Ga naar inhoud

Verbruik 1.9i versus 2.8


Aanbevolen berichten

Met mijn 3.0 automaat zit ik op een verbruik van 9.2 liter de 100 km.

Dit is over 5890km gemeten.

Hierbij zat heel veel snelweg km naar zuid frankrijk bij.

Dus je kan gewoon een 6 pitter kopen zonder leeg te lopen op de brandstof kosten.

Het verbruik is recht evenredig met de zwaarte van je rechtervoet.

Link naar reactie

Mijn ervaring is dat de vebruikscijfers van de website van autotrader exact gelijk liggen met mijn eigen verbruik (tot nu alleen BMW's gehad overigens, wel 4 en 6 cilinders). Bedenk ook dat verbruik niet het enige is om mee te nemen in je kostenplaatje. Denk ook aan gemiddelde brandstofprijs, aantal km's per jaar, afschrijving, wegenbelasting, verzekering, etc.

Even een excel slim opzetten en je kunt de kosten goed vergelijken.

Ik heb dit een jaar geleden ook eens uitgebreid gedaan, mijn conclusie was toen dat een lease golf duurder was dan een 2e hands zzzz rijden, dus het kan heel goed uitpakken. Mijn inschatting is dat je voor een tientje tot drie tientjes per maand extra veel meer plezier hebt met een 6 cilinder. Maar je aantal km's maken veel uit.

Link naar reactie
  • Administrator
mijn conclusie was toen dat een lease golf duurder was dan een 2e hands zzzz rijden, dus het kan heel goed uitpakken. Mijn inschatting is dat je voor een tientje tot drie tientjes per maand extra veel meer plezier hebt met een 6 cilinder. Maar je aantal km's maken veel uit.

Daarom heb ik 8 jaar geleden mijn lease *kuch* Vectra SW Diesel ingeruild voor de ZZZ :rolleyes:

Link naar reactie

Op de boardcomputer van mijn 3.0 Coupe staat gemiddeld 13liter per 100. Het verbruik is dus best fors te noemen. Ik heb de auto nu bijna een maand en de eerste 1000 km. staan erop, heb al 4x moeten tanken... Nu rijd ik wel veel korte stukken en behoorlijk door, maar toch.

Als je bezig bent met het verbuik moet je niet voor een 6 cilinder gaan. Als je dat minder belangrijk vind, het zijn wel de lekkerste motoren.

Link naar reactie

Jeetje wat een verbruik allemaal zeg :blink:

Ik verbruik met de 2.8 coupé in de stad zo'n 11L per 100 km, op de buitenweg tussen de 7,8 en 8,2 L/100 km en de (Franse) autoroute rond de 9 L/100 km.... En dat is dan bij constant 130 - 140.

1 x Het maximum aan zuinigheid proberen te halen.... was 7,4 L/100km, buitenweg op 90km/h cruise control en in z'n 4e versnelling door de dorpjes.

Ook natuurlijk even goed tekeer gegaan op het circuit hier in de buurt, verbruik na 10 rondjes ( bijna 40 km ) met de toerenteller bijna constant tegen het rode gebied aan 12,9 L/100km.

Dus al met al, bij normaal gebruik en ook even snel ergens voorbij op de binnenwegen, kom ik op ruwweg 1:11, zo'n 9L/100km.

Ik heb wel een M52TU-B28, dus de dubbele Vanos uitvoering.

Dit alles uitgelezen op de BC, als ik het verbruik zelf bereken door kilometers door liters te delen klop het nog ook !

Is de mijne nou zo zuinig of komt het door de Franse lucht ??

Ik zou in ieder geval wel direct gaan tanken als het lampje van de benzinemeter oplicht, het aantal nog te rijden kilometers loopt ( bij mij ) dan per 250 meter een kilometer terug......

Even off-topic, mijn 740i met automaat ( 4.4L V8 zonder vanos ) verbruikt gemiddeld 10,6 L/100km. Alleen stad = 13L/100km.

Met een 2,2 ton tandemasser aanhanger erachter rond de 15 L/100km, maar dan ben ik met bijna 4,5 ton totaalgewicht onderweg.

Link naar reactie

Het is zeker ook een stuk zuiniger als mijn vroegere Mitsubishi Sigma Wagon met 3.0 V6, die lustte wel een slokje... 1:7 was redelijk normaal.

Dus ik ben zeker blij met het verbruik van beide BMW's !! :blink:

Link naar reactie

Kan je een ///M wel met een 2.8 vergelijken ?? 321pk t.o.v 193pk .... en 3.2L i.p.v. 2.8L.

Vandaag nog zo'n 140 km gereden, buitenweg en stad-mix, inclusief volgas langs vrachtwagens op de provinciale wegen... blijft toch op 8,9L / 100 km hangen hoor ( = 1:11,3 ) :blink:

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • Administrator
Mijn vriendin haalt gemiddeld 1 op 9,5 met de 1.8 motor!?

Denk het wel, een vriendin van ons rijdt 1 op 8 (stad) met een 1.9 (z3)

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hmm. Het blijft niet leuk om steeds naar de pomp te moeten rijden. Met echt heel relaxt en rustig stadsgebruik (en beetje in de paasdagen gecruist langs de Amstel) is dit het resultaat! Nog een kwart tank over, waarschijnlijk iets minder, en net 300 km gereden :unsure: ik kan echt niet zuiniger rijden dan dit!!

Had toch maar voor een handbak moeten gaan misschien :mellow:

img00164201104281351.jpg

Link naar reactie

Mijn maximaal haalbare kilometrage met een tank is 420 km en dan knijp ik hem echt. Ik wil de tank niet helemaal leegrijden i.v.m. mogelijk achtergebleven deeltjes in tank.

Overigens die 420 km heb ik met de paasrit gehaald en is m'n record. Toch wel rustig gereden dan :unsure:

Overigens gem. verbruik is dan 1 :9,5.

Link naar reactie

Hmm I see. Mja bovenstaande is echt waar ik iedere week mee te doen heb. Wel zuur zeg, ik heb echt bij 350km het idee dat ie aan het leeglopen is, en dat is zo ongelofelijk weinig kilometers! Uiteraard op de snelweg bij constande snelheid valt het wel weer mee.. Maar dit verbruik had ik niet verwacht! Scheelt echt heel erg veel in vergelijking met m'n oude 1.9 automaat..

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

mijn gemiddelde verbruik met de 2.8 ligt op 1:9,4 ik druk mijn dagteller ook niet meer naar 0 :mellow:

Maargoed, je kiest zo'n auto toch ook niet om zuinigheidsrecordtjes te rijden.. :unsure:

Link naar reactie

Afgelopen weekend verschillende ritjes gemaakt met de 1.9 en de boorcomputer na het voltanken op 0 gezet.

Na zo'n 300 km gereden te hebben gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik 7,8 liter/100 km.

Is dus 1:12,8 waarbij er rustig gereden is voornamelijk door dorpjes en over achteraf weggetjes.

Doe het dan niet slecht.

Groeten

Ad

Link naar reactie

Wij rijden een 2.8. Afgelopen weekend met de paasrit meegedaan (super). Eerst 200 km snelweg, en daarna op de landweggetjes aardig het gaspedaal ingedrukt. In en na elke bocht trappen.

Na 302 km moest ik 31 liter tanken. Ik vond dat niet echt tegenvallen en het genot was enorm.

Grotejes Gert

Link naar reactie

Uiteraard is het genot enorm! En ik heb een heeeeerlijke fiets waar ik bijna alle stadskilometers mee maak, maar omdat m'n vriendin in Amstelveen woont en haar ouders in Bergen op Zoom, waar we toch best vaak komen, maak ik ook de nodige kilometers met de Z. En dan valt dit op! Ik heb de auto nu pas een paar maanden, maar als ik het vergelijk met de 1.9 automaat die ik had, merk ik gewoon hoe snel die naald terugloopt..

En uhmm hmm volgens mij is Widebody's rijstijl niet echt een gemiddelde rijstijl te noemen? Haha.

Maarja komt wel goed, ik weet nu in ieder geval dat ik niet de enige ben! Het is misschien nog extra frustrerend met deze benzineprijzen.. vandaar.

Er is dus niks mis met m'n auto gelukkig :mellow:.. we rijden en we genieten!

En we tanken :unsure:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.