Ga naar inhoud

betrouwbaarheid automaat


j.dinkela

Aanbevolen berichten

Mijn ervaring met de versnellingsbak van de 2.8 is: na de een komt de twee en dan de drie, gevolgd door de vier. De daaropvolgende vijf is een prise-direct. Ook heeft de bak nog een achteruit. Ik bedien de bak met mijn rechterhand en dat gaat soepel en goed. Mijn dagelijkse auto daarentegen heeft een automaat met zes versnellingen DSG). Deze schakelt ook goed en vlot alleen hoef ik hem niet met de hand te bedienen, tenzij ik flipper. Als ik flipper begint mijn vrouw al sacherijnig te kijken. want meestal gaat het dan te snel. Tot zover mijn ervaringen met de vijfbak, handgeschakeld en de daily automaat.

Groeten :thumbup:

Hans

Link naar reactie

Welkom op het forum, je zult hier ontzettend veel informatie kunnen vinden omtrent de verschillende motoren, ikzelf heb een Z3 met een 2.0 6 cilinder motor, deze heeft 150 PK, de motor kan voldoende, maar persoonlijk zou ik als ik nu moest kiezen gaan voor een 2.8 of een 3.0, deze hebben net even een beetje meer vermogen en zijn toch relatief zuinig.

In ieder geval veel succes met je zoektocht :thumbup:

Link naar reactie

Alle gekheid op een stokkie. Ik heb geen ervaring met een Z3 automaat. Maar de bak van mijn 2.8 schakelt prettig en probleemloos. Wel heb ik onlangs de olie eens laten vernieuwen, er was geen directe aanleiding voor, maar ik had het idee dat dat nog nooit (75.000) km was gebeurd. Heb dat bij Roodkapje in Reeuwijk laten doen en die doet er dan twee tubes bij, wat goed schijnt te zijn voor de synchromeshringen. De bak schakelt perfect. Overigens verdient denk ik het cardan meer aandacht, daar geeft het verversen van de olie direct resultaat, minder "zingen". Overigens als ik nu en dat in tegenstelling tot vroeger een nieuwe auto koop (voor dagelijks gebruik) zal dat altijd een automaat DSG zijn. Ik vind dat een openbaring. Zo'n. bak moet dan wel in combinatie met voldoende PK's zijn. (Passat 170 PK) Verder is het erg persoonlijk., maar ik denk dat de automaat van BMW ook redelijk probleemloos is.

Veel succes,

Hans :thumbup:

Link naar reactie

Het grootste nadeel van de autmaat is dat hij merkelijk meer verbruikt ziehier de opgegeven waarden voor de 2.8 motor handgeschakelt;stadsverbruik 12,8 l/100km ,buiten stad 7,4l/100km en gem.9,4l/100km.

Voor de automaat is dit 14,4l/100km, 8,1l/100km en 10,4l/100km.

Link naar reactie
Ipv cardan bedoel je het differentieel neem ik aan

Bij de starre achteras (van het ene wiel naar het andere zit het differentieel (die klomp tandwielen) in het cardan. Nauwkeuriger gezegd "in het cardanhuis", nl het bolle middengedeelte).

De as tussen versnellingsbak en cardan heet cardanas. de assen die links en recht vanuit het cardanhuis (door het cardan) naar de wielen gaan, heten steekasssen (Vanaf de wielnaaf, steek je ze met hun vertanding in het differentieel)

cardank.jpg

Bij onafhankelijke vering zit het differentieel in het differentieelhuis De olie in het cardan en het differentieelhuis kan ververst worden

Link naar reactie

Heb 4 jaar lang een 1.9 automaat gereden. Heerlijke automaat; schakelde goed, en zuinig!

Rijd nu een 2.8 automaat. Vorige week automaatolie laten vervangen bij Ruud in Reeuwijk; schakelde al goed maar niet helemaal top. Schakelt nu perfect. Krachtig en soepel. Maar inderdaad, hij zuipt wel.

Link naar reactie
Bij de starre achteras (van het ene wiel naar het andere zit het differentieel (die klomp tandwielen) in het cardan. Nauwkeuriger gezegd "in het cardanhuis", nl het bolle middengedeelte).

De as tussen versnellingsbak en cardan heet cardanas. de assen die links en recht vanuit het cardanhuis (door het cardan) naar de wielen gaan, heten steekasssen (Vanaf de wielnaaf, steek je ze met hun vertanding in het differentieel)

cardank.jpg

Bij onafhankelijke vering zit het differentieel in het differentieelhuis De olie in het cardan en het differentieelhuis kan ververst worden

..... dit wist ik eigenlijk al, maar met de uitleg van Mohikaan weet ik het weer ben ik weer helemaal up-to-date! B)

We kunnen zo onze eigen Wiki beginnen ..... :D

Link naar reactie

In je cardan zit geen olie. Cardanhuis is ook een heel ongelukkige (oude) benaming die niet de functie van het onderdeel beschrijft.

De correcte terminologie is als volgt:

De cardanas is de as tussen de 2 kruiskoppelingen. De cardan, ofwel cardanaandrijving is een aandrijving tussen 2 assen die niet in lijn liggen of onderling van elkaar bewegen. De cardanaandrijving loopt dus letterlijk gezien tussen de as die uit de tandwielbak komt en de as die uit het differentieelhuis komt (waar intern het pinion aan vast zit). Dat hele huis (dus ook die tractorconstructie die je laat zien B) ) is letterlijk dus geen onderdeel van je cardan (kort voor cardanaandrijving).

Dat is althans hoe het tegenwoordig gedefinieerd wordt (ongeacht hoe oud het onderwerp is)

Datgene waar olie in gegooid wordt is het differentieelhuis danwel eindoverbrengingshuis (de engelsen hebben betere terminologie: final drive danwel final drive housing/casing) (bij vrachtwagens ligt dit overigens weer anders, daar is de final drive het planeetwielsysteem in de wielen :D )

Wellicht is ashuis in het prehistorische voorbeeld een goede naam omdat de achteras er inzit.

Ontopic: ik ben geen automatenman, ik kan er niet mee overweg zoals ik dat met een handbak kan.

Link naar reactie

Er zijn diverse mensen hier die goede ervaringen hebben met automaten, of steptronics.

Het verbruik zal wellicht fractioneel hoger liggen, maar je krijgt er ook wat comfort voor terug. Ik rijd zelf handgeschakeld, bewust.

Het zal ook van je rijstijl afhangen wat jou het beste past.

Ik ken ook forumleden waarvoor vermeende natuur- en autowetten niet gelden, een 2.8 automaat -ook wel liefkozend pretstick- hoeft niet langzamer te zijn.

Eea hangt af van de piloot.

Link naar reactie
Wat zou men in de afgelopen 100 jaar nou in de automobielindustrie met "Cardanolie" voor een soort olie hebben bedoeld?

Hans :D

Wat is dan differentieelolie?

Oke oke, cardan en differentieel zijn blijkbaar synoniemen.

Bas B) :wave:

Link naar reactie
.... Cardanhuis is ook een heel ongelukkige (oude) benaming die niet de functie van het onderdeel beschrijft.

Hier heb je absoluut een punt!

Een kompas kan "cardanisch" (schommelend) opgehangen zijn. een cardanas beweegt cardanisch tussen versnellingsbak en differentieel"

De "tractor" constructie zit nog steeds onder alle vrachtwagens met starre achteras. en alle garages hebben, zoals Hobol; zegt, een vat met "cardanolie" om het cardan bij te vullen.

Link naar reactie

Alleen garages waarvan de eigenaar gepensioneerd is B)

In modern nederlands heet dat transmissie olie.

De engelsen zeggen ook dit wederom beter: gewoon gear oil.

Cardanolie is een onjuiste term, tenzij je een holle cardanas hebt die gevult zou moeten worden met olie, maar die ben ik nog niet tegengekomen :D

Ik kan ook niet anders zeggen dat ik het voornamelijk ouderen hoor zeggen (mijn vader noemt het denk ik ook zo).

Daar bedoel ik niets mee hoor, behalve dat dit dus waarschijnlijk vroeger een meer gebruikelijke term was.

Maar in de betekenis/benaming is ie dus onjuist. Een olieboer zal z n product zo ook niet meer noemen.

Dus als dat vat zo heet zal het onderhand wel over datum zijn :wave:

En cardan en differentieel zijn dus absoluut geen synoniemen. Zowel niet in beschrijving van de functie ervan als benaming van fysiek onderdeel.

Een cardan (ofwel: cardanaandrijving; dat is namelijk de volledige term) is een koppeling tussen 2 assen die niet in lijn staan of onafhankelijk van elkaar bewegen en is alijd uitgevoerd met kruiskoppelingen zoals ik al eerder schreef. (functie/werking van een differentieel lijkt me duidelijk)

Een cardanische ophanging is ook altijd met gefixeerde punten (dus scharnieren, of indien dubbel:kruiskoppelingen) op de assen verbonden (itt bijv. een homokineet). Ook bij een scheepscompas.

Indien de olie gebruikt wordt voor het smeren van die kruiskoppeling (als een kompas daarom bijv in de olie zou staan) zou je pas kunnen spreken van cardanolie.

Maar dus niet als je je differentieelhuis vult. Dan is cardanolie een onjuiste term die niet het doel van de olie beschrijft (onjuiste definitie).

Maar ik weet wel wat je bedoelt hoor ;) :P

Link naar reactie

Het is niet offtopic zo lang mensen zaken onjuist benoemen wat onduidelijkheid veroorzaakt :D

Off topic is als ik nu over de prijs van een kilo appels begin :wave:

om maar ff toe te lichten wat off topic is :P B)

Link naar reactie

De vraag was of de automaat danwel handbak betrouwbaarheidsissues heeft, waarbij Hobol opmerkt dat de cardan waarschijnlijk meer aandacht behoeft (vanwege evt zingen bij gebrek aan verversen van olie) waarbij bij bridders de verwarring ontstond dat hij waarschijnlijk het differentieel bedoelde waarop ik maar even toelichtte waar precies het ene ophoudt en het andere begint conform de geldende definities.

Volledig ontopic dus en niets smart ass aan; het is prima in 1 zin samen te vatten. :D

Dat jij je afvroeg wat de vraag ook alweer was was ook gewoon ontopic.

Dat een reactie niet linea recta een direct antwoord op de beginvraag is betekend niet dat het gelijk off topic is, al schijnt dat hier wel snel de vingerwijzende mening te zijn B)

Een forum is een discussieplatform.

Link naar reactie
Vind wel dat het hier ver off-topic gaat :blink:

De beste man vroeg gewoon onze ervaringen ivm een Z3 met automaat of handgeschakelde bak, geen technische encyclopedie. :unsure:

Helemaal mee eens. Je zou je haast gaan schuwen om een hier een vraag te stellen......

Maar enfin..... weer on topic. Ik vind het een interessante vraag want ook ik zou graag een Z3 met automatische versnellingsbak hebben.

Bij de oudere types Renault weet ik (helaas uit ervaring), dat je daar met automaatbakken met 200.000 km of meer moet opletten omdat heel veel automaatbakken met meer dan 200.000 km's op de klok problemen gaan krijgen. Hoe is dit bij BMW? Zijn de gebruikte automatische versnellingsbakken identiek aan de in de "gewone" E36 geplaatste bakken? En zo ja, heeft iemand (slechte/goede) ervaring met BMW (E36) automaatbakken.

Link naar reactie

Wat betreft de ervaringen .... automaat / versnellingsbak .

Ik huppel nu 4 jaar mee op dit forum en heb eigenlijk nooit een klacht over een automaat gehoord!

Wel veel over koppelingen vervangen en moeilijk schakelende versnellingsbakken. Vaak wordt dit laatste opgelost door de versnellingsbakolie (GEAROIL), in de versnellingsbak (gearbox) te verversen.

De cardanolie ook wel differentieelolie genoemd, (ook 75W90, echter met additieven voor de hogere belasting) wordt zelden vervangen.

Wat betreft bovenstaande vraag over reparaties boven 200.000 aan automatische bakken.

Ik kan me voorstellen dat ook versnellingsbakken en koppelingen met >200.000 km niet nieuw meer zijn en soms reparaties nodig hebben

Wat beterft Off topic.

Zonder deze discussie had dit topic allang vergeten geweest en afgezakt naar pagina 20 van "overzicht topics deze week". Nu blijft het bovenaan staan en worden er meer mensen op geattendeerd

Verder verhoogt het de kennis van de lezers :

Ipv cardan bedoel je het differentieel neem ik aan
..... dit wist ik eigenlijk al, maar nu weet ik het weer ben ik weer helemaal up-to-date! :blink:
Wat is dan differentieelolie?

Daarnaast zijn er nog vele tevreden gebruikers die niet gereageerd hebben :unsure:

Ik kom Guido wel vaker tegen in Off-topic discussies en heb respect voor zijn kennis. Dank zij hem weet ik nu dat cardan en cardanolie foutieve benamingen zijn.

Typ je echter cardanolie in op google, blijkt dat heel de wereld het cardanolie noemt en niet alleen de 50 plussers.

Blijkbaar heet die starre achteras (een as is een draaiend ding!) toch maar cardan?

Link naar reactie

Misschien kan een mod dit topic splitsen in het eigenlijke topic en een tweede topic over verschil/gelijkenis tussen cardan en diff...

Op zich vind ik namelijk de laatste discussie niet eens zo onaardig, ondanks dat het mijn kennis niet heeft verhoogd....

Link naar reactie
Typ je echter cardanolie in op google, blijkt dat heel de wereld het cardanolie noemt en niet alleen de 50 plussers.

Dat zullen dan toch snel fora zijn en geen sites van leveranciers van technische olien zoals kroon. Wellicht het verschil tussen spreektaal en specialistentaal.

Al heeft Roodkapje (als Z specialist B)) het ook wel eens over de cardan. Althans, nadat ik mijn diff vervangen had vroeg hij of het nog gelukt was mijn mijn cardan. ik keek hem al wat twijfelend aan wat hij nou exact bedoelde (die as zit er zo onder :blink: ), maar het verraadt zn leeftijd toch wel een beetje denk ik zo achteraf :unsure:

Wel veel over koppelingen vervangen en moeilijk schakelende versnellingsbakken. Vaak wordt dit laatste opgelost door de versnellingsbakolie (GEAROIL), in de versnellingsbak (gearbox) te verversen.

De cardanolie ook wel differentieelolie genoemd, (ook 75W90, echter met additieven voor de hogere belasting) wordt zelden vervangen.

Volgens mij gaan in een schakelbak en het diff ook bij bmw gewoon dezelfde olie (75w90). En beide hoeven in principe niet vervangen te worden (platendif uitgezonderd), Dat is grotendeels te wijten aan dat het eigenlijk alleen als doel heeft slijtage te voorkomen, en het speelt geen rol in de werking van de bak zelf.

Ook kan ik me niet echt goed voorstellen dat een olieflush bij een handbak eventueel problemen oplost. Als een handbak niet goed schakelt is dat vrijwel altijd het gevolg van de synchros lijkt me. Of iets met de klikvergrendeling die synchros en de tandwielmeenemers op hun plaats houden (weet ff niet de juiste terminologie voor deze onderdelen)

Dat lijkt mij altijd veroorzaakt door slijtage, en ik denk dat nieuwe olie (of additief) dit niet gaat oplossen. Je kan het hooguit voorkomen danwel uitstellen.

Het lijkt me dan ook een beetje valse hoop om een auto te kopen met handbak die niet lekker schakelt en dat dan denken te kunnen oplossen met een andere olie.

Als een handbak niet goed schakelt, dan is er echt structureel iets mis imho.

Bij automaten is dit een heel ander verhaal; daar speelt de olie (ATF) een rol in de diverse koppelingen (koppelconverter etc) en natuurlijk in de sturing van de vloeistofcomputer. Veel wazige storingen zoals niet snel genoeg overschakelen etc kunnen vaak grotendeels opgelost worden met nieuwe olie ondanks dat automaten tegenwoordig ook sealed for life zouden zijn. Sowieso lijkt mij elke 150dkm oid een oliewissel bij een automaat geen verkeerde raad. Bij een handbak kan het natuurlijk ook geen kwaad, maar ik denk dat je er ook geen goed mee doet.

Maar idd ik lees ook weinig over over automaatproblemen bij Zs (ook weinig handbakproblemen overigens).

Bij moderne automaten heb je wel de kans op elektrische storingen aangezien ze tegenwoordig allemaal deels actief electronisch gestuurd worden (k weet niet precies hoe dat met de z3 zit). Dat is met een handbak natuurlijk niet aan de orde (al weet het motormanagement bij een handbak afaik wel in welke versnelling er gereden wordt en wellicht doet het management daar ook wat mee qua motorsturing)

Qua bak is een handbak imho dan ook betrouwbaarder maar die heeft natuurlijk weer een koppeling die slijtgevoelig is.

Sowieso geen auto kopen die niet lekker schakelt. Een slechte koppeling is nog wel op te lossen (ook qua tijd), maar versnellingsbakken/automaten worden vrijwel niet meer gerepareerd in garages. Alleen specialisten doen dat, en dat is duur.

Link naar reactie

Laat ik het dan nog eenmaal proberen uit te leggen hoe het was toen ik 40 jaar geleden jong was.

Je had in de autowereld en in de spreektaal een aantal benamingen voor olie.

motorolie (nog steeds hetzelfde)

cardanolie (differentieelolie)

Versnellingsbakolie (transmissieolie)

Remolie (remvloeistof)

stuurhuisolie( stuurhuisvloeistof ? )

Opm. Misschien werd transmissieolie aangeduid als zijnde de olie voor automaten. De term transmissieolie als in dit topic werd nauwelijks gebruikt en zeker niet als synoniem voor versnellingsbakolie)

Opm. 2. Remolie en vloeistofolie zijn geen oliën, maar werden wel zo genoemd.

Opm. 3. De viscositeit van versnellingsbakolie en cardanolie verschilde. Naar ik meen was de een SAE 80 en de ander SAE 90 welke wat was weet ik niet meer precies.

Het is eigenlijk langzamerhand niet meer off topic.

m. vr. gr.

Hans :blink:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.