Ga naar inhoud

thermostaat


dpind

Aanbevolen berichten

hallo allemaal, wie kan mij vertellen hoe hoog de temp meter onder normale omstandigheden moet staan? bij mij is het zo dat met koud weer en de kachel aan de meter links uit het midden staat. wat dan ook vreemd is is dat de radiateur dan ook warm is . (defecte thermostaat?) ook draait de koelventilator gelijk al als je start met koude motor. welke techneut kan mij helpen

Link naar reactie
  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Bij mij staat de meter na een minuut of 10 rijden kaarsrecht omhoog. Ik weet even niet welke temp daarbij hoort, want er staat niet echt een getallenrange bij. Eenmaal op die temp komt hij er niet boven of onder als je verder rijdt.

Verder kan ik je niet echt een tip geven wat er mis zou zijn. Even wachten, die komt vast wel..

Link naar reactie

Bij mij ook: midden.

MAAR......... bij mij heeft de thermostaat het vorig jaar begeven. Motor kwam niet op temperatuur en verwarmingscicuit bleef ook duidelijk te koud. Ben gewend dat je dan zo'n leuk rond metallieken gevalletje van een tientje kan vervangen ergens tussen een slang en een huis, of in een thermostaathuis. Echter zo niet bij BMW. De thermostaat vormt één geheel met het kunststof, langwerpig huis voorop het blok. Er was een klein kunststof lipje afgebroken in het huis waardoor de thermostaat open bleef staan. Moest dus in z'n geheel vervangen worden en volgens de garage was dat toch nog wel een klus: van alles weghalen om voldoende ruimte te krijgen (2.8). Ging bij mij voor garantie, dus ik heb geen idee wat 't kostte.

Michiel.

Link naar reactie

Hallo, bij mij hetzelfde probleem, alleen denk ik niet dat het echt zo'n probleem is. In de zomer ging de temperatuur met een normaal tempo omhoog, en bleef ook mooi in het midden staan. Maar nu in de winter blijft de meter vooral op de korte afstanden altijd links van het midden staan. Na een uurtje rijden, of een constant stuk op de autobaan klimt hij weer, en staat weer pijlrecht omhoog.

Wat ik dus denk, is dat wanneer de motor nog koud is, en dus ook geen warmte af kan geven aan de vloeistof, de meter naar links blijft hellen.

Opmerking bij superduper, Michiel, Rob en anderen, deze hebben een ander type motorblok erin liggen, en zullen ook wat sneller op temperatuur zijn (pa's e46 ook).

De thermostaat voor een Z3 1.9 16v geeft 88 graden aan. Voor enkele voertuigen zijn er speciale winter thermostaten, waardoor de motor wat sneller op temperatuur komt.

BTW, om welk type en bouwjaar Z3 gaat het hier? :cooltext:

Link naar reactie

het het om een 1.8 uit 1997 , en het lijkt mij dat als je motor niet goed op temperatuur komt de radiator al helemaal niet warm mag zijn , en dit gebeurd dus wel. ook blijft het vreemd dat de koelventilator altijd draaid

Link naar reactie
het het om een 1.8 uit 1997 , en het lijkt mij dat als je motor niet goed op temperatuur komt de radiator al helemaal niet warm mag zijn , en dit gebeurd dus wel. ook blijft het vreemd dat de koelventilator altijd draaid

Tuurlijk wordt de radator warm; de kapotte thermosthaat blijft immers constant open staan terwijl hij tijdens de warmloopfase even dicht moet blijven. Ikzelf had vorige winter ook mijn thermostaat kapot. Gewoon even vervangen, is geen duur onderdeel en het spaart toch wat benzineverbruik. Over die koelventilator: die draait altijd mee, alleen moet je hem met een koude motor tegen kunnen houden (zit een zgn. viscokoppeling in) kun je evt. proberen met een opgerolde krant ertegen te houden.

Grtz, Marc

Link naar reactie

Zou idd. meteen ff de koelvloeistof vervangen, want er loopt wel flink wat uit als de thermostaat verwijderd (bij de M43) wel ff oppassen, bij het bijvullen de kachel vol open (warm) zetten, en daarna goed ontluchten! alles bij elkaar een klein uurtje werk.

Succes, Marc

Link naar reactie

Ja, dan wil ik het eigenlijk meteen goed doen, en alles een keer doorspoelen. Kan ik gewoon met de tuinslang in de radiator(als ie leeg is natuurlijk, duh!! :cooltext: ) spoelen, en vervolgens het circuit vullen met water? Stukje rijden en dan afvullen met koel.

Last but not least: Mag dat spul gewoon doet de gootsteen?

Iemand met nog meer tips? Altijd welkom.

Link naar reactie

Ontluchten is eigenlijk best makkelijk. heb het twee keer moeten doen, eerst thermostaat kapot, daarna de waterpomp :cooltext:

enfin, ontluchtingsnippel open, eerst rustig vullen todat het reservoir vol is. Dan motor starten en rustig blijven bij vullen, motor op temperatuur laten komen (thermostaat gaat nu open) bij blijven vullen todat er geen luchtbellen meer uit het ontluchtingsgat komen, maar een constante stroom koelvloeistof. That's it :offtopic:

oh ja gebruik liever kant en klare koelvloeistof van een goed merk (BASF of Comma ofzo, bij Heu.. uhm ;) ), da's beter dan antivries

Succes, Marc

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

bij mij staat de wijzer van de temp.meter altijd rechts van het midden;vorig jaar zijn waterpomp en thermostaat vervangen dus is dit normaal want ik lees dat 'ie bij iedereen recht in het midden staat...[betreft een getunede 2.8]

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.