Ga naar inhoud

Krikpunten


evz3

Aanbevolen berichten

hoi hoi

Aandrijf as wil ik er onderuit hebben. Maar moet er wel makkelijk bij kunnen.

Kan de balk naast het benzinefilter gebruikt worden icm de garage krik om de auto vanaf de zijkant op te krikken.. (Uiteraard zonder toedoen van schade aan de balk/auto.)

Zoals afgebeeld hieronder krijg ik de as-steunen er niet onder. De 6 tons steunen zijn te hoog.

krikpunten.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik zou het niet doen; ook al zou de balk net zo dik zijn, de kracht die dan op de balk komt wordt veel groter (zit meer naar het midden).

En je beschadigd je anti-corrosielaag (die is heel zacht).

Je krik staat nu overigens ook niet goed volgens mij.

Als je je cardanas eronderuit wilt hebben zou ik 'm op bokken rijden, iig voor, en achter opkrikken en 2 assteunen gebruiken (dat zou ik sowieso gedaan hebben als ik jouw geklus zonder brug moest doen). Dan heb je denk ik veel meer ruimte.

of een serieuze garagekrik kopen, die hebben vaak een veel langere arm. (wel assteunen oid gebruiken uiteraard)

Link naar reactie

Gebruik een houten balkje tussen de krik en auto.

Dan kan je de as steunen wel plaatsen.

Note : Zoals Guido al aangeeft , niet aan 1 zijde opkrikken.

Probeer de auto op 2 oprijsteunen en 2 as steunen te plaatsen.

Dus met 2 oprij steunen + enige hulp en een extra krik. ( gelijktijdig opkrikken achter zijde)

PS

Wat een "schade "aan de onderzijde ? Ik zie behoorlijk wat laswerk

Is dit de standaard kwaliteit van een Z3 bodem of is er een reparatie verricht?

Link naar reactie

Die ribbelrand is een soort van klei. Lijkt idd op lasdruppels. Wel paar vette deuken onder de bestuurdersstoel gedeelte :rolleyes:

Deze garage krik gaat tot zo'n 450mm maar tis op dat punt net niet voldoende.

Jij zegt voor opkrikken, 1 assteun plaatsen en achter opkrikken en een aststeun plaatsen?

Heb het idee dat de auto gaat schuiven als ik hem achter op krik bij het krikpunt bij het achterwiel......

Link naar reactie

Ik denk dat dat schuiven wel meevalt. (wel opletten natuurlijk)

Maar ik zou wel de krikpunten gebruiken. BMW gebruikt van die zwarte blokjes; andere merken hebben daar soms een extra versteviging gelast.

Misschien kan je ook wel mooie krikpunten vinden bij de ophangingen; een deel van een subframe oid. (ik weet niet wat de z3 daar allemaal heeft zitten)

Maar ik zou 'm eerst voor in z'n geheel opkrikken, en daarna achter (aangezien je 'm voor niet meer op bokken kan rijden).

Desnoods opkrikken en daarna weer een keer (met planken hout of wat grote tegels onder de krik). Je zal nog heel wat uurtjes onder die auto spenderen denk ik, dus een beetje hoogte is dan wel fijn. Dan heb je ook beter overzicht.

Link naar reactie

Voor opkrikken via het subframe gaat erg mooi. De garage krik heeft een rubberen pad welke tot op heden perfect dienst doet.

Achter ben ik er nog niet helemaal uit waar ik het beestje kan opkrikken. Niet de krik onder het differentieel lijkt mij.

Waar kan ik de krik achter plaatsen? foto/link ? :rolleyes:

Link naar reactie

Ik heb laatst ook de auto aan een kant op willen krikken om hem op bokjes te kunnen zetten.

Op die manier kon ik er twee wielen tegelijk af halen maar kon niet echt punten vinden om dat te doen.

Ik heb een balk van 7x7 cm genomen en die op lengte gemaakt zodat ik de auto kon optillen maar ook nog ruimte over had om de bokjes te plaatsen op de daarvoor bedoelde steunpunten aan de zijkant.

zal morgen even een foto plaatsen

Werkte perfect

Groeten

Ad

Link naar reactie

Juist ja.

Zo'n machine voor oprapen van kadavers maakt wel een paar scheuren en krassen maar tempo zit er dan mooi in.

Heb een plank gehaald van 38mm dik. Daar lukte het ook mee.

Link naar reactie

Kijk, daarom ga ik deze zomer van de schuur een garage maken met stalen opritten ( ongeveer 40 cm hoog ) en een ouderwetse smeerkuil !

De opritten om ervoor te zorgen dat mijn hoofd boven het grondniveau uit blijft steken voor als er onverhoopt zware gassen zich in de smeerkuil ophopen en ik het loodje leg. Dus voldoende ventilatie op hoofd-niveau.

De Z3 gaat nog wel om op degelijke as-steunen te zetten, maar de 740 van bijna 2 ton kruip ik niet graag onder. Zelfs niet met 3 tons as-steunen.

Vanmiddag de olie ververst van de 7 maar ik blijf heeeel voorzichtig. minimaal 2 as-steunen en de garagekrik erbij. Zekerheid voor alles !

Zorg dat het goed stevig staat, ook een Z3 is te zwaar om te overleven als het fout gaat !!

2 Maanden geleden een lid van het 7 forum ( 23 jaar oud ) dood gevonden onder zijn auto omdat hij de auto alleen op de krik had terwijl hij eronder lag.......

Het maakt niet uit wat je doet .... maar vermoord worden door je hobby moet gewoon niet ( nooit ) gebeuren !!

Het is een beetje off-topic, maar toch.......

Oops, ik zou het bijna vergeten, maar als je de auto zo ver omhoog wilt brengen zorg er dan voor dat de banden op minimaal 3 bar druk staan. Dat scheelt een boel !

Link naar reactie
Zoals beloofd hierbij de foto van mijn oplossing om een zijkant op te tillen

Da's inderdaad wel een aardige manier om de puntdruk van de krik te verminderen.

Kijk, daarom ga ik deze zomer van de schuur een garage maken met stalen opritten ( ongeveer 40 cm hoog ) en een ouderwetse smeerkuil !

Als je schuur hoog genoeg is (en je hebt een stevige vloer) kan je ook overwegen een 2e hands brug op marktplaats te kopen

Dat heeft mij iig geen windeieren gelegd :petje:

Link naar reactie

Ben ik ook nog niet helemaal uit, een brug is idd het meest ideale. En het past nog ook.

Ik zit wel in Frankrijk he, rotsbodem ... dus die kuil zal wel met dynamite gemaakt moeten worden... :schater: Dan is een brug goedkoper. Dan loop ik in ieder geval niet het risico dat de hele schuur bij de buren in de tuin ligt :petje:

Link naar reactie

Beter een rotsbodem dan hier in nederland tot je knieën in het grondwater als je een kuiltje graaft :schater:

Als je een brug koopt hou er dan rekening mee dat je iets van een heftruck of kraantje nodig hebt om 'm op te stellen (1 poot weegt zo 250kg oid); en je hebt snel een betonnen vloer van 10cm oid nodig schat ik voor verankering (meestal een aantal zware m16 chemische ankers).

En let erop dat bij een z de krikpunten erg dicht bij elkaar liggen. De armen die ik eerst op mijn brug (2 koloms) had waren eigenlijk wat te lang om een z makkelijk te plaatsen (redelijk zware brug, ook ontworpen voor busjes etc, dus kennelijk langere armen), maar gelukkig kon ik kortere armen krijgen bij de persoon waar ik 'm gekocht had (hij had nog eenzelfde brug maar dan lichter, dus met kortere armen).

Zoek je brug dus daarop uit (of plaats de poten wat verder uit elkaar als dat kan).

Maar als je eenmaal een brug hebt wil je niet meer zonder, zeker als je ook aan auto's van familie of vrienden oid sleutelt. Qua kosten heb je een redelijke gebruikt brug voor 750-1500 euro (in nl dan). In fr. wellicht nog goedkoper.

Link naar reactie

Eigenlijk wil ik een 4-koloms brug, dan heb ik van die armen ook geen last.

Aan de andere kant moet de 740 er ook op kunnen. De vloer is ongeveer 20cm beton op rotsgrond dus dat moet geen probleem zijn.

Het enige waar ik een beetje mee zit is de hoogte, vandaar ook mijn overweging tussen een brug en een kuil.

Het is dan wel rotsbodem maar ik zit vlak naast een rivier, die wil nog wel eens buiten zijn oevers gaan. In de 12e eeuwse kelder onder het huis staat het geregeld blank. Dus zo diep wil ik ook niet gaan.

De half / half oplossing is op dit moment het meest aantrekkelijk.....

Ik ben er nog niet echt uit, maar hartelijk bedankt voor je info.

Nico.

Link naar reactie

4 koloms is ook heel mooi. Die zijn wel een heel stuk groter. (een 740 kan je waarschijnlijk wel op elke brug plaatsen hoor; hier geen problemen met citroen c5's, xc70's en diverse busjes)

Je hebt dan wel absoluut iets van een 2e hef nodig (soms zijn dat losse krikken, soms zitten ze in de rijplaten) dat je je auto ook nog van de rijplaten afkrijgt om aan ophangingen te sleutelen. Dat heb je dus ook met je kuil nodig, want dan staan de wielen ook nog niet vrij.

Een 4 koloms is vooral handig met plaatwerk (je kan langs de auto lopen; iets wat met een 2 koloms niet kan), en je kan lekker veel zooi (gereedschap) kwijt op die platen :discussie:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.