Ga naar inhoud

aantrekken cilinderkop


taaf

Aanbevolen berichten

weet er soms iemand op hoeveel newtonmeter de bouten moeten aangetrokken worden van de cilinderkop? iemand ervaring mee?

moet de cilinderkop gevlakt worden na demontage?

wat betreft olieverlies distrubutie zou normaal gezien de cilinderkop moeten gedemonteerd worden het is de voorste dichting distrubutie die onder de cilinderkop gemonteerd zit?

ik heb van iemand horen zeggen dat deze dichting zou te vervangen zijn zonder de cilinderkop te demonteren maar je wel complete distrubutie kast moet demonteren hiervoor?

iemand ervaring met dit probleem zou naar het schijnt een ziekte zijn van deze motoren z3 1800 bouwjaar 96

en indien de cilinderkop moet gedemonteerd worden waar moet ik op letten (moet ik de kettingspanner lossen zoja waar zit deze dan?)

Greets taaf

Link naar reactie
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

taaf,heb je enige sleutelervaring of iemand (die wel ervaren is)om de klus mee uit te voeren??

als je op beide nee moet antwoorden zou ik zeggen ,naar ruud ermee en snel!!

anders kun je in bmw tis zeker vinden wat je zoekt.

googlen dus.

Link naar reactie

En zo eindigt ieder klustopic in een dooddoener..... Doorsturen naar een specialist kan altijd. Misschien wil taaf zelf klussen en tips van medeklussers opdoen. Als je keer op keer naar een specialist wordt verwezen leer je 't nooit. Ik wil wel eens antwoorden lezen op zijn vragen; helaas heb ik ze namelijk niet.

Link naar reactie

In Tis staat wel het nodige:

http://tis.spaghetticoder.org/

(of als dvd via de louche downloadkanalen te krijgen :rolleyes: )

Onderdelen an sich zoek je in:

http://bmwfans.info/parts/catalog/

Maar waarom wil je precies je cilinderkop lostrekken?

Hij hoeft natuurlijk alleen maar gevlakt te worden als ie krom is :sleepy:

Een wat duidelijkere post met wat details van wat er mis is zou niet misstaan (met de nodige foto's evt).

(Hoofdlettergebruik zou overigens ook niet misstaan.... :rolleyes: )

Link naar reactie
En zo eindigt ieder klustopic in een dooddoener..... Doorsturen naar een specialist kan altijd.

goed man

ik zal jou uitleggen hoe je een kop van je motor in je z moet halen en weer erop zetten ,dan kun je t mooi leren!

heb je daar nu echt zin in?????

ik heb dagelijks te maken met lieden die iets zelf beginnen en de zooi in een doos of kratje met droevige ogen komen brengen ,met de vraag of wij het nog in elkaar kunnen zetten.

als je dr geen verstand van heb dan kun je er beter vanaf blijven geloof me.

en ik begon met de vraag of er kennis of hulp aanwezig was en als dat niet het geval was dan.....

misschien had je dat gemist?

even een kop van een motor met bovenliggende nokkenassen en dergelijke afhalen is iets wat je niet moet doen als je niet voldoende begrip hebt van dat soort constructies ,en/of de juiste documentatie .

misschien als er eerst een antwoord van taaf geweest was dan kon daar de volgende reactie op gegeven worden.

Link naar reactie

Maar ik denk dus wel dat Bas zin heeft in hoe jij hem uitlegt hoe je een cilinderkop demonteert :rolleyes:

Ook als iemand niet voldoende begrip heeft van een constructie of de juiste documentatie is een forum wel een plek waar je dat soort hulp kunt zoeken. Niet voldoende begrip kan je namelijk ook beschouwen als nog niet voldoende begrip ;)

Iemand erbij hebben die weet hoe het moet is altijd makkelijk, maar eens moet natuurlijk de eerste keer zijn. Goed, ik geef toe dat het demonteren van een cilinderkop niet het meest makkelijke klusje is (foutgevoeligheid is groot), dus heb ik ook zo m'n twijfels of het voor taaf een geschikte klus is (hij geeft zelf ook weinig info over z'n eigen kunnen), maar ik ben het wel met Bas eens dat er vaak op het forum geschreeuwd wordt dat mensen het beste gelijk naar de specialist kunnen gaan (niet dat jouw post exact zo geformuleerd was :rolleyes: )

Wellicht ligt dat er aan dat de meesten hier geen doorgewinterde sleutelaars zijn. Dat verschilt van forum tot forum (en wellicht van auto tot auto)

En uiteindelijk is Ruud er ook alleen maar bij gebaat als taaf straks met een auto op een trailer bij hem staat tezamen met een doos vol onderdelen.... daar wordt de rekening alleen maar hoger van :sleepy:

Link naar reactie

Alweer een topic van een nieuwe bezoeker dat naar de knoppen gaat :rolleyes:

Eerst krijg je te horen dat je je klus beter niet doet, dan wordt je naar Ruud verwezen en tenslotte komen er nog een aantal "grappige" posts bovenop.

Moet bijna ieder topic op deze manier eindigen ? :rolleyes:

Link naar reactie
En zo eindigt ieder klustopic in een dooddoener...
Alweer een topic van een nieuwe bezoeker dat naar de knoppen gaat :rolleyes:

Moet bijna ieder topic op deze manier eindigen ? :rolleyes:

Helemaal mee eens.

Weet je het ook niet, reageer dan niet.

Taaf zal Ruud best wel weten te vinden er wordt vaker naar hem verwezen.

Dus zal ik effe th_cleaning-smiley.gif en dan weer ontopic door.

Link naar reactie

Dat je een hobby hebt in de vorm van een z3, oke, maar dan die Z3 uit elkaar gaat peuteren...........

We hebben een mijnheer die een differentieel zou gaan demonteren, een mijnheer die in een garagebox z'n Z3 electrisch ging maken en van wie we ook nooit meer iets hebben vernomen en nu weer een mijnheer die een kop met bovenliggende nokkenas wil gaan demonteren en allemaal kennelijk zonder op zijn minst een basale autotechnische kennis. En wat is dan een basale autotechnische kennis ? Op zijn minst volgens het oude systeem LTS Autotechniek gevolgd door een tweejarige opleiding monteur motorvoertuigen, met de daarbij behorende praktische ervaring als automonteur. Wil je aan het reviseren van motoren, versnellingsbakken en differentieelen gaan denken dan heb je ook nog eens ywee jaar leren/praktijk en een eerste monteursdiploma nodig! Nu weet ik wel er zijn talenten die het in zich hebben, maar talenten zijn helaas dun gezaaid. Dus ik denk: Bezint eer gij begint!

Hans :rolleyes:

Link naar reactie
Dat je een hobby hebt in de vorm van een z3, oke, maar dan die Z3 uit elkaar gaat peuteren...........

We hebben een mijnheer die een differentieel zou gaan demonteren, een mijnheer die in een garagebox z'n Z3 electrisch ging maken en van wie we ook nooit meer iets hebben vernomen

Zou het aan de antwoorden kunnen liggen?

Link naar reactie

Het uurloon van specialisten (advocaten.accountants) etc.ligt ruim boven de € 100 euro/uur.

Garage bedrijven rekenen minder, omdat ze ook wat verdienen aan de onderdelen die ze verkopen.

Er is geen enkele goedkope garagist die zit te springen om een arbeidsintensieve klus, (met veel vuile handen en geklooi) uit te voeren als er verder niets meegeleverd kan worden.

Conclusie, wil iemand zelf sleutelen, laat hem sleutelen en geef hem het advies waar hij om vraagt.

Heeft iemand een alarminstallatie, banden, velgen, schroefsetje/onderstel nodig? Verwijs dan eventueel naar een goedkope garage op het Forum en dan hoop ik je daar zelf ook naar toe gaat en niet zo "bijdehand" bent om naar een bandenboer etc. te gaan omdat die misschien iets dichterbij is.

Link naar reactie

Ja, Ronlittle ik begrijp je wel, en het kan erg leuk zijn om te schroeven, maar mijn punt is dat als je dat zonder redelijke basiskennis gaat doen, het ten eerste onveilig is voor jezelf (laatst weer iemand onder z'n auto in een garagebox omgekomen) maar ook voor je medeweggebruikers. En dan denk ik niet alleen aan afvallende onderdelen, aflopende wielen, etcetera,maar wel eens een motor gehad die er in druk verkeer op de linkerbaan van het ene moment op het andere moment mee stopte ?

Zolang er nog fietsen van fietsdragers midden op de snelweg af vallen heb ik het niet zo op de gemiddelde technische- en handvaardigheidskennis van de automobilist c.q. amateurmonteur!

Hans :mellow:

Link naar reactie

Ja, maar je kan ook van het keukentrapje afvallen en je nek breken....

Moet je dan ook maar niet meer de bovenste plankjes van je keukenkastjes schoonmaken?

En qua afvallende onderdelen zou zo'n opmerking eerder hout snijden als je dat in een winterbandentopic doet. Daar schroeft men en masse immers zelf de wielen er onder.... LEVENSGEVAARLIJK!......

Wat dat betreft vind ik het allemaal een beetje ver gezocht. Dat je je motor met sleutelen aan de cilinderkop kan verpesten soit, maar het niveau van de gemiddelde amateurmonteur (en de daaraan beoogde verbonden levensgevaarlijke situaties) is natuurlijk een heel rekbaar begrip.

We zijn hier allemaal volwassen mensen, en ik denk ook wel allemaal verstandig genoeg om na wat informatie ingewonnen te hebben (en daarom erger ik me aan de 'ga gelijk naar de specialist' reacties) zelf een inschatting van ons eigen kunnen te kunnen maken of we de vaardigheden en middelen hebben om een bepaalde klus uit te voeren of niet.

Maar goed, van taaf horen we momenteel niets, dus is het ook een beetje lastig in te schatten wat we 'm moeten vertellen :mellow:

En als je nooit meer iets van die gast die z'n z3 electrisch wou maken hebt vernomen, dan is het omdat je z'n site nooit meer bekeken hebt:

http://z3.fiberhosted.nl/

Hij is nog gewoon vrolijk hard core aan het sleutelen, waarbij ik niet denk dat hij ooit op de lts heeft gezeten ;)

Link naar reactie
Alweer een topic van een nieuwe bezoeker dat naar de knoppen gaat :angry:

Eerst krijg je te horen dat je je klus beter niet doet, dan wordt je naar Ruud verwezen en tenslotte komen er nog een aantal "grappige" posts bovenop.

Moet bijna ieder topic op deze manier eindigen ? ;)

Helemaal gelijk heb je Navigator ik wou nu niks zeggen maar dit was me ook al meermaals opgevallen (en ik ben nog erg nieuw hier).

Wat is er fout aan zelf eens de handen zwart maken? :mellow:

Link naar reactie
goed man

ik zal jou uitleggen hoe je een kop van je motor in je z moet halen en weer erop zetten ,dan kun je t mooi leren!

heb je daar nu echt zin in?????

ik heb dagelijks te maken met lieden die iets zelf beginnen en de zooi in een doos of kratje met droevige ogen komen brengen ,met de vraag of wij het nog in elkaar kunnen zetten.

als je dr geen verstand van heb dan kun je er beter vanaf blijven geloof me.

en ik begon met de vraag of er kennis of hulp aanwezig was en als dat niet het geval was dan.....

misschien had je dat gemist?

even een kop van een motor met bovenliggende nokkenassen en dergelijke afhalen is iets wat je niet moet doen als je niet voldoende begrip hebt van dat soort constructies ,en/of de juiste documentatie .

misschien als er eerst een antwoord van taaf geweest was dan kon daar de volgende reactie op gegeven worden.

beste ik heb ervaring als mekanieker maar niet bij bmw vandaar mijn vraag waar is specifiek moet opletten en wat precies te demonteren

ik zit namelijk lmet olieverlies zie link dichting nr 16

http://de.bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Ro...ne/timing_case/

In Tis staat wel het nodige:

http://tis.spaghetticoder.org/

(of als dvd via de louche downloadkanalen te krijgen :mellow: )

Onderdelen an sich zoek je in:

http://bmwfans.info/parts/catalog/

Maar waarom wil je precies je cilinderkop lostrekken?

Hij hoeft natuurlijk alleen maar gevlakt te worden als ie krom is :angry:

Een wat duidelijkere post met wat details van wat er mis is zou niet misstaan (met de nodige foto's evt).

(Hoofdlettergebruik zou overigens ook niet misstaan.... ;) )

welk type motor is dit juist van de bmw z3 1800 bouwjaar 96?

Link naar reactie

Die is idd vervelend, dan moet idd je kop eraf zo te zien :mellow:

Je kan het niet met een prutsfix opvangen zoals alles van de buitenkant ff goed ontvetten en wat vloeibare pakking onder een beetje druk in de spleet/gat spuiten waar de olie uitsijpelt?

Maar goed, hoe je kop eraf moet incl aanhaalmomenten en volgorde staan dus in TIS.

Vlakken is voornamelijk nodig als je kop heet is geweest (dus bij kapotte koppakking oid) en eigenlijk ook aan te raden als je van die stalen (multilayer) koppakkingen hebt zegt men soms (ik weet ff niet wat voor soort er in jouw motor zit, maar ik verwacht een standaard pakking).

Aan de andere kant hoor ik ook wel eens bedragen van 30 euro oid voor vlakken, dus daar hoef je het niet voor te laten...

Nu was de laatste kop die ik liet vlakken van wat ik me nog herinner ruim 200 euro :fiew: maar daar moest ook heel veel aan gebeuren :angry: dus hoeveel het werkelijk kost.... geen idee ;)

Let er op dat je de koppakking in verschillende diktes kan krijgen (naar gelang hoeveel er ooit vanaf gevlakt is)

Nadeel van vlakken is dat je nokkenas etc eruit moet, dus als het niet nodig is kan je je wat werk besparen (nokkenas monteren kan heel kritisch zijn, zeker als je kop wat krommig is). Aan de andere kant als je je nokkenas eruit haalt is dit weer een mooie gelegenheid om klepsteelrubbers te vervangen :P

Link naar reactie

volgens ik zie op deze site zou het wel mogelijk zijn dichting te vervangen zie onder link

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/41/59

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/41/58〈=NL

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/41/57

het is dichting nr 16 die lekt zie link onder

http://de.bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Ro...ne/timing_case/

is nogthans een ziekte van deze motoren is mij verteld

iemand deze al vervangen?

greets taaf

Die is idd vervelend, dan moet idd je kop eraf zo te zien :mellow:

Je kan het niet met een prutsfix opvangen zoals alles van de buitenkant ff goed ontvetten en wat vloeibare pakking onder een beetje druk in de spleet/gat spuiten waar de olie uitsijpelt?

Maar goed, hoe je kop eraf moet incl aanhaalmomenten en volgorde staan dus in TIS.

Vlakken is voornamelijk nodig als je kop heet is geweest (dus bij kapotte koppakking oid) en eigenlijk ook aan te raden als je van die stalen (multilayer) koppakkingen hebt zegt men soms (ik weet ff niet wat voor soort er in jouw motor zit, maar ik verwacht een standaard pakking).

Aan de andere kant hoor ik ook wel eens bedragen van 30 euro oid voor vlakken, dus daar hoef je het niet voor te laten...

Nu was de laatste kop die ik liet vlakken van wat ik me nog herinner ruim 200 euro :fiew: maar daar moest ook heel veel aan gebeuren :angry: dus hoeveel het werkelijk kost.... geen idee ;)

Let er op dat je de koppakking in verschillende diktes kan krijgen (naar gelang hoeveel er ooit vanaf gevlakt is)

Nadeel van vlakken is dat je nokkenas etc eruit moet, dus als het niet nodig is kan je je wat werk besparen (nokkenas monteren kan heel kritisch zijn, zeker als je kop wat krommig is). Aan de andere kant als je je nokkenas eruit haalt is dit weer een mooie gelegenheid om klepsteelrubbers te vervangen :P

op hoeveel newton meter moeten deze bouten aangetrokken worden,,?

Link naar reactie
Alweer een topic van een nieuwe bezoeker dat naar de knoppen gaat ;)

Eerst krijg je te horen dat je je klus beter niet doet,

Moet bijna ieder topic op deze manier eindigen ? :mellow:

helaas word een legitieme vraag direct door doemdenkers bestempeld als zijnde dooddoener en opgevat als :doe het maar liever niet!

als taaf idd geantwoord had (zoals in zn laatste post)dan had ik geweten dat het de moeite is om de gegevens voor hem boven water te gaan halen.

ik heb thuis namelijk tis,dis,etk,progman,carsoft,eba,wds etc etc dus alle benodigde gegevens.

maar als het antwoord negatief zou zijn vind ik het een beetje verspilde moeite .

en inderdaad als iemand de juiste instelling heeft en een goed sleutelboek of dergelijke dan zijn allerlei klusjes prima zelf uit te voeren.

Link naar reactie
op hoeveel newton meter moeten deze bouten aangetrokken worden,,?

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/50/34

Je hebt een m43 motor, dus zoals ik de tabel interpreteer in de aangegeven volgorde 30Nm aantrekken, daarna in de aangegeven volgorde 90graden aantrekken, en daarna nog eens in de aangegeven volgorde 90 graden aantrekken.

En dat dus met nieuwe schone licht geoliede bouten en boutgaten. (om maar eens een hele oude discussie op te rakelen betreffende of je bouten met montagevet oid ook op moment mag aantrekken....;))

In die lijst met technical data links moet je dus je motorcode opzoeken cq regel 6AZ

Op je andere vraag lijkt het idd mogelijk om de onderste 'gear case' van het blok te demonteren (dus van onder de cilinderkop uit).

Of dat makkelijker is laat ik ff in het midden; je kan er natuurlijk nooit zo mooi bij als dat op het plaatje aangegeven is :mellow:

Try&see zou ik zo zeggen; ik weet het niet (ik heb geen z3 :angry:)

Link naar reactie

m10 bouten30 nm en +90graden

kruislings losnemen beginnen bij bout 1 (midden vd kop aan bakboord/bestuurderszijde)2 tegenoverliggend 3 is naar voren weer bestuurderszijde enz.

vastzetten op dezelfde manier.

de bouten schoonmaken of desnoods vervangen,licht in met olie insmeren en monteren.

spanner kun je met beleid terugdrukken.

had ik al eerder gepost maar door edit voor de volledigheid was guido me te snel af

Link naar reactie
als taaf idd geantwoord had (zoals in zn laatste post)dan had ik geweten dat het de moeite is om de gegevens voor hem boven water te gaan halen.

De topicstart vond ik idd ook erg marginaal (ik druk me maar zwak uit).

Veelal worden er (vaak door mensen die zich net geregistreerd hebben) topics heel summier aangemaakt betreffende toch wel lastige zaken, en dan is het lastig om een goed en uitgebreid antwoord te geven. Het bemoedigd enige moeite in het antwoord te steken ook niet (althans niet bij mij).

Wellicht zijn die n00bs nieuw met het concept van internetfora :mellow:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.