Ga naar inhoud

achterruit vervangen Z3

judith

Aanbevolen berichten

We hebben zelf de plastic achterruit van de z3 vervangen (€ 160,00 ex btw) en willen graag de ervaring doorgeven met wat tips en truc. We hebben er 45 minuten overgedaan met twee personen. Hou de kap een beetje open om de spanning van het raam te houden!

- Op het oude raam hebben we wat schilderstape geplakt en hier stepen op gezet

- De klemmen van de oude raam verwijderen (bij ons onder in het midden)

- Het oude raam verwijderen door een stomp voorwerp tussen de rits te zetten

- Het oude raam op de nieuw gelegd een ook weer met schilderstape de strepen overgenomen (lukte niet helemaal, startpunt is belangrijk)

- Op de kap de oude lijmresten verwijderen

- Het losse ritssluiting op de rits van de kap zetten.

Bij ons was het begin van de rits (het verharde gedeelte, en niet het schijn aflopende gedeelte) een beetje geraffeld dus was het erg lastig om de rits hier op de schuiven.

Daarom hebben we de ritssluiting achterstevoren bij het uiteinde erop gezet en voorzichtig terug geschoven naar het begin. Om te voorkomen

dat de rits er weer van af zou schieten hebben we een speld achter de rits gestoken.

( de plastic strips op de lijmlaag lieten snel los maar dit bleek achteraf geen probleem )

- Een persoon in de auto, één er buiten.

- Na een hoop zuchten en steunen bleek dat het vanaf de buitenzijde beter zichtbaar was hoe je de ritssluiting op het nieuwe raam kon schuiven.

Daarom het raam door de opening op de ruimte achter de stoelen gelegd. De persoon binnen houd onder het raam de ritssluiting vast.

De persoon aan de buitenzijde heeft het bedin (verharde gedeelte) in de rits geschoven.

- De persoon binnen heeft voorzichting de rits doorgeschoven naar het begin toe. De persoon buiten begeleid het raam.

De steeppunten op de tape gaven aan dat het raam er op de juiste plaats in zat. Wij hebben per abuis de rits erop laten zitten, beter is deze er af te schuiven.

- Speld verwijderen en voorzichtig de klemmen in het midden onderaan bij het begin en uiteinde op de rits geplaats. Van buiten naar binnen toe. Wel tegendruk geven vanuit binnen.

- Het kleine stukje lijmstip onder in het midden plakken.

- Nu moet de stoffen rand nog onder het rubber geschoven worden. Voorzichtig een theelepel (of ander stomp voorwerp) aan de buitenzijde voorzichtig onder het rubber geschoven. Hier de platic bijgeleverde spaltel ondergeschoven. Houd deze plat en een beetje scheef.

- De spatel langzaam onder de het rubber door schuiven, de stof gaat ervan zelf onder. Wel hebben we weer van binnenuit tegendruk gegeven. Bang dat ander de rits open zou schieten.

Nalopen of alles op zijn plek zit, klaar!

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
  • 2 weken later...

Het raampje zit ook vastgenaaid aan het softtop dak toch, of is dat alleen bij mijn ZZZ het geval? Volgens mij moet er ook nog een stoffeerder aan de slag om het raampje helemaal gelikt vast te maken.

Link naar reactie

Ik bezocht namelijk vorige week de BMW dealer en die gaf aan dat als je het laat repareren, de auto 1 dag weg is, omdat de stoffeerder er ook aan de pas komt.

Link naar reactie

he Guido

ik woon te ver weg, maar als ik in moordrecht woonde, reed ik die dealer mooi voorbij

en ging meteen naar je buurman roodkapje.

heb er (nog) geen ervaring mee maar het hele forum hier staat vol met positieve reacties

over hem.

dus ik krijg wel heel sterk het gevoel dat hij het echt wel snapt.

Link naar reactie

Goed plan, ik zag inderdaad veel positieve reacties! De BMW dealer schatte het op een 350 á 400,- euro, wat ik voor dit moment toch een te hoog bedrag vond. Reeuwijk is ook maar kwartiertje rijden :lol:

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Vndaag bij BMW een origineel ruitje opgehaald, hadden ze op voorraad, kostte 193 euri incl BTW.

Plaatsen is heel eenvoudig, kostte slechts 15 minuten en het is een genot om weer goed achteruit te kunnen kijken.

Ik zou zo'n simpele klus altijd aanraden om zelf te doen, het is A) leuk werk en B) nogal kosteneffectief.

Robbie
Link naar reactie
  • Administrator

Welkom hier Robbie,

wij zouden het zeer op prijs stellen als je je eigen voorstelt in ons members topic.

Uiteraard graag met foto's en gezien jou lijst auto's gaat dat vast lukken :)

Link naar reactie

Ik heb de ruit al een half jaar op de kleerkast liggen, en daar blijft hij liggen totdat ik voldoende moed heb verzameld om hem erin te zetten...

Dus wanneer kom je hem er 'even inritsen'?

Uiteraard wordt er voor Spijs en Drank gezorgd voor jou als speciale gast. :lol:

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

en ja hoor vandaag een barst in het ruitje van de Z3, hier al van alles gelezen en de how to uitgeprint. Ben nu even aan het rondkijken naar een vervangingsruitje. Origineel bij de dealer kopen kan altijd nog maar ik zie diverse aanbieders die adverteren met achterruit originele bmw kwaliteit. Zie bijv. http://www.cabrioservicememelink.nl/achterruit-bmw-z3-originele-kwaliteit.html Als ik hier bestel dan betaal ik voor zo`n ruitje €119 + €9.50 verzendkosten totaal €128.50

Zelfde aanbieder op ebay http://www.ebay.nl/itm/BMW-Z3-achterruit-rits-nieuw-Heckscheibe-cabrio-cabrioheckscheibe-/260980120248?pt=LH_DefaultDomain_146&hash=item3cc3a09ab8 betaal ik €109 + €6 verzendkosten totaal €115

Zijn dit dan dezelfde ruitjes als origineel of gewoon dezelfde kwaliteit en pasvorm, heeft iemand ervaring hiermee?

Ik neem aan dat dit niet bij carglas gerepareerd kan worden en dat de verzekering betaald (eigen risico misschien), of zou dit toch kunnnen :)

Link naar reactie

Nou Jack, dan heb ik nieuws voor je. Mijn ruit is ook stuk en ik heb de nieuwe hier ook al klaarliggen sinds geruime tijs (binnenkort samen met vanos doen? :lol: ). Kunnen we die van jou ook gelijk even samen doen...! Want we weten dan gelijk hoe het gaat. Ik zorg voor voldoende spijs en drank! :clapping:

Ik heb de mijne bij de BMW dealer aangeschaft voor iets van 200 Euro vorig jaar.

Mijn verzekering vergoedde enkel een klein bedrag als ik het bij de BMW dealer zou laten doen...dus daar heb ik vanaf gezien.

BMW dealer is er een uurtje of 2 mee bezig a 96 euro het uur.

Uiteraard eerst even flink rondgekeken. Er is veel te koop. Ook getwijfeld voor een replica versie. Her en der wat rondgelezen, echter sommigen zijn niet met ritssluiting, anderen moet je weer kitten, anderen moeten erin genaaid worden. Veel gedoe als je het mij vraagt.

Ik zou niet op die paar tientjes kijken en gewoon een originele bij Bartho Braat bestellen, daar kwam ik hem laatst tegen voor 177 euro:

http://www.autobarthobraat.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=57&category_id=16&option=com_virtuemart&Itemid=17〈=nl

Link naar reactie

2 uurtjes door de dealer terwijl je hier op het forum en op andere leest dat mensen het zelf doen in 45 minuten en soms nog sneller, dan krijg ik toch altijd het idee dat je genaaid wordt en er maar eentje dat leuk vindt.

Maar ik heb ook bij autobartho gekeken en als ik rondkijk op internet lijkt dit setje veel op wat andere aanbieden en Barto kan natuurlijk wel zeggen dat het origineel is :lol: , je ziet prijzen vanaf €87 tot €200 euro met dezelfde plaatjes en teksten erbij. Denk toch dat ik ga voor de set bij cabrioservice Memelink. Maar ik heb nog even en kijk nog even rustig rond.

Link naar reactie

Neem het ruitje maar mee, dan doen we het samen inbouwen! :) (Je hebt er 2 mensen voor nodig). Ik heb al de schilderstape klaarliggen.

Jammer, zag er laatst een originele op ebay.de voor 150 euro (nieuw).

Stuur Bartho anders even een mailtje? Ervaring leert dat hij originele spullen bij de dealer inkoopt, daar korting krijgt en deze vervolgens doorverkoopt.

Op foto 7 meen ik namelijk wel een BMW logo te bespeuren?

Als je wilt bel ik morgen even met een vriend van me, die werkt voor Nederlands grootste BMW Holding...?

Ervaring leert dat hij wel wat kan regelen...

aangepast door gsusivo
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in