Ga naar inhoud

Hoger stationair bij intrappen rem


Aanbevolen berichten

Hoi, ik ben net nieuw op het forum en verwacht dat ik deze week eigenaar wordt van een bmw Z4 2.5i uit 2003. Dit hangt o.a. nog af van een APK en een eigenaardigheid waar ik het antwoord nog niet op weet.

De auto heeft rond de 80.000 kilometer gelopen en rijdt voor mijn gevoel fantastisch, geen sticky steering kunnen ontdekken en zowel in lage als hoge toeren voelde het goed wat betreft vermogen. Ik vermoed dat het vanos systeem wel defect zal zijn maar ondervond hier geen last van. Op het moment dat ik de proefrit maakte was ik van dit vanos bmw probleem ook nog niet op de hoogte(het schrikt mij trouwens ook niet af!).

Wat mij wel opviel was dat de auto keurig stationair draait, ik gok zo rond de 700-800RPM en bij het indrukken van het rempedaal dit naar rond de 1200RPM verhoogt. De verklaring van de verkoper was dat dit te maken heeft met de systemen die in de auto zitten zoals rembekrachtiging enz, ik vond het op het moment een aannemelijk verhaal maar na een google opdracht toch geen goede verklaring.

Ik kan er weinig over vinden dat Z4 rijders dit opgemerkt hebben wat m.i. duidt op niet standaard Z4 eigenschap. Daarnaast vond ik deze link waar soortgelijk probleem.

http://answers.yahoo.com/question/index?qi...26193211AA81USM

Ik vroeg mij af of iemand dit verhoogt stationairlopen met de rem ingetrapt bekend klinkt en misschien wel zelf heeft ondervonden en wat er in dat geval aan de hand was of wat het zou kunnen zijn?

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Welkom hier!

Een defecte Vanos lijkt mij toch een aardig serieus probleem....kijk voor de gein eens wat de kosten zijn van een nieuwe Vanos :thumbup:

Hoi David,

Ja dat klopt. Het is een serieus probleem, maar omdat het een zeer bekend probleem is en vrijwel elke Z4 die ik kan betalen die tussen 2003-2006 gemaakt is dit probleem heeft en je dit voor niet teveel geld maar wel wat inspanning goed kan oplossen, vind ik het geen probleem.

Op onderstaande pagina's staat beter beschreven wat ik bedoel.

http://www.z4-forum.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=17204

en zelfs een wikipedia, onder performance wordt het euvel uitgelegd.

http://en.wikipedia.org/wiki/VANOS

Link naar reactie
  • Administrator

Welkom!

Ik heb een 2.5si uit 2007, met N52 blok dus, maar herken het verschijnsel over toerentallen wat jij noemt wel. Ik weet alleen zo uit mijn hoofd niet wat het verschil is, maar de toerentallen bij in zijn vrij en in een versnelling respectievelijk met en zonder rem wisselen wel een beetje. Ik denk alleen dat dit hooguit 200 RPM scheelt tussen hoogste en laagste toerentallen en dus geen 500 RPM zoals door jou beschreven. Ik heb het bij mij nooit als alarmerend ervaren en het valt mij op dat auto's van meer merken kleine verschillen in toerentallen hebben onder genoemde omstandigheden ...

Link naar reactie

Heeft de Z4 wellicht een vacuüm rembekrachtiger ? Zo'n rembekrachtiger werkt d.m.v. het motorvacuüm (inspuiting). Soms kan dat een schommeling het stationaire toerental veroorzaken.

Link naar reactie

2ehands auto's zijn vrijwel nooit 100% in orde, de vraag is alleen wat is er niet goed en hoe erg is het. Het betreft een auto van een particulier voor een goeie prijs. Hoe meer duidelijkheid over de mogelijkheden van reparatie en de kosten van reparatie hoe makkelijker ik de verkoper kan overtuigen dat hij naar beneden moet in prijs. Ik kan wel zeggen zorg maar dat het werkt, maar misschien loop ik dan wel een koopje mis en kan ik weer op zoek naar iets anders. Als het echt een wrak is dan houdt 't natuurlijk op.

Zoals je leest heb ik al onderzoek gedaan en betreft dit probleem waarschijnlijk een lek slangetje van de motor naar de rembekrachtiger of een pakking van de rembekrachtiger, ik zal het bij de volgende afspraak nog even beter onderzoeken, misschien is het wel 200rpm verschil. Ik neem aan dat je de remcylinder slang zo los trekt van de motor. Als je de slang dicht maakt zou de motor geen valse lucht uit de rembekrachtiger mogen trekken bij het intrappen van het pedaal.

Link naar reactie

Thanks, duidelijk dat het in ieder geval niet zo hoort. Na wat verder gezocht te hebben lijkt het ook wel echt dat er ergens een lek in het systeem zit zoals ik hierboven gepost heb. Ik zal vrijdag proberen te achterhalen wat het is en dan post ik 't.

Link naar reactie
  • Administrator
Thanks, duidelijk dat het in ieder geval niet zo hoort. Na wat verder gezocht te hebben lijkt het ook wel echt dat er ergens een lek in het systeem zit zoals ik hierboven gepost heb. Ik zal vrijdag proberen te achterhalen wat het is en dan post ik 't.

Ik heb gisteren en vandaag uitgebreid in de ZZZZ gereden en moet toch constateren dat ik het verschijnsel niet meer heb... :thumbup: Nou is er recent wel het een en ander aan de motor gebeurd, dus ik denk dat ik me het herinner van voor die tijd. Ik had recent een aantal leenauto's (Renault Clio, Ford Ka en andere klein spul) die dat toch ook hadden. Ik ben daarmee des te benieuwder naar de verklaring.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Had je nou een vanosprobleem?

Ik verwacht van wel, maar hoe kom je daar achter! Hij rijdt goed en heeft veel vermogen, maar waarschijnlijk kan het vanos systeem in goede staat meer power leveren. Ik ben wel van plan om dit een keer aan te pakken. Op het z4forum.com staat een DIY uitleg en als je er dan voor zorgt dat je de een ander type seals plaatst ben je van de lekkende seals af. Probleem met het vanos systeem is dat de bmw seals slijten of oplossen en dat de olie er dan uitloopt waardoor het effect minder wordt.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ruim een jaar later een update, misschien heeft iemand nog een suggestie!

De z4 heeft nog steeds het euvel dat stationair hoger gaat lopen wanneer het rem pedaal ingetrapt wordt. in eerste instantie zou het een lek kunnen zijn, maar na het loshalen en afdoppen van de vacuum slang op de rembekrachtiger was dit nog steeds het geval. Toen ging de focus naar de rembekrachtiger, meer zit er niet tussen dacht ik, maar na het vervangen van de rembekrachtiger was het er nog! Ik ben er nu achter dat bij het activeren van de rempedaal schakelaar het toerental van 700 stijgt naar 1100(dit is dus zonder de rem in te trappen).

Ik zit nu o.a. te denken aan een bug in de ecu en overweeg een software update. met uitlezen staat er dat er in 2006 de laatste update is uitgevoerd op mijn auto. Ik kan alleen nergens terugvinden welke bugfixes zijn gedaan in nieuwere software, waarschijnlijk wordt dit ook niet vrij gegeven.

Link naar reactie

Van 700 naar 1100 is wel een heel groot verschil.

ECU probleem (softwarematig) lijkt mij idd een mogelijkheid, maar dan heeft bmw dus ergens een rare update de wereld in geholpen (en zou het probleem veel vaker voorgekomen zijn).

Aan de andere kant: die remlichtschakelaar (want dat is het), zou die via de ECU gaan? Het zou misschien ook een raar massa of zwerfstroomprobleempje kunnen zijn. Dat er wat spanning weglekt richting electronisch gaspedaal of ergens zelfs richting gasklep of stationairklep.

Je zou wellicht kunnen meten of je spanningsfluctuaties ziet op 1 van die connectors (dus van gasklep of stationairklep; wel lastig bijkomen waarschijnlijk), of je zou kunnen kijken of het probleem zich nog voordoet als je de zekering voor de remlichten er uithaalt. (ik weet niet wat nog meer op die zekering zit).

Wat is er al gedaan aan onderzoek?

Link naar reactie

Hoewel ik geen z4 maar maar een z3 :m: qp heb, komt het verschijnsel me wel bekend voor.

Niet met het rempedaal, maar bij het wegrijden en gelijk weer stoppen (vooral bij parkeren), toerental klimt naar 1100/1200 en blijft dan even na ijlen, binnen 1 a 2 sec weer terug op 800. Ik heb begrepen dat dit normaal is op te voorkomen dat de motor afslaat. Beetje vreemd blijft het wel, maar het ergert me nauwelijks. Zou zo geprogrammeerd zijn ??????

Hebben andere :m: daar ook een gevoel bij ?????

Link naar reactie

Ten eerste bedankt voor de reactie's. Goed nieuws, het euvel is opgelost. naast het verhoogt toerental bij het intrappen vd rem had ik ook een foutmelding op de luchtmassa meter P0102(Mass or Volume Air Flow'A' Circuit Low). Ik kon mij bijna niet voorstellen dat de luchtmassa meter dit zou veroorzaken en de motor liep ook goed en de prijs van een nieuwe was ook behoorlijk voor iets wat toch goed lijkt te werken. Bij ersatzteile-info heb ik een luftmassenmesser besteld voor een betere prijs en problemen zijn ook nog eens opgelost. Dus remmen + gasgeven is weer mogelijk en toerental blijft hetzelfde bij het intrappen vd rem.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.