Ga naar inhoud

Permanente oplossing voor Sticky Steering


Plakband

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Mijn naam is Plakband (gelukkig niet mijn echte, ik zou m’n ouders nogal een pandoering verkopen…) en net geregistreerd op het forum.

Ik rij ondertussen 3 jaar met een 320d Touring en het is een prachtbolide. Dit is mijn eerste BMW en het zal zeker niet mijn laatste zijn. :lol:

Sinds enige tijd ben ik op zoek naar een goede tweedehands Z4, eveneens een tweeliter. Prachtig ontwerp, knipogen naar het verleden… gewoon een sublieme bolide!

Maar toen ik op zoek ging naar bekende problemen bij de Z4 , viel me vooral het vaakvoorkomende en dure probleem ‘sticky steering’ op.

Dankzij dit forum, maar ook dankzij Duitse en Amerikaanse fora, heb ik hier al zeer veel over gelezen en geleerd.

- Probleem dient zich aan bij hoge buitentemperaturen en/of warmgereden motor.

- Zeer vervelend en zelfs gevaarlijk.

- BMW heeft hier geen terugroepactie voor gevoerd, ondanks het hoge aantal klachten.

- Kan enkel verholpen worden door volledige vervanging van het elektrisch aangedreven stuurhuis (en ESP?)

- Komt vooral voor bij bij pre-facelift, maar inmiddels kwam ik ook een Z4 tegen van 2006 met soortgelijk probleem.

Mijn vraag is nu:

Hoe kunnen ze dit probleem permanent verhelpen? Als de dealer een ander stuurhuis steekt, maar dat op dezelfde manier geproduceerd is, dan zal het probleem zich binnen aantal tijd herhalen (zoals ik ook al las bij een andere gebruiker).

Is er een nieuw aangepast stuurhuis geproduceerd of niet? Indien ik een Z kan vinden zonder vervanging van het stuurhuis, dan kan ik dit nog laten uitvoeren (ondanks de hoge kost), maar zal het dan ook effectief verholpen zijn???

Alvast dank voor jullie reacties

Plakband

PS: Indien er bepaalde dingen niet kloppen in mijn overzicht, laat het maar weten, hé...

Link naar reactie

Een opmerking over deze zin:

- Komt vooral voor bij bij pre-facelift, maar inmiddels kwam ik ook een Z4 tegen van 2006 met soortgelijk probleem.

Het kan ook gewoon zijn dat deze 2006-er bij toeval een defecte stuurinrichting heeft? De link is makkelijk gelegd maar hier misschien wat voorbarig. In mijn geval heb ik gezocht naar een zo nieuw mogelijke Z4, waarbij ik uitkwam op een model van 9/2005, die had het in elk geval niet.

Link naar reactie

Plakband, welkom.

Ik heb mijn stuurinrichting na veel reclameren in 2008 (Z4=2005, volgens diverse stickers onderdelen zelfs van 2003) laten vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad.

Dus er wordt wel degelijk een nieuwe type gemonteerd. Heb wel uitgevonden dat, wanneer ss optrad, de airco vol aanzetten hielp.

Link naar reactie

Hmm, E89? Gaat mijn portefeuille niet zo leuk vinden. Die zijn nog behoorlijk duur, hé. Z4 zal dienen als tweede wagen, die slechts 8000 km per jaar gaat bollen. Dan is hiervoor het nieuwe model te duur - maar wel errug mooi !!!

En een M-versie? Dan zal ik me nog een benzinestation erbij moeten laten installeren. :blink:

Maar goed, als er nu blijkbaar een aangepast stuurhuis te verkrijgen is, dan zal het daar wel mee opgelost zijn, zeker?

Dan zal ik mijn z4-idee niet moeten opbergen (ik was al bijna aan het kijken naar een SLK...).

Link naar reactie

Laat je afweging nu niet afhangen van één eventueel euvel wat een Z4 kan hebben. Daarnaast is bewezen dat na vervanging de problemen opgelost zijn.

Het mag dan wel een BMW zijn en je mag ervan verwachten dat het premium kwaliteit is, maar dat neemt niet weg dat ook BMW's zwakke plekken hebben. Tevens je maar even uit de dromen helpen dat sticky steering niet het enige zwakke punt van de auto is.... Check dit forum maar eens goed (tip: veren en raambediening). Voordeel.... bijna alles is bekend op dit forum en het een en ander is zelf te herstellen.

Koop nu maar die Z4 en ga er lekker van genieten!

Link naar reactie
(ik was al bijna aan het kijken naar een SLK...).

Laat me raden; 3 bovenste knoopjes overhemd los, gebruinde borst met borsthaar zichtbaar, gouden ketting, zegelring en zonnebril tiepje?

Overigens, toch welkom op het forum.

Link naar reactie
Laat me raden; 3 bovenste knoopjes overhemd los, gebruinde borst met borsthaar zichtbaar, gouden ketting, zegelring en zonnebril tiepje?

Overigens, toch welkom op het forum.

Woehaha, nope! Helemaal niet! Ben wel even het tegenovergestelde type dan hierboven vermeld. Ik heb alleen borsthaar op mijn hoofd staan :blink:

@ Bridders

Tuurlijk zal die Z4 nog andere typische mankementen hebben (vering, ramen etc...), maar goed, dat is allemaal relatief eenvoudig te verhelpen. Maar zo'n stuur dat kuren verkoopt is niet echt bevorderlijk voor de veiligheid, hé!

Link naar reactie
- Komt vooral voor bij bij pre-facelift, maar inmiddels kwam ik ook een Z4 tegen van 2006 met soortgelijk probleem.

Volgens de BMW onderdelencatalogus is de electrische stuurkolom in maart 2007 herzien. Logischerwijs kan je verwachten dat alle auto's die met de oude stuurkolom zijn uitgerust het risico op sticky steering lopen. Wanneer ze exact begonnen zijn met het installeren van de nieuwe stuurkolom weet ik niet, maar dat zal denk ik ook zo rond die tijd zijn, dus kan je redeneren dat auto's van voor maart 2007 een risico lopen. Als je goed zoekt zie je meerdere incidenten met 2006 (dus facelift) modellen.

Overigens hebben de handbak en de automaat verschillende stuurkolommen (althans: verschillende bestelnummers), dus wellicht zit daar ook verschil in.

Ik heb overigens op het web nog geen persoon met pionierende instelling gezien die er last van had en eerst zelf dat ding is gaan demonteren en porberen te repareren.

Vooralsnog lijkt iedereen braaf naar de dealer te gaan en de zak met geld op tafel te leggen.

Link naar reactie

Beste GuidoK,

Wel, dat is een zeer degelijk antwoord op mijn vraag.

dan heb ik twee mogelijkheden:

- Zoeken naar een Z4 tussen 2003 - 2007 waarvan de kans bestaat dat het sticky steer eventueel kan opduiken, maar wel kan verholpen worden met een stuurhuis vanaf maart 2007. Aangezien we nu 2011 zijn, kan het niet anders dan dat er nu enkel die vernieuwde versies gemonteerd worden. Dus op die manier kan het effectief opgelost worden...

Het blijft wel een wat prijzige klus, maar uiteindelijk kan ik dan wel er zeker van zijn dat daarmee het probleem van de baan is.

- Ofwel ga ik op zoek naar een Z4 vanaf 2008, dan ben ik eveneens zeker van een vernieuwd stuurhuis.

Bon, dank jullie allemaal voor de nuttige info!

Hiermee ben ik al een heel stuk verder geholpen.

Het is bijzonder aangenaam om dit soort van hulpmiddelen te raadplegen.

Link naar reactie

Je kan ook zoeken naar een auto met extra garantie. Ik heb geen flauw idee hoe snel sticky steering aan het licht komt, maar ik heb in dld een auto gekocht (bij een bmw dealer) waarbij ik 1 jaar premium garantie kreeg (weet niet precies hoe het heet) die in heel europa geldig was (waarbij je bij elke bmw dealer terecht kan). Met name vanwege de sticky steering, met als gedachte ik neem gewoon de gok (er waren geen bonnen van reparaties van mijn z4, alleen een bestempeld boekje): als het binnen een jaar niet optreed denk ik dat de kans kleiner wordt dat mijn auto ook aan de beurt komt. Maar er is gelukkig niets aan het handje geweest (ik klop maar ff op een stukkie hout....)

Link naar reactie

Ik ben vandaag nog naar een zilverkleurige Z4 gaan kijken. Wel even off topic, maar na een korte inspectie van een kwartiertje had ik al talloze krassen, blutsjes, losse schroefjes onder de bumper, korrelige lak onder de wielkassen enz... ontdekt. Op het eerste zicht een nette bolide, van 2008, maar wat hadden ze daarmee uitgestoken??? :o

Mijn auto's worden altijd met behoorlijke zorg onderhouden en onvermijdelijk komt er al eens een kras of blutsje, maar deze was gewoon compleet onverzorgd. Al mijn wagens - die een stuk ouder al waren - zagen er steeds veel, veel beter uit dan deze wagen van amper 3 jaar!

Ik dacht altijd dat als je zo'n soort van auto koopt, dat je dat met liefde behandelt. Misschien ben ik wat fanatiek op het gebied van wagens, maar dat vond ik er toch over. Hopelijk kom ik de volgende dagen/weken betere exemplaren tegen.

Link naar reactie
  • Administrator
(er waren geen bonnen van reparaties van mijn z4, alleen een bestempeld boekje)

Ik had mijn Z4 vorig jaar gekocht met een half jaar bovag garantie, gelukkig hadden wij een warm voorjaar, waarbij

ik merkte dat ik last had van sticky steering, deze is onder garantie vervangen, maar heb er nooit een rekening (bon van reparatie) van ontvangen, dus mocht je een mooie Z4 vinden en je twijfelt over sticky steering vraag dan naar de onderhouds

history (als dat mogelijk is)

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Ik denk dat ik de oplossing heb.

Eind vorig jaar mijn Z4 gekocht, in 2009 naar NL gehaald door de vorige eigenaar. Tijdens proefrit niets gemerkt. Zonder garantie gekocht.

Pas tijdens de terugrit begon het gedonder.

Eerst andere voorbanden eronder gezet, hielp niets. Laten uitlijnen, hielp niets.

Pas na urenlang spitten op forums kwam ik erachter wat het probleem was.

Echt balen dus want natuurlij nergens coulance of garantie.

Na eindeloos gezocht te hebben naar een oplossing op forums over de hele wereld leek vervanging van de kolom en stuurhuis met de daarbij behorende vette rekening de enige oplossing.

Een anderhalve maand geleden op een zaterdagochtend toch de stoute schoenen aangetrokken en het stuur eraf gehaald.

Alles blootgelegd en ik zag dat de kogellagers in de kolom niet in het vet zaten, maar in een soort gele cake.

Daar had ik alles al over gelezen.

De kogellagers zaten als het ware aan elkaar geplakt door die vettige cakeachtige substantie.

En eigenlijk had ik dat vermoeden al want het "plakken" van het stuur voelt eigenlijk bovenaan de kolom en niet onderin.

Ik heb voor 12 euro bij de Praxis een spuitbuis met smeermiddel gekocht met een lang tuutje eraan.

Is een keramisch vet dat je door het tuutje kunt spuiten.

De hele spuitbus in fases (wachten tot het was weggezakt) op de kogellagers leeggespoten.

Tussendoor even flink sturen.

Paar uurtjes laten intrekken en opnieuw doen.

Zag er op het oog al veel beter uit.

De boel weer dichtgemaakt en testrijden.

Was meteen weg en hij stuurde haarscherp en zonder plakken.

Nog een keer de garage extreem warm gestookt met een garagekachel (het schijnt bij hoge temperaturen erger te zijn)

en weer proefrijden.

Geen geplak meer.

Is nu een week of 6 geleden en 850 km verder maar het is niet meer teruggekomen.

Hele simpele oplossing dus.

Ben daarna naar de BMW dealer gereden en het besproken. De chef werkplaats heeft erin gereden en was stomverbaasd. Vertelde me dat die gele cake ook bij een ander type BMW is gebruikt en dat daar ook die problematiek is. Iets met het gaspedaal.

Kosten: praktisch nihil

Ik denk dat voor degenen die het door de dealer willen laten doen het een uurtje werk is.

Gewoon ouderwetse smering dus.

Mocht het probleem terugkomen dan maak ik gewoon een smeernippel in de kolom en spuit ik hem regelmatig in.

Ik hoop dat ik een bijdrage heb kunnen leveren aan de oplossing van dit probleem.

  • Like 2
Link naar reactie

Blijf het dan toch vreemd vinden dat ss bij warm weer voorkomt, je zou dan zeggen dat vet wordt vloeibaar.

Maw het zou dan alleen met koud weer moeten optreden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.