Ga naar inhoud

Het grote zelf lakken topic


Aanbevolen berichten

  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hahahaaaa ... geweldig dit Emoe verhaal !!! :foto:

Even op die party tent terug komen... die krijg je nooit op overdruk, buiten dat was het vandaag hier om 9 uur s'avonds nog 27 graden. Zo'n partytent wordt met die temperaturen al snel 55 - 60 graden binnenin. Dat is té heet om te spuiten !! Maar wel prima om uit te harden.

Spuiten met de reguliere Motip bus gaat in 3 lagen, boven de 20 graden met een tussentijd van 6 -7 minuten, boven de 30 graden een tussentijd van 3 - 4 minuten, en onder de 15 graden tussen de 10 - 14 minuten. Onder de 10 graden moet je niet spuiten.

Daarna een half uur wachten en 2 blanke laklagen erop volgens hetzelfde schema.

Na minimaal 12 uur de spuitnevel uitpoetsen.

Gebruik een schone doek, en afhankelijk van de spuitnevel commandant 3 of 4 .... maar ik zou met 4 beginnen. Daarna in de was zetten.

Begin eerst eens te oefenen op een spatbord van de sloop of zo, na een aantal malen opnieuw afschuren zal je de slag wel aardig te pakken hebben, 10 rollen behang he ... goede vergelijk !!

Nog een tip, krassen kan je niet dichtspuiten, vullen en schuren met 800 - 1000 grid waterproof schuurpapier totdat het echt glad is. Natmaken helpt om te zien of het glad is.

En zo zijn er nog tientallen dingen om op te letten, afplakken, schoonmaken, stof- vet- en vuilvrij maken enzovoorts.

Geloof me, na ontelbare delen gespoten te hebben is het een routine geworden. Dat ga je niet van de ene op de andere dag onder de knie krijgen.

De rest, inclusief dit, zal ik in het How-To beschrijven. Nogmaals, ik ben geen specialist.... gewoon een gevorderde hobbyist.

Electronica is mijn vak, auto's een passie.

Link naar reactie

Ik bedoel ook niet echt op overdruk als in bolstaan, maar als je zoiets bouwt (dus wel plastic wanden en vloer verlijmen etc, geen losse tent) en dan het vergelijk of je een fan laat zuigen of blazen. Als je 'm laat zuigen dan moet je absoluut zorgen dat waar het de tent ingezogen wordt de stof met filters eruit gehaald wordt, wat inhoudt dat je cabine hermetisch dicht moet zijn. Dat is voor een portable ding niet te realiseren (naast dat de fan laten zuigen brandgevaar met zich mee kan brengen).

Als je 'm laat blazen, dan is het veel makkelijker ervoor te zorgen dat de lucht (die de fan ingaat) goed gefilterd wordt.

De enige uitdaging die dan wel staat is dat je de lucht waar deze de cabine ingaat mooi laminair danwel heel rustig moet laten stromen, anders waait je spuitnevel weg en de stof die er aanwezig is waait je lak in.

Ja of helemaal geen ventilatie maar dat is natuurlijk link, ook met een aktief koolmasker.

Een achterspatbordje heb ik wel meerdere keren deels gespoten (spuitbus). Ging nog aardig (groen metallic met blanke lak), maar je hebt toch snel een kleurvariatie, en die blanke lak betekent poetsen totdat je een ons weegt (idd in het verleden met commandant 3 en 4).

Maar ik vind het resultaat met spuitbussen erg afwisselend

Link naar reactie

Beste Olivier, je haalt me helemaal niet onderuit. Ik vind dit een heel waardevolle toevoeging !!

Zoals ik al gezegd heb, ik ben geen specialist en spuiten is niet mijn vak.

Het is altijd goed van de professionals tips en tricks te horen, dat van die verdunner was ik zelf nooit opgekomen..... en ja, ik heb inderdaad ook af en toe een overgangs-verschil. Ik weet precies wat je bedoelt, alleen wist ik tot op heden geen oplossing voor dit verschijnsel.

Ik zal morgen eens een foto posten van de bumper van mijn 7 waar het heel goed zichtbaar is. Op die bumper heb ik een hoekje opnieuw gespoten... tja Fransen he, met de Franse rijstijl loop je al snel een krasje en wat schrammen op.

Zo zie je maar weer, nooit te oud om iets bij te leren, thanks !!

Guido, ik heb mijn twijfels over het over- onderdruk verhaal, je tent gaat behoorlijk bol staan of het klapt in. Tenzij je een volledige cocon realiseert met overdruk, maar dan is een party-tent echt niet geschikt.

In computer centra hebben ze ook overdruk om de computers stofvrij te houden, en dan heb ik het over zalen vol met alleen maar IBM kasten zoals die in de 80er en begin 90er jaren bestonden. Daar waren overigens ook airconditioning units in geplaatst voor de jiuste luchtvochtigheid zodat vonken door statische elektriciteit niet konden ontstaan. Dat zie ik in een party-tent nog niet zo 123 gebeuren.... of je auto kan er niet meer bij.

Buiten dat heb je toch best wel een behoorlijke installatie nodig om slechts 0,5 bar overdruk te bereiken. Hoe ga je de overdruk stabiel houden? Je zal dan op overdrukventielen aangewezen zijn.

Volgens mij kan je dan goedkoper door een professional laten spuiten....

Mijn mening ... zolang je windstil ( binnen) en redelijk stofvrij kunt werken moet dat genoeg zijn voor een goed resultaat.

Link naar reactie

Dit is volgens mij het beste topic over autospuiten op dit forum.

Het is zinvol om de topic titel te wijzigen waaruit blijkt dat het over autospuiten gaat. (stuur hiervoor even een Pm, naar Tja of RVE)

Ook kan het beter naar een algemene onderwerp, ipv M-coupe specifiek verplaatst worden.

Link naar reactie

Robbie poppie, fijne forum brilsmurf. Het was helegaar niet off-topic.

Ik laat me voor een avonturenavond altijd behandelen door mijn vrouw (en ook door mijn Poolse vriendinnen) met een plumeau gemaakt van emoe-veertjes . (wel mooi dat juist die Australiers het een struisvogelveer gaan noemen)

Link naar reactie
  • Administrator

Mijn nederige excuses. Was niet van het gebruik van emoeveren op de hoogte. Blijft niettemin vermakelijk :foto:

Link naar reactie
Mijn nederige excuses. Was niet van het gebruik van emoeveren op de hoogte. Blijft niettemin vermakelijk :foto:

Niet van de toepassing uit bericht 23, of de toepassing uit bovenstaand (34) bericht?

Link naar reactie

Zoals beloofd een foto over hetgeen Olivier bedoeld m.b.t. het uitpoetsen....

Nou dat viel niet mee, de bumper glimt zo erg dat ik ongeveer 20 foto's heb moeten nemen om het bij een bepaalde licht-inval te kunnen vastleggen....

Zo zie je er niets van....

bumper3.jpg

Maar zo wel !!

bumper2.jpg

De rubber stootstrip van de bumper moet ik nog opknappen, maar het valt niet echt op. Deze foto's zijn natuurlijk heel dichtbij genomen.

Mohikaan, ik zal even een PB-tje gaan sturen, bedankt voor de tip. PB is verzonden.

Link naar reactie

een vaak aangehaald argument bij mensen die van zichzelf heel onhandig zijn en met afgunst kijken naar mensen die bepaalde dingen wèl voor elkaar krijgen :rolleyes:

Link naar reactie

Gooi mijn vraag dan ook maar op de stapel, heb altijd moeite gehad met steenslag puntjes. Op het moment doe ik:

- Ontvetten

- Vullen met lak

- laten drogen

- plat schuren

- polijsten

Het is minder zichtbaar, maar nog altijd niet perfect. Het vloeit niet mooi over, en niet mooi uniform kwa metallic deeltjes, waardoor het stipje donkerder van kleur is. Moet ik de lak verdunnen, en moet ik blanke lak toepassen? Meng ik deze dan door de basislak, of breng ik deze als tweede laag op (wat moeilijk gaat na het vlak schuren)? Hoe lang laat ik de lak drogen alvorens het vlak te schuren? Gebruik de orginele lakstiftjes (kleur + blanke lak), liggen misschien al een paar jaartjes in de kofferbak, is het verstandig nieuwe aan te schaffen? Blanke lak kon ik al meteen weggooien.

En stel ik moet iets lassen aan het subframe, het wil de orginele look (mooi egaal), kleur en bescherming van het orginele spul dat erop zit, welke stappen met bijbehorende producten zijn aan te raden.

Nogmaals, goed topique! :rolleyes:

Link naar reactie
Het vloeit niet mooi over, en niet mooi uniform kwa metallic deeltjes, waardoor het stipje donkerder van kleur is.

Die uniformheid en dat het stipje donkerder is worstel ik ook mee :rolleyes:

Ik gebruik vaak een extreem fijn penseeltje (fijnste wat ik kon krijgen in een hobbyschilderswinkel)

Ik heb ook een behoorlijk fijne airbrush (0.3mm), maar nog weinig mee geoefend. misschien maar eens wat teststukjes doen.

Maar volgens mij krijg je daarmee ook een groter spraypatroon, maar misschien is het overtollige verf weg te wrijven en blijft een beter patroon in de gaatjes zitten.

Nog geen ervaring :)

Ik vraag me af of je steenslag wel goed kan wegkrijgen zonde het complete onderdeel (deels) te spuiten.

Link naar reactie

Ach nee, ...

... 't zal toch niet ...

... Jullie poetsen je auto zeker ook nog zelf!

'ns even kijken of ik in een ander topic de boel nog wat kan opschudden ...

aangepast door Tja
Dat doe je hier al genoeg; berichten samengevoegd.
Link naar reactie
  • Administrator

Gebruik je daar dan wel weer minimaal 4 posts voor? :unsure:

Overigens, maar misschien heeft de Baron daar ook een mening over: ik heb wel eens op een Amerikaans forum gelezen dat je voor het opvullen van steenslagputjes met de gekleurde lak ( dus niet de blanke) , in plaats van een fijn kwastje (en zeker niet de vrij grove kwast die standaard in zo'n stift zit), ook prima een tandenstoker kunt gebruiken. Je blijft dan makkelijker onder het oppervlak en in het putje dan met een fijn kwastje schijnt ...

Link naar reactie

Misschien dat een mod eens in kan grijpen :unsure: om deze 2 topics in 1 passende groep, (die zowel door z3, als door z4 lezers wordt geraadpleegd) onder te brengen.

Daar zouden misschien ook de diverse poets topics in ondergebracht kunnen worden? en topics over autos invoeren ed.

Link naar reactie
  • Administrator
Ik gebruik vaak een extreem fijn penseeltje (fijnste wat ik kon krijgen in een hobbyschilderswinkel)

Tandenstoker doet ook wonderen... ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.