Ga naar inhoud

Kap Impregneren


Rewij

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal;

Ik ben op zoek naar de gebruiksaanwijzing van het orginele BMW impregneermiddel voor een stoffen cabrio kap.

Ik heb nog een halve verpakking staan maar de papieren handleiding is er niet meer bij.

Wie o wie kan de handleiding even scannen en doorsturen.

Anders wie kan mij zeggen of ik na impregnatie moet spoelen of moet laten drogen. ??

Alvast bedankt voor de hulp.

Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Is het landelijke impregneer dag of zo... Heb die van mij ook net gedaan. Randje van achterruit ook weer over het canvas getrokken en de complete rand van de achterruit aan de binnenkant met ducttape dichtgeplakt. Naad is hier en daar los dus het werd nogal nat binnen.

Zoals floor al aangaf, gewoon inwerken en laten droger. Ik zal zo eens kijken of ik de pdf kan vinden, die staat ergens online.

Link naar reactie

Is dat reinigingsvloeistof of impregneervloeistof?

Impregneervloeistof heb ik alleen maar in spuitbussen gezien (maar misschien heb je het ook vloeibaar wat je in een plantenspuit kan gieten). Het is in weze hetzelfde als de impregneervloeistof die je voor tenten en regenjassen etc gebruikt.

Van een afstandje (20-30cm) in dunne laagjes over de kap heen spuiten. Het beste is meerdere dunne laagjes.

Intensief reinigen gaat imho het beste met een milde interieurreiniger (die bijv. ook geschikt is voor stoffen autohemels); die op de (natte) kap sprayen, met een middelharde borstel inborstelen, en daarna met een waterstofzuiger (zo'n industriestofzuiger) uitzuigen. Daarna afspoelen en goed laten drogen. Daarna pas impregneren. Daarvoor moet de kap dus goed droog zijn.

Vergeet ook niet het stuk stof wat aan de achterkant onder de carroserie loopt (zowel qua schoonmaken als impregneren). Daar heb je de meeste algen aanslag.

Daar kan je vaak goed bij als je de kap half open doet (bij de z4 althans).

Dit is het effect van de waterstofzuiger (gewoon een el cheapo industriele stofzuiger van de bouwmarkt die ook water kan zuigen als je de stofzak verwijdert) die ik gebruikte nadat je het ingeborstelde reinigingsmiddel uitzuigt:

waterzuiger.jpg

Daarna dus nog 1 of 2x naspoelen met water, goed laten drogen in de zon, en vervolgens impregneren in meerdere dunne lagen.

Let er op dat je niet teveel impregneerspray op ramen krijgt; het is best lastig te verwijderen.

Link naar reactie
Heb een flacon met vloeistof staan.

Hoe te gebruiken?

uitgieten in een bakje en met de kwast opbrengen?

Ps heb de zoekfunctie gebruikt maar er niets over kunnen vinden.

Je kan het overgieten in een lege glassex spuitflacon en dan op brengen.

Ik heb zelf deze gebruikt van Waxworld zijn twee spuitflacons een om te reinigen en een voor impregneren.

softtopimpregneer002.jpg

Kijk anders even in de Z3 forum shop Speedy is dacht ik van waxworld :mellow:

Link naar reactie

Dat spul moet je eerst verdunnen, na opbrengen goed laten drogen.

Gebruiksaanwijzing zit op de fles geplakt, zal straks eens kijken of ik 'm in de garage nog kan terugvinden.

https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=1584&hl=

Misschien een schoolvoorbeeld van een topic dat verwijdert kan worden om het zoeken in de toekomst te vergemakkelijken?

Ik vind het niet zo irrelevant...

Link naar reactie
Anders wie kan mij zeggen of ik na impregnatie moet spoelen of moet laten drogen. ??

Ik zal eens kijken want ergens heb ik zo`n BMW spuitbus staan die ik nog in gebruik moet gaan nemen. Samengevat zegt de bus:

1) Softtop schoonmaken

2) Laten drogen

3) Auto uit de zon en op een goed geventileerde plaats zetten

4) Fles schudden

5) Op 20cm besproeien doch niet doorweken

(niet op de ramen laten komen)

6) Laten drogen

Iemand trouwens een idee hoe vaak je met zo`n spuitbus het dak kan doen?

Link naar reactie

Gevonden!

Original BMW CareProducts Imprägniermittel. Flacon 250 ml

Voor de impregnering achteraf van cabriodaken en voor leer (ruw en glad leer) en textiel.
Vervuilde vlakken met reiniger cabriokap, onderdeelno.83 12 9 408 856 reinigen. Vervolgens met helder water grondig afwassen. Flesinhoud met 2,5 liter water verdunnen en met schone spons tot verzadiging opbrengen. Overtollige vloeistof die niet intrekt, met spons verwijderen anders, vlekvorming mogelijk. De impregneeroplossing in de schaduw opbrengen, in de zon drogen.
Buiten bereik van kinderen bewaren.

Ik kan me herinneren dat je die flacon bij lange na niet helemaal nodig hebt, maar weet niet meer precies hoeveel je dan wel moet aanmaken :groupwave:

Oh ja: en het maakt ook vlekken op je lak, of in ieder geval op de was (als ie in de was staat), dus proberen het op de kap te houden en niet op de lak!

[edit] maar inmiddels is de zon al bijna onder, dus of je er nog wat aan hebt?...

aangepast door Tja
Link naar reactie

Nooit geweten dat die daken een behandeling nodig hebben. :groupwave: Hoe vaak moet men die behandeling uitvoeren,en dient dit echt om het dak waterdicht te houden of enkel als waterafstotend middel zodat het stof vlugger opdroogd na regen?

Link naar reactie

Het is voor de waterafstotendheid. In het dak (het z4 dak althans) zit ook nog een vlies wat het dak echt waterdicht maakt.

Echter is die waterafstotendheid wel goed voor het dak. Het is ook vuilafstotend en UV werend.

Dus wel verstandig om te doen; zeker als je auto altijd buiten staat. Mijn auto staat altijd in de garage, en de behandeling die ik 'm ca 2 jaar geleden heb gegeven is nog steeds goed. Maar als ie altijd buiten staat is het wellicht goed om dit jaarlijks of halfjaarlijks te doen. (bijv voor de winter ter bescherming en na de winter om de algen te verwijderen).

Link naar reactie

Klaarblijkelijk heeft BMW twee verschillende soorten op de markt; vloeistof aan te lengen met water en een kant en klare spuitbus.

img11552.th.jpg

De vloeistof moet wel in de zon drogen. De spuitbus volgens mij niet. De spuitbus is los verkrijgbaar en de vloeistof maakt (ook) deel uit van de BMW-cabriocare giftset.

494_0.jpg

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Ik ben van plan mijn kap te gaan reinigen en impregneren. Ik zit nu te twijfelen tussen de vloeibare variant die je dient aan te lengen en de spuitbus (BMW of ander merk).

BMW heeft een mooi "BMW Cabrio onderhoudsset": https://bmwshop.ekris.nl/nl/accessoires/care-products/1314-bmw-cabrio-onderhoudsset

Volgens mij hebben we hier te maken met een vloeibare variant van het impregneermiddel.

Verder kwam ik ook producten tegen van bijvoorbeeld RaggTopp: http://www.carclean.nl/product/RaggTopp/Fabric_Convertible_Top_Kit_1165_101061

Zie ook het filmpje op de pagina onderin hoe te reiningen en impregneren.

Wat zijn jullie ervaringen met de vloeibare- vs. spuitvariant en de diverse merken?

Link naar reactie

Ragg Topp (spuitbus) is voor mij ook goed genoeg. Ik wil je wel adviseren het dak van te voren een keer écht goed te reinigen en de vuiligheid op te zuigen met een extractor. 1 a 2 x per jaar behandelen met Ragg Topp is voldoende en het dak blijft waterafstotend. Mijn Z4 staat buiten maar wel onder een carport.

Link naar reactie

Meguiar is een bekend merk in de detailng wereld. Het impregneermiddel heb ik echter nooit gebruikt. Heb je geen foto's van je dak na behandeling?

Over het algemeen blijf je de glimmende plekken op een cabriodak altijd wel zien hoor...

aangepast door Partagas
Link naar reactie

Ik zuig altijd eerst mijn dak goed schoon en gebruik voor reinigen gewoon groene zeep en goed afspoelen. Daarna ziet dak er weer goed uit. Toen ik auto vorig jaar kocht 2x geïmpregneerd met Sonax. Nog steeds zie je druppels netjes van dak lopen als het regent. Dus dat heeft ook gewerkt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.