Ga naar inhoud

betrouwbaarheid automaat


j.dinkela

Aanbevolen berichten

Om toch maar weer on topic te komen: wij hebben een 2.2 automaat en dat bevalt prima. Wij hebben niet bewust voor een automaat gekozen, maar ik vind het er eigenlijk wel een beetje bij horen. Het rijdt heel relaxed..

Vriend van me is eigenaar van een bekend versnellingsbakken revisie bedrijf en hij gaf aan dat de bakken van BMW erg betrouwbaar zijn en zij ze bij wijze van spreken met de ogen dicht kunnen reviseren.

Wel zijn er 2 typen, correct me if I'm wrong, een wat oudere bak en een nieuwere met een sportstand (gemaakt door ZF) deze laatste zouden betrouwbaarder zijn.

Succes met de keuze!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Jongens, even iets ophalen hier, want ik heb een vraagje.

Ben nu verward. Voordat ik mn 2.8 automaat kocht hoorde ik van Ruud dat die een vijftraps had. Nu lees ik dat die een 4 traps heeft. In dit topic heeft men het weer over een 5-traps automaat. Weet iemand wat klopt? Een 5-bak maakt je auto natuurlijk een stuk zuiniger rijden.. iets dat ik eigenlijk wel wil, mja.. Hoor het graag!

Link naar reactie

Ja, vier versnellingen voorwaarts en een achteruit? :thumbup:

Ik denk toch echt dat je er vier hebt. Op je middenconsole heb je bij een oude automaat de keuze tussen 1, 2, 3, D, N, R. Kijkend naar je cockpit heb je zo'n bak.

Ik denk dat je de lange eerste versnelling als 2 telt, komt door de koppelomvormer. vanuit stilstand slipt die eerst totdat de auto snelheid heeft en dan grijpt het volledig vast en dat voelt als schakelen.

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Ik heb een 2.8 automaat uit '97 met 84k op de telller.

In combinatie met de 2.8 loopt het super.....maar hoeveel trappen erop zitten nooit geteld....wel leuk om te testen. Ik denk 3 en een overdrive...zal het de volgende keer in de gaten houden.

Maar dat het fijn rijdt is zeker! Ik hoef niet zo nodig te,schakelen....pedaal diep naar onder drukken en hij schaklet vanzelf terug....soms mag dat wel iets sneller maar goed...

Schakel of automaat is een kwestie van wat je zelf wil....kwestie van gevoel

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Geweldig dit forum !! Ik mag wel even mijn complimenten uitdelen aan de mensen met technische kennis!

Even in het algemeen over versnellingsbakken van BMW, er zijn 2 merken mogelijk. Te weten ZF en GM, jawel General Motors. De laatste wordt vaak in de diesels gebouwd, niet van toepassing op het Z3 gebeuren dus. Overigens staat de afkorting ZF voor Zahnrad Fabriek, juist, de tandwielen fabriek.

Als we het over automaten hebben dan zijn de ZF bakken goed voor zo'n 300.000km voordat er een revisie nodig is. Dat wil niet zeggen dat ze onderhoudsvrij zijn. Dat in tegenstelling van wat de BMW fabriek zegt. ZF zegt dat een automaat elke 60.000km een oliewissel met filter moet hebben. Praktisch ligt de waarheid ergens in het midden, als je op 150.000km een wissel laat doen zit je goed.

Onze 2.8 heeft een handbak, gewoon omdat mijn vrouw niet met een automaat overweg kan. En dan kom ik op een gerelateerd stukje wat een beetje off-topic is, maar niet echt. Meer algemeen over de automaten van ZF.

In mijn 740i zit een ZF automaat, een totaal andere, zware, auto met een vette V8 en bijna 300pk. Daar trek ik dan ook regelmatig nog een oprijwagen mee van totaal 2200kg. De automaat heeft op 280.000km een revisie gehad, de koppelomvormer had het begeven dus dan maar meteen een volledige revisie. Voor het leuke sommetje van € 2850,-.

Nu de rede dat ik het bovenstaande heb neergezet op dit forum, een Z3 is een stuk lichter dan een 7-serie. De Z3 gaat geen 2200kg aanhanger trekken en al helemaal niet in bergachtig landschap zoals mijn 7.

De kans dat er iets fout gaat met een automaat in een Z3 is dan ook minimaal!! Natuurlijk zit er een ander model versnellingsbak onder de Z3, maar kwalitatief zijn ze vergelijkbaar.

Misschien handig om te weten als je voor een Z3 met automaat gaat kijken:

- Met de voet op de rem in D zetten en direct de rem loslaten, de bak mag geen schok geven bij het oppakken van de versnelling.

- Een automaat zal bij normale rijstijl in de 2e versnelling wegtrekken, geef je een kickdown dan gaat hij naar de eerste.

- Zowel het opschakelen als het terugschakelen moet zonder schokken geschieden.

- Bij een kickdown op snelheid moet het ook allemaal soepel en zonder schokken verlopen.

- Als je de automaat in R of in D zet moet hij direct oppakken, gaat hij eerst een paar tellen denken om te pakken laat je die auto beter staan. Dan is de koppelomvormer of het brein de geest aan het geven.

- Let op bijgeluiden, ook vanuit het differentieel. Er mag geen janken en/of bonken zijn.

- Laat de Z vanaf 100km/h uitlopen en laat de bak zelf terugschakelen, vaak zit er tussen de 3e en 4e versnelling een hikje, dat is aanwezig maar je moet erop letten anders mis je het. Dat is overigens geen probleem, daar gaat de bak oud mee worden.

Mocht je beslissen voor een automaat te gaan zou ik adviseren een oliewissel met filter door een specialist te laten doen. Het beste is naar ZF in Dortmund maar ook in Nederland zijn er bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn. Zonder reclame te maken ( al hebben ze het wel verdiend ) is Thomassen in Lunteren een heel goed adres. Maar dat moet je helemaal zelf weten natuurlijk.

Succes met je zoektocht, welke versnellingsbak het ook mag worden ik weet zeker dat je veel plezier aan een 2.8 Z3 gaat beleven!

*EDIT* = typefouten eruit gehaald.

aangepast door nick wood
  • Like 1
Link naar reactie

Even in het algemeen over versnellingsbakken van BMW, er zijn 2 merken mogelijk. Te weten ZF en GM, jawel General Motors.

Heb je het nou over versnellingsbakken (dus automaten èn handbakken/dtc etc) of specifiek automaten?

Want de handbak in mijn z4 komt volgens mij van Getrag en niet van zf of gm.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ik heb een Z3 2.8 automaat en dat rijdt helemaal geweldig! Rustig rijden schakelt hij lekker soepel en als je eens flink van leer wilt trekken werkt de kickdown super en doet hij zijn werk zeer goed. In de S trekt hij net iets verder door en kunt er goed mee uit de voeten.............tot nu toe geen problemen. Maar heb er ook pas 3000 km mee gereden.

Je hoort inderdaad ook wel geluiden tijdens het rijden maar die schijnen er bij te horen heb ik me laten vertellen. Hij is bij roodkapje geweest heeft er de olie van vervangen en ook de olie van het differentieel. Als je een automaat wilt rijden zeker doen. Verschil met schakel weet ik niet want die heb ik nooit gereden dus kan niet het verschil en over betrouwbaarheid kan ik verder ook niks over zeggen....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.