Ga naar inhoud

Kalkvlekken op de lak na autowassen


mohikaan

Aanbevolen berichten

Sinds ik een zwarte auto heb zie ik dat er na het wassen kalkvlekken/kringen op de lak achterblijven.

Op zich geen probleem, te verwijderen door na te zemen of naar een wasplaats te gaan waar je voor 1 euro je auto met gedemineralisserd water kan afspoelen.

Ps. het volle reservoir van een wasdroger levert minstens 2 liter gedistilleerd water op.

Om je auto in de was te zetten zijn er water oplosbare waxen (bijv scheut wax aan emmer water toevoegen en daar de auto nog mee nawassen).

Hiermee kun je gelijk de kalk wegwassen. Volgens mij spoelt dan bij de eerst volgende regenbui ook de wax er dan af ;)

Ik dacht dat alle waxen dus wel water oplosbaar zouden zijn.

Ik zet mijn auto 4x jaar in de wax met TURTLE WAX met PTFE (teflon) er in. Toen ik dit laatst deed verwachte ik dat ik met het daarin aanwezige water ook de kalk wel weg kon poetsen/verdelen.

Dat bleek niet zo. Over de kalkvlekken kwam een keiharde waxlaag (teflon dus) te liggen. waaronder de kalkvlekken zichtbaar bleven :P .

Met veel shampoo en gepoets heb ik het kunnen verwijderen.

Conclusies : eerst de kalkvlekken verwijderen en TURTLE WAX met PTFE is een heel goede wax :thumbup:

Link naar reactie
  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Je kan ook voorkomen dat je kalkkringen krijgt en dat is ten eerste niet in de volle zon bij 25 graden de auto wassen. Water droogt heel snel op en dan krijg je die kalkkringen. Zeker bij een donkere auto dubbel pret.. Je ziet het beter en de lak is lekker warm gestookt. In de zomer vind ik het fijnst om in de late uurtjes de auto te wassen (voor schemering).

Henk, doe een keer een diepteinvestering en schaf andere wax aan, bijv. van Swissvax, Meguairs of Autoglim. Turtle wax is drama om uit te poetsen en laat witte aanslag achter op kunststof onderdelen.

Link naar reactie

kalk vlekken is veelal een probleem bij wassen.

Het beste is om de auto te wassen, en vervolgens goed dropg te maken, voordat het water kans krijgt om op te drogen.

belangrijk is dan dus om niet vol in de zon je auto te wassen.

Soms is daar geen ontkomen aan, dan is het beste om de auto in delen te wassen en te drogen, of de auto nat te houden tot dat je helemaal klaar bent en dan te drogen.

zeker op zwarte auto's zie je veel, dus ook veel imperfecties...:thumbup:

voordat je de was aanbrengt moet je dan wel zorgen dat de auto schoon is.

Eventuele vlekken oid die onder de was zitten krijg je er niet snel meer van af.

gebruik ook goed spullen, ik vind meguiars erg goed...

maar er zijn meer merken zoals poorboys, mothers en autoglym etc etc.

turtle heeft op zich best redelijke spullen, maar vaak laat het een waas achter....

zie ook waxworld.nl...

en ik denk dat Speedy het niet erg vind als je hem wat vragen stelt mocht er iets neit duidelijk zijn.

Link naar reactie

Op mijn zilvergrijze Z4 zag ik de kalkvlekken niet.

Was zeer te vreden over de coating/ lange houdbaarheid van Turtlewax PTFE.

Uitpoetsen is idd niet gemakkelijk, maar kweet dat aan de PTFE.

Zal volgende keer Meguairs kopen. Is de coating net zo goed?

Link naar reactie

PTFE is op zich best goed, alleen turtle heeft niet een hele lijn met producten die even goed zijn, en veel producten van turtle laten een was achter....

Op zilvergrijs zie je dat soort vlekken wel moeiljker maar als je met je vinger over de lak gaat net nadat je het hebt gewassen dan kan je het voelen....

wil je het helemaal goed voelen welke imperfecties er in de lak zitten dan kan je het volgende proberen...

klinkt een beetje raar maar goed.

Neem een boterham zakje, zo een die een beetje knispert bij bewegen.

doe die om je hand en ga na het wassen met je vingers (welke in het boterhamzakje zit) over de lak, dan kan je het heel goed voelen.

meguiars is wel goed spul, ze hebben een hele lijn met produkten (Speedy kan je er alles over vertellen)

mocht je de lak echt schoon willen maken dan moet je een stappen plan volgen (wassen, drogen met speciale droogdoek geen zeem, kleien, schoonvegen, paint cleanen, schoonvegen, polish, schoonvegen, en wax, schoonvegen, er kan voor de wax nog eventueel een glaze gebruikt worden(met schoonvegen), maar goed.

voor al deze stappen heb je van de merken, meguiars, poorboys mothers, autoglym etc etc produkten.

dit zijn allemaal goede merken.

van meguiars (heb ik dan ervaring mee) is de wax erg goed, ze hebben er 2 nxt/ultimate wax (syntetish) en carnauba wax (organisch) beide erg goed en los of in combinatie te gebruiken.

de nxt blijft wat langer zitten, de carnauba is een hardere soort wax. geen van de producten laat een waas achter.

Link naar reactie
wil je het helemaal goed voelen welke imperfecties er in de lak zitten dan kan je het volgende proberen...

Neem een boterham zakje, zo een die een beetje knispert bij bewegen.

doe die om je hand en ga na het wassen met je vingers (welke in het boterhamzakje zit) over de lak, dan kan je het heel goed voelen.

Zo kritisch ben ik nou ook weer niet, Geen kalkvlekken en blijvend dik in de was is voldoende :thumbup:

Link naar reactie

Ook een hele goede is de NXt tech wax van Meguiars het zit in een spray flacon makkelijk aan te brengen en makkelijk uit te poetsen .

Ik gebruik het twee keer per jaar en tussen door wassen met Meguiars.

Link naar reactie
...het zit in een spray flacon makkelijk aan te brengen.

Ben niet zo weg van Sprays, meestal spuit je 80% in de omgeving. Als deodorant gebruik ik daarom.. :thumbup:

... en koop een droogdoek ...

Zo'n natuurzeem van een of andere bedreigde diersoort?

Link naar reactie

Azijn :unsure::P:newblush:

Dat meen je niet serieus mag ik hopen...

Ben niet zo weg van Sprays, meestal spuit je 80% in de omgeving. Als deodorant gebruik ik daarom.. :thumbup:

Zo'n natuurzeem van een of andere bedreigde diersoort?

Tip: spray niet op de auto, maar een applicator pad of een katoenen doek.

Link naar reactie

Ik heb mijn Z (is ook zwart) laten behandelen met Flon 4000 http://www.flon4000.nl/?home,6 dit is een teflon laag die aangebracht wordt (lakpanser), op de behandeling zit een garantie (met certificaat) van 3 jaar, elk jaar krijg je van de dealer die het heeft aangebracht een uitnodiging om de teflon laag te laten checken, mochten er sporen zijn van vermindering wordt dit gedurende de garantie tijd zonder kosten hersteld.

De laag geeft een bijzondere mooie glans, je hoeft je auto dus de komende 3 jaar niet meer in de was te zetten, wassen doe je met de flon shampoo (er wordt een flacon met speciale doek voor het droog maken bijgeleverd), vuil en vliegen en ook kalksporen hechten niet meer aan de lak.

De complete behandeling incl. het poetsen van de auto heeft mij €225,- gekost. :thumbup:

Link naar reactie
... maar goed er zijn inmiddels voldoende poetstopics dacht ik zo....

Omdat ze verspreid in de Praatgroep staan, zijn ze moeilijk op te sporen.

Zo heeft Bart (Tja) eens een heel topic gewijd aan poetsdoeken https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=...mp;#entry149310

Link naar reactie

Ik durf niet te zeggen wat het doet met waxlagen, maar dit soort zure middelen zal ik nooit gebruiken. Dreft e.d. is ook funest.

In goede autoshampoo zit ontkalkingsmiddel en tasten de waxlaag nauwelijks tot niet aan.

Link naar reactie

Azijn lijkt mij ook niet zo'n beste optie inderdaad, maar misschien heb ik het mis.

Hoe dan ook: ik gebruik een water magnet droogdoek en was de auto eveneens niet in de volle zon. Behalve dat het water dan te snel verdampt lijkt het me ook niet heel goed voor je auto als deze heel heet is geworden van de zon om er dan de tuinslang met koud water op te zetten :D

Link naar reactie

Inderdaad niet iedereen is zo kritisch,maar dat is ook niet het doel van het boterham zakje experiment. Het is bedoeld als gewaarwordings proces. Je auto is niet zo schoon als je misschien dacht. Hierdoor hecht vuil sneller maar ook water beter en vloeit dus minder makkelijk weg, en neemt de kans op kalk vlekken e.d. toe. Dus moet je beter de auto droog wrijven om dat soort vlekken te voorkomen. Je moet ook vaker wassen want de auto word sneller vuil. Een van de belangrijkste handelingen die je kan doen om kalk vlekken te voorkomen is niet te spetteren bij het afspoelen, dat maakt echt heel veel uit. Het water rustig uit de tuinslang over de auto laten vloeien zonder veel druk e.d. Zorgt ervoor dat je niet spettert en minder kans op kalk vlekken hebt en dat er ook veel minder water op de auto blijft liggen waardoor het droogwrijven van de auto veel makkelijker en sneller kan. En dan merk je dat een gladde auto veel minder water "vasthoud"'dan een minder gladde auto

Niet dat iedereen nou ineens dus het stappen plan moet volgen en een detailer moet worden.....

Oh ja wax altijd zo dun mogelijk aanbrengen, dik heeft totaal geen zin. Bij het uitwrijven gooi je alleen maar produkt weg en het is ook nog eens lastiger uitwrijven.

Edit: linkje video's meguiars

http://meguiars.nl/video

Zo kritisch ben ik nou ook weer niet, Geen kalkvlekken en blijvend dik in de was is voldoende :D
Link naar reactie

Ok, ik kan het toch weer niet laten :blink:

Watermagnet van Meguiar's is t.o.v. een zeem al een hele vooruitgang echter is er één droogdoek die dit echt vele malen overtreft en dat is de CSF Delirum. Met de Delirium droog je de hele auto streeploos droog zonder deze maar zelfs uit te hoeven wringen. Deze droogdoek gooi je na gebruik even in de wasmachine op 40 graden (zonder wasverzachter) en deze is weer klaar voor de volgende keer. Ik weet zeker dat er hier op het forum een aantal personen zijn die deze doek tot volle tevredenheid gebruiken

klikerdeklik

Link naar reactie

Zelf gebruik ik gewoon een microvezelzeem (heet dat zo?) van de action.

Een grote droogdoek zoals die oranje hierboven vind ik persoonlijk onhandig omdat snel een gedeelte over de grond sleurt als je lage delen zoals de bumper droogveegt.

Als dat zou gebeuren (en je hebt het niet door) loop je de kans dat je de zandkorrels in de lak loopt te schuren.

Link naar reactie

Ja hallo zeg,

Als ik een badlaken van €. 8,95 bij de Hema zou gebruiken kan ik ook mijn auto in 1 keer drogen.

Kan ik daarna ook in de wasmachine doen.

Bovendien heb ik bedenkingen tegen oranje.

Verder sluit ik me bij Guido aan, wat betreft drogen van de onderkant van de auto

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.