Ga naar inhoud

ruzie met de olie temperatuur meter


pampus

Aanbevolen berichten

Ik heb nu ruim een jaar mijn z3M coupe en deze bevalt geweldig, concreet dus veel te laat mee begonnen.

De auto heeft weinig kuren, beetje humeurig 's ochtends (maar dat is na 4 minuten over, net een vrouw), maar er is wl irritant probleempje en dat heet de olie temperatuur meter. Nu ben ik geen techneut en heb dus geen idee hoe dat ding werkt (iets met een bimetaal ????) maar meestal begint dat metertje met de wijzer volledig in de rechterhoek te plaatsen.

Na een minuut of 10 en een flinke klap erop gaat tie terug naar plusminus 60 graden. Daarna stijgt hij zoet naar 95 graden en afhankelijk gebruik van de auto naar de 105. Dan opeens naar 120 graden (zonder dat er iets in het rijgedrag veranderd) en dan weer binnen 1 a 2 seconden terug naar 105. Als ik een beetje doorrij (140-150) gaat tie zoet terug naar 95-100. Boven de echt illegale snelheden komt de meter niet verder tot 105 graden. Kortom, er mankeert dus niets aan de temperatuur. Alleen de meter doet gek.

Aan Roodkapje gevraagd, zet er een nieuwe in, maar dat is niet zo simpel, want die zijn niet 123 te krijgen. En het beroerde is dat dat er niets aan de :thumbup: mankeert dan alleen dit gel%l.

Wat ik graag wil weten, hoe werkt deze meter, waar zit de sensor, en wat is het normale gedrag van de meter.... enne wie heeft er misschien nog een op de plank liggen om te proberen....

Nogmaals eigenlijk is het onbelangrijk, maar ik ben wel nieuwsgierig......

Oja bij kouder weer (15 graden) gaat tie ook wel in de rechter hoek liggen, maar vertoont dan niet die plotselinge temperatuur toename.

Link naar reactie
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Niemand een idee ?

Er zijn toch zat M's die een olietemperatuur meter hebben ?

Vandaag overigens veel stadsverkeer gereden en de meter is een beetje wiebelig, maar komt nooit boven de 120, kortom motorisch niets mis, meter is dus zielig !!!!!!!

Ik hoop toch nog wat ervaringen te horen van mede M-genoten !!!!!

Link naar reactie

De oliemeter van mijn :P -roadster doet wat 'ie moet doen: de olietemperatuur aangeven!

Ik heb dus geen ervaring met hetgeen je allemaal opschrijft, want de temp van mijn :smart: gaat gestaag omhoog (vanaf links) wanneer de motor warm wordt. Meestal geeft hij zo tussen de 90-100 gr C aan, na een minuut of tien. Dan pas trek ik hem door voorbij de 4000 rpm. Vóór de 90 gr blijf ik eronder.

Al met al lijkt het me dat je je meter gewoon moet vervangen....

Link naar reactie

nooit problemen mee gehad in mijn :newblush: ... liep in een paar minuutjes rustig op tot precies het midden. Een :kicking: waar de temperatuurmeter idioot van doet, loop ik met een boog omheen. Voor EUR 40,- ben je klaar. Kan me niet voorstellen dat je met zo'n prachtbak :sadder: bezuinigt op zoiets onbenulligs :muur:

Link naar reactie

Het gaat me ook niet om de kostprijs, dat zal me worst wezen. Ruud kom 'm niet zo snel vinden, maar ze zijn er dus wel gezien de reactie. Dus ff overleggen met Ruud, bestellen, wachten en plaatsen. Wat me intigreert, hoe werkt die meter, daar heb ik nog geen antwoord op enne met een boog om de auto lopen gaat me wel wat ver, want er mankeert verder niets aan behalve dat suffe metertje wat over duidelijk aan het klieren is.

Blijft MQP en zeker geen verkeerde, dat is me wel duidelijk na een jaar......

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.