Ga naar inhoud

Olielekkage differentieel


HOFFR02

Aanbevolen berichten

aha, het was dus de keerring van je ingaande as (ik was in de veronderstelling dat een keerring van een aandrijfas lekte). Mooie lilliputter-transmissiekrik overigens ;)

Je bent lekker bezig zo te zien (en niet vies van het zelf vervaardigen van speciaalgereedschap :lol: )

Het is iig duidelijk dat je diff niet droog heeft gestaan gezien het bakje.

Volgens mij kan je de keerringen van de aandrijfassen vervangen zonder het diff opnieuw af te stellen. Niet vergeten de circlips (die in de spleenassen zitten) ook te vervangen (staat ook in TIS); die zitten als het goed is bij het setje keerringen als je dat bestelt). Ik zou het iig doen als je toch bezig bent; je hebt immers de ervaring dat ze kunnen gaan lekken (al maken de aandrijfassen minder omwentelingen; maar dat zou inhouden dat het een kwestie van tijd is....).

Er staat wel een hele vage instelprocedure in TIS betreffende de werking van je diff (die weerstand die je voelt), en de extra weerstand die je zou voelen als je nieuwe keerringen hebt gemonteerd, maar die weerstand/weerstandtoename is volgens mij veel te klein om te meten met een momentsleutel. Als je die weg wilt bewandelen dan zal je waarschijnlijk dat stuk speciaalgereedschap moeten kopen (wat waarschijnlijk handen vol geld kost...). Het is me onduidelijk waarom ze die check doen.

In principe wordt de afstelling van het diff geregeld door shims aan beide kanten bij de lagerkant.

Gewoon TIS goed doorspitten.

Owja, looplamp:

808229_BB_00_FB.EPS.jpg

7 euro bij conrad of gamma dat soort zaken. (oplaadbaar/magnetische versies zijn soms nog handiger)

Vooral handig omdat ze goed verlichten en makkelijk in gebruik (ze kunnen tegen een stootje) zodat je ziet wat je doet en niet de hele tijd sleutels op je hoofd laat vallen :D

Link naar reactie
  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ja waar je oude spullen nog voor kunt gebruiken he :lol:

Maar nog even een andere vraag, volgens TIS moet op het plaatje van het diff.

een code staan welke begint met de letter S. Volgens het geboortekaartje van de

ZZZ heeft deze een 25% sper diff. Echter begint de code met de letter R.

Iemand enig idee hoe dit kan.

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/08/66〈=NL

Link naar reactie

Ik gok dat die R voor 'remanufactured' staat. De achterwielophanging komt oorspronkelijk uit de oude E30 (of is daar heel sterk op gebaseerd), en dat is ook de reden waarom de z3 met een lsd uitgerust kon worden. Vroeger kon je voor bmw's los in de optielijst voor een lsd kiezen, maar ten tijde van de komst van de e36 besloot bmw alleen voor de /m modellen nog een lsd toe te passen. Maar voor de z3 hadden ze dus nog gewoon de ontwerpen op de plank liggen van een lsd (want E30), dus hebben ze die gemaakt.

Link naar reactie
Ik gok dat die R voor 'remanufactured' staat. De achterwielophanging komt oorspronkelijk uit de oude E30 (of is daar heel sterk op gebaseerd), en dat is ook de reden waarom de z3 met een lsd uitgerust kon worden. Vroeger kon je voor bmw's los in de optielijst voor een lsd kiezen, maar ten tijde van de komst van de e36 besloot bmw alleen voor de /m modellen nog een lsd toe te passen. Maar voor de z3 hadden ze dus nog gewoon de ontwerpen op de plank liggen van een lsd (want E30), dus hebben ze die gemaakt.

OK duidelijk verhaal zal het toch wel kloppen met het sper diff. Vond het al een beetje vreemd dat er op het geboortekaartje van de ZZZ wel een sper vermeld stond en dat er geen onder zou zitten B)

Goed ga vandaag achter nieuwe keerringen aan en hopen dat ze wat op voorraad hebben dan kan ik het gehele proces in de omgekeerde volorde uitvoeren :fiew: van een cent.

Groet Rob

:thumbup:

Link naar reactie

Zo even een update van gisteren en vandaag. Gisteren bij de Gamma, ja dat zeg ik Gamma wat speciaal gereedschap

gehaald. Moest even zoeken maar het is gelukt.

img1381gpo.jpg

img1382d.jpg

Je moet hier natuurlijk niet met een moker op gaan slaan maar met een kunststof hamer en geduld en rustig aan tikken

gaan de keerringen ook met deze special tools er goed in.

Vanmorgen de nieuwe keerringen gehaald bij de dealer in Hoogeveen. Hierna weer snel naar huis en het oude klofje weer aan.

Eerst de voorste keerring vervangen goed in de olie en rustig tikken tot aan de aanslag.

Hierna de aandrijfas keerringen vervangen, let hier bij op dat je eerst de diepte meet van de oude keerring aangezien

in het diff. huis geen aanslag zit, dus je kunt hem makkelijk te ver erin slaan. (vandaar het streepje op de special tool)

img1383qr.jpg

Ook niet vergeten om de clips te vervangen van de ingaande assen. (worden standaard bijgeleverd bij de keerring)

img1384fo.jpg

Dan de flens weer monteren met weer een special tool en aandraaien tot het aangebrachte merkteken.

img1385ao.jpg

Hierna de nieuwe olie erin, kun je nu nog makkelijk bij en een kilootje meer maakt ook niet meer uit.

Met het bekende diff. tooltje het zaakje weer in positie brengen onder de auto.

img1387hk.jpg

img1388j.jpg

Speciaal voor GuidoK RAAD DE VERSCHILLEN :lmao: :lmao: :lmao:

Toch nog wel lastig om de bout gaten goed recht te krijgen maar met wat gemorrel het zaakje er weer onder gekregen.

Cardan weer aangesloten aandrijfassen gemonteerd en de ZZZ kon weer op de wieltjes staan. In de gutsende regen

toch maar een paar km gemaakt om te controleren of alles dicht zit. In eerste instantie een beetje vochtig maar ik ga er van

uit dat dit wat rest olie is van het monteren van de keerringen. Een stukje karton er onder en maar afwachten. Morgen met

gekruiste vingers er maar eens weer onder kijken. :nasty: :nasty:

En zie hier het schone gemonteerde differentieel van de ZZZ :hamer: :m:

img1389gb.jpg

Voor mensen die ook problemen hebben met olielekkage, met een beetje geduld en het "goede" gereedschap is het een leuke

en redelijke klus om zelf te doen.

Groet Rob

:thumbup:

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Weet iemand welke dopmaat ik nodig heb voor de grote moer (waar de markering op aangebracht moet worden)?

Gaat om een sperdifferentieel op een Z3 1.9 uit 1996. Komend weekend wil ik mijn diff. keerring bij de cardanas vervangen namelijk.

Link naar reactie

Vandaag de keerring naar de cardanas vervangen.

2miu6b.jpg

Benodigd gereedschap (miste ik nog in de How-to):

- Torxdop e12 voor aansluiting aandrijfassen;

- Steeksleutel 16 voor aansluiting cardanas:

- 2x steeksleutel 19 (2 stuks om bij 1 van de moeren het andere uiteinde tegen te houden) voor ophanging diff.;

- Dop 30 voor moer bij cardanas. Let op: om deze moer zit een borgplaatje .

aangepast door Evan_S
Link naar reactie

Onze Z3 is 2 weken weer goed gekeurd maar we kregen de opmerking dat het differentieel een beetje olie lekt. Ik heb zelf nog geen tijd gehad om even te kijken maar ben wel al op deze post uitgekomen. Is wel een klusje wat ik weer zelf wil gaan doen uiteraard. Alleen jammer dat sommige foto`s in deze post niet meer zichtbaar zijn maar ik neem aan dat het zich wel weer vanzelf een beetje zal wijzen hoe en wat. Ben meer van reviseren ipv vervangen met sloopdelen waar je maar mee moet afwachten hoelang dit goed gaat.

Link naar reactie

In het How-To gedeelte kun je nog een handleiding vinden waarin de foto's gelukkig nog wel staan.

De klus is goed zelf te doen, maar persoonlijk had ik er niet aan moeten denken om dit zonder brug te doen (had een brug tot mijn beschikking). Degene die de How-To heeft geschreven is het wel zonder brug gelukt.

Link naar reactie

Leuk het oude topic weer te zien, heb nog last van mijn armen als ik er aan denk :sHa_biggrin2: maar ook goed te lezen dat

er meer doe het zelf'ers zijn die het aandurven. :clapping:

btw. het diff. is nog steeds droog na de laatste beurt die de zzz bij mij heeft gehad.

Foto-3LFSY7VQ-D.jpg

Link naar reactie

Rob,

Ik probeer alles zelf te doen, kwestie van goed voor bereiden en gewoon beginnen. Het scheelt wel dat een vriend van mij een hefbrug heeft waar ik gebruik van kan maken indien nodig. Maar de laatste jaren de z3 toch al steeds verder uit elkaar gehad. Grootste klus was toch wel de kop lichten voor een olie lekkage. Hetzelfde verhaal geld eigenlijk voor de e46 station en de motor, alles zelf doen :)

En dankzij de howto`s is er genoeg info te vinden over diverse klusjes, heb er zelf ook wel eens gemaakt en vind het nog leuk ook om te doen.

Maar bij de Z4 heb je denk ik niet zoveel klusjes, een vanos revisie misschien dat merk je echt in vermogen. ook deze heb ik al diverse malen gedaan, kwestie van beginnen en nu doe ik die ook bij andere mensen voor de hobby.

Gr jack

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.