Ga naar inhoud

antenneontvangst

Tony

Aanbevolen berichten

Er bestaan al veel topics maar toch vind ik het antwoord nergens. Ik heb dus slechte ontvangst als ik rij ( ttz. als ik lange trips maak , bvb. "studio brussel" (is een zender met een sterk signaal , maar de freq. verschilt afhankelijk van waar je bent) dan heeft mijn radio het moeilijk om goed te ontvangen.

Deze morgen toch maar op zoek gegaan naar de oorzaak. De antenneversterker zit dus juist onder de antenne. Massa is perfekt , maar ik meet maar 10, 7 V op de versterker , terwijl op de batterij 12,9 V gemeten wordt. Is dit de oorzaak ???

A

foto0183b.jpg

B

foto0182k.jpg

C

foto0184s.jpg

D

foto0185hr.jpg

Op foto C wijs ik met mijn schroevendraaier naar iets en daar zit een "schroefdekseltje" op (foto D) , moet daar iets inzitten? Of wat is de bedoeling van dekseltje

Link naar reactie
  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Bij mij ligt het zeker niet aan de radio , in mijn VW Sharan heb ik dezelfde blaupunktradio -> ik heb beide gewisseld en mijn "Z3" radio doet het perfect in mijn Sharan , terwijl mijn "Sharan"radio in mijn ZZZ het niet goed meer doet .

Link naar reactie

Sinds beide torens min of meer uit de lucht zijn is de ontvangst van met name radio 2 in de randstad erg slecht. Ook heeft de radio in de M er behoorlijk last van, het enige wat keihard door komt zijn de file meldingen via radio 1 en zijn de lokale zenders zoals rijnmond nog goed te ontvangen.

Toen ik de z3 kocht (BMW business radio met CD wisselaar in de achterbak) was de ontvangst uitstekend. Sinds Lopik half functioneert is het beroerd. Het ligt dus niet aan de radio of aan de antenne, maar puur aan het lamlendige gedrag van de zendmastmaatschappij. Dit geldt overigens ook voor de andere ato's in ons wagenpark.

Succes met je antenne.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ik reed zondag naar Nederland met de ZZZ en ik dacht onderweg lekker naar de top 2000 te luisteren op radio 2 , mooi niet , niets van te verstaan , :( ik heb de radio vervloekt en toch maar een cd geluisterd.

Vanmorgen rijd ik naar Nederland met de Berlingo van het werk , dezelfde weg , radio 2 aan , volle bak top 2000. :thumbup:

Toch raar !

Link naar reactie

Zou het niet kunnen, dat je antennevoetje (= versterker) gewoon kapot is? Een vriend van mij (Z3 eigenaar) had ook slechte ontvangst met een splinternieuwe radio. Nieuwe antennevoet gekocht bij de dealer (ong. € 85,00) en gemonteerd. Ontvangst is weer helemaal top.

Meteen ook de bijbehorende rubbers vervangen. Want de oude waren redelijk verhard en dus scheurtjes. Daar was water door gekomen en blijkbaar de versterker kortgesloten.

Link naar reactie

Ik reed zondag naar Nederland met de ZZZ en ik dacht onderweg lekker naar de top 2000 te luisteren op radio 2 , mooi niet , niets van te verstaan , :( ik heb de radio vervloekt en toch maar een cd geluisterd.

Vanmorgen rijd ik naar Nederland met de Berlingo van het werk , dezelfde weg , radio 2 aan , volle bak top 2000. :thumbup:

Toch raar !

I know , ik heb ondertussen een kabel voorzien om mijn ipod aan te sluiten. Bij slechte ontvangst gaat de ipod "eraan"

Wat antennevoet (versterker betreft ) wil ik wel vervangen , maar dan wil ik wel zeker zijn dat het ontvangstprobleem opgelost is.

Link naar reactie
  • Administrator

Je kunt voor veel minder geld natuurlijk ook een universele antennevoet voor 5 mm antennes kopen (in Nederland grofweg EUR 20,- bij de automaterialenzaak); dat is het gokje wel waard toch?

Link naar reactie

Het is inderdaad bij mij ook altijd klooien geweest.. Ik had origineel een BMW RDS Business en die had redelijke ontvangst, maar nooit altijd geweldig. Idem met de Pioneer die ik nu heb. Er zijn dagen dat het crystal clear is, en er zijn dagen dat het sneeuwt bij Q Music, althans zo klinkt het dan. Erg hinderlijk.. Ik denk dat het vnl een kwestie van de zendmasten is. Moet ook zeggen dat het mij is opgevallen dat de ontvangst net iets slechter leek na de brand in de zendmast!

Link naar reactie

Of de slechte ontvangst echt aan de zendmasten ligt, vraag ik me af. Ik woon in het midden van het land, dus dicht bij Lopik (IJsselstein). Mijn ontvangst van zenders zoals Sky, 538,Qmusic, Veronica, end. is gewoon prima. Ook 3 vrienden met Z3's hebben geen enkel probleem en die rijden regelmatig toch op redelijke afstanden van deze zendmast. Gezien de afstand van de antenne op het achterspatbord tot de radio heeft BMW niet voor niets een versterkertje ingebouwd. Of zie ik dat verkeerd??

Zou eens meten of de kabel wel in orde is. Hoe je de versterking zou moeten controleren, weet ik niet. Mogelijk kan iemand op dit forum daar een antwoord op geven. Zeker is dat na het inbouwen van een nieuwe originele antennevoet in één van onze Z3 de ontvangst meteen weer prima in orde is. Maar daar was ook duidelijk, dat de antennevoet volledig verroest was. Dus was vervanging zo-wie-zo noodzakelijk.

Link naar reactie
  • Administrator

Ik heb ook een ruk ontvangst, maar dat komt mede door het verkorte Peugeot 607 antennetje dat ik heb..

:sCo_chinscratch: Deze heb ik er ook op zitten en kan niet echt zeggen dat ik een ruk ontvangst heb en heb toch vaak (bijna altijd) de radio aan

Link naar reactie
  • Administrator

^^ x2. Maar ik moet wel zeggen dat de ontvangst in Amsterdam van een aantal zenders niet al te best is. Het lijkt net of je precies tussen sommige frequenties in valt (bijvoorbeeld Radio 538 dat op 102.1 en 102.4 zit stoort op beide frequenties een beetje). Maar dat heb ik altijd gehad, ook met de originele antenne. Buiten Amsterdam heb ik nergens last van ....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in