Ga naar inhoud

trillen van het stuur.


Aanbevolen berichten

Beste mede forum members,

heb een vraag over mijn Z3, wat nogal gebruikelijk is natuurlijk :>

als ik op dit forum kijk bij het trillen van het stuur kom ik uit bij het uit balanceren van de wielen. nu is het zo dat als ik 120 km/h rij dat mijn stuur gaat trillen.

nu ben ik naar de garage geweest en mijn 2 voorste velgen laten balanceren hier kwamen ze tot de conclusie dat een velg een slag in het wiel heeft, beetje ovaal is. deze velg heb ik nu dus ook naar de velgen dokter gebracht.

probleem opgelost zou je zeggen. nou nee.....

Ik heb nu 2 andere velgen voor gemonteerd, en nu trilt mijn stuur als ik 130 km/h rij en het lijkt allemaal wat erger te zijn als bij de andere velgen. ik heb met 2 handen het stuur vast en mijn horloge hoor je trillen/rammelen.

op de brug hebben ze ook de rubbers van de wielophanging nagekeken, en deze lijken in order, geen scheuren etc. echter lijkt 1 rubber wel aan vervanging toe en zit er een licht speling op. dit is wel zeer minimaal. dus wanneer zou je kunnen zijn dat deze aan vervanging toe zijn ?

nu ben ik dus van plan om morgen ook achter 2 andere velgen te monteren, en nog een rondje te rijden en kijken of het is opgelost.

de velgen die er onder zitten waarvan nu dus 1 bij de velgen dokter ligt zijn 17inch velgen. (2 x 225 breedte en 2 x 245 breedte)

die ik er morgen onder wil monteren zijn 18inch. (2 x 225 breedte en 2 x 255 breedte)

kan iemand mij met dit raadsel helpen, want ik ben ten einde raad.

wat ik er trouwens wel bij zou moeten vermelden is dat ik sinds 3 maanden met de auto naar het werk toe ga, en voorheen er alleen in het weekend met reed.

ik rij er dus veel meer mee, dus gaat er misschien ook meer opvallen in de auto ?

bedankt alvast voor alle hulp.

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

tja altijd vervelen trillen

maar troost je er hebben er meer last van

vooral bij wat bredere banden,zeker als ze nog koud zijn.

en vaak zit er bij een bepaalde snelheid best wel ergens een trilinkje

wat je moet proberen te vinden is een balanceerder die balanceren kan voor hogere snelheden,ik heb eens begrepen dat de meeste toestellen voor snelheden rond de 80 ingesteld zijn.

(als ik lieg dan is dat in commissie)

dus resumerend,de handicap van brede banden is vaak wat meer trillingen,en koude banden trillen zowieso een beetje.

,velgendoktors draaien meestal alleen het hart van de velg vlak aan de buiten rand en richten de velg zelf eigenlijk niet echt.

soms kun je iets verbeteren door de banden op een bepaalde manier op de velg te drukken,dwz bij michelinbanden (heb ik ook eens gehoord)is het beter om het dot teken tegenover het ventiel te plaatsen ,dit zou dan de balans verbeteren

soms moet de band op de velg verdraait worden om een betere balans te zoeken,maar dit doen maar weinig bandenboeren uitzichzelf

Link naar reactie
......, want ik ben ten einde raad.

Dan zou ik even bij Roodkapje langs gaan, die vooral technisch naar de auto zal kijken en ervaring heeft met dit soort problemen.

Link naar reactie

Ik heb sinds kort PRECIES hetzelfde. De auto is nu verlaagd met een H&R setje, ongeveer 2 maanden geleden, 30mm lager komen te liggen. Toen ik bij Roodkapje na de verlaging wegreed had ik volgens mij nergens last van. Diezelfde week nog raakte ik een stoeprandje in een winkelstraat best hard. Ik reed het weekend daarop naar mn schoonouders tegen de grens van Belgie aan, circa 200 km rijden en merkte dat de auto bij 50 - 60 km/u en tussen de 100 en 120 echt heel erg trilt. Mijn stuur trilt, ik voel m'n kuiten trillen en mn onderbenen.. alles trilt. Best flink eigenlijk ook. Goed als massage, maar geen idee waar het vandaan komt. Volgens Roodkapje, en meerdere mensen, KAN het gewoon niet aan de verlaging liggen, want veren geven geen trilling door. Roodkapje zei dat het wellicht aan die rechtervoorvelg lag waarmee ik de stoeprand had geraakt. Nu ben ik gister bij de VelgenExpert geweest die de velgen heeft gecontroleerd, maar die zijn beiden gewoon recht. Er hoefde niets gericht te worden.

Banden gebalanceerd, alles was dus compleet. Mijn vriendin zegt dat het gewoon het wegdek is dat ik voel.. met name ook iets meer door de verlaging natuurlijk. Maar nu heb ik al eerder een verlaagde - flink verlaagde - Z3 gehad en daarbij had ik volgens mij nooit last van trilling in het stuur en bij het gaspedaal. Het trillen is ook wanneer ik gas loslaat, en wanneer ik gas geef aanwezig.

Ik wil proberen een ander setje banden en wielen te monteren en even te kijken hoe dat rijdt, wellicht dat het toch aan de set ligt. Maar hoe zou het dan opeens zo kunnen komen? De verlagingsveren hebben er volgens alle experts niets mee te maken.. zou het dan toch gewoon het wegdek zijn?

Met andere woorden: Je bent niet de enige met het probleem :thumbup:

Als het toch aan de banden en wielen zou liggen, hoe komt dat dan? Heb er niets geks mee gedaan.. hou m'n banden altijd goed op spanning. Enige is dat de rechtervoorvelg wel wat stoeprandschade heeft ni (over een lengte van zo'n 12 cm).. maar daar zou het niet zozeer aan moeten liggen..

Link naar reactie

Ik heb het originele onderstel, en ik heb het probleem, dus dan zou het wel raar zijn dat het komt door een verlagings set.

Ik heb 8 velgen waarvan 1 set geen problemen heeft. Ik laat de achterste 2 velgen ook balanceren en dan kijken wat er aan de hand is.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Beste allemaal,

Na een goed maand verder te zijn, weet ik eindelijk waar het aan gelegen heeft.

Ik had 2 ovale velgen (een slag in de velg) en ovale banden. Dit is nu opgelost en alles is weer als nieuw.

De velgen laten uitlijnen en nieuwe banden gekocht. Dus heb je ook trillingen in je stuur, het is de moeite waard om alles even na te kijken.

Link naar reactie

Eigenlijk zou je als je je auto heel erg weinig gebruikt je banden op 3,5 bar moeten pompen als je hem parkeert (dus voor langere tijd) en lucht er uit laten lopen voordaat je er weer mee gaat rijden. Maar indien je dit laatste vergeet enorme consequenties. Trillen wordt ook vaak veroorzaakt door cupvorming, zelfs al bij nieuwe banden.

Bij ons in de buurt zit een bandenbedrijf (van Essen in Dieren) die een machine hebben waarmee ze de banden perfect rond kunnen slijpen ook bij een remvlak.

Link naar reactie

Mijn auto trilt nu eigenlijk bij 70km/u nog iets meer.. dat was voorheen bij ongeveer 100km/u. Erg vervelend. De voorbanden zijn echter al gebalanceerd en de velgen zijn gecontroleerd bij een velgen-expert. Ik twijfel nu waar het aan kan liggen. Achterbanden inmiddels ook gebalanceerd. De voorbanden en achterbanden zijn wel van een ander merk; achterbanden waren ook al gebruikt en voorbanden zijn pas half jaar oud.

Heb geen idee :S

Auto is wel verlaagd met H&R veren (30mm voor en 30mm achter) maar in principe kunnen veren geen trillingen doorgeven in het stuur..

Link naar reactie

heb hetzelde gehad naar 2 garages geweest, velg richten,balanceren enz daarna nogsteeds het probleem op verschillende snelheden.

3x op de brug geweest ophanging,inner en outer baljoints nagekeken zelfs banden op simulator gezet om te richten, stuurkolom enz

echt eindeloos veel nagekeken na 4 maanden probleem nu gevonden :angry: de remklauw dada!!

Pas nu na 4 maanden met strakke bocht naar rechts kan je em horen piepe en wordt de linker voorband heet.

Door frictie op de weg wordt de spanning van die band vergeleken met de andere 3 zo rond de 0.4bar hoger en is de hele

inrichting van de wielkast dus schrijf,veering enz heet laatst zelfs veel rook ontwikkeling moest ik stoppen om die zooi af te laten koelen

Maar gebeurde gelukkig maar 2 x dat het zo erg werd maar zeker moeite waard dat als ze niet vinden daarna te kijken.

succes mvg Krissie

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.