Ga naar inhoud

even voorstellen


Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Even voorstellen, mijn naam is Liesbeth Gerritsen uit Leiden en ben sinds 2000 de trotse eigenaar van een mooie blauwe Z3 1.9. Heb intussen 75.000 op de teller en de auto rijdt nog steeds als een zonnetje!

Voor het eerst wordt ik helaas geconfronteerd met een nare kwestie... olie lekkage. Alhoewel het oliepeil niet of nauwelijks zakt, is het toch een vervelend gezicht de olievlekken op de vloer in de parkeergarage.

Met deze klacht naar BMW Amsterdam voor een inspectie geweest. Na een dag inspecteren was de mededeling: de kleppendeksel pakking, de distributie pakking en de krukas kering dienen te worden vervangen. Begrote kosten: €625,00.

Opdracht verstrekt en de auto weer opgehaald. Nu blijken de kosten te zijn gestegen naar €825,0 wegens het vervangen van de Pully [scheurtje in het rubber]. Korting bedongen van €100,00 wegens niet informeren en betaald. Binnen een week wederom olie op de garagevloer. Weer terug voor 2e inspectie. Conclusie nu: de koppakking lekt, kosten €1.060,00 [!].

De auto meegenomen en de reparatie niet laten uitvoeren. Wel boze brief naar directeur Mutsaert van BMW Amsterdam. Deze is niet voor reden vatbaar. Gewoon betalen. Mijn verweer dat dit toch in de 1e inspectie geconstateerd had moeten worden, waardoor in ieder geval minder arbeidsloon etc etc wordt van tafel geveegd. Wat een slecht service!

Ik vraag mij af of er onder de leden meer mensen zijn met dergelijke ervaringen en wat het beste is om nu te doen.

Met vriendelijke groet,

Liesbeth Gerritsen

liesbethg[at]planet.nl

gerardgerritsen[at]planet.nl

Link naar reactie
  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast Z3-Widebody

Bedoel je de BMW-Mini garage naast de ring A-10? :birthday:

Hoewel ik mijn auto daar nooit heb laten servicen, heb ik wel een paar keer met de chef-magazijn (oid)

gesproken omdat ik wat spullen moest hebben.. en kan niet anders zeggen dan dat ik perfect, snel en ook nog eens met de juiste informatie werd geholpen.

Maar nogmaals, mijn auto heeft daar nog nooit een service gehad dus daar kan ik niets over zeggen.

Wel heb ik de Mini Cabrio van mijn werk daar een paar keer gebracht, ivm met lekkende waterpomp..en nog wat kleinigheden..

dit werd perfect verholpen zonder noemenswaardige kosten.. ook een keer schade aan die Mini daar laten verhelpen..

en ze hielpen me toen ook nog door een oude schade plek mee te laten tellen als zijnde nieuwe schade, waardoor dat

direct mee gespoten kon worden.

Wel vervelend natuurlijk dat jij zo'n nare ervaring hebt.. maargoed, die lekke koppakking van je moet wel verholpen worden..

Link naar reactie

Heb twee collega's die daar hun lease-BMW in onderhoud hebben, van beiden alleen maar positieve geluiden gehoord.

Ik heb wél regelmatig verhalen gehoord/gelezen van dealers die niet al te goed thuis zijn in de ins & outs van Z3's, maar een olielekkage niet goed kunnen diagnosticeren komt wel een beetje knullig over...

Misschien mosterd naar de maaltijd, maar als je een specialist naar je auto wilt laten kijken kan je het zeker hier proberen, is misschien nog wel dichter bij Leiden dan BMW Amsterdam!

Link naar reactie

ik dacht al, kan nooit lang duren voordat Roodkapje voorbij komt.

Kijk rustig even op het forum rond en je ziet dat veel eigenaren de auto daar in onderhoud hebben.

Link naar reactie
  • Administrator
ik dacht al, kan nooit lang duren voordat Roodkapje voorbij komt.

Was hij vanavond in Wesepe maar even voorbij gekomen ipv die k**** vent van de ANWB (die er overigens binnen 10min was, maar ook binnen 5min weer foetsie :birthday:)

Morgen maar ff checken of de bougies vastzitten en zo ja, dan maar even genieten van een extra vrije dag in Reeuwijk :cheers:

Link naar reactie
  • Administrator
had je hem gebeld dan? Andersss .....

Jazekers, maar om hem nou te vragen of hij op z'n welverdiende vrije avond ff van Reeuwijk naar Wesepe wil rijden... Dat wil ik hem niet aandoen, áls hij het al zou willen doen :birthday:

Link naar reactie

Ik heb zelf ook een heeeeeeeeeeeeeeeeele slechte ervaring met BMW Amsterdam.

Ik rijd nu pas 4 maanden in een 2.8 roadster automaat, en reed iets meer dan 4 jaar geleden, toen ik net mijn rijbewijs had, in een 1.9 roadster automaat. Gekocht bij BMW in Hilversum. Omdat ik in Amsterdam woonde had ik het met BMW geregeld dat ik de 6 maanden garantie die ik erbij had gekocht (weet niet meer of het Huisselectie was of niet) ook in Amsterdam kon nuttigen, mocht er wat zijn.

Na een paar maanden rijden, toen ik de auto net had, viel mij op dat het uitlaatgeluid alles behalve goed klonk. Enorm schel, en een soort roffel die niet hoorde. Leek wel alsof er iets in de uitlaatdemper zat, of dat er iets los zat. Ik had gebeld met BMW Hilversum en kon naar Amsterdam om daar mijn auto te laten nakijken. Bracht de auto, was de auto 3 dagen kwijt, en toen ik hem weer ging ophalen werd mij verteld dat de ''hele uitlaatlijn' was vervangen. Daar lag het aan. Einddemper, middendemper, alles.. Hmm. Nou goed. Ik rijden, ik had natuurlijk geen cent betaald door de garantie.. MAAR NEE HOOR! GELUID WAS ER NOG!

Het leek alsof er niets was veranderd. Ik had van een vriend van mij ook zijn Z3 1.9 gehoord, en dat was heel andere koek. Goed, ik dus weer bellen met BMW.

Ik kon weer langskomen. Voor de arbeidskosten hoefde ik niets te betalen. Maar de uitkomst was weer; einddemper. Ik vroeg hoe ze op die diagnose konden komen, als de einddemper net was vernieuwd? 'Ja', was het antwoord, 'dat kan gebeuren'.

MAAR NU KOMT HET MOOIE! Aangezien de auto al was geholpen in de garantietermijn, en de uitlaat nieuw was, kon ik niet onder de garantie zomaar nog een nieuwe einddemper krijgen! Ik viel net buiten de garantie toen ik de tweede keer langskwam (auto was dus eerste keer al geholpen BINNEN garantie, maar het was dus waardeloos werk.. probleem niet opgelost). Lang verhaal kort maken; ik moest 600 euro dokken voor de inbouw van een nieuwe einddemper.

Ik heb dat NIET gedaan, want ik wist dat het daar niet aan zou liggen. De offerte lag op mijn bureau, en ik zat ernstig te twijfelen wat te doen; ik wilde mijn auto gewoon goed hebben. Ik was al bij meerdere garages geweest; niemand wist echt wat er aan de hand was. Tot ik in Reeuwijk kwam. Ik had hier mijn verhaal gepost en werd door velen naar Ruud van Vuuren geleid. Voordat ik met de auto op vakantie ging moest hij toch een beurt hebben, en een grondige check-up, dus ik daarheen. Toen ik aan kwam rijden, zei Ruud meteen al: Oh oh ik hoor een kapotte katalysator!

Zo. Dat was rap. Serieus? zei ik? Serieus! zei hij. Ruud had voor 50E nog een nieuwe katalysator liggen en voor 50E ging hij eronder. 100 euro was ik in totaal kwijt, en kon een dag later mijn auto ophalen. Klonk inderdaad als nieuw!

1 ding weet ik zeker; ik klop nooit meer aan bij BMW.

ps: Widebody, die kerels in het magazijn zijn wel aardig en snel ja, maar echt heel veel hoeven ze ook niet te doen haha. En als je een specifiek onderdeel voor je Z wil hebben weten ze het niet waar je het over hebt; daar is de onderdelencomputer bij nodig..

Link naar reactie
  • Administrator
En als je een specifiek onderdeel voor je Z wil hebben weten ze het niet waar je het over hebt; daar is de onderdelencomputer bij nodig..

Ik denk dat menigeen daar de computer voor nodig heeft, of verwacht jij van een magazijn medewerker dat hij van alle BMW modellen alle specifieke onderdelen uit z'n hoofd kent? :P

Link naar reactie

Nee, dat natuurlijk niet. Maar het is al vaak genoeg op een discussie gekomen. Terwijl hier op het forum al 1000x is gebleken dat een onderdeel bij de Z3 hoort, bij de Z3 past, of voor de Z3 is, heb ik daar vaak genoeg discussies gehad.

'Volgens mij is dat niet voor de Z3 hoor'.. en dan moet ik het nog een keer uitleggen, en nog een keer.. Terwijl ik alleen dat ene onderdeel nodig heb. Klaar!

Link naar reactie

Hoi Liesbeth,

Ik heb geen ervaring met BMW Amsterdam, echter bij het lezen van je post moest ik direct aan een typisch "M43" (motortype) kwaaltje van de 1.8 denken. Ik weet niet hoe 't bij de 1.9 zit maar toch vind ik het heel vreemd de dealer daar niet direct aan gedacht heeft. Het internet staat d'r vol mee omdat deze motoren ook in de 3-serie BMW's gebruikt zijn.

Ik heb hetzelfde probleem gehad. De garagist tipte echter direct op de juiste oorzaak en bij controle bleek de rubberpakking die (bij de M43 motoren) naast de koppakking zit (ter hoogte van het distributiekettingdeksel) geheel "op" te zijn. Om dit te repareren moet inderdaad de motorkop gedemonteerd worden (incl. koppakking). Dat is een vaak voorkomend euvel bij dit type. Ik stuur je een link toe (uit m'n forum-introductie en voorzien van foto's) waarin 't probleem beschreven word:

".........Onder andere is naast koppeling en drukgroep ook de koppakking vervangen (M43 motor, dus olielekkage bij het rubberdeel van de koppakking, zie :

http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatforu..._BMW_-_E36.html en is ook compressie gemeten. Compressie was prima dus eigenlijk hoefde er niets aan de motor te gebeuren..........."

Sterkte en succes,

Link naar reactie
  • Administrator

Ik heb zelf gemengde ervaringen bij BMW Amsterdam:


  1. - met de mannen bij de snelservice en de 'gewone' garage zelf heb ik goede ervarinegn; die hebben een paar keer echt hun best gedaan voor het op korte termijn stellen van een diagnose
    - met de personen die het onderhoud palnnen heb ik wisselende ervaringen; ze zijn wel vriendelijk, maar slecht op de hoogte: zij hebben mij bijvoorbeeld ook wel eens gemeld dat een MF stuur achteraf inbouwen onmogelijk is (hij zit er toch echt in en functioneert toch echt probleemloos bij mijzelf en vele andere forummers);
    - met de mannen van het magazijn heb ik mindere ervaringen, die zijn inderdaad slecht op de hoogte van wat met welk onderdeel kan en hebben mij bijvoorbeeld daadwerkelijk laten tekenen voor het op eigen risico aansluiten van het kabeltje voor het MF stuur omdat dat volgens hen - en de chef garage - absoluut onmogelijk was en hebben mij bijvoorbeeld ook gemeld dat een :P bumper niet op mijn ZZZZ zou passen (terwijl er werkelijk waar geen enkele aanpassing voor nodig is anders dan de claxon een schroefje op te schuiven)

Al met al heb ik voor de 'gewone' dienstverlening wel goede ervaringen, maar is mijn ervaring dat je ten aanzien van wat minder vaak voorkomende zaken echt helemaal niks van ze hoeft te verwachten. Dat laatste vind ik eigenlijk ook niet zo heel erg voor een 'gewone' dealer ...

Link naar reactie

Liesbeth,

Wellicht kan je voortaan naar BMW Den Haag in het Forepark gaan. Zij zijn zeker voor rede vatbaar: Ik kreeg na een klacht (en een half uur onderhandelen) 80% van mijn geld terug.

Ik moet hierbij wel vermelden dat het hier om iets ging dat Roodkapje niet kan doen: anders had ik het hem laten doen.

Ik weet niet precies hoe maar volgens mij kan Roodkapje met handoplegging de juiste diagnose stellen of hij fluistert iets in de buitenspiegel en luistert dan heel goed naar de auto :newblush:

Link naar reactie

mmmmmm, nu word ik nieuwsgierig. Iets wat Ruud niet kan doen en BMW wel ?????? Wat was dat dan ? Ik ben nu wel erg benieuwd.

Link naar reactie

Uitlijnen :-)

Maar goed: het bleek dat BMW hier ook geen helden in zijn als je spoorstangen nogal vastgeroest zijn. Wat ze wel kunnen (proberen...) is om de rekening dan NOG hoger het maken in verband met "extra werk". Dat klusje kostte uiteindelijk 280,- en was dus niet gelukt. Hier in werd ongeveer 2 uur aan arbeidsloon verrekend...

De jongens (zeker niet ouder dan 18 en uiteraard "afgeleid door opwinding" over zo veel automobiele schoonheid)

van Profile Tyre center hier in Leiden om de hoek deden het even 's ochtends

tussendoor in 15 minuten voor 60 Euro en dat is wel gelukt...

Met zo'n succesvol meetrapport heb je dan ook wel een beetje munitie om te gaan klagen.

Maar zoals gezegd; de man die mij te woord stond bij BMW was uiteindelijk heel redelijk.

Ik heb hem nog een relatiegeschenkje gestuurd (en wij hebben gave Space relatiegeschenkjes :newblush: ) want je weet maar nooit of je hem nog eens nodig hebt.

Hij heeft daarna overigens ook nog op verzoek een Radio-code gestuurd voor mijn Line-in Business RDS.

Roodkapje heeft me hier ook nog wel tips, raad en diagnose gegeven overigens toentertijd. Nog bedankt!

Nou mag je zelf invullen waarom het de stealer wordt genoemd maar als je je geld terug wilt zeg je dit tegen de dealer:

"Van mij mag BMW duurder zijn vanwege de naam en de reputatie, maar dan moet elk product ook minstens zo goed maar eigenlijk beter zijn dan bij een goedkopere merk-X zaak..."

Link naar reactie

kijk dat is een helder antwoord. De :newblush: is in 2009 van nieuwe banden (Michelins) voorzien en uitgelijnd bij het profile tire center in leiden, dat was een jaartje voordat ik hem kocht en de rekening zat er keurig bij plus een rapportje met voor mij allerlei onbekende getallen in cm en mm.

Geintje (ex-banden) kosten 65,95 enne hij rijdt na 1.5 jaar nog steeds uitstekend......Auto heeft na die actie in totaal 1k bij het oude baasje gereden en inmiddels 5k bij mij sinds aug 2010.

In iedergeval bedankt voor de openhartigheid. Ruud blijft gewoon top, maar uitlijnen kan hij (helaas) niet.

Link naar reactie
Bedoel je de BMW-Mini garage naast de ring A-10? :rolleyes:

Hoewel ik mijn auto daar nooit heb laten servicen, heb ik wel een paar keer met de chef-magazijn (oid)

gesproken omdat ik wat spullen moest hebben.. en kan niet anders zeggen dan dat ik perfect, snel en ook nog eens met de juiste informatie werd geholpen.

Maar nogmaals, mijn auto heeft daar nog nooit een service gehad dus daar kan ik niets over zeggen.

Wel heb ik de Mini Cabrio van mijn werk daar een paar keer gebracht, ivm met lekkende waterpomp..en nog wat kleinigheden..

dit werd perfect verholpen zonder noemenswaardige kosten.. ook een keer schade aan die Mini daar laten verhelpen..

en ze hielpen me toen ook nog door een oude schade plek mee te laten tellen als zijnde nieuwe schade, waardoor dat

direct mee gespoten kon worden.

Wel vervelend natuurlijk dat jij zo'n nare ervaring hebt.. maargoed, die lekke koppakking van je moet wel verholpen worden..

Bedankt voor de reactie. Ik bedoel inderdaad de dealer naast de Ring A-10. Reparatie moet inderdaad worden uitgevoerd.

Maar even afwachten of men nog voor rede vatbaar is....

Link naar reactie
Ik heb zelf ook een heeeeeeeeeeeeeeeeele slechte ervaring met BMW Amsterdam.

Ik rijd nu pas 4 maanden in een 2.8 roadster automaat, en reed iets meer dan 4 jaar geleden, toen ik net mijn rijbewijs had, in een 1.9 roadster automaat. Gekocht bij BMW in Hilversum. Omdat ik in Amsterdam woonde had ik het met BMW geregeld dat ik de 6 maanden garantie die ik erbij had gekocht (weet niet meer of het Huisselectie was of niet) ook in Amsterdam kon nuttigen, mocht er wat zijn.

Na een paar maanden rijden, toen ik de auto net had, viel mij op dat het uitlaatgeluid alles behalve goed klonk. Enorm schel, en een soort roffel die niet hoorde. Leek wel alsof er iets in de uitlaatdemper zat, of dat er iets los zat. Ik had gebeld met BMW Hilversum en kon naar Amsterdam om daar mijn auto te laten nakijken. Bracht de auto, was de auto 3 dagen kwijt, en toen ik hem weer ging ophalen werd mij verteld dat de ''hele uitlaatlijn' was vervangen. Daar lag het aan. Einddemper, middendemper, alles.. Hmm. Nou goed. Ik rijden, ik had natuurlijk geen cent betaald door de garantie.. MAAR NEE HOOR! GELUID WAS ER NOG!

Het leek alsof er niets was veranderd. Ik had van een vriend van mij ook zijn Z3 1.9 gehoord, en dat was heel andere koek. Goed, ik dus weer bellen met BMW.

Ik kon weer langskomen. Voor de arbeidskosten hoefde ik niets te betalen. Maar de uitkomst was weer; einddemper. Ik vroeg hoe ze op die diagnose konden komen, als de einddemper net was vernieuwd? 'Ja', was het antwoord, 'dat kan gebeuren'.

MAAR NU KOMT HET MOOIE! Aangezien de auto al was geholpen in de garantietermijn, en de uitlaat nieuw was, kon ik niet onder de garantie zomaar nog een nieuwe einddemper krijgen! Ik viel net buiten de garantie toen ik de tweede keer langskwam (auto was dus eerste keer al geholpen BINNEN garantie, maar het was dus waardeloos werk.. probleem niet opgelost). Lang verhaal kort maken; ik moest 600 euro dokken voor de inbouw van een nieuwe einddemper.

Ik heb dat NIET gedaan, want ik wist dat het daar niet aan zou liggen. De offerte lag op mijn bureau, en ik zat ernstig te twijfelen wat te doen; ik wilde mijn auto gewoon goed hebben. Ik was al bij meerdere garages geweest; niemand wist echt wat er aan de hand was. Tot ik in Reeuwijk kwam. Ik had hier mijn verhaal gepost en werd door velen naar Ruud van Vuuren geleid. Voordat ik met de auto op vakantie ging moest hij toch een beurt hebben, en een grondige check-up, dus ik daarheen. Toen ik aan kwam rijden, zei Ruud meteen al: Oh oh ik hoor een kapotte katalysator!

Zo. Dat was rap. Serieus? zei ik? Serieus! zei hij. Ruud had voor 50E nog een nieuwe katalysator liggen en voor 50E ging hij eronder. 100 euro was ik in totaal kwijt, en kon een dag later mijn auto ophalen. Klonk inderdaad als nieuw!

1 ding weet ik zeker; ik klop nooit meer aan bij BMW.

ps: Widebody, die kerels in het magazijn zijn wel aardig en snel ja, maar echt heel veel hoeven ze ook niet te doen haha. En als je een specifiek onderdeel voor je Z wil hebben weten ze het niet waar je het over hebt; daar is de onderdelencomputer bij nodig..

Hallo Enzo,

wat een verhaal! het past prima in de lijn ... slechte diagnose stellen en de gevolgen voor de eigenaar.

Roep hierbij iedereen op met slechte ervaringen bij BMW Amsterdam!

Link naar reactie
Liesbeth,

Wellicht kan je voortaan naar BMW Den Haag in het Forepark gaan. Zij zijn zeker voor rede vatbaar: Ik kreeg na een klacht (en een half uur onderhandelen) 80% van mijn geld terug.

Ik moet hierbij wel vermelden dat het hier om iets ging dat Roodkapje niet kan doen: anders had ik het hem laten doen.

Ik weet niet precies hoe maar volgens mij kan Roodkapje met handoplegging de juiste diagnose stellen of hij fluistert iets in de buitenspiegel en luistert dan heel goed naar de auto ;)

Dank je DutchSpace! Is de moeite van het proberen waard.

Link naar reactie
Hoi Liesbeth,

Ik heb geen ervaring met BMW Amsterdam, echter bij het lezen van je post moest ik direct aan een typisch "M43" (motortype) kwaaltje van de 1.8 denken. Ik weet niet hoe 't bij de 1.9 zit maar toch vind ik het heel vreemd de dealer daar niet direct aan gedacht heeft. Het internet staat d'r vol mee omdat deze motoren ook in de 3-serie BMW's gebruikt zijn.

Ik heb hetzelfde probleem gehad. De garagist tipte echter direct op de juiste oorzaak en bij controle bleek de rubberpakking die (bij de M43 motoren) naast de koppakking zit (ter hoogte van het distributiekettingdeksel) geheel "op" te zijn. Om dit te repareren moet inderdaad de motorkop gedemonteerd worden (incl. koppakking). Dat is een vaak voorkomend euvel bij dit type. Ik stuur je een link toe (uit m'n forum-introductie en voorzien van foto's) waarin 't probleem beschreven word:

".........Onder andere is naast koppeling en drukgroep ook de koppakking vervangen (M43 motor, dus olielekkage bij het rubberdeel van de koppakking, zie :

http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatforu..._BMW_-_E36.html en is ook compressie gemeten. Compressie was prima dus eigenlijk hoefde er niets aan de motor te gebeuren..........."

Sterkte en succes,

Dank je LTJL voor de leerzame foto's en tekst!

Link naar reactie
..... Tot ik in Reeuwijk kwam. ......werd door velen naar Ruud van Vuuren geleid. ... dus ik daarheen. Toen ik aan kwam rijden, zei Ruud meteen al: Oh oh ik hoor een kapotte katalysator!

Zo. Dat was rap. Serieus? zei ik? Serieus! zei hij. Ruud had voor 50E nog een nieuwe katalysator liggen en voor 50E ging hij eronder. 100 euro was ik in totaal kwijt, en kon een dag later mijn auto ophalen.

Toen ik bovenstaande posting las, moest ik direkt aan Jomanda denken, en wat lees ik daarna ;) :

Ik weet niet precies hoe maar volgens mij kan Roodkapje met handoplegging de juiste diagnose stellen of hij fluistert iets in de buitenspiegel en luistert dan heel goed naar de auto :newblush:
Link naar reactie
  • Administrator

@ ggbmwz355: Voordat je straks het hele MOD & ADMIN gilde over je heen krijgt... ik zou je quotes wat in korten, maw geen "full"quote gebruiken ;)

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Je kunt ook antwoorden zonder te quoten.

[onzin]

Is dat zo?

Het geeft mij altijd wel een plezant gevoel,... gewoon direct op reply rammen zonder +quote in te drukken..

Lekker snel, geen gezeik.. en hoef ik ook niet naar beneden te scrollen om daar op add reply te klikken.. :thumbup:

om dan vervolgens weer te vergeten waar ik op wilde reageren.. :nono:

[/onzin]

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.