Ga naar inhoud

Arreteer pen


Westendorp

Aanbevolen berichten

Beste forummers,

Bij de laatste APK van mijn ZZZ heb ik de melding gemaakt dat het inleggen van de 5e versnelling wat moeilijk gaat. Stel je daarbij niet voor dat je de 5 met geweld moet inleggen, maar dit gaat gewoon iets zwaarder dan het inleggen van de overige versnellingen.

Volgens de dealer is/zijn de arreteerpen(nen) versleten en moeten deze worden vervangen. De materiaalkosten vallen mee, maar al met al zou deze reparatie zo'n € 450,- moeten kosten. Ik kreeg overigens het advies van de dealer om maar gewoon door te rijden, omdat het geen kwaad kan. Het ergste wat zou kunnen gebeuren, is dat de auto op termijn helemaal niet meer naar z'n 5 zou willen schakelen.

Heeft iemand van jullie al eens te maken gehad met dit verschijnsel?

Op zich is het niet echt storend, maar dat zou het dus wel kunnen worden.

Groet,

Harry

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bekend probleem bij BMW.

Kan soms verholpen worden door de versnellingsbakolie te verversen.

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/.../71〈=NL

Bij "www.problemcar" (een vraagbaak-site voor automonteurs), zijn deze problemen ook al voorbij gekomen

antwoorden waren :

Controleer eens het oliepeil (of beter, ververs eens de olie) van de versnellingsbak.

Een (te) laag peil van de bak heeft tot gevolg dat weinig (spat-)smering het schakelmechanisme bovenin de bak bereikt.

Stroef schakelen is dan het gevolg.

Als het euvel hiermee niet verdwijnt, blijft alleen de 'moeilijke' oplossing over:

Bak eronderuit/ demonteren en schakel-arreteer pallen vervangen in de bak.

en :

en ik zou de kogel van de pook eens nakijken invetten en kijken of de rubber goed afdicht bij je pook.

ligt niet in arreteerpennen denk ik je hebt het zo e zien alleen in 5de versnelling.

Link naar reactie

Dan kan je misschien beter het hele pook-bakmechanisme nakijken (dus alles tussen pook en bak). Daar wil ook nog wel eens een ballink etc slijten. Ik denk dat dat van onderen moet. Misschien een lastige klus als alles tussen bak en chassis is weggepropt (bij een voorwielaangedreven auto is dat doorgaans veel makkelijker toegankelijk denk ik)

Link naar reactie

Dealer stelt inderdaad de juiste diagnose, maar het probleem wordt minder met nieuwe bakolie kan ik uit eigen ervaring vertellen. Heb het nu maar nog heel af en toe, wanneer de olie koud is komt de pook niet meer terug naar het midden vanuit de 5. Lekker laten zitten, en eventueel vervangen wanneer de koppeling aan de beurt is.

Service bulletin van bmw:

http://webspace.ringling.edu/~dplassma/bmw...b230104-063.pdf

En een hele goede DIY:

http://webspace.ringling.edu/~dplassma/bmw...shift_pins.html

Link naar reactie
Dealer stelt inderdaad de juiste diagnose, maar het probleem wordt minder met nieuwe bakolie kan ik uit eigen ervaring vertellen. Heb het nu maar nog heel af en toe, wanneer de olie koud is komt de pook niet meer terug naar het midden vanuit de 5. Lekker laten zitten, en eventueel vervangen wanneer de koppeling aan de beurt is.

Service bulletin van bmw:

http://webspace.ringling.edu/~dplassma/bmw...b230104-063.pdf

En een hele goede DIY:

http://webspace.ringling.edu/~dplassma/bmw...shift_pins.html

Dit is nu eens héél erg interessant.

Ik heb dus ook last van het feit dat de arrreteerpen van de 5de versnelling vast zit (koude olie)

Ik had olie al vervangen en nu is het een stuk beter maar als de olie koud is gaat hij heel erg moeilijk in 5de en als je hem er toch in duwt komt de pook de eerste km's niet in de middelste stand terug en is het dus een beetje zoeken naar de 3de versnelling.

bedankt.

Link naar reactie

Toen ik de auto kocht had ik daar ook last van, lastig in z'n 1 te krijgen en lastig in z'n 5. Daarnaast was koppelen ook geen feest. Stationair liep tie prachtig, maar zodra je de koppeling intrapte hoorde je een licht geratel.....

Omdat de drijfstang lager schalen vervangen moesten worden gelijk maar naar de kopeling laten kijken door Ruud. Drukgroep was kapot, dus nieuwe koppeling, drukgroep en nieuwe olie in de versnellingsbak. Sindsdien (nov 2010) geen enkel probleem meer gehad, de auto schakelt als het spreekwoordelijke scheermes en nu 4.5 k (ja ik weet het, dat is niet zoveel) verder volledig probleemloos, 1 gaat goed en 5 gaat goed en je schakelt gewoon met twee vingertjes.

Morgen APK in reeuwijk, kapot kenteken plaat lampje (ja ja afkeur punt APK) en voor de rest niets.....Het jaarlijkse onderhoud wordt gewoon weer november....

Sterkte met je bak, maar ik zou maar eens olie laten verversen......

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.