Ga naar inhoud

Trilling in stuur


Ruud&Petra

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort of en toe een behoorlijke trilling in het stuur van mijn z3 2.8 uit 1998, bij 60km en hoger die dan weer wel en dan weer niet (per rit) aanwezig is, dus het kan geen onbalans in de wielen zijn.

Wie heeft dit ook eerder ervaren?

Bij voorbaat dank voor reacties.

Ruud

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Slecht uitgebalanceerde wielen situeert zich bij een snelheid rond 60km/h en 110km/h,dus toch maar eerst even laten nakijken vooraleer met andere dingen te beginnen. :thumbup:

Link naar reactie

:thumbup:-->

QUOTE(Jan B @ 24 Mar 2011, 21:01)
Slecht uitgebalanceerde wielen situeert zich bij een snelheid rond 60km/h en 110km/h,dus toch maar eerst even laten nakijken vooraleer met andere dingen te beginnen. :thumbup:

Maar de trilling is niet altijd aanwezig en dan kan het toch haast niet in de onbalans vd wielen zitten...?

Link naar reactie

FF topic kapen........

Ik heb dit ook!

Ruud? Hoe kan ik deze het beste testen? Als ik een bandijzer tussen het fuseestuk en de draagarm zet kan ik deze een stukje naar beneden bewegen, maar lijkt niet van de kogel af te komen?? :thumbup:

Link naar reactie

Ff langsrijden om ze te testen is een beetje uit de buurt he... En ik beschik zelf over een brug dus....... :rolleyes:

En ik ben nog niet zo thuis in BMW, zit al jaren in de franse merken, n dat ziet er allemaal nogal anders uit kan ik je zeggen :blink:

Link naar reactie
Ff langsrijden om ze te testen is een beetje uit de buurt he... En ik beschik zelf over een brug dus....... :rolleyes:

Ok dat maakt het makkelijker om even zelf te kijken met een beetje advies.

Succes en we zijn beniewd na het resultaat.

Link naar reactie

Hallo,

dit is wel een beetje eigen aan het concept van de vooras van de Z3. Bij het minste sleet van de draagarmrubbers word de wagen nl overgevoelig aan de uitbalancering van de wielen.

Dus ik kan jullie maar 1 tip geven: Kijk de draagarmrubbers na plaat die van de M("ZEKER" indien je met brede laagprofiel banden rijd... zie... meestal ook erg zware velgen + banden met dikwijls nog niet de ideale ET waarde)

DUS ik kan alleen aanraden om de rubbers van de z3 M te plaatsen (Niet te duur en echt een wereld van verschil zonder comfort te verliezen)

RIJD NAAR ROODKAPJE ofzo, laat draagarmrubbers vervangen door die van z3 M en vraag ineens om de driehoeken (rotulles) na te kijken.

Ps: Ik heb zelf bij mijn z3 coupé de driehoeken en draagarmrubbers (M) + de spoorstangen (kit) vervangen terwijl er bijna geen noemenswaardig sleet zichtbaar was en toch is het een héél andere auto geworden die plots veel minder gevoelig is voor onbalans in de wielen.

Groetjes en héél veel rijplezier gewenst!!!

Link naar reactie

Zie mijn bijdrage hierin als bevestiging van wat Barteke en WouterB reeds beschreven hebben.

Het gaat in mijn geval niet om de Z3 maar om de E38 - 740i.... wél hetzelfde probleem !

Het onderstel van welke BMW is zeer gevoelig, elke (hoe minimaal dan ook) afwijking in draagarmrubbers - uitlijning, - schokbrekers - banden is voelbaar.

Als eerste een reactie ( en bevestiging ) op de opmerking van Wouter over het cuppen.

Ik heb er sinds 14.000 km ( 3 en-een-halve maand geleden :rolleyes: ) nieuwe banden onder, alles ging goed totdat ik langzaam trillingen waar begon te nemen tussen de 80 en 120 km/h. Blijkt dat de voorbanden inderdaad ge"cupt" zijn. Ik moet nog even proberen links en rechts te verwisselen om te zien of het dan minder is. Dat kan omdat het asymetrische banden zijn en dus geen specifieke draairichting hebben. Bij symetrisch profiel kan het dus niet!.

Ook in dit geval zijn de trillingen niet altijd aanwezig.

Als reactie op wat Barteke schreef, en dat is uit mijn ervaringen ook een bevestiging van zijn post,

Inderdaad laten balanceren is het eerste wat je doet, de draagarmrubbers zijn in mijn geval al vervangen ( voor een E38 moet je komplete draagarmen kopen á € 159,- per stuk ). Toch is zijn tip om er meteen M3 draagarmrubbers onder te zetten goud waard ! Had ik dat maar eerder geweten, bij een 7-serie bestaat ook een M-uitvoering.

Ik kon ook geen noemenswaardige slijtage vinden maar toch is het een wereld van verschil.

De trillingen waren volledig verdwenen ..... totdat ik er nieuwe schokbrekers onder gezet heb. Bij het vervangen verander je niets aan de uitlijning maar toch zijn de vage, soms wel - soms niet, trillingen weer terug.

Tips:

Laat alle 4 de wielen opnieuw balanceren

Als je asymetrisch profiel hebt wissel links met rechts

Vervang de draagarmrubbers

Laat de schokbrekers testen

En als laatste tip, en ik weet niet of het bij een Z3 ook gebeurd, het kan zijn dat je kromme remschijven hebt.

Als de remmen gewoon lossen zoals het hoort voel je niets, blijven de klauwen een beetje "plakken" ga je dat wel degelijk zo af en toe voelen. Dat is dan afhankelijk van de omstandigheden... warm - koud - veel remmen - lange stukken zonder de rem te hoeven gebruiken enzovoorts.

Just my 2-cents....

En uhhh .. Dikkie, ik verblijf in Frankrijk, en nee wielophangingen van Franse auto's zijn echt niet hetzelfde als van een Z3 !

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ook ik heb een Z3 2.8 uit 1998 en heb vergelijkbare klachten als Ruud&Petra. Zijn jullie er al uit wat de oplossing was voor dit probleem ? Ik houd me aanbevolen.

PROBLEEM OPGELOST!:

mijn linker voorrem bleek te blijven hangen zodat na een 10min rijden de remschijf gloeiend heet werd, die de trilling veroorzaakte. Na vernieuwen van de remtang is alles nu weer ok. Dit is aan het licht gekomen omdat ik als eerste naar mijn banden heb laten kijken, toen bleek mijn linker voorrem niet goed te "lossen" en bleef dus wat slepen waardoor je het wiel niet makkelijk rond kon draaien.

grt Ruud

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.