Ga naar inhoud

Digitale camera...welke ?

Davids Z3

Aanbevolen berichten

De Limborit IV trailer is de eerste film die ik afgemonteerd heb, waarvan alle bewegende beelden (met de hand uit het passagiersraam van een rijdende auto) zijn geschoten. Beeldkwaliteit vind ik okay.

Het filmpje ziet er als montage goed uit en is leuk gemaakt, maar die 3 seconden wiebelig beeld leent zich natuurlijk nauwelijks om een goede afweging te maken of je 1080i of 720p zou moeten gebruiken (beelden zijn daarvoor ook veel te wazig). Ook is het filmpje door de nodige converters gehaald wat natuurlijk de kwaliteit niet ten goede komt (op youtube staat ie overigens op 720p).

Ook gaat de analogie met RAW vs. jpeg niet helemaal op vind ik. Jpeg kan een variabele codering aan, en er bestaat niet zoiets als variabel interlaced. Het is het één of het ander. Bij interlaced is het altijd het probleem hoe een mediaplayer of codec omgaat met de interlaced sync, helemaal als er ook nog geconverteerd wordt naar een andere resolutie of ander formaat. Het kan goed gaan, maar er kan ook zoveel fout gaan. En als het fout gaat is dat heel lastig te ondervangen, waarbij je of extra codecs moet gebruiken of in zeer geavanceerde instellingen van een codec komt (op dat vlak vind ik codecs altijd echt ingewikkeld). Dat zijn allemaal problemen die in progressive niet bestaan. (tenzij je van progressive naar interlaced gaat natuurlijk :schater: )

Link naar reactie
  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Leuke techneuten discussie en allemaal waar, maar waar het bij film en foto's voornamelijk om gaat is de compositie en regie van het geheel. Een vreselijk slechte vakantiekiek wordt geen steek mooier in 7 mxpl, 14 mpxl en ook niet in 20 mpxl, niet in jpg en ook niet RAW. Zo is het ook mogelijk om een fantastische foto te maken met een flutcamera, omdat dit de juiste compositie heeft en/of precies in één beeld een verhaal vertelt.

RAW en jpeg hebben ieder hun eigen doel. RAW formaat zorgt ervoor dat je een pure foto maakt (dus zonder de auto-correcties van de camera), waarmee je achteraf allerlei bewerkingen kunt uitvoeren zonder aan kwaliteit in te leveren. Dit is vergelijkbaar met een 35mm negatief of dia. De bewerkingen in een RAW foto kun je zien als digitaal afdrukken. Iemand die zelf wel eens foto's zelf heeft afgedrukt in een doca weet dat je bij het afdrukken nog een hoop kan manipuleren zoals bijvoorbeeld "tegenhouden" en "doordrukken". Tegenwoordig doen we dat dan digitaal met bijvoorbeeld een Adobe Photoshop Lightroom, Aperture of Google Picasa (prima gratis product btw).

Een jpeg is eigenlijk een resultaat van een reeds afgedrukte foto welke direct uit je camera komt, zeg maar een polaroid foto. Zo is de eventuele witbalanscorrectie opgeslagen in de foto en valt daar niets meer aan te veranderen. Daar valt nog wel wat digitaal mee te sleutelen, maar vaak wordt het er niet heel veel beter van. Maar goed, prima voor bepaalde doelen en helemaal geen verkeerde keuze. Zeker niet, omdat door de compressie je veel foto's kwijt kan op je opslagkaartje (= rolletje....).

Kortom, RAW is voor de "serieuze" fotograaf die de foto's nog met optimale kwaliteit wil nabewerken. Jpg is voor de gemiddelde fotokiek, zoals op feestjes en het merendeel van de vakantiefoto's, meer dan voldoende. RAW is dus niet per definitie beter, maar nuttigt een ander doel.

Even terugkomend op het filmpje van Ruud. Eerlijk gezegd interesseert het me niet of de film nu in 240p, 320p, 720p, 1080i of 1080p wordt weergegeven. Een 1080p film full-screen op mijn computerscherm ziet er toch niet uit, omdat de resolutie vele malen hoger is dan 1080 pxls. Het geeft wel een hele leuke impressie van wat ons te wachten staat en maakt ons nieuwsgierig naar de dag zelf. De James Bond achtige presentatie is erg leuk. Bewegende beelden afgewisseld met de stills met Ken Burns effect maakt het alsof het een lopend filmpje is. Job well done :blink: .

Link naar reactie
Maar ik begrijp dus dat ik dan voor Class 10 of zo moet gaan? Weer wat geleerd.

Ik heb thuis ook nog even gekeken. Heb er een class 4 inzitten van Sandisk (8GB). Full HD filmen gaat hiermee prima. Volgens mij is het ook zo dat als je er een langzamere kaart in doet, de camera zelf aangeeft bij het filmen dat de snelheid van de geheugen kaart het niet toestaat full HD opnamen te maken.

Link naar reactie
Volgens mij is het ook zo dat als je er een langzamere kaart in doet, de camera zelf aangeeft bij het filmen dat de snelheid van de geheugen kaart het niet toestaat full HD opnamen te maken.

Dat kan een camera niet van tevoren weten. De snelheid van wegschrijven is namelijk enigzins afhankelijk van de fragemtatiestaat van de data die op de camera staat. De class indeling is dan ook een indeling van minimaal genormeerde snelheid (bitrate) bij een bepaalde fragmentatie van de data.

Hoe een camera daarmee omgaat weet ik niet, en verschilt misschien wel per camera: hij kan of stoppen met filmen als hij z'n data niet kwijt kan, of je kan gedropte frames krijgen.

Maar of je full hd wel of niet op een bepaald type kaart kwijt kan of niet is een beetje een loze uitspraak: 'full hd' is namelijk een beetje een loze term in dit opzicht. Het kan namelijk verschillende bitrates hebben, afhankelijk van gekozen codec en afhankelijk van gekozen mate van compressie. En dat kan zo een factor 5 of meer schelen. Dus met de ene instelling of codec zal je prima 'full hd' op een bepaald kaartje weg kunnen schrijven en met de andere instelling of codec niet.

Meestal staat wel in de gebruiksaanwijzing welke class ze adviseren bij gebruik van welke codec en kwaliteitsinstelling, en er zal waarschijnlijk ook wel bijstaan dat als de filmcamera tijdens het filmen aangeeft dat de schrijfsnelheid van de geheugenkaart te laag is dat het aan te bevelen is de kaart te formatteren.

En aangezien class 10 even goedkoop is als class 6 of 4 hedentendage als je een beetje rondkijkt, is er m.i. geen reden meer om een kaartje met lagere schrijfsnelheid te kopen.

Link naar reactie
Dat kan een camera niet van tevoren weten.

Je hebt helemaal gelijk vwb codecs/bitrates en de definitie van de term Full HD, maar ik deel alleen mijn ervaring mbt de HX5V.

Zo uit mijn hoofd heeft de HX5V de volgende codecs: AVCHD en MPEG 4, hierbinnen wordt weer onderscheid gemaakt tussen verschillende bitrates. Ik weet uit praktijkervaring dat de optie AVCHD niet te selecteren is op het moment dat je een geheugenkaart erin hebt zitten die de bitrate behorende bij het formaat niet snel genoeg weg kan schrijven.

Hoe Sony dit technisch opgelost heeft weet ik niet, maar blijkbaar is de cam zeker wel 'intelligent' genoeg om dit te detecteren.

En aangezien class 10 even goedkoop is als class 6 of 4 hedentendage als je een beetje rondkijkt, is er m.i. geen reden meer om een kaartje met lagere schrijfsnelheid te kopen.

Eens!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

gimmick of niet, de "sweep-panorama" foto functie blijft top:

DSC00435.JPG

DSC00436.JPG

DSC00456.JPG

Maar ook de auto-HDR shots bij nacht zijn erg goed (als je de manual eenmaal gelezen hebt.... :shifty: Ja Bart, ik weet het, daarmee had ik moeten beginnen ;) ). Zo krijgt je in de mist, 's avonds ook nog wat op de foto

DSC00450.JPG

Link naar reactie

yep

10 meter rechts van die twee rode deuren hebben onze Ztjes afgelopen zomer nog overnacht

DSC00456.JPG

zo zag het er uit in de zomer

IMG_6683.JPG

Link naar reactie
  • 2 weken later...

tja na al dat lekkermakende camera overleg ben ik toch maar even naar foto boom in adam gakachelt.

enne ook maar eens zo,n dsc-hx5v aan de haak geslagen.

tja iets meer betaald dan de 222 die ik hier hoorde maar nu heb ik t idee dat als er wat mee is ik die gast achter de toonbank bij zn kippenekkie kan gaan pakken :m:

inderdaad een mooi dingetje,met de knopjes heb ik minder moeite misschien omdat mn vorige camera ook een soortgelijke opstelling had.

t dorp in de zon vanaf het achter balkon

dsc00003wq.jpg

By sandere85 at 2011-03-20

dsc00010jl.jpg

By sandere85 at 2011-03-20

Link naar reactie

Ik heb deze camera vlak voor mijn skitrip ook gekocht, is dit een Sony of een Z forum :schater:

Link naar reactie
t dorp in de zon vanaf het achter balkon

dsc00003wq.jpg

Erg mooi uitzicht Sander! :ok:

Zelf vind ik die panoramasweep functie nog de leukste ontdekking van het ding!

DSC00423.JPG

DSC00477.JPG

Ik heb deze camera vlak voor mijn skitrip ook gekocht

Mooi! :newblush: Dan kunnen we op 3 april er wel eentje op de motorkap van een Z monteren met zo'n zuignap, als ie er afwaait hebben we er nog 1 over :blink:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in