Ga naar inhoud

Type olie voor een zzz 1800

Aanbevolen berichten

Hallo BMW fans,

Heb al een boel gelezen over de olie voor een Z3 echter de meesten gaan voor 0/40.

Ik ga er van uit dat dit met name geschikt is voor de 6 cilinders.

Volgens het onderhoudsboekje van BMW wordt er met de temperaturen in Nederland

15W40 voorgeschreven. Is dit correct of hebben jullie een andere mening. Indien 15W40

wel goed is wat voor type olie adviseren jullie dan?? Synthetisch of andere olie.

Ook wil ik graag de versnellingsbak en diff. olie vervangen, wat voor type stellen

jullie voor. De ZZZ heeft 175000 gelopen. Heb gelezen dat km stand ook van invloed

is op de keuze.

Hoor het graag van de experts

Groet Rob

Link naar reactie
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn favo olie is Duckhams maar moeilijk te krijgen heeft op zicht

dezelfde bestands delen maar is een oie dat als die oud wordt niet zo snel naar de ... gaat.

Is alleen moeilijk te krijgen. Als je niet super veel kilometers maakt en dus minder beurtennodig hebt.

Is dit perfect. Maar maak je veel km en dan maakt het niet super veel uit vaak is het ook hoe duurzaam die olie is.

mvg Krissie

Link naar reactie

gewoon 15/40 mineraal of semi synth gebruiken ,meer is simpelweg niet nodig.

het kan zelf zo zijn dat wanneer je ineens naar al die jaren mineraal overstapt naar volsynth dat je eea aan problemen krijgt.

en met een oudere motor moet je niet steeds dunner gaan wat viscosieteit aangaat daar word de oliedruk niet beter van.

oftewel die dunnere olie loopt overal sneller weg en koelt wel sneller maar smeert misschien minder.

ook zijn (denk ik )de nieuwere motoren die de dunne volsynth nodig hebben wel voorzien van andere oliepompen die de olie sneller rondpompen,of/en zijn de toleranties in de motor voor de passingen wel kleiner.

enz enz

gooi gewoon de olie die de fabrikant ten tijde van op de markt brengen van de motor voorschrijft er in tenzij er modificaties zijn geweest.

dan kan het niet verkeerd gaan.

Link naar reactie

Ik onderschrijf dit volledig.

Bij motoren met veel km zullen zuigers en zuigerveren versleten zijn.

Hierdoor zal lekage van benzine(damp) van de cilinder naar het carter plaats vinden. (Het is de taak v/d zuigerveren om dat te voorkomen!!) Dit zal de olie verder verdunnen.

Bij oudere motoren is het dus niet verkeerd om iets "dikkere" olie te gebruiken en/of vaker te verversen.

Link naar reactie

Volgens mij wil benzinedamp niet neerslaan in olie hoor, het moet echt benzine in vloeibare vorm zijn. (maar dat kan makkelijk als je zuigerveren slecht zijn en je ook nog een ruim mengsel draait). (eventuele damp gaat via de carterontluchting gelijk richting inlaat)

Maar daarvoor is dikke olie eigenlijk geen remedie. De olie wordt immers al weggespoeld. Betere mengselafstelling en nieuwe zuigerveren is een beter oplossing :P. (ook nooit doorrijden als er benzine in je olie is gekomen)

Oude auto's zijn imho vaker gedient met wat dikkere olie doordat speling op lagers etc. wat ruimer wordt waardoor dunne olie er te makkelijk tussendoor sijpelt (wat dus oa. resulteert in lage oliedruk). Je krijgt dan soms ook meer (olie)verbruik (bij afwezigheid van oliedrukmeter is dit denk ik het beste indicatiemiddel)

Vaak helpt het goed in de gaten houden van je oliepeil heel veel. Als er sprake is van licht olieverbruik kan je gaan aanmengen met 1 stap dikkere olie (dus als er 5w40 inzit het verlies bijvullen met bijv. 10w40). eea is ook afhankelijk van rijstijl en verhouding lange/korte ritten.

15w40 vind ik zelf wat aan de dikke kant, maar ik weet niet wat standaard voor de z3 voorgeschreven wordt en of je ook s'winters rijdt.

Bij geen abnormaal gebruik gewoon de voorgeschreven olie gebruiken imho.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in