Ga naar inhoud

Reservewiel of niet?


Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Enige dagen geleden brandde het bandendruk-lampje op het dashboard van mijn Z4. Bij controle bleek de druk in de voorband laag te zijn.

Toch maar even naar een bandencentrum. Hier bleek dat aan de binnenkant van de velg terhoogte waar de band de velg raakt gewoon stuk te zijn.

Monteur vroeg mij of ik een stoeprand had geraakt wat niet het geval was. Maar goed moest een nieuwe band. Dit is gelukkig wel een reden om van die vreselijke RFT banden af te komen. Dus ik heb 2 nieuwe (geen RFT) banden gekocht. Het rijdt nu al een stuk prettiger. Tevens heb ik een busje met reparatievloeistof gekocht voor het geval ik lek zal rijden. Ik heb nog wel gevraagd of ik de band kan weggooien als ik de band heb volgespoten met dit spul.

De beste man gaf aan dat de vloeistof als het ware geneutraliseerd kan worden met een andere stof zodat je band kan plakken en weer gebruiken.

Maar ik vraag me toch af of ik niet beter een thuiskomertje in de achterbak kan leggen....

Wie heeft er ervaring mee en wat zouden jullie doen?

Dank

Bob

Link naar reactie
  • Reacties 27
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Lijkt erop... lijkt me niet zo'n strak plan, maar ja... te laat.

Waarom vind iedereen die RFT's zo vreselijk, is dat elkaar napraten of ben ik de enige die er geen last van heeft? Misschien praat ik wel anders als binnenkort de non-RFT wintersloffen weer worden vervangen door de zomerset.

Link naar reactie

Volgens mijn BMW dealer geen goede zaak,de wagen is af fabriek afgesteld op rf banden(soort veren,dempers,uitlijning)dus baanliging kan nadelig veranderen en zeker met twee verschillende banden types voor en achter.(heb zelf een 1 reeks en ben eigenlijk tevreden over de rfb)elk nadeel heb zijn voordeel? :rolleyes:

Link naar reactie

Lijkt mij onzin. Twee verschillende type banden is niet zo slim maar dat veren etc hierop zijn afgestemd?? <_< RFT banden zijn duurder en daarom hangen ze zo'n verhaal op. En RFT zal best wel minder presteren want onder mijn Z4M zitten standaard non-RFT's en dat is niet voor niets

B)-->

QUOTE(Jan B @ 7 Mar 2011, 20:52)
Volgens mijn BMW dealer geen goede zaak,de wagen is af fabriek afgesteld op rf banden(soort veren,dempers,uitlijning)dus baanliging kan nadelig veranderen en zeker met twee verschillende banden types voor en achter.(heb zelf een 1 reeks en ben eigenlijk tevreden over de rfb)elk nadeel heb zijn voordeel? :rolleyes:
Link naar reactie

Verschillende banden is een ellende ,ik heb het ooit eens gehad op een alfa toen ik hem kocht zaten er twee soorten banden op .

De auto was niet te besturen.

Maar wat RFT ,s betreft denk ik dat de combi van een M onderstel en nog een extra verlaging en 18 inch velgen niet bijdragen aan het comfort, De zzzz was enorm gevoelig voor spoorvorming .

Maar nu hebben we de vraag nog steeds niet beantwoord ingeval van een lekke band, Ik zou zeggen compressor aanschaffen en in het geval van niet meer te repareren ANWB bellen :rolleyes:

Link naar reactie
  • Administrator

Naar aanleiding van de comments: ik heb helaas nooit het "genoegen" mogen smaken van RFT's op de ZZZZ, toen ik hem kocht zaten die er al niet meer op. Ik heb nu in ieder geval non-RFT's, maar tegen wil en dank wel twee verschillende soorten banden. Eind 2009 heb ik rondom Pirelli P Zero Nero in 19"gekocht. Zomer 2010 reed ik een van de achterbanden lek en net op zo'n plek dat de band niet geplakt kon worden. Pirelli P Zero Nero was toen niet meer te krijgen. Lekker, want alle banden hadden toen nog meer dan 7 mm profiel. Onder tijddruk heb ik er toen maar een enkele Continental Sport Contact 5 in (uiteraard) precies dezelfde maat onder laten leggen (mijn bandenboer kon binnen een dag ook niet aan meer komen, was dus geen keuze). Ik moet zeggen: ondanks het volkomen verschillende profiel merk ik er eigenlijk niks van dat ik met 3 Pirelli's en 1 conti rondrijd. Misschien komt dat nog als ze verder zijn afgesleten? :rolleyes: (Evengoed: iedereen die nog een Pirelli P Zero Nero met 6 mm+ heeft liggen in 265/30/19 mag zich direct melden; ik neem hem graag over...)

Om terug te gaan naar de vraag van Bob: alsje een thuiskomertje meeneemt zul je ook de lekke band op moeten bergen. Afhankelijk van je maat velgen / banden is dat wel een probleem, zeker als je wat bagage bij je hebt (als het vanwege de maat velg al past, wat ik me in sommige gevallen inclusief het mijne afvraag) ... Tenzij je ook meteen zo'n wasrek achterop monteert natuurlijk; kun je zelfs een volwaardig reservewiel meenemen :thumbup: Maar wat heb je nu eigenlijk aan je velg laten doen, want daar was het toch mis?

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties. Ik ga medio april met de Z4 naar Zwitserland. Daarna kan ik jullie vertellen wat mijn ervaringen zijn met het gebruik van 2 verschillende banden. Aan de velg mankeerde niets maar de band of wellicht de staalgordel was beschadigd. Dit op wel een hele rare plek zou ik zeggen.

Om mijn leaseauto heb ik ook weleens verschillende banden gehad maar ik merkte weinig verschil. Zou dit bij de Z4 anders, wellicht gevoeliger, zijn?

Gr

Bob

Link naar reactie

2 soorten banden kan echt geen kwaad hoor, zolang het verschil maar voor en achter zit. Aan voorbanden worden hele andere eisen gesteld dan aan achterbanden (helemaal met een achterwiel aangedreven auto), en er is geen enkele reden waarom 2 banden met hetzelfde profiel daar beter aan zouden kunnen voldoen dan 2 banden met een ander profiel. Sterker nog, als je echt in detail onderzoek gaat doen naar wat het best haalbare weggedrag is qua banden onder een z4 denk ik dat je zelfs op 2 verschillende setjes zal uitkomen.

Links en rechts moet je wel dezelfde banden hebben, en ook met ongeveer hetzelfde slijtagebeeld.

Qua runflats: ik ben van de 1e op andere dag overgegaan van een goed setje runflats (bridgestone potenza) naar goed setje normaal en ik vond het verschil verbluffend. Niet zo zeer qua grip, maar vooral qua comfort en sporingsgevoeligheid. Grip en bochtengedrag is globaal hetzelfde. Je merkt het verschil dus voornamelijk op klinkerweggetjes, wegen met een bol staand wegdek (stuur trekt met rfl heel erg) of wegen met sporing.

Sterker nog, ik heb nu ook andere voor als achterbanden, en met menig knalrit toch echt geen problemen gehad, zowel op droog als op nat. Mensen die dus wel problemen met verschillende banden hebben, hebben dus òf sowieso verkeerde banden, òf ergens anders wellicht een probleem.

Overigens ben ik wel benieuwd naar wie een mooi thuiskomertje heeft aangeschaft en hoe duur dat was. Ik weet dat leatherZ mooie setjes heeft, maar die zijn een beetje duur (meer dan $400 zonder verzenden)

Maar voor op vakantie lijkt het me wat meer zekerheid bieden dan een spuitbusje (dat heb ik nu)

Link naar reactie
  • Administrator
Links en rechts moet je wel dezelfde banden hebben, en ook met ongeveer hetzelfde slijtagebeeld.

Dat zou je zeggen ja. Maar ik begin me wel af te vragen of hetzelfde slijtagebeeld niet belangrijker is dan precies dezelfde soort banden links en rechts. Ik heb nu achter links en rechts dezelfde maat en vorm van de band, maar twee keer een totaal verschillend sportief profiel maar merk weinig verschil onder verschillende omstandigheden. Nou mag ik de auto best graag zo nu en dan eeen duwtje extra geven, maar ik kom er ook weer niet mee op circuits. Misschien moet het behoorlijk extreem worden wil je bij hetzelfde slijtagebeeld het verschil tussen twee banden op dezelfde as in dezelfde maat merken ... of was dit gewoon heel toevallig een toevalstreffertje dat niks afdoet aan de hoofdregel...

Link naar reactie
2 soorten banden kan echt geen kwaad hoor, zolang het verschil maar voor en achter zit.

Sterker nog, ik heb nu ook andere voor als achterbanden, en met menig knalrit toch echt geen problemen gehad, zowel op droog als op nat. Mensen die dus wel problemen met verschillende banden hebben, hebben dus òf sowieso verkeerde banden, òf ergens anders wellicht een probleem.

Dat ben ik dus niet met je eens , Ik had op de Alfa voor vredestein en achter uniroyal de uitlijning van de auto was dik in orde en nergens speling of andere slijtage, Maar de auto was niet te besturen enorm zoekerig en een constant gewiebel in de vooras . Alles diverse keren laten nakijken en er was niks te vinden uiteindelijk rondom vredestein gemonteerd en het probleem was weg.

Link naar reactie
of was dit gewoon heel toevallig een toevalstreffertje dat niks afdoet aan de hoofdregel...

De apk let erop dat je dezelfde maat hebt en hetzelfde karkasstructuur hebt. Verder niets.

Ik denk dat het tot op zekere hoogte best toelaatbaar is; zelfs qua slijtage. Heel vaak als je aan nieuwe banden toe bent heeft de ene kant rustig 2mm meer profiel dan de andere kant, zonder dat dat serieuze problemen oplevert (je krijgt dan aan 1 kant wel eerder aquaplaning).

Maar als je kijkt naar het verschil in rijgedrag tussen een runflat en een normale band, dan zou ik niet een runflat aan de ene kant willen hebben, en een normale band aan de andere kant. Ik denk dat ik daarmee wel rustig tot 120km/u veilig mee zou kunnen rijden, maar 200+ op de duitse autobahn blazen is wel een ander verhaal.

Dat ben ik dus niet met je eens , Ik had op de Alfa voor vredestein en achter uniroyal de uitlijning van de auto was dik in orde en nergens speling of andere slijtage, Maar de auto was niet te besturen enorm zoekerig en een constant gewiebel in de vooras . Alles diverse keren laten nakijken en er was niks te vinden uiteindelijk rondom vredestein gemonteerd en het probleem was weg.

Ja, maar dit gaat over een bmw Z4.

Uit jouw verhaal kan ik 2 dingen concluderen: alfa's zijn wellicht gevoelig voor verschillende banden en unroyals zijn kutbanden (maar dat was al bekend :P ).

Ik denk dat dat laatste het grootste probleem is.

Bij een z4 zijn voor en achter verschillende banden geen probleem; althans niet in de combinatie dunlop sp nogwat en falken whatever (types weet ik niet uit m'n hoofd). Zowel nat als droog geen probleem met snelheden van 230+. Dat lijkt me toch wel bewijs genoeg <_<

En ik heb ook vaak zat met verschillende bandencombinaties gereden; nooit een probleem gehad.

Link naar reactie
  • Administrator
De apk let erop dat je dezelfde maat hebt en hetzelfde karkasstructuur hebt. Verder niets.

Nee qua APK maak ik me ook geen enkele zorgen, ik bedoelde met "hoofdregel" het veel gehoorde: gij zult op een en dezelfde as identieke banden hebben of anders zult gij getroffen worden door slechtere rijeigenschappen. :P

Link naar reactie

Dat zal tot op een zekere hoogte waar zijn. Maar hoe meer banden dezelfde rijeigenschap hebben hoe minder dat verschil uitmaakt.

Dus als jij weinig verschil merkt, heb je 2 banden met behoorlijk dezelfde rijeigenschap te pakken.

En het is natuurlijk ook niet zo dat je alles gelijk merkt; je ophanging zit opgehangen in rubbers, je vering is zacht en de sturing staat redelijk indirect ingesteld. Als je een auto voor circuit zou bouwen zal je waarschijnlijk meer verschil voelen, omdat je sowieso veel meer voelt.

En er zal ongetwijfeld ook verschil zitten tussen voor en achter.

Maar ik denk dat je voornamelijk sneller de kans loopt op een andere rijeigenschap, en dat daarom uit voorzorg vaak een complete set voor of achter wordt gemonteerd mocht er 1 band schade oplopen.

Link naar reactie

Oke , Ieder zijn ervaring .

de Alfa diende slechts als voorbeeld ,ik heb het in het verleden vaker meegemaakt met diverse andere automerken en altijd gezeur en klachten met twee soorten banden.

dus bij mij komen er gewoon vier nieuwe op van hetzelfde merk.

Link naar reactie
  • Administrator

Over een maandje of 2 ben ik ook toe aan 2 nieuwe achterbanden, gezien ik van de rf af wil, komen er achter dezelfde type band (Bridgestone Potenza's) op als voor echter geen rf.

Omdat dit geen rf zijn had ik ook ff gedacht aan een reserve wiel, dit moest dan minstens een 17inch zijn, daar komt nog een krik bij :blink:

Dit neemt allemaal plaats in beslag, die ik op vakantie niet kan missen :P .

Ik heb een Slime compressorsetje gekocht (ook omdat mijn winterbanden geen rf zijn), en met het idee als hij heel langzaam leegloop kan je hem zonder het spul oppompen en gauw naar de bandenboer rijden. <_<

Link naar reactie

Ik was in de veronderstelling dat we het hier over een spacesaver reserveband hadden (thuiskomertje).

Ik ga niet met een volwaardige 18" slof in de koffer rijden :schater: .

Maar voor in nederland is alles natuurlijk wat minder kritisch; je kent vaak wel mensen die iets voor je kunnen regelen of bent lid van de wegenwacht etc etc.

Compressortje is een goed idee; maar je moet natuurlijk wel tegen het lek kunnen aanpompen. Maar als er een spijker oid in zit lukt dat vast wel.

Met een echt serieus gat kan je met een runflat ook niet doorrijden. Dat is tegen een lege band, niet tegen een kapotte band.

Link naar reactie

Ik heb in de ruim 40 jaar auto rijden twee keer een lekke band gehad ,en ik heb best wel een respectabel aantal kilometers afgelegd in die jaren.

Dus ik heb maar een compressortje aangeschaft ,en gaat het dan toch fout dan komen onze vrienden van de ANWB wel even.

Maar even wat anders wie heeft er de laatste tijd nog een lekke band gehad?

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Maar even wat anders wie heeft er de laatste tijd nog een lekke band gehad?

Daar geef ik geen antwoord op, want dan zal je zien dat ik er anders vanavond 1 heb... :P

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.