Ga naar inhoud

Filmbeelden vanuit de auto dynamischer maken

GuidoK

Aanbevolen berichten

Ik heb een zuignapstatiefje gekocht om met mijn compactcamera wat filmbeelden te kunnen maken vanuit de auto. Leuk voor als ik met de europatoer meega en wat flitsende beelden maak hoe ik het ravijn in rij, dat soort zaken schater.gif

Ik moet het wel vanaf een statiefje doen omdat ik geen bijrijder heb die als cameraman kan fungeren, dus heb ik dit ding gekocht.

Nu ben ik wat aan het testen met wat filmbeelden, maar het komt mij allemaal niet heel dynamisch over.

Ik wil de beelden dus 'flitsend' hebben, dat de snelheid waarmee je rijd ook echt goed overkomt.

Ik heb dus onderstaand filmpje gemaakt, maar het lijkt op veel punten dat ik een rustig toertochtje aan het maken ben terwijl ik op een aantal stukken vond ik behoorlijk het gas in trapte (beetje op het asociale af zeg maar). Geen autobahn achtige snelheden natuurlijk, maar het zijn natuurlijk ook binnenweggetjes.

De relatieve snelheid valt eigenlijk alleen af te leiden als je hard op een voorganger nadert, en 1 bochtje ongeveer 1/2 minuut voor het einde waar je wat bandenlawaai hoort omdat het asfalt daar heel veel grip geeft. Maar dat is het eigenlijk wel een beetje :thumbup:

Ook lijkt het alsof ik de bochten een beetje raar aansnij; alsof ik verre van de ideale lijn rij. Ik weet ook niet hoe dat kan, maar het is niet zo. Een beetje raar perspectief denk ik.

Maar ik wil dus dat die snelheid in het filmpje meer naar voren komt. Ik weet alleen niet goed hoe.

Ik heb wel een filmpje gemaakt waarbij ik wat aan de zoom verander:

(vanaf 0.50 zie je wat gezoom).

Het lijkt er op dat je meer snelheidsbeleving krijg als er uitgezoomd is, maar ik wil dat eigenlijk niet al te ver doen omdat delen van de auto dan teveel in beeld komen. Bij het 1e filmpje heb ik ervoor gekozen dat de motorkap nog iets in beeld komt en dat vind ik eigenlijk wel prima.

Ook bij teveel uitzoomen lijkt alles heel afstandelijk; je krijgt alleen een afstandelijke omgeving, geen pakkende details (ik kan het niet goed omschrijven).

Bij teveel inzoomen verlies je weer verband met de omgeving, en worden zaken als bochten heel rommelig.

Heeft iemand tips om een filmpje meer 'pakkend' en 'dynamisch' te maken zodat je meer het gevoel hebt dat je een spectaculair ritje maakt?

Het is natuurlijk lastig om een montage te maken waarbij snel van beelden en camerahoeken veranderd wordt. Ik zit dus gewoon alleen in de auto en druk soms op het record knopje. Dat is een beetje het systeem ;)

Link naar reactie
  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Met een videobewerkingsprogramma versneld afspelen :thumbup:

Denk dat het lastig wordt om het heel dynamisch te maken, als je bedenkt dat de in-car beelden op eurosport ook niet heel spannend zijn.

Een bepaald Brits autoprogramma heeft daar ook moeite mee (zelfs in een zonda)...

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

nu ben ik wel een leek, dus ik zeg dat er maar direct bij..

Maar zou het kunnen liggen aan het aantal FPS (Frame per second) dat je filmt?

Wel goede beeldkwaliteit trouwens :thumbup:

Link naar reactie

De zuignap op de zijkant van de auto monteren achte het voorwiel. Beelden van insturende en draaiende wielen maken het m.i. dynamischer.

Link naar reactie
  • Administrator

Filmpje 1:

Mijns inziens niets mis mee Guido! Vooral bij 2:00 tot aan 2:40 komt die snelheid bij mij wel over (bij die 2 fietsers ook trouwens... :thumbup: )

Ik vind de kwaliteit erg goed en sommige nummers die ik hoor mag je wel ff in de Retro Muziek topic gooien ;) .

Misschien als je de cam wat hoger monteert, dat het belevingseffect wat beter overkomt? Ik zit er zelf aan te denken om een beugel te gaan monteren op de rolbeugels, zodat de cam over de auto filmt. Hoe breder het blikveld, hoe beter de beleving, lijkt mij.

Filmpje 2:

Hoor ik nou Paolo Conte??? :thumbup:

Niet inzoomen en niet uitzoomen. Beeld zoals in filmpje 1 is goed, maar misschien haalt het wat uit als je hem in het midden onder de spiegel monteert? En dan wel iets uitzoomen, zodat je nog net de neus van de auto ziet maar het beeld breder wordt.

Link naar reactie
Ik vind de kwaliteit erg goed en sommige nummers die ik hoor mag je wel ff in de Retro Muziek topic gooien :thumbup: .

't is het nieuwste album van jamiroquai (2010). Niet oud, maar idd wel heel erg disco georienteerd. Ik was nooit echt een fan, maar dit album klinkt errug lekker.

Ik kreeg overigens al gelijk een mailtje van youtube dat er copyright content van Sony in het filmpje zat en daarom niet in duitsland te zien zou zijn. Nu heeft jamiroquai z'n contract met sony niet verlengd en is dit album dus ook onder een ander label uitgebracht <_< .... maar ja, ik ga er natuurlijk ook geen werk van maken omdat duitsers het niet zouden kunnen zien schater.gif

Hoor ik nou Paolo Conte??? :wacko:
Ja, anders kan ik me niet inhouden om hard te scheuren :blink:

(ben ook stiekum fan :rolleyes: )

Misschien als je de cam wat hoger monteert, dat het belevingseffect wat beter overkomt? Ik zit er zelf aan te denken om een beugel te gaan monteren op de rolbeugels, zodat de cam over de auto filmt. Hoe breder het blikveld, hoe beter de beleving, lijkt mij.

Hoger zou idd kunnen. Boven de rolbeugels en dan in ultra groothoek in de alpen is misschien wel heel tof, zeker als je ook stukken van de ravijnen ziet :thumbup:

Voor nu hou ik dat ding echter een beetje in de hoek gemoffeld, dan zit ie een beetje netjes en niet in m'n gezichtsveld.

Wat ralf zegt is idd ook gaaf (zijkant van de auto+wielen), maar ik ben een beetje bang dat ie eraf flikkert :lachen: :newblush:

Maar eens kijken.

Heb de houder ook besteld, want een bijrijder is ook niet handvast :rolleyes:

Leuk filmpje.

Dat filmpje van je op de stelviopas is ook leuk.

vooral dat de camera net nadat je met wat bandengeweld door de bocht dat subtiele gegrinnik meepikt schater.gif

Als je dezelfde houder als ik heb besteld, dan moet je die gekromde beugel andersom monteren (correspondeert niet met de aanwezige tandkrans, maar je kan 'm voldoende klemmen). Anders krijg je de camera niet in de goede richting. Wellicht is dat anders als je 'm ergens anders op de ruit plakt. Hij is nl. eigenlijk bedoeld voor montage op een horizontaal plat vlak.

Zo had ik 'm gemonteerd:

camera.jpg

Link naar reactie
  • Administrator
Ligt dat niet gewoon aan je rijstijl?

Ook, maar je kan toch niet als een slak over zulke weggetjes kruipen :rolleyes:

@Guido, maakt idd niks uit, join the ride :lachen:

Link naar reactie

Had ik nog niet gezien, maar heel interessant om door te lezen.

Ook heel interessant om te zien wat een beetje editting van een filmpje kan doen.

Eerst postte je filmpjes van rauw opgenomen beelden, en dan zijn dat het ook.

Maar nadat je alles ge-edit hebt; dus beelden vanuit verschillende hoeken afwisselt, muziekje eronder etc, wordt het een

(ik ben alleen niet zo'n fan van die standaard imovie/pinnacle themed overgangen).

Maar dat beelden afwisselen, muziekje eronder etc is eigenlijk alleen geschikt voor als je een filmpje maakt van 5 min.

Nou ja, dat zal denk ik ook wel genoeg zijn; anders wordt het toch alleen maar saai. Dus een hoop filmminuten samenpakken in een kort afwisselend filmpje is denk ik the way to go.

Met iets van een beetje schuim of pluis op de microfoon experimenteren was ik ook al van plan te doen, zeker als je de camera buiten hangt.

Link naar reactie

De meest voorkomende fout van homevideo makers (niet alleen autofilmpjes) is lange shots waardoor, zoals je zelf al had opgemerkt, filmpjes saai worden. Er is zelfs de 5-seconden vuistregel voor die inhoudt dat individuele shots niet langer moeten zijn dan 5 seconden. Veel verschillende hoeken filmen dus, en ook niet al te bang zijn om die in het eindresultaat anders te combineren dan je rit in het echt was, of verschillende ritten door elkaar (dat gaat toch niemand door hebben). Wat ik zelf ook gemerkt heb is dat je voor een nog vloeiender resultaat eerst je muziek moet kiezen en vervolgens de beelden snijdt om daar goed op aan te sluiten.

Je had het ook over ingezoomd of uitgezoomd filmen en het verschil in snelheid ervaring. Ik kan daar nog wel wat "wetenschappelijk" commentaar op geven :thumbup:

Mensen zien snelheid aan de hand van hoe snel punten in hun blikveld uit elkaar bewegen. Als je recht voor je kijkt (in de richting van je beweging) komen de objecten bijna recht op je af en bewegen dus nauwelijks uit elkaar. Recht naast je bewegen de objecten juist loodrecht op je en met maximale snelheid uit elkaar. Objecten dicht bij je geven dus de hoogste snelheidservaring, en daarom komt je snelheid ook beter over als je uitgezoomd filmt. Ook helpt het om de camera zo dicht mogelijk bij de weg te brengen. Een camera voor op je bumper of achter je voorwielen geeft daarom een goed resultaat, maar ik zou ook wat huiverig zijn om mijn gewone digitale camera onbeschermd buiten de auto te hangen. Een oplossing zoals van RvE is dan wel mooi. Zelf heb ik, ook door door dit filmpje van een forumgenoot een GoPro HD gekocht, super apparaat maar niet echt goedkoop.

Anyway, goed bezig en blijf maar doorkomen met die filmpjes! :thumbup:

Link naar reactie
  • Administrator
een GoPro HD gekocht

Hé, bedankt hè! :cold:

Nu moet ik ook zo'n ding :thumbup:

Welke adviseer je? De Motorsports Hero? Kun je geloof ik ook mee onderwater filmen :thumbup:

Link naar reactie
Ruud, van wie is het nummer wat je hebt gebruikt :thumbup:

"turnaround" van The Biggest Sin (uitgebracht op Wicked Jazz Sounds)

En welke passen zien we zoal? :thumbup:

Passen zijn volgens mij: Silvretta, Timmelsjoch, Passo Pordoi, Penserjoch (daar is ook de foto in mijn signature genomen) en een Apfelstrudel.

Hier overzicht van alle 10 de passen

Link naar reactie
En met welk programmaatje kan je het beste de filmpjes in elkaar zetten ?

Tot een jaar geleden liep ik altijd te kl.ten binnen windows. Toen maar gebruikte Imac gekocht op marktplaats voor weinig geld.

Voor dit soort werk is dat echt hemels met IMovie. Ik vond het Apple volk altijd een beetje gestoord maar ben nu ook zo gestoord geworden.

(Best prettig om gestoord door het leven te gaan. :thumbup: )

Link naar reactie

idd, Imovie (mac) of Pinnacle studio (windows).

Of als superprofessional pakket adobe premiere.

Let er op dat als je een softwarepakket kiest, dit ook het bestandsformaat van je gemaakte filmpjes ondersteunt. Dit kan vooral een issue zijn bij avchd (gebruikt door de nieuwere camera's van sony&panasonic). Het is mij onduidelijk of adobe premiere dit bijv. momenteel ondersteunt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in