Ga naar inhoud

Service Engine Soon warning lamp (geel)


Vinn

Aanbevolen berichten

  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hoi,

Toch even laten uitlezen zou ik zeggen, dan komt er wel een foutcode uit met de bijbehorende storing.

Lampje gaat niet zomaar branden, kan natuurlijk iets onbenulligs zijn.

Lees het onderstaande topic even, laatste twee posts, dat kan het wel eens zijn.

https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=...motormanagement

Gewoon doorrijden lijkt me niet slim, dat is vragen om problemen!!

Succes :newblush:

Greetz Maarten

Link naar reactie
  • Administrator

Je krijgt het lampje niet zelf weg tenzij je zelf een tool hebt waarmee je de melding kunt resetten. Anders dan bij sommige andere automerken is het niet zo dat wanneer de eerder gesignaleerde storing zich na een aantal keren starten niet meer heeft voorgedaan het lampje weer uitgaat. De enige manier om er vanaf te komen is dus resetten.

"Blind" resetten zou niet slim zijn; er hoeft weliswaar nu niks ernstigs aan de hand te zijn, maar dat kan al wel het geval zijn en nu nog niet ernstige zaken kunnen als je ze negeert vanzelf ernstige en daarmee kostbare zaken worden.

Het probleem waar Maarten op doelt is een mogelijk probleem, maar er zijn er nog tientallen zo niet honderden. De oorzaak varieert van losliggende steckertjes tot aan (ernstige) motorschade. Aan het lampje zie je dat niet.

Dus: meten is weten en dat geldt ook voor uitlezen .... :newblush:

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 3 jaren later...

Mijn Z4 3.0 2003 heeft recent een beurt gehad waarbij oa de olie ( 5W30 ) en filter is vervangen. Voorheen is de waarschuwing ook wel een opgekomen ( geel oliekannetje ) maar bleef daarna weer lange tijd weg. Nu komt het lampje zeer regelmatig. Wat zou hier oa de oorzaak van kunnen zijn

Link naar reactie
  • Administrator

Volgens mij olielampje. Ferry maakt er motormanagement van en Jurgen gaat daar in mee :-) Als het inderdaad olie is: per hoeveel km moet je er hoeveel olie bijgooien? Beetje verbruik is niet erg, teveel wel reden om er eens naar te laten kijken ...

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties zover,

Olie staat in het midden tussen de markeringen. Lampje gaat aan als je rijdt en blijft ook een 20sec aan na contact afzetten wat volgens het boekje inderdaad duid op te weinig olie. Er zit echter, volgens de pijlstok, voldoende in. Heb het voor de oliewissel ook al eens gehad en toen zat er ook echt zat olie in.

Link naar reactie

Hoeveel heb je er in gedaan ? Als je de motor ook even start tijdens het leeg laten lopen kan er zeker 7 liter in.

Ben jij wel goed???

Je motor starten zonder olie in het carter...Als een monteur dat met mijn motor doet laat ik hem even leeglopen.

aangepast door sandere39
Link naar reactie

Auto heeft een beurt gehad waarbij de olie ook is gewisseld dus kan niet zeggen hoeveel er in zit. Denk dat ik er een beetje bij giet en kijk of er wat veranderd

Je hebt een peilstok dus wat maak je je druk over,gewoon vullen tot bovenste markering en klaar,zorg er wel voor dat je de juiste keepjes voor de markering aanziet.

Als je dan nog af en toe die melding krijgt is je sensor misschien kaduuk,gebeurd vaker.

Link naar reactie

Olie peilen in de garage (vlak) en niet vóór de garage (aflopend)? Ik weet het van de Z niet, maar bij mijn andere auto scheelt het een paar streepjes (á 100 ml) op de peilstok. YMMV

Edit: iPad-typo's.

aangepast door Tja
Link naar reactie

Ben jij wel goed???

Je motor starten zonder olie in het carter...Als een monteur dat met mijn motor doet laat ik hem even leeglopen.

Je laat de motor niet helemaal lopen he... Allen even starten zodat de olie er goed uitkomt. Dan ben ik Miss niet goed, maar mijn opa met 40 jaar ervaring heeft het even gedaan, is een goed manier als je geen uitzuig installatie hebt. Maar goed jij zal t wel weten. aangepast door lightning87
Link naar reactie

Ja ik weet het zeker ,vooral dat ik jou opa niet in de buurt van mijn motor laat komen.

Denk eens goed na ,je laat de motor leeglopen en dan start je deze even ,buiten dat het geen enkel voordeel geeft kan er niets gepompt worden en er loopt niets leegt behalve je lagers

en dergelijke.

Ik heb dan misschien maar 30 jaar ervaring waarvan 25 jaar dagelijks ,maar hier zou ik nooit op gekomen zijn.

Maar goed doe wat je denkt dat goed is ik doe het anders.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.