Ga naar inhoud

Z3 Valt Na Enkele Seconden Stil Na Dansen Toerental

freres2907

Aanbevolen berichten

Hoi,

is er iemand die een idee heeft wat dit probleem zou kunnen zijn?

Ik heb het volgende voor:

- starten van de motor

- enkele seconden draait hij stabiel

- dan begint het toerental te zakken en probeert de wagen te compenseren

- dit gaat enkele keren op en af tot hij uiteindelijk stil valt

Je kan dit zien op het volgende filmpje:

http://hotfile.com/d...EO0036.mp4.html => is 0,4 Mb groot en je kan dit gratis downloaden

Wat ik ervoor al heb gedaan (dus voor dit probleem voor kwam, na deze werken heb ik er wel enkele weken en kilometers mee gereden ) is:

- nieuwe bougies

- vervangen stationairtoerentalregeling => maakte een verschrikkelijk lawaai en rammelde als je er mee schudde (na demonteren

- standaard onderhoud)

Ik heb de wagen ook al eens aan de computer gehangen maar de enigste stuurdoos die ik kan vinden is de volgende "12 Motor controle ISO 9141" en die zegt eigenlijk niet veel => toerental, koelvloeistoftemperatuur, ...

Het tabblad met fouten is leeg ...

Is dit normaal? Zou ik nog andere stuurdozen moeten vinden?

Iemand een idee wat ik zou kunnen controleren?

Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Je hebt dus een obd2 lezer en die geeft helemaal geen fouten?!? (en die werkt wel goed?) (lees je ook temperatuurwaarden en rpm waarden?)

Het lijkt mij iets met dat de mengselverhouding verkeerd is. Dat kan doordat er ergens valse lucht wordt aangezogen (maar het rare is dat dat dus niet in het begin gebeurt), maar wellicht ook een verstopt brandstoffilter?

Ik denk dus aan mengselverhouding omdat de motor probeert (zo lijkt het althans) om zichzelf aan de gang te houden.

Lastig te zeggen zo vanaf het filmpje. (op youtube zetten is overigens makkelijker ;))

Ik denk dus dat je je stationairregelingsysteem als eerste moet nakijken, of dat die goed geinstalleerd is en goed werkt.

Link naar reactie

Geen foutmeldingen suggerereert inderdaad iets als valse lucht, c.q. stationairregelaar als voor de hand liggende oorzaken.

Andere suggesties (uit eigen ervaring, en op volgorde van impact op je spaarvarken):

- gasklep(pen) schoonmaken

- positiesensoren op de gaskleppen vervangen

- krukassensor loopt op z'n laatste benen: vervangen

Voor de eerste twee: zie dit topic

De laatste is niet heel ingewikkeld, maar moet tot foutmeldingen leiden, en zou je dus moeten kunnen uitlezen...

Link naar reactie
  • Administrator

Heb dit ook gehad bij mijn E36 coupe, heeft een jaar geduurt voordat de dealer erachter kwam wat het was. Bij mij was het de sensor die in de aanvoerbuis zit direct op de luchtfilter (was met het blote oog niet te zien dat deze kapot was)

Heb nu even niet de mogelijkheid om het op te zoeken maar zal morgen ff kijken

Link naar reactie

nog voldoende benzinedruk, als je filtertjes vertopt zitten krijgt ie het bij de start wel even op orde en na een tijdje niet meer

bij gasgeven loopt de druk toch wel op en is het geen probleem.

zou eens je benzinesysteem laten nakijken op leeftijd filter en of aanvoer :hypocritesmiley:

Link naar reactie

Hoi,

bedankt alvast voor de reakties.

Deze namiddag, terwijl het nog niet donker is, nog eens de computer aan de Z3 gehangen. Het verschil met gisteren, eerst eens gestart (en jawel ... stilgevallen).

maar, deze keer bij het uitlezen wel een fout gevonden:

probleem met nokkenas positiesensor

imag0482y.jpg

Hierna nog enkele malen gestart met als resultaat dat hij nu en dan wat langer stabiel draait en soms ook onmiddelijk uitslaat, het lijkt allemaal nogal variabel ...

nog feedback op de andere opmerkingen:

- brandstoffilter -> is pas begin dit jaar vervagen (feb / maart van 2011). tenzij er een vervuiling in de getankte benzine zou zitten, moet die nog even mee kunnen

- stationairregeling -> hier kan je eigenlijk weinig verkeerd aan installeren -> 2 bouten los en vast maken en 1 kabeltje aansluiten.

waar ik wel nog mee zit is het volgende: nu en dan krijg ik ook dat zowel het lampje van de tractiecontrole en de ABS aangaan en na een tijdje weer uit gaat, maw ook een sensorprobleem ...

Zou het dan bvb ook aan de stuurdoos kunnen liggen die nu en dan kapot gaat?

aan pimgmx, is er ergens een beschrijving van hoe ik dit moet herstellen ? Ik heb nu idd een fout kunnen uitlezen.

Nogmaals bedankt voor jullie reakties !!!

Steven

Link naar reactie

zo te lezen is het echt tijd om even bij roodkapje langs te gaan -> die zet het geheel wel op orde

zelf zoeken in dergelijke meldingen is lastig ...

:hypocritesmiley: dit gaat langer duren dan je zou willen en hij is er echt zo mee klaar... :horse:

Link naar reactie

Hoi Phantom,

uit wat ik hier al op het forum heb gelezen zal roodkapje dat zeker kunnen, alleen ... ik woon in Melle Belgie (dat is tegen Gent) en op dit ogenblik krijg ik de Z3 niet van de oprit af, laat staan een tochtje naar Nederland ...

groetjes

Steven

Link naar reactie

zelf zoeken in dergelijke meldingen is lastig ...

Zelf zoeken in meldingen is helemaal niet lastig. Het is pas lastig als je een probleem moet oplossen waarbij je afhankelijk bent van de informatie die een ander geeft die zelf niet (of nog niet) in staat is het probleem op te lossen ;)

Maar Ruud zal ongetwijfeld wel het probleem kunnen oplossen :)

Maar controleren of de nokkenassensor nog in goede doen is is wellicht een start?

(of andere positiesensoren zoals al eerder gesuggereerd)

Link naar reactie

zo te lezen is het echt tijd om even bij roodkapje langs te gaan -> die zet het geheel wel op orde

@Phantom, het feit dat members hier om technische tips vragen houd niet in dat je iedereen op Roodkapje hoeft te wijzen. Zijn naam is hier alom bekend. Er zijn op het forum ook mensen die zelf wat proberen te fiksen....

Link naar reactie

probleem met nokkenas positiesensor

waar ik wel nog mee zit is het volgende: nu en dan krijg ik ook dat zowel het lampje van de tractiecontrole en de ABS aangaan en na een tijdje weer uit gaat, maw ook een sensorprobleem ...

aan pimgmx, is er ergens een beschrijving van hoe ik dit moet herstellen ? Ik heb nu idd een fout kunnen uitlezen.

Steven,

Ik zag dat je al een 'how to' voor de nokkenassensor gevonden hebt, die is inderdaad niet al te moeilijk om te vervangen...

Tip: schaf een originele BMW-sensor aan, ik installeerde een goedkoper alternatief dat dagen na installatie al de geest gaf :muur:

ABS/tractiecontrole: kan een veelheid aan oorzaken hebben. Als je zoekt op het forum (zoekterm: 'ABS') vind je hier vanalles over. De oorzaak kan variëren van vuile ABS-sensoren bij je wielen (schoonmaken of vervangen, zijn niet al te kostbaar) tot en met een defecte ABS-computer (niet goedkoop!).

Als je de wagen opnieuw aan de computer hangt: kan je dan de foutmelding(en) die hierbij hoort/horen uitlezen? Die kunnen je misschien verder op 't goede spoor brengen! Als er een specifieke ABS-sensor genoemd wordt weet je dat 't meevalt...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in