Ga naar inhoud

Kabelboom Z3 coupé - wat een prut!


Carregatrap

Aanbevolen berichten

Hallo,

Verleden week had mijn vriendin gepoogd haar achterruitwisser te gebruiken. Helaas, niks, niente. Dit WE even gekeken, ruitenwisser blijft staan, geen ruitenwisser motor te horen, wel pomp doch helaas de sproeivloeistof loopt aan de basis van de wisser langs de carrosserie, niks te sproeien.

Na effen op het net gecheckt te hebben, blijkt een veel voorkomend euvel de kabelboom te zijn, breuk bij de overgang carrosserie naar kofferdeksel. Nou moe, ik leg die kabelboom bloot, na het nodige gepruts en wat zie ik?

Eén, twéé, nee drie draden rats door! Twee bruine en een zwarte. Ah en ook nog één, twéé draden waarvan de isolatie weg is. Een een paar draden die al gerepareerd geweest zijn. KWALITEIT ZEG. Kofferdeksel van mijn Jeep is waarschijnlijk al 1000 x maar geopend en geen miserie.

Nu, alles gerepareerd, wat een miserie zeg, gepruts, sukkelen, sakkeren, vloeken, trekken, duwen, :thumbup::kisstogether:

Terug geprobeerd en ja hoor, ik hoor nu ook de motor van de wisser, alleen vertikt ie het om te wissen. KAN HIERAAN VERHOLPEN ZONDER HET GANSE ZOOTJE TE MOETEN DEMONTEREN LANGS BINNEN? IEMAND EEN SUGGESTIE :foto:

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hoi,

https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=9699

In de "how to", bovenstaande link, deze staat ook op de startpagina van het forum, kun je vinden wat je zoekt.

Forumlid "Brandrover" levert reparatiekit voor de kabelboom van de achterklep van de coupe,

Moet zeggen dat ik er bij allebei mijn coupe's (nog) geen last van heb gehad.

Succes hiermee los je het "zeker en vast" op! (Zo zeggen jullie dat toch in Belgie)

Groeten Maarten

Link naar reactie

Vooral even rustig blijven en je niet opwinden. :thumbup:

En vergeet niet dat het hier over auto's gaat die maar in heel beperkte oplage zijn gemaakt en die intussen ook al ruim 10 jaar oud zijn.

trouwens buiten enkele "prullen" krijg je toch heel wat rijplezier terug van je Z coupe

Waar vind je nog een leuke achterwielaangedreven speelgoedje met sperdifferentieel, hydraulisch servostuur (met lekker veel feeling) 2 zitplaatsen en een koffer?

En dat allemaal heel erg betaalbaar!

greetzzzz :lachen:

Link naar reactie
:thumbup:

Nu wordt het nog beter, de hoogteverstelling van de zetel kant chauffeur werkt niet meer, geen kik, alleen voor en achteruit. Wat is dit zeg? Doet me denken aan m ijn Lancia van in de jaren 80, ook altijd prullen. Ja zeg.

Wat kan daar nu aan stuk zijn?????

:lachen:

Wel een belediging om een BMW z3 coupe te vergelijken met een Lancia.........., of het moet een delta integrale of stratos zijn maar dat zal wel niet.......

Hier weer hulp topic voor je probleempje:

https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=...toelverstelling

Gebruik de "search"knop en je vindt veel.

Mzzl Maarten

Link naar reactie
En vergeet niet dat het hier over auto's gaat die maar in heel beperkte oplage zijn gemaakt en die intussen ook al ruim 10 jaar oud zijn.

greetzzzz :thumbup:

Dit euvel is niet alleen een bekend probleem bij de Z3 coupe, maar speelt ook bij de 5 serie touring (E61). Het heeft helaas niet alleen met oplage of leeftijd te maken.

Link naar reactie

:thumbup:

Sorry, wou de Z3 rijders niet chokeren, toch even de puntjes op de i, mijn Lancia's, er waren er 2, waren Beta HPE's, een identiek concept van shooting break (voor de Z3 coupé dus). Had vroeger ook nog een MGB GT, ook identiek concept. Dus :lachen:

En inderdaad voor een redelijke prijs heb je een wagen die er uitspringt op een aantal vlakken. Reden ook warom we hem gekocht hebben. Dit heeft echter niks te maken met de kwaliteit van materiaal en afwerking, die ik middelmatig vind.

Nu, in ieder geval heb ik genoeg gevonden op het forum om aan de slag te gaan m.b.t. de zetel verstelling. Ik hou lullie op de hoogte.

Blijf ik op mijn honger voor mijn ruitenwisser, motor slaat aan, doch wist niet? Oorzaak?

En ik ga proberen me niet meer op te winden B)

Link naar reactie

je bent een gast naar mijn hart!!!!

ik heb ook een lancia beta gehad (wel 2000 ie coupe) wat een plezier was dat!!! Wel héél slechte zekeringkast en roesten terwijl je ernaar keek. Trouwens ik heb altijd italiaans gereden zonder veel zorgen (als je ze een beetje onderhoud zoals het moet komt er heus niks aan!) Ik ken mensen die met BMW's inderdaad meer problemen hebben gehad.

Z3 coupe heeft heus wel enkele zwakheden maar ik neem ze er met liefde bij!

Ps: ik wou je echt niet aanvallen hoor ik wou gewoon iets héél duidelijk maken. :thumbup:

Link naar reactie

:cooltext:

Nieuw probleem, ondanks het feit dat de kabelboom hersteld is, of dat dacht ik althans, blijkt ook de achterruitverwarming nog altijd niet te werken.

Moet iets te maken hebben met die drie doorgetrokken kabels, twee bruine en een zwarte. Gezien ik het het ruitewissermotortje hoor, niet dat hij wist, dit zou teveel van het goede zijn, dahct ik dat de draden correct verbonden waren. Dus niet, tenzij er nog iets anders fout kan zijn bij de achterruitverwarming, contact losgekomen, geoxideerd?????

Is er iemand die een schema heeft met de kleurcodes van die kabelboom? Kan ik misschien zien welke bedrading naar de achterruitverwarming loopt.

Is er mogelijkheid de kabelboom te vervangen in zijn geheel? Of zou je die ergens onder weg kunnen doorknippen en het laatste stuk vervangen door een nieuw stuk kabelboom en nieuwe aansluitngen in het kofferdeksel, wat het gepruts aan het kofferdeksel zou vermijden? Iemand al gedaan?

Wat kost zo'n kabelboom? OEM nummer?

Veel vragen, weet ik.

:thumbup:

Link naar reactie
:thumbup:

Nieuw probleem, ondanks het feit dat de kabelboom hersteld is, of dat dacht ik althans, blijkt ook de achterruitverwarming nog altijd niet te werken.

Veel vragen, weet ik.

:wave:

Hoi,

Wellicht is het handig om dan ook de antwoorden te LEZEN :muur: die er gegeven worden op je posts,

Bij deze nogmaals de link waar alles in staat!!

Succes :)

http://4352655525004570945-a-1802744773732...;attredirects=0

Link naar reactie

Wat dacht je, die heb ik uiteraard allemaal al bekeken. Interessant en verhelderend, heb ik ook gebruikt om de eerste diagnose en herstelling te doen, doch mijn problemen blijven onopgelost. O.a. het vinden van een duidelijk bedradingsschema. De kleuren van de kabelboom staan inderdaad aangegeven in het document van brandover, doch niet wat ze schakelen.

Mijn overige vragen over mogelijke andere kabelboom operaties worden hierin ook niet behandeld, voor zover ik me herinner.

Nu, morgen doe ik de kofferdekselbekleding eraf en ga pogen één en ander uit te meten.

:thumbup:

Link naar reactie

:P

Uberprut. Ik heb zaterdag de kofferdekselbekleding eraf gehaald.

Eerste vaststelling, opgedroogde roest ter hoogte van de wissermotor te zien op de plastiekbekleding. Tweede vaststelling doorgezette roestvorming in de onderste rechterhoek van het kofferdeksel zelf!

Stroomtoevoer uitgemeten, blijkbaar geen defect bij achterruitverwarming, maar het duurt blijkbaar lang vooraleer er effectief ontwaseming is. Stroomtoevoer ook OK bij wissermotor, alleen geen beweging. De roestvorming doet het ergste vermoeden, doch van buitenaf lijkt niks te zien.

Motor gedemonteerd, nog steeds niks te zien. Motor open gedaan, B) :unsure: kompleet verroest langs binnen, alles vast, waren ook sporen te zien van vroegere poging tot herstelling. Wou ik toch de oorzaak zien te vinden van dit euvel. Bij nader bekijken van de wisserarm, blijkt het plastiek L stukje dat op de holle (inderdaad, de sproeivloeistof loop via de motor door de aandrijfas naar buiten) aandrijfas de verbinding maakt met het rubberdarmpje in de wisser zelf, gebarsten en vol van roestvorming. Conclusie, dit verbindingsstukje, dat gewoon op die as gedrukt zit, barst om één of andere reden, met als gevolg dat telkens als er gesproeid wordt een deel van het water gewoon langs de aandrijfas terug vloeit naar het binnenwerk van de motor en daar op termijn alles laat toeroesten. Blijkbaar loopt dit water ook uit de motor verder naar beneden en veroorzaakt ook op termijn roest op de carrosserie. Dus één onnozel stukje plastiek is hier schuldig aan. Wat een klungelsysteem voor zo'n wagen.

Eén raad beste coupé bezitters, kijk toch maar even of dit verbindingsstukje nog intakt is, kan veel ellende voorkomen. :thumbup:

Ik ga dus een nieuwe motor installeren, alleen moet ik nog aan dergelijk verbindingsstukje raken, de wisserarm zelf is nog goed. Of zal ik een kompleet nieuwe wisserarm moeten kopen?

Wissermotor is E36, Z3 en compact modellen. De wisserarm blijkt niet inwisselbaar, dus?

B)

Link naar reactie

:foto:

Gister andere ruitewissermotor gestoken. Afbraak uit een E36 compak, 25€ voor motor en wisserarm. Hij wist weer, edoch, de sproeier. Er komt meer water terug gevloeid langs de as dan uit de sproeiers. Is ook niet moeilijk, die straal heeft veel kracht, vliegt recht naar boven, botst tegen bovenkomt en kan moeilijk weg, het is een L verbindingsstukje, met een klein gaatje, ik denk dat slechts 50 % de weg vindt naar de sproeiers, teveel kracht en geen vloeiende overgang. Design fout.

Nu, ik ben al blij dat hij weer wist, mijn vriendin werd gevraagd spaarzaam te zijn met sproeien. :nono:

Afin, kabelboom gerepareerd, wisserarm vervangen. <_<

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.