Ga naar inhoud

Olielekkage differentieel


HOFFR02

Aanbevolen berichten

Heren, het volgende probleem doet zicht voor dat er gisteren een aantal druppels olie onder de Z3

lagen. Na inspectie wees uit dat de olie uit het diff. komt. Ik kan alleen niet zien of er een keering of iets dergelijks

achter zit waar ik natuurlijk wel van uit ga. Om deze keering te vervangen zal naar mijn inziens het differentieel

moeten worden verwijdert. Op zicht niet zo'n probleem echter om de boutjes van de aandrijfassen te vervangen

zijn we een speciale sleutel nodig. (zie foto) Wie weet of er zo'n sleutel te krijgen is bij de reguliere handel????

Heeft iemand al een keer de voorste keering vervangen, volgens de tekeningen van http://adkusters.hobby-site.com/BMW%20Z3%2...l_transmission_

schijnt hier nogal wat speciaal gereedschap voor nodig te zijn. Kan trouwens geen tekening vinden van het vervangen van de keering.

Wellicht ga ik zelf, om de kosten te drukken, het diff. zelf er onderuit halen en hiermee naar de deskundige om de keering te laten vervangen.

Het gaat trouwens om een 25% sper differentieel.

Groet Rob

:rolleyes:

img1356n.jpg

img1358x.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bouten zijn eigenlijk uitwendig torx, maat weet ik zo niet meer.

Wat ik wel weet is dat een 10mm dop ook past.

Heb het al even geprobeerd met een dop 10 echter niet genoeg grip.

Na ff googelen al torx dopjes gevonden dus dat is het probleem niet meer.

Las net op een ander forum dat wellicht ook de ontluchting dicht kan zitten.

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic...f=7&t=21602

Aangezien het probleem optrad na een 150 km lange rit via de snelweg, dus een wat

hogere snelheid dan het normale toeren zou dit ook nog wel een optie zijn.

Hogere snelheid meer opgebouwde druk in het diff. ontluchting verstopt waardoor

de druk via de keering samen met wat olie het diff verlaat.

Dus ga weer onder de Z zoeken naar een klein gaatje :rolleyes::thumbup:

Link naar reactie

Zo ff weer onder de ZZZ vandaan. In de aanslag geweest met wat remmenreininger en een borstel

om naar het ontluchtingsgaatje te zoeken. Boven op het diff. zit een buisje waarin het gaatje zich bevind.

Alles goed schoongemaakt en doorgeblazen via de vulopening met een hulpstukje :D :groupwave:

Nu de ZZZ weer op de grond zetten en ff testen. Hopelijk heeft deze exercitie geholpen om de

lekkage te verhelpen. Wordt vervolgd :rolleyes::thumbup:

VOOR

img1359ai.jpg

img1360v.jpg

NA

img1361j.jpg

Link naar reactie

Tijdje geleden had ik een diesel lekkage aan m'n Fiat Punto. Ik kon het lek maar niet vinden. Af en toe druppels, maar waar kwam 't vandaan? Via een simpele trucje heb ik het lek gevonden door het hele geval schoon te maken (remmenreiniger) en daarna alle verdachte plekken en delen vol talkpoeder te "strooien". Op die manier kon ik precies zien waar de vloeistof (diesel/olie etc) vandaan kwam, doordat 't "loop" sporen achterlaat.

Op die manier kun je wellicht ook checken waar je dif exact lekt.

Bedenk dat als er een keerring lek is, dat veelal duid op lager-speling. Wellicht is vervangen door een sloop onderdeel makkelijker en goedkoper.

Trouwens.......een leuke How-to op dit onderwerp is welkom.

Link naar reactie

Lagerspeling zou je moeten horen.

Als je je diff er onderuit haalt, vergeet dan niet om met een centerpunch een merkteken te zetten op de lagerhouder en dif huis.

Zie ook TIS voor de nodige documenten betreffende alles van je auto:

http://tis.spaghetticoder.org/e36/Z3_%28M4..._with_bearings/

Voor het verwijderen van de aandrijfassen uit het diff had ik (bij een z4 dus) trouwens een trekker nodig (zo vast zat het op de circlips). In TIS spreken ze bij de z3 over dat je het met bandenlichters voor elkaar kan krijgen.

Link naar reactie
Lagerspeling zou je moeten horen.

Als je je diff er onderuit haalt, vergeet dan niet om met een centerpunch een merkteken te zetten op de lagerhouder en dif huis.

Zie ook TIS voor de nodige documenten betreffende alles van je auto:

http://tis.spaghetticoder.org/e36/Z3_%28M4..._with_bearings/

Voor het verwijderen van de aandrijfassen uit het diff had ik (bij een z4 dus) trouwens een trekker nodig (zo vast zat het op de circlips). In TIS spreken ze bij de z3 over dat je het met bandenlichters voor elkaar kan krijgen.

Lagerspelling zit ik ook nog niet aan te denken echter net een stukje proef gereden en

:lachen: :unsure::thumbup: :thumbup:

Lekt dus nog steeds, dus het diff er maar onderuit. Guido wat bedoel je precies met het merkteken???

Enig idee wat de kosten zullen zijn als ik met een diff bij een dealer een keering laat vervangen.

Link naar reactie

Zie ook:

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/08/55

Wat ik bedoel is dat je van een diff alle onderdelen voor links en rechts niet door mekaar moet halen. In TIS stellen ze voor een merkteken aan te brengen, maar je kan natuurlijk ook alle onderdelen in een apart bakje voor links en een bakje voor rechts leggen. Misschien is de stand van het lagerhuis tov het diff huis nog belangrijk.

Lees ook de tis documenten door betreffende hoe je je lagerspanning instelt en hoeveel die moet zijn. Daar staat alle bmw documentatie in.

(lagerspeling is niet off topic hoor; als je je diff onderhanden neemt vanwege olielekkage loop je dus ook kans dat je met te weinig olie in het diff hebt gereden, en moet je toch alert zijn op eventuele gevolgschade daarvan).

Wat de kosten zijn bij een dealer/garage weet ik niet. Ik zou wel een goede garage uitzoeken aangezien differentiëlen hedentendage vaak buiten het kennisbereik van de gemiddelde monteur liggen. Zeker als je wilt dat ze wat verder kijken dan hun neus lang is (dus sec de keerring vervangen of ook ff kijken of er nog meer aan de hand is).

Het is immers een platendif, en die vergen zo nu en dan ook onderhoud/afstelling.

Als de de beschikking hebt over een brug, het benodigde gereedschap en voldoende tijd/zin is het natuurlijk een heel leerzame klus om zelf je lsd te demonteren, inspecteren op slijtage en opnieuw af te stellen. Ik zou wel alle bouten die je betreffende de aandrijving en ophanging loshaalt bij montage weer aantrekken met een momentsleutel en het juiste moment.

Link naar reactie

OK duidelijk verhaal, voor wat betreft de gevolgschade denk ik (hoop ik) dat dit meevalt aangezien het diff sinds 2 dagen lekt. Hiervoor geen lekkage waargenomen bij het vervangen van de olie.

De keerring of O ring welke lekt is de volgende http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/.../07〈=NL

Voor zover ik het kan bekijken hoeft hiervoor het diff. niet in zijn geheel uit elkaar. Maar wat jij ook aangeeft is het ook wel goed om, als de diff. als die er toch onderweg is

even aan een verdere inspectie te onderwerpen.

In elk geval bedankt voor het meedenken :lachen: :unsure::thumbup:

Link naar reactie
Maar wat jij ook aangeeft is het ook wel goed om, als de diff. als die er toch onderweg is

even aan een verdere inspectie te onderwerpen.

Je moet in ieder geval als je je diff eronderuit hebt even kijken hoeveel olie er nog in zit. Als dat nog 1/2 liter is oid dan is er niets aan de hand, maar een klein bodempje is natuurlijk niet goed (dan heeft het diff droog gestaan; het kroonwiel hoort onderin de olie te lopen en slingert daardoor de olie rond in het diff tbv de smering).

Wel voordat je iets aan je diff gaat doen de boel aan de buitenkant goed schoonmaken met borstel en zeep: er mag absoluut geen zand in je diff komen. (het zaakje kan kapot draaien op 1 korrel, met name de lagers). Alleen daarom zou ik het al niet door een ander durven laten doen, maar ik ben dan ook een ontzettende pietje precies en een doomdenker :huh::wub:

Link naar reactie
maar ik ben dan ook een ontzettende pietje precies en een doomdenker

Een pietje precies ben ik ook :smart: Olie zit er nog genoeg in, heb een maand geleden alle olie vervangen en uit het diff

kwam toen ook nog plus minus een liter. Dus van droogstaan zal er geen sprake zijn. Ga de diff er eerst maar eens onder weg sleutelen

en lekker soppen :huh: daarna ga ik rustig bekijken in hoeverre we de zaken zelf kunnen uitvoeren of dat we hier een

deskundige bij in moeten schakelen. Om de aandrijfassen te demonteren van het diff is dit dan handiger met "hangende wielen" (pootbrug) of op

een rijplaten brug ?????

Groet Rob

:wub:

Gezien de fotos(!) lijkt het zinvol alvast wat antiroestolie bij de bouten te spuiten. (zodat ze later makkelijker loskomen)

Bedankt voor de tip, had ze al bij voorbaat ingespoten :D :thumbup:

Link naar reactie

Veel 4 koloms bruggen (aka rijplatenbrug) hebben ook een 2e hef in het midden om de wielen vrij te krijgen (wel beschermblokjes onder de 2e hef doen), maar voor werk aan ophangingen en aandrijving is een 2 koloms brug (hangende wielen) m.i. veel handiger. Dit omdat je veel meer ruimte hebt om om het werkgebied heen te lopen (anders staat de brug zelf in de weg).

Ander voordeel is dat een 2 koloms brug veel minder plaats in neemt (maar dat speelt alleen bij aanschaf en de beschikbare ruimte :wub:)

Een 4 koloms brug is vooral handig met plaatwerk (geen paal in het midden bij de deuren en rijplaten waar je ook gereedschap op kan leggen).

Maar deze klus kan in principe wel met beide bruggen; wat je maar hebt staan of kan vinden (je hoeft er alleen maar van onderen bij). De wielen moeten wel vrij staan (je moet de as draaien om bij alle bouten te kunnen), maar je moet ze eigenlijk niet demonteren. Iemand moet het wiel tegenhouden als je de as op moment aandraait.

Link naar reactie

Het ging mij er met name om of de wielen vrij moesten hangen of niet, en natuurlijk moet het wiel

kunnen draaien om de asbouten los te draaien. :D :thumbup: Had hier niet zo snel bij nagedacht.

Lang leve het forum :wub::huh:

Welke brug ik ga gebruiken :smart: geen een. Deze jongen gaat de ZZZ op "goede bokken" zetten en lekker

op zijn rug aan het sleutelen. Heb er al vaker zo onder gelegen en dit is met name goed voor de bovenste

biceps.

exercisesbiceps.gif

Natuurlijk denk ik aan goede veiligheid meestal leg ik ook een aantal velgen onder de bodem voor

het geval dat.

Link naar reactie

Zo de voorbereidingen getroffen, de ZZZ op de bokken en verzekerd met de wintervelgen.

De ruimte is genoeg maar alles moet op de rug gebeuren, en als ik op mijn rug lig wil ik

nog wel eens in :sleepy: :sleepy: vallen :newblush:

Maar goed de eerste bout van het ophang rubber is er uit en de rest gaat morgen volgen.

Voor nu eerst lekker slapen en morgen weer met goede moed verder :wave: :wave:

img1365wl.jpg

img1364dh.jpg

Groet Rob

:unsure:

Link naar reactie

Dat ziet er idd goed uit; zo te zien kan de uitlaat blijven zitten (die moest er bij mijn z4 onderuit :unsure: )

Je weet ook dat een differentieel redelijk zwaar is? Zeker terugplaatsen kan in deze houding kan lastig zijn lijkt me. In ieder geval kan je er makkelijk bij; geen stukken van het frame die echt in de weg zitten :newblush:

Maar koop aub wel een degelijke looplamp.... dit kan echt niet. :sleepy:

Link naar reactie
Je weet ook dat een differentieel redelijk zwaar is? Zeker terugplaatsen kan in deze houding kan lastig zijn lijkt me.

Neem en plank/plaat hout ca. 150x60cm en schroef er 4 wieltjes onder en leg er een soort hoofkussentje op.

Ga er naast de auto, opliggen. Neem het differntieel op je buik

Rol onder de auto en met handen en knieen breng je hem in positie.

Link naar reactie

Ik heb op het forum geleerd dat als de de mat in de kofferruimte optilt, je kunt zien of de boutjes van het dif nog vastzitten/losgescheurd zijn. Eegybee had er een topic over maar dat kan ik niet meer vinden.

Maar OK, ik zal het dan wel mis hebben, probeerde in iedergeval te helpen.

Affijn, als hij hem los gehaald heeft, zal hij ook wel weten waar ze weer moeten komen bij montage.

Link naar reactie

Idd zal een garagekrik met 2e persoon oid het handigst zijn.

Niet dat ik daar over na ga denken natuurlijk; ik heb een brug en een transmissiekrik :unsure:

(en ik heb geen verlangen meer naar dat ik vroeger zo onder de auto zat te worstelen :newblush: )

Ik zei het meer dat hij niet dat ding boven z'n hoofd losschroeft en wel denkt met 1 hand tegen te kunnen houden..... :sleepy:

Link naar reactie

Beste mensen, bedank voor het meedenken voor mijn veiligheid :lol:

Liep gisteravond op de zolder en kwam een oude bureaustoel tegen en ja het idee

was geboren ;) De ijzerzaag erbij en na een paar modificaties. De verrijdbare

differentieel steun was geboren.

img1371q.jpg

img1372h.jpg

Na een goede wasbeurt en veel remmenreiniger was het diff weer lekker schoon.

img1379xs.jpg

De uitgaande as en de moer gecenterd zodat hij weer op de juiste afstand gemonteerd kan worden.

img1374ka.jpg

Eerst even de olie aftappen, olie verversen is nog nooit zo makkelijk geweest :lol:

img1378pu.jpg

Speciaal gereedschap (waar een oud crankstel toch niet goed voor is)

img1377w.jpg

En hier hebben we boosdoener :notok: :notok:

img1380ys.jpg

Al met al een leuke klus en goed te doen, alleen de zwaartekracht speelde mij vaak

parten. Hoe vaak ik al een steeksleutel op mijn harses heb gehad :muur: :muur:

Nog even een vraag aan de deskundigen onder jullie. Als ik aan een van de assen draai loopt

alles mooi en soepel rond echter als ik een as tegenhoud en een andere as draai, de diff gaat dan zijn werk doen,

dan lopen de assen niet soepel maar ervaar ik steeds weerstand. Een soort van wel niet wel niet. Beetje lastig

uit te leggen maar zoals gezegd licht stroef licht stroef en dat heel snel achter elkaar. Enig idee of dit normaal is???

Zit er ook over te denken om de keerringen van de aandrijfassen meteen te vervangen. Kan ik deze ook zonder

verdere afstelling van het diff te wijzigen vervangen???

Zie jullie antwoorden en opmerkingen graag tegemoet :D

Groet Rob

En Guido een looplamp, zoiets :P

lampw.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.