Ga naar inhoud

Permanente oplossing voor Sticky Steering


Plakband

Aanbevolen berichten

Nou er was toch een een artikel dat zich wel richtte op dat vet tussen wormwielen oid wegliep? Wellicht is dat het begin van de oorzaak, dat daarna slijtage het euvel binnen een bepaalde tijd onomkeerbaar maakt. Maar essentie was geloof ik wel dat het begon met gebrek aan smering omdat bij hogere temperaturen vet wegliep oid.

Zelf zou ik heel graag een keer een defecte stuurkolom onder handen willen nemen. Iedereen zegt dat het niet te fixen is, maar dat is volgens mij vooral naar zeggen van dealers. En waarom zouden die verder kijken? ten eerste zijn ze daar niet slim genoeg voor en ten tweede verdient dit natuurlijk veel beter.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik denk dat ik de oplossing heb.

Eind vorig jaar mijn Z4 gekocht, in 2009 naar NL gehaald door de vorige eigenaar. Tijdens proefrit niets gemerkt. Zonder garantie gekocht.

Pas tijdens de terugrit begon het gedonder.

Eerst andere voorbanden eronder gezet, hielp niets. Laten uitlijnen, hielp niets.

Pas na urenlang spitten op forums kwam ik erachter wat het probleem was.

Echt balen dus want natuurlij nergens coulance of garantie.

Na eindeloos gezocht te hebben naar een oplossing op forums over de hele wereld leek vervanging van de kolom en stuurhuis met de daarbij behorende vette rekening de enige oplossing.

Een anderhalve maand geleden op een zaterdagochtend toch de stoute schoenen aangetrokken en het stuur eraf gehaald.

Alles blootgelegd en ik zag dat de kogellagers in de kolom niet in het vet zaten, maar in een soort gele cake.

Daar had ik alles al over gelezen.

De kogellagers zaten als het ware aan elkaar geplakt door die vettige cakeachtige substantie.

En eigenlijk had ik dat vermoeden al want het "plakken" van het stuur voelt eigenlijk bovenaan de kolom en niet onderin.

Ik heb voor 12 euro bij de Praxis een spuitbuis met smeermiddel gekocht met een lang tuutje eraan.

Is een keramisch vet dat je door het tuutje kunt spuiten.

De hele spuitbus in fases (wachten tot het was weggezakt) op de kogellagers leeggespoten.

Tussendoor even flink sturen.

Paar uurtjes laten intrekken en opnieuw doen.

Zag er op het oog al veel beter uit.

De boel weer dichtgemaakt en testrijden.

Was meteen weg en hij stuurde haarscherp en zonder plakken.

Nog een keer de garage extreem warm gestookt met een garagekachel (het schijnt bij hoge temperaturen erger te zijn)

en weer proefrijden.

Geen geplak meer.

Is nu een week of 6 geleden en 850 km verder maar het is niet meer teruggekomen.

Hele simpele oplossing dus.

Ben daarna naar de BMW dealer gereden en het besproken. De chef werkplaats heeft erin gereden en was stomverbaasd. Vertelde me dat die gele cake ook bij een ander type BMW is gebruikt en dat daar ook die problematiek is. Iets met het gaspedaal.

Kosten: praktisch nihil

Ik denk dat voor degenen die het door de dealer willen laten doen het een uurtje werk is.

Gewoon ouderwetse smering dus.

Mocht het probleem terugkomen dan maak ik gewoon een smeernippel in de kolom en spuit ik hem regelmatig in.

Ik hoop dat ik een bijdrage heb kunnen leveren aan de oplossing van dit probleem.

Interessant verhaal Hano1963,

Heb jij behalve het stuur ook nog andere delen gedemonteerd ? Als ik op foto's kijk van DIY dokumenten van de stuurkolom

zie ik alleen de as waarop het stuur bevestigd is.

Waar zit dan die gele cake ? Kortom kun je wat specifieker zijn en/of heb je foto's.

Bedankt alvast.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik heb afgelopen vrijdag het zelfde laten doen als Hano1963 bij m'n BMW specialist, flink olie in de stuurkolom laten spuiten.

Vandaag de zzzz maar eens flink kilometers laten maken op bochtige wegen.

Het eerste uur ging het vrij goed maar hierna was de sticky steering in alle hevigheid terug, ook het welbekende frictiegeluid was ook weer aanwezig bij het sturen.

Helaas blijkt dit dus ook geen oplossing, dus zit er nu niets anders op om een nieuw stuurkolom te laten monteren, wat een zeer dure grap is en op coulance bij BMW hoef ook niet te rekenen heb ik gelezen.

Link naar reactie

Zelf zou ik heel graag een keer een defecte stuurkolom onder handen willen nemen. Iedereen zegt dat het niet te fixen is, maar dat is volgens mij vooral naar zeggen van dealers. En waarom zouden die verder kijken? ten eerste zijn ze daar niet slim genoeg voor en ten tweede verdient dit natuurlijk veel beter.

Als je toch de stuurkolom uiteindelijk gaat vernieuwen is dit misschien een project voor Guido, ik zou eens informeren bij hem, misschien kan hij er wat mee (voordat je een nieuwe laat installeren)

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Na mijn post van maart jl. toch even melden dat het probleem bij mij niet meer is teruggekomen.

Inmiddels een rit van Lelystad naar Brugge in Belgie (en weer terug natuurlijk) , Lelystad-Utrecht Lelystad-Rotterdam Lelystad-Den Haag Lelystad Emmen etc etc.

Zo,n 2500 km na het smeren van de kogellagers.

Auto stuurt perfect, en geen gekleef meer. Misschien heb ik mazzel gehad en was ik net op tijd of zo?

Maar ik ben ervan overtuigd dat het probleem wel degelijk zit in de kogellagers bovenin de kolom.

Heel erg makkelijk om de handeling te verrichten, iets van een half uurtje werk of zo.

Misschien toch nog een keer beschrijven:

Als je het stuur helemaal demonteert (accupolen los!) kun je de gelige cake zien zitten tussen de lagers.

Goed schoonmaken met een fors aantal wattenstaafjes en dan een hittebestendige smering inspuiten.

That's it.

Ik wacht nog even de zomer af en dan durf ik de conclusie wel te trekken dat althans bij mij het probleem weg is.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

@Hano1963 Inmiddels zijn er al een paar warme dagen geweest in juli en augustus (waarin bij mij het euvel ook naar voren is gekomen) en ben toch wel erg benieuwd hoe het nu gaat met het Sticky Steering.

Let us know!

Link naar reactie
  • Administrator

^ Dat is als grof onderscheid bruikbaar, maar het gaat eigenlijk om de productiedatum van (onderdelen van) het stuurhuis. Zo uit mijn hoofd: de nieuwe versie is er sinds maart 2007. Auto's van voor die productiedatum, of auto's van na die productiedatum maar met het oude onderdeel (onderdelen zijn geregeld fors ouder dan de productiedatum van de auto) kunnen het probleem dus even goed hebben / krijgen ... Bij (vroege) qp's zou het dus helaas evengoed moeten kunnen voorkomen ...

Link naar reactie
  • Administrator

Bij mijn weten kan dat ook een effect zijn, maar voel je de "sticky steering" vooral. De besturing wordt dan trager / zwaarder en blijft in bepaalde posities een beetje hangen. Je schijnt dat vooral op hogere snelheden te merken. Getik en geschuur in de stuurkolom kan wel meer oorzaken hebben lijkt mij en hoeft dus niet per se sticky steering te betekenen ...

Link naar reactie

Het hangen van het stuur ervaar ik als "magneet" weerstandjes en eigenlijk alleen bij > 80km/h waarbij je dan kleine stuurcorrecties moet maken bij rechtuit rijden en bij grote/ruime bochten maken. Rij en stuur je aggressief dan merk je er nagenoeg niets van.

Mijn stuur schuurt, trilt en tikt totaal niet.

Even een aanvullende vraag voor mensen die dit ook hebben, is er misschien een verband met sticky steering en grote velgen/breedset velgen? Ik heb namelijk de 108 styling / 18" breedset 225/255. Misschien zijn grote velgen een extra belasting op je stuurhuis? (ik zeg ook maar wat).

Link naar reactie

hmmm ik ervaar wel die "tegen" werking van het stuur maar op iedere snelheid : afremmen aan een kruispunt maar ook bij rijstrook veranderen op de snelweg

maar ik heb daar steeds de 18" banden de schuld van gegeven (daarom ook zo snel mogelijk de rft eraf gehaalt),

Het is moeilijk (zonder het te ervaren, enkel op forum info) wat het verschil tss is ticky steering en spoorgevoelig

ik heb ook met een 911 gereden met 18" maar die was de helft niet zo spoorgevoelig als mij Zed

bij de Zed heb je het gevoel hebt dat je "tegenkracht" moet gebruiken bij spoorvorming door dat het stuur zwaarder aanvoelt....

Link naar reactie

volgens mij niet, aangezien de 108's standaard op de 3.0 zitten

Was wel optie hoor ;) (en duur ook; 2222 euro op de 3.0i en 3800 euro op de 2.2)

Maar betreffende het sticky steering zou het probleem ook wel eens in de stuurkrachtsensor (torque sensor) kunnen zitten. Dat van die smering is ook een verhaal wat zonder traceerbare feiten rondzwerft (een artikel waarvan de waarheid natuurlijk ook twijfelachtig zou kunnen zijn), en ik heb van Ruud wel eens gehoord dat die stuurkolommen softwarematig ook behoorlijk in de war kunnnen zitten als ze sticky steering hebben (wat natuurlijk wel terug te leiden is op een slechte sensor maar niet op een smeerprobleem imho).

Ook zijn defecte stuurhoeksensoren een veelvoorkomend probleem bij elektrische stuurbekrachtigingen. In algemeenheid bedoel ik dan; bijv, toyota's hebben hier soms ook last van. Het zijn ook heel aparte (gevoelige) sensoren, waarvan ik me heel goed kan voorstellen dat hitte van invloed kan zijn (zou met een fohn goed te testen kunnen zijn)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Spoorvorming is totaal iets anders dan sticky steering:

Bij spoorvorming gaat de voorkant " zoeken"

Bij ss reageert het stuur niet correct, het loopt als met ware vast, je stuurt in en dat voel je een enorme weerstand, alsof het stuur blokkeert.

Ook in lange bochten voelt dit eigenaardig aan, je kunt geen kleine correcties geven, je zigzagt ahw over de weg , daar je door de weerstand over of onder corrigeert.

Bij hielp het op hoogste kracht aanzetten van de clim control het effect enigzins te verminderen.

Bij mijn laatste werkgever ging ik na 500 m via een rotonde de a15 op, wanneer de z dan op een warme dag in de zon had gestaan, leek het net of ik beschonken achter het stuur zat, de airco hielp dan tenminste om nog een beetje normaal te sturen.

Het heeft in iedergeval veel overtuiging gekost dit bij Breeman Rotterdam als garantie gerepareerd te krijgen. Met een aantal internet prints als bewijs (overwegend duitse rapporten) is het uiteindelijk gelukt en de z stuurt nu al 4 jaar normaal

aangepast door rdeknegt
Link naar reactie

Ik zou om reacties in je stuur op spoorvorming in de weg te voorkomen allereerst de standaard (klote) run-flat banden (RTF) vervangen door normale banden. Ik heb dat ook op mijn 18" velgen (voor 225 breed) gedaan en dat is een wereld van verschil. Echt een compleet andere auto die ook op hoge snelheid met een hand te sturen is. Heeft verder weinig met Sticky Steering te maken.

Link naar reactie

Sander, jij hebt er nu 19" velgen onder met 235 banden voor, en die zijn veel gevoeliger voor spoorvorming dan de 225 banden op 18" velgen. Ik denk dat dat de reden is geweest dat BMW de Z4 zelf nooit als optie met 19" velgen heeft aangeboden, ook de Z4M niet.

Ik spreek echt uit eigen ervaring. Zowel met de Conti banden op de 108 velgen als Hankook banden op de 18" Jade-R velgen is de wegligging echt veel beter dan met de standaard RTF banden die er op zaten toen ik mijn Z4 kocht. Voor mij nooit meer RTF op de Z4.

Op mijn vorige E61 zaten 18" RFT's (245/40 breed) en op mijn huidige F11 zitten 19" RFT banden (245 /40 breed) zonder problemen met spoorvorming. Ligt dus vooral aan de combinatie Z4 en RFT, en niet aan de RFT banden zelf.

aangepast door JK-Z4-3.0i
Link naar reactie

Het is afaik niet zozeer de breedte maar de hoogte van de wang. Dat zal bij de e61 ook hoger geweest zijn denk ik. (ik geloof 245/40 tov 225/40 voor de z4)

Wellicht is gewicht ook een maatgevende factor ;)

Ik vond iig het verschil in de z4 (van potenza rft naar falken 912) ook enorm bij de standaard bandenmaten.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.