Ga naar inhoud

Binnenverlichting

Yellow

Aanbevolen berichten

Weet iemand hoe de binnenverlichting van de z3 wordt geschakeld via de deuren? Via de min aan massa, of anderszins?

Wegens een geplande modificatie aan mijn deuren (LSD) mogen in de toekomst de deuren niet gelijk met de motorkap meer open. Dat zou schade betekenen. Zelf zal ik dat wel onthouden, maar de apk garage of de dealer zou dit zomaar eens kunnen vergeten :lol:

Ik denk er dus over om een microswitch onder de motorkap te monteren, die al schakelt zodra de kap in de vanghaak vliegt. Als ik daardoorheen een positieve spanning stuur die een relais schakelt naar de min van de binnenlamp, dan kan het relais alarm geven als ongeacht welke deur open staat en ik de kap ontgrendel. De deur kan dan nog dicht voor de kap verder wordt gelift.

Als dit werkt moet ik wel de draadboom van de binnenlamp liefst zo dicht mogelijk in de motorruimte vinden.

Graag een tip waar ik die draad zal opgraven. Overige tips over dit plan zijn ook welkom.

(bijvoorbeeld hoe ik een gesproken boodschap als alarm kan bouwen :-)

Thomas

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik zou de draad bij X336 uit het schema gebruiken, deze is +12V als er een deur openstaat.

Hier kun je dan een relais aansluiten en de min kant hiervan via 1 draad naar de microswitch die

deze dan doorverbind naar de massa onder de motorkap, je kunt ook schakelaar 5 van onderstaande schema

installeren en gebruiken.

47.png

Link naar reactie
Ik zou de draad bij X336 uit het schema gebruiken, deze is +12V als er een deur openstaat.

Dit klinkt als een prima oplossing. Maar is x336 wel een draad, of slechts een verbinding in de module?

Ik begrijp niet precies wat hij in de tekening doet, zo opgesloten tussen beide andere X-aanduidingen.

ik ga straks ook even kijken of ik iets kan met switch 5 (misschien ligt die er al)

Is dat een component van een alarm systeem ? De ZEERGELEZ is van fabriek af met een alarm uitgerust.

In dat geval kan ik die switch waarschijnlijk niet hergebruiken via de interior light.

Maar ik kan nu in elk geval beginnen met zoeken :thumbup:

Thomas

Link naar reactie

De .75BR/SW =Bruin/zwarte draad zit op onderstaande groene connector van de ZKE

Deze draad moet je opzoeken, accu los, connector losnemen van de ZKE dan kun je er beter bij.

Daarna kun je hier een draad op solderen en heb je een aftakking tot je beschikking!

t_z3-zv_858.jpg

switch 5 (misschien ligt die er al)

Als deze switch al onder je motorkap ligt dan loopt er ook bedrading naar je alarm achter het handschoenkastje.

Deze kun je dan ook gebruiken, afhankelijk welk signaal deze afgeeft (+ of -)

Gewoon een kwestie van een relais o.i.d. parallel aansluiten.

Geeft hij een +12V dan kun moet je de draden gebruiken die van de deurschakelaars afkomen, deze zijn de 0

Wel de beide draden van beide deuren aansluiten, je verbind deze dus aan elkaar, werkt evengoed.

Link naar reactie

Cor, ik heb indedaad schakelaar 5. En die is bedraad, ik denk voor het alarm.

Weet jij wat hij schakelt? En kan ik die parallel aftakken zonder consequenties voor de alrmfunctie? Als hij een massaschakelaar is dan lijkt het me geen probleem. Als hij ergens in het alarmcircuit hoog laag forceert, dan weet ik het nog niet. Lijkt me niet zonder risico.

Ik heb intussen met een Velleman kit een gesproken boodschap gebouwd, die met 7watt luidkeels van onder de kap geschakeld gaat worden :lachen:

Gr Thomas

Link naar reactie

Heb zojuist switch 5 gedemonteerd.

Hij was zo vervuild dat hij net niet schakelde. So much voor alarm :lachen:

Nu loopt hij weer prima.

Hij heeft 3 pennen waarvan 2 aangesloten. De 3e pen is loos maar schakelt wel mee.

In rust staat er bijna 2volt op pen2

Als ik de auto op alarm zet komt er 5.5 volt op pen2 en na een minuutje valt hij weer terug naar 2volt.

Dat wordt dus niks. Ik ga voor een extra switch en ik heb al een mooi plekje gezien.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in