de spiegelverwarming vreet zo'n 18 Watt aan vermogen per spiegel, hoewel dat terugloopt tot 8 Watt als hij warm wordt. Ik heb nog niet gezien dat de verwarming helemaal wordt uitgeschakeld.

EDIT: schema erbij gezet, anders denken ze nog dat ik het verzin...

spiegelschakelaar.gif

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nou ja.... afgerond... Er zijn nog wat kleinigheden. Zo moeten we het nog even over de validatie hebben en het toegangs/afkeurbeleid. Ik zag een heleboel "spammers", terwijl we volgens mij juist de doormelding naar IPB uitgezet hadden?

Enfin, ontopic spiegels: ik heb al een tijdje een upgrade van de spiegelvoetjes op mijn lijstje staan en daar kom ik nu eindelijk aan toe. Heb voor de tussentijd even een setje 2ehands spiegels gekocht zodat ik niet zonder hoef rond te rijden, maar die zijn uit elkaar geweest en ik zat dus de bedrading te controleren. En zodoende kwam ik bij die vermaledijde schakelaar...

Kortom: lekker hobbyen. Dat forum draait zo wel lekker door.

Maarre.... heb je nou zo'n schakelaar voor me?!?!

Link naar reactie

Bart,

[voorbarige modus aan] Ik ben even in het schema gedoken, maar je hebt gelijk, wat er staat kan niet juist zijn.

volgens mij hebben ze in het spiegelschema 75bl/ws en 5bl/sw verwisseld, in ruststand staat er nl. altijd een + op 75bl/ws

en als ik kijk naar de schakelaar dan zijn 1 en 4 mechanisch verbonden en 2 en 3 ook volgens het schema.

[edit1]: als ik er nog langer naar kijk begint het ook al wazig te worden.

En 1 motor voor alle richtingen lijkt me ook stug? [voorbarige modus uit]

[edit2]

Ik heb nu nog even weer gekeken en de symbolen uit een TIS document gevonden, maar het lijkt erop

dat in de spiegelschakeling het thermokontakt normaal gesloten is en het verwarmingssymbool erachter zit.

Als de schakeling in rust is, dan loopt er een stroom van + via nulstand schakelaar 1/4 en nulstand 2/3 via .75 BL/WS

en dan naar het thermokoppel/motoraansluiting.via verwarmingselement en dan naar de massa.

Doordat schakelaar 1/4 bestaat uit 3 gekoppelde wisselschakelaars kun je de op/neer richting sturen en wordt er gebruik gemaakt

van de diodeschakeling (wat ie doet??).

met de gekoppelde wisselschakelaars 2/3 kun je de l/r bedienen en wordt de diodeschakeling niet gebruikt, dus kennelijk een foefje

om met 1 motor dit te kunnen doen o.i.d.

Hopelijk heb ik je hier iets mee kunnen helpen, Bart, (maar ik denk dat jezelf ook al wel zover was.) :)

aangepast door CorvH
Link naar reactie

:clapping:

[edit2]

Ik heb nu nog even weer gekeken en de symbolen uit een TIS document gevonden, maar het lijkt erop

dat in de spiegelschakeling het thermokontakt normaal gesloten is en het verwarmingssymbool erachter zit.

Als de schakeling in rust is, dan loopt er een stroom van + via nulstand schakelaar 1/4 en nulstand 2/3 via .75 BL/WS en dan naar het thermokoppel/motoraansluiting.via verwarmingselement en dan naar de massa.

Dat klopt en daar is ook niks mis mee.

Doordat schakelaar 1/4 bestaat uit 3 gekoppelde wisselschakelaars kun je de op/neer richting sturen en wordt er gebruik gemaakt van de diodeschakeling (wat ie doet??).

Met die drie gekoppelde wisselschakelaars doe je het volgende (kijk even naar de linker spiegel, dus als de richtingschakelaar op 5 zou staan):

De linker twee schakelaars gebruik je om de polariteit op BL/WS resp SW/WS +/- (1=Nach oben) danwel -/+ (4=Nach unten) te maken. Daarmee bepaal je de draairichting van de stelmotor.

De rechtse schakelaar zet in zowel stand 1 als stand 4 de + op BL/SW. Daarmee trekt de solenoid aan (da's dat blokje met de schuine streep). Doordat die aantrekt, bedient de motor de op/neer richting van de spiegel. Als de solenoid niet is aangetrokken, bedien hij de links/rechts richting.

De diode die eroverheen staat in de sperrichting is een flyback diode om de spanningspiek af te voeren die ontstaat bij het uitschakelen van de solenoid.

En inderdaad wordt in ruststand de + op BL/WS samen met de massa op BR gebruikt om de spiegelverwarming te voeden.

Tot zover klopt alles....

Maarre.... geen schakelaar, begrijp ik? :cold:

Link naar reactie

Zie hier: de schakelaars in ruststand. Rood =+12 Volt. Groen = massa. Het blauwe cirkeltje: de boosdoener.

Volgens dit schema zou het motortje de hele tijd draaien in ruststand. Mijn vermoeden: de verbinding in het blauwe cirkeltje in het rechtse gedeelte van de 2-3 schakelaar is onjuist.

spiegel2.gif

Link naar reactie

Bart,

Dit is het schema waar ik naar heb gekeken, komt van ETM_Z3_ 2000.

Deze bevestigd dus wat jij aangeeft m.b.t. tot de verbinding in het blauwe rondje, hier zit deze verbinding er niet in getekend.

Het spiegelschema is identiek.

z3_2000_etm.jpg

Link naar reactie

:groupwave:

Cor, je hebt me gered. Mijn gekte lijkt weer gekalmeerd :horse: .

Misschien kom ik zelfs aan toe om nog wat aan het forum te doen vandaag :sCo_chinscratch:. Ik zal in ieder geval dit topic even weghalen uit de "Te koop" sectie. Dank!

Link naar reactie

Heb ik al 2 dagen die vette letters, begin er aan te wennen.

Misschien speciaal voor de ouderen onder ons? :book:

ps krijg volgende forum foutmelding :

Het aantal openende reactielabels komt niet overeen met de sluitende reactielabels

????????????????

Link naar reactie

Vette tekst: het heeft onze aandacht.

Reactielabels: dan klopt het aantal openings tags [kwoot] niet met het aantal sluittags [/kwoot]. De spelfout in dit voorbeeld is opzettelijk.

Dacht al dat het met de quote maken had, toen ik hem er uit gooide kon in de reactie plaatsen.

Link naar reactie

Roger heeft een Nederlands taalpakket van IPB geïnstalleerd. En daar zitten nog een aantal kleine.... eh.... 'eigenaardigheden' in :schater:

Als je bijvoorbeeld een reactie toevoegt, gebeurt dat standaard in de beperkte editor. Als je meer wilt, moet je rechtsonder op de knop "Meer opmerkingsopties" klikken. WTF zijn 'opmerkingsopties' nu weer....

Ach het went. En als jullie dan gewend zijn, heeft Roger misschien een keer tijd om te lezen hoe hij dat taalpakket kan aanpassen :book: ...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in