Ga naar inhoud

Z3 coupe 2.8 van 1999 gekocht


Aanbevolen berichten

Hallo,

ik ben dolgelukkig, net een erg leuke z3 coupe gekocht.

wel een paar vraagjes.

1: Besturing nogal zwaar en rubberachtig. Valt dit nog voor? Kan het servopomp zijn of zijn het gewoon ophangingsdriehoeken die beetje versleten zijn waardoor ze wat onstabiel aanvoelen?

2: Wat zijn de zwakke punten van de auto? En wat kan ik direct vervangen om er zo veel mogelijk plezier aan te beleven? Ik heb Wel al alle filters, riemen en boegie's vervangen.

3: Achteraan op middenconsole is voorziening voor 3? schakelaars. Waarvoor? En wat zat of zit er in het midden (is open gat bij mijn auto)

4: Ik heb op enkele foto's van de z3 een soort bescherming gezien (zwarte tape achtige stikkers?) voor de achterwielen. Waar is dit verkrijgbaar? Ik heb nl nogal wat steenslagschade daar.

5: Zijn er (belgen?) die toevallig goede adressen hebben waar ik de boorden van m'n originele 2 delige velgen opnieuw kan laten polieren?

Dit is het voorlopig. Ik zal een van de dagen enkele foto's plaatsen.

Ps: Dit kan misschien een lange waslijst met probleempjes lijken.... Maar deze coupe is echt de moeite waard. Goede carosserie en erg netjes interieur, en op de koop toe een erg faire prijs betaald.

Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator
3: Achteraan op middenconsole is voorziening voor 3? schakelaars. Waarvoor? En wat zat of zit er in het midden (is open gat bij mijn auto)

Hier kunnen bijvoorbeeld de schakelaars in voor de achteruitverwarming, stoelverwarming, etc.

4: Ik heb op enkele foto's van de z3 een soort bescherming gezien (zwarte tape achtige stikkers?) voor de achterwielen. Waar is dit verkrijgbaar? Ik heb nl nogal wat steenslagschade daar.

Stone guards heten die dingen. Zijn magnetisch en bieden bescherming tegen steenslag. Heb je al steenslag, vraag ik mij af of het verstandig is ze er op de plakken. Kan vocht onder blijven met alle gevolgen van dien (lijkt mij :thumbup:)

Welkom hier en veel plezier met je koepee!

Rob

Link naar reactie

Welkom op ons forum! :rolleyes:

2: Wat zijn de zwakke punten van de auto? En wat kan ik direct vervangen om er zo veel mogelijk plezier aan te beleven? Ik heb Wel al alle filters, riemen en boegie's vervangen.

De voorste draagarmrubbers zou ik zonder meer vervangen (als het al niet recent gebeurd is). Grote kans dat die van jou er zo uit zien:

IMG_1047.JPG

Terwijl je voor weinig geld een veel strakker sturende Z krijg met deze

IMG_1052.JPG

Ook zou ik persoonlijk meteen een veerpootbrug monteren, stuurt meteen strakker.

Check even deze "buis" in de neus van je coupe.

IMG_0746.JPG

Het is de stuurbekrachtigingsvloeistofkoeling, was bij mij erg geoxideerd.

Verder weet ik zo 123 geen "must replace" dingen (Vanosringen, maar als je de symptomen had gehad, had je het wel gemerkt, dus dat zal wel niet)

3: Achteraan op middenconsole is voorziening voor 3? schakelaars. Waarvoor? En wat zat of zit er in het midden (is open gat bij mijn auto)
Daar kunnen in een roadster knoppen zitten. Bij mijn coupe zit er een nutteloos ondiep bakje. (heb er geen foto van)
4: Ik heb op enkele foto's van de z3 een soort bescherming gezien (zwarte tape achtige stikkers?) voor de achterwielen. Waar is dit verkrijgbaar? Ik heb nl nogal wat steenslagschade daar.
Hier op het forum rijden veel mensen met magnetische homebrew stoneguards van iemand op het Engelse Z forum rond. Meer info hier. Pasvorm is goed.

IMG_1089.JPG

Link naar reactie

Alvast bedankt voor de snelle antwoorden en mijn excuses dat ik zo met de deur in huis ben gevallen hier.

Heeft er hier iemand ervaring met de Bilstein sport ophanging? Zou getest zijn op Nurnbergring volgens hun website?

Mischien een goed idee om ineens complete ophanging te vervangen en nieuwe driehoeken te plaatsen. Dit blijkt nl. allemaal erg betaalbaar te zijn en dan ben ik zeker van jaren rijplezier met m'n coupe.

Voor die stoneguards zal ik dan eens informeren. (lakschade is ook nog niet tot op bloot metaal hé)

Die schakelaars? Bij mij staan die vooraan op middenconsole (achteruitverwarming en stoelverwarming) Ik bedoelde de drie voorzieningen voor schakelaars in middenconsole onder elleboog (dus helemaal achteraan)

Groetjes

Link naar reactie
Welkom op ons forum! :rolleyes:

De voorste draagarmrubbers zou ik zonder meer vervangen (als het al niet recent gebeurd is). Grote kans dat die van jou er zo uit zien:

.......blabla....Pasvorm is goed.

Dikke merci.... juist wat ik wou weten.

Ik ga direct die rubbers vervangen.

Welke veerpootbrug raad je aan? En waar vind ik deze?

Inderdaad Servoolie ziet er hier ook geoxideerd uit. Zal systeem straks helemaal leegmaken en olie vervangen. (is dit gewoon ATF olie?)

Thx

Link naar reactie
Heeft er hier iemand ervaring met de Bilstein sport ophanging? Zou getest zijn op Nurnbergring volgens hun website?
5: Zijn er (belgen?) die toevallig goede adressen hebben waar ik de boorden van m'n originele 2 delige velgen opnieuw kan laten polieren?

Op bovenstaande twee vragen gaat Navigator wel een antwoord weten. Hij is in ieder geval Belg :rolleyes: , en heeft een Bilstein kit onder zijn coupe en recent zijn velgen laten doen.

Die schakelaars? Bij mij staan die vooraan op middenconsole (achteruitverwarming en stoelverwarming) Ik bedoelde de drie voorzieningen voor schakelaars in middenconsole onder elleboog (dus helemaal achteraan)

Die heb ik ook voorin zitten:

img1663zl8.jpg

Jij bedoeld toch helemaal achterin. Daar kunnen vanuit BMW gezien twee dingen in: bakje, plaatje voorschakelaars (met frame) (resp 19, 20, 21 hieronder)

NjA0NDNfcA==.png

Bakje kost ongeveer €3,90 ex BTW, dus dat is snel opgelost. (meer info hier)

Link naar reactie
Dikke merci.... juist wat ik wou weten.

Welke veerpootbrug raad je aan? En waar vind ik deze?

graag gedaan.

Wij hebben deze no-name veerpootbrug erop zitten.

IMG_1055.JPG

Is geen rocket science qua wat het moet doen en de constructie (voor ons bedoelde gebruik dan he), installatie is ook al erg makkelijk.

Dus check ebay eens wat je mooi vindt, voor rond de 100 - 150 euro ga je wel een mooie vinden.

Link naar reactie

:rolleyes:

@RVE dikke merci voor alle informatie.

Mischien moet ik admin eens een mailtje sturen om te vragen wat hij van die ophanging vind.

Thx

A ja... ik heb een donkerrood interieur. Met alu inleg (zoals bij RVE). Erg mooi behalve het stuur waarvan de stuurvelg ook rood is (afschuwelijk dus). Herbekleden? Iemand sugesties?

Link naar reactie

@ RvE ... die voorste draagarmrubbers? Welke heb jij geplaatst? Zien er voller rubber uit als origineel. Ik was net in autoshop maar zij kunnen blijkbaar de volle rubbers van de M coupe niet vastkrijgen. Is er goed alternatief en of heeft hier iemand ervaring met die powerflex bussen?

Link naar reactie
4: Ik heb op enkele foto's van de z3 een soort bescherming gezien (zwarte tape achtige stikkers?) voor de achterwielen. Waar is dit verkrijgbaar? Ik heb nl nogal wat steenslagschade daar.

Hier aangeboden. :rolleyes:

Link naar reactie
@ RvE ... die voorste draagarmrubbers? Welke heb jij geplaatst? Zien er voller rubber uit als origineel. Ik was net in autoshop maar zij kunnen blijkbaar de volle rubbers van de M coupe niet vastkrijgen. Is er goed alternatief en of heeft hier iemand ervaring met die powerflex bussen?

Gewoon bij de BMW dealer verkrijgbaar(de M rubbers vragen).

Link naar reactie

Om te beginnen : you picked the right car :wave:

Een hele waslijst aan vragen, zou zeggen lees effe in mijn topic voor alle details :

https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=1766

Ik heb na een paar jaren rijden, de originele schokdempers vervangen door Bilstein B8 (via D&W in Aken)

Bilstein beweert dat ze hun schokdemperseries testen op de Nurburgring, net als veel autofabrikanten hun nieuwe modellen testen daar.

Ik kan je uit eerste hand vertellen dat ze zowel op als naast de Nurburgring goed functioneren. :birthday:

Mijn veerpootbrug is van Wiechers (alu versie) ook via D&W.

Mijn stuur heb ik laten bekleden in Hoeselt (Limburg), bij de Geer. Misschien wat uit de buurt voor jou.

Zij hebben prima werk geleverd, dubbele lederlaag zorgt voor een dikker stuur en meer grip.

Voor wat betreft het zware stuurgevoel effe mijn persoonlijk sentiment :

ik reed afgelopen week voor het eerst sinds weken met mijn QP en het viel mij op hoe zwaar hij stuurt in vergelijking met mijn Passat Diesel.

Maar je moet niet vergeten dat je met een auto uit de jaren '90 rijdt, geen electro-hydro-pneumo en wat weet ik nog allemaal servo.

Kijk je ophangingsrubbers na, al ze niet poreus zijn, als ze niet teveel speling hebben, zou ik nog geen kosten doen.

De mijne zijn nog steeds de originele en worden jaarlijks nagekeken en getest.

Groeten,

Frank

Link naar reactie

Mannekes.

Ik heb vanavond de auto even op de brug gezet.

Bussen mogen zeker vervangen worden. Al is het nog niet dramatisch.

Olie van de stuurbekrachtiging uitgezogen en vervangen, laten draaien en nog eens ververst. ... En inderdaad!!!! Auto stuurt véééél beter! Raar hé

Autoradio casette vervangen door Radio cd (ik heb geen cassettekes meer LOL)

....

En dan ... te veel toeschouwers om nog iets te doen.

In elk geval ... ik ben dolgelukkig dat die Rek uit m'n besturing is.... ja het was niet gewoon zwaar maar helemaal gevoelloos en trok zich soms bijna uit m'n handen.

Allemaal bedankt voor de hulp en de goede raad! Ik ben niet alleen op leuke auto gevallen maar op de koop toe is dit een erg leuk forum met erg vriendelijke en toffe mensen.

Ik denk dat ik een van de volgende toertochten van jullie eens ga meedoen. Lijkt me wel leuk om wat ideetjes en ervaringen uit te wisselen.

A ja.... ik ga die bilsteins morgen alvast bestellen samen met zo'n schokdempersteun, Ophangingsrubbers enz....

greetzzz

Bart

Link naar reactie

Een voorsteltopic? Waar moet ik die posten?

Morgen als het mooi weer is ga ik eens een toertje maken en enkele fotootjes nemen van m'n coupé.

En na het weekend tussen de andere restauratieprojectjes door de auto verder afwerken. M'n besluit staat nl. al vast... ik ga m'n zus deze zomer eens verassen in italie. Lekker met de coupe langs b wegjes naar het zuiden. Hmmmm Stelviopass here i come (al ligt dat niet echt op m'n route dan :holiday: )

Link naar reactie

@ Navigator: Ik heb het hele verhaal van jou z3 eens helemaal overlopen en is echt wel topauto.

Ook goed dat je hem gebruikt waarom hij gemaakt is.

Stuurtje ziet er echt wel een pak beter uit zo ook. (stuurvelg is idd standaard véél te dun)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.