Ga naar inhoud

enthousiaste toerenteller


Everwin

Aanbevolen berichten

Bij deze wil ik me even voorstellen.

Mijn naam is Bastiaan (Everwin) Loohuis.

Ik ben sinds 1 week de trotse eigenaar van mijn eerste Z3 2,8.

Nu heb ik al de hele week een glimlach op mijn gezicht. dit had ik veel eerder moeten doen , een Z3 aanschaffen bedoel ik.

Ik heb hem van een particulier gekocht, en hij heeft een paar van de beroemde probleempjes, welke niet zo moeilijk op te lossen zijn, zoals de stoelspeling.

er is een probleem waar ik nog geen topic van gevonden heb. Mijn toerenteller geeft teveel toeren aan.

Al ik 130 kmh rijd, geeft hij 5500 toeren aan, en als ik goed door trek, gaat hij ruim voorbij de 7000 toeren tot de naald tegen de chromen ring aankomt.

Heeft iemand het zelfde probleem (gehad)??? hoe kan ik het oplossen,

Met vriendelijke groet.

Bastiaan.

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Welkom Bastiaan, en ja - dat had je veel eerder moeten doen.

(dan had je misschien ook geen tweedederdehandsje gehad met rare toerenteller storingen... Nah - flauw geintje).

Goede keuze een 2.8 :lol:

M'n eerste reactie was: overschakelen! Maar dat komt omdat ik ook niet helemaal begrijp wat je bedoeld met "Als ik 130 kmh rijd, geeft hij 5500 toeren aan". In welke versnelling is dat dan? En wat geeft ie aan als de motor stationair loopt?

Vooralsnog schieten me twee dingen te binnen: de klokkenset wil nog wel eens raar doen als de connectoren vuil zijn; of heeft iemand het ding misschien ooit open gehad en de wijzer verkeerd terug gezet. Vandaar mijn vraag over het stationair toerental. Het is in ieder geval niet een typische storing, misschien heeft iemand anders nog een idee.

Je vraag staat hier in het goede topic. Misschien kun je ook nog even een voorstel-topic maken in het Members Gallery forum, het liefst met een fotootje van de auto (die brede glimlach geloven we wel, uit eigen ervaring :smart: ).

Link naar reactie

Beste Bart,

De versnelling bij 130 kmh en 5500 toeren was uiteraard de 5.

Als ik hem tot aan de toeren begrenzer doortrek, wijst de naald bijna loodrecht naar beneden als de behuizing hem niet tegen zou houden.

Bij stationair wijst hij ongeveer 1000 toerenn aan ( niet echt verkeert).

Hartelijk dank voor de tip, ik zal me netjes gaan voorstellen in het members Gallery. Ik zal morgne even een fototje maken.

Groetjes

Bastiaan

Link naar reactie

Dan wijst ie bij 130 ook al teveel aan, en stationair moet zeker onder de 1000 zijn. Meer 600 of 700 (is trouwens niet instelbaar en wordt door de ECM geregeld).

Maar dan is het ook niet zomaar dat het wijzertje er verkeerd op zit :)

Link naar reactie
Bij stationair wijst hij ongeveer 1000 toeren aan
stationair moet zeker onder de 1000 zijn. Meer 600 of 700 (is trouwens niet instelbaar en wordt door de ECM geregeld).

Ik heb helaas geen kant-en-klare oplossing voor je, maar kan bevestigen dat stationair toerental voor een 2.8 rond de 600 toeren/minuut hoort te liggen.

Voortbordurend op Tja's eerste analyse: slechte contacten lijken me vreemd, dan zou je eerder een 'haperende' dan een overenthousiaste tellernaald verwachten.

Met waardes die constant +/- 50% (1000 ipv 600 bij stationair en 5500 ipv 4000 bij 130 km/u in 5) te hoog liggen verdenk ik eerder elektronische Gremlins... Alsof op de een of andere manier het signaal naar de tellerunit structureel te hoog uitvalt.

Om uit te sluiten dat het een mechanisch manco is van de teller zelf: de naald staat wel op '0' bij motor uit?

Link naar reactie

Misschien een vreemd idee, maar het zou kunnen zijn dat jouw toerenteller denkt dat hij is aangesloten op een 4 pitter. Dat zou dan misschien een factor 1.5 verklaren, maar dan nog; niet zo veel als jij hebt.

Dus misschien is jouw klokkenkastje niet het originele of zit er een verkeerde codeer-sleutel in. Of...

Uitlezen die hap!

Link naar reactie

Dus als die 1.5 keer zo veel pulsjes zou krijgen, zou die ongeveer 5600 aangeven. Ik denk niet dat mijn diagnose nog veel hout snijden kan :muur:

Hieronder staat hoe je je toerental (en nog het een en ander) in je kilometerstandteller kan laten zien tijdens het rijden.

Maar goed, ik neem niet dat aan de auto echt 9000 toeren maakt :nasty:

RA 62 10 Brief description of the test functions

RA 62 10 000 Check function of instrument cluster

met dank aan de heer Kusters !

Link naar reactie

Allemaal,

Hartelijk bedankt voor de vele tips.

er zitten een paar zeer waardevolle bij.

Het verhaal van 4 of 6 cilinder klinkt aannemelijk.

verder vind ik het test protocol iets te ingewikkeld, wat is de "vehicle terminal R" ? en waar zit hij?

weet iemand of er een dip-switch of zoiets omgezet kan worden om de instellingen van een 4 pitter naar een 6 pitter om te zetten??

De KMH stand gaat raar genoeg wel goed (gecheckt rijdend achter onze andere auto).

Met vriendelijke groet.

Bas

Link naar reactie
Stationair doet mijn 2.8 automaat ongeveer 1000rpm.. scheelt dat zoveel tussen automaat en handbak?

Dat is volgens mij te veel... Mijn 2.8 (enkele vanos) automaat doet belast (N) en onbelast (D of R) beide ongeveer 600-700 stationair. Of heb jij een dubbele vanos en is het dan anders?

Link naar reactie

ja, de instrument test is een beetje tricky, maar als je hem even aandachtig doorleest, moet het lukken. De leukste functies moet je ook eerst "ontlocken" in mode 15.

Vehicle Terminal R betekend hier dat je je sleutel naar contact 2 draait (dacht ik). Dit doe je terwijl je de kilometerdagtellerresetknop (scrable!!) ingedrukt houd.

Ik ga er vanmiddag weer eens mee spelen :-)

even proberen uit mijn hoofd:

knopje ingedrukt houden, sleutel naar tweede klikje draaien. Dan verschijnt er "tESt" in beeld. Daarna kan je met het knopje bladeren (oppassen na 15 want daarna reset je je dagteller). Als je van 14 naar 15 bladert, houd je de knop ingedrukt. Dan ontlock je 15. Daarna herhaal je het feestje van voor af aan en nu zijn de tussenliggende opties (waaronder RPM: test 7) beschikbaar. Als de gewenste functie in beeld verschijnt, kan je gewoon starten ermee wegrijden en dan heb je een heel klein beetje een electronisch dashboard ! (Woehoe !!)

succes !

Ow jottum: ben ik opeens een 1.9 member !

en dan nog wat: als je stopt na de eerste acties (dus niet bladert met het knopje) komt een test die alle lampjes laat branden en de 4 wijzers allemaal tegelijkertijd van 0 naar maximale uitslag laat bewegen. Die kon ook wel eens heel nuttig zijn voor jou. Je toerenteller hoort bij deze test precies tot het einde van de schaal te gaan.

(ja, ik zit ergens op te wachten en heb dus even niks te doen op mijn werk)

Anyway: "enthousiast" is met een o

:rolleyes:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.