Ga naar inhoud

Digitale camera...welke ?

Davids Z3

Aanbevolen berichten

Iedereen super bedankt voor alle bijdrages tot nu toe :P . Kan natuurlijk best iets meer uitgeven maar je moet nu eenmaal ergens een grens trekken. Voor hetgeen ik hem zal gebruiken is dit budget mijns inziens ruim voldoende.

GPS functie is natuurlijk wel leuk maar in de praktijk zal ik dat weinig gebruiken denk ik. Ook ben ik te lui en onervaren om foto's aan elkaar te gaan plakken etc. dus vandaar dat zo'n panoramafunctie mij wel aanspreekt. Wat ik wel belangrijk vind is dat je er ook goede nacht / kaarslicht foto's mee kan maken!

Link naar reactie
  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wat ik wel belangrijk vind is dat je er ook goede nacht / kaarslicht foto's mee kan maken!

Aha! Dat helpt je zoektocht wat in te perken...

Kijk naar een camera die een gevoeligheid heeft van 3200ISO of hoger.

ISO is een waarde voor lichtgevoeligheid, stamt nog uit de goede oude analoge filmpjes-tijd. ISO 1600 werkt nog redelijk bij schemering, maar met ISO3200/6400 of nog hoger kan je uit de voeten bij situaties waar er écht weinig licht is....

Link naar reactie
Ruud kan vast zijn ervaringen met je delen en bevestigen of het exact deze camera betreft.

Wij hebben inderdaad sinds een maandje de Sony HX5-V (idd met GPS en kompas als extra tov de verder gelijke H55 ). We hebben er 240 euro voor betaald en via een cash back actie (die is al voorbij :P )van Sony kwamen we op 220 euro uit.

We hebben deze specifiek gekocht omdat ons "camera park" niet 100% meer paste. Simone heeft een Eos40D (met tig lenzen) die vaker thuis bleven vanwege de bulk die zo'n camera en wat erbij hoort nu eenmaal heeft. Dus hebben we een paar jaar geleden een Ixus 80IS gekocht, maar hiervan bleek de 3x optische zoom in veel gevallen onvoldoende. We hebben ook nog een video camera (DV tapes) maar wilden digitaal gaan filmen (full HD). Daarnaast wilde ik graag geotags in mijn foto's.

Na onze Alpentoer van afgelopen zomer viel op dat de Sony camera van Navi wel hele mooie kleuren had. Sony viel eerder altijd af vanwege de keuze voor proprietary Memory Sticks, maar toch maar eens gekeken wat het aanbod daar was. Toen tegen de HX5-V aangelopen. Die bleek alles te hebben wat we zochten:

- 10x optische zoom, met voldoende lichtsterkte die ook niet te zeer afneemt bij inzoomen (f van 3,5 - 5,5)

- met 10,2 megapixel genoeg pixels zonder de toegevoegde ruis van een zelfde grootte (oppervlak) sensor met 16 megapixel

- GPS met kompas (coordinaten en richting van foto)

- SD card (dus niet langer de proprietary Memory Stick tie-in, alhoewel hij daarvoor wel nog een slot heeft)

- Fatsoenlijke Li-Ion accu (geen gekloot met AA's zoals een deel van de powershot range van Canon nog heeft)

- Full HD video met AVCHD codec

- 100% integratie met iMovie (je hangt de camera aan de Mac en je kunt meteen kiezen welke filmpjes je in iMovie wil importeren om mee te werken)

- klein genoeg (dus niet zo'n non-spiegelreflex met de vorm van een spiegelreflex) deze is gewoon "plat" als ie uit is.

- Panorama functie dacht ik dat een gimmick was, maar blijkt echt heel erg goed te werken (zie hieronder)

- burst modus (10 beelden per seconde) en auto HDR opnames voor als er wat geexperimenteerd wordt.

- Niet super kostbaar, moet wel leuk blijven

Over de panorama functie, klopte tot voor kort wat hieronder staat...

Een panoramafunctie is -net als digitale zoom- een marketinguitvinding: je krijgt iets minder, maar ze verkopen het voor meer. Bij 'standje panorama' hakt de software aan boven- en onderkant van je plaatje een stuk eraf en voilá: een panoramafoto! dit soort basis-bijsnijden kan zelfs met standaard-windows-tooltjes als Paint.
Oh ja.. panoramafoto's moet je niet al te veel bij voorstellen. Die kun je natuurlijk ook heel makkelijk zelf maken door boven en/of onderkant bij te snijden. Vaak doen compact camera's dat ook. Fotostitchen kan altijd achteraf. Daar zijn tools voor als je dat echt wilt.

Totdat Sony de "sweep" panorama heeft gemaakt. Hiermee maak je een panorama door van links naar rechts je camera te bewegen. Dan krijg je dus niet een afgeknipte foto (vanuit de maximale groothoek van de lens gezien) maar je beweegt tijdens de foto waardoor je nagenoeg 180 graden op de foto krijgt.

Dus in plaats van deze foto op de nieuwjaarsborrel:

DSC00188.JPG

krijg je het er zonder enig nabewerken of wat dan ook zo op de foto:

DSC00187.JPG

En als je dan tijdens een ritje door de Eifel een mooi dal met stuwmeer ziet krijg je:

DSC00233.JPG

Om aan de bar weer de volgende te schieten:

DSC00250.JPG

Let wel de foto's hierboven zijn door de Picasa upload tool afgeknipt op 1000 pixels breed. origineel zijn ze vijf keer groter, 4912 x 1080

Verdere foto's

's avonds

DSC00318.JPG

de "kaarslicht" performance is niet zijn sterkste punt trouwens, niet beter dan de twee jaar oude Ixus met kleinere lensopening, er ontstaat sneller ruis dan me lief is. Een tol die je toch betaald voor de langere lens met meer elementen.

Poppy kleurtjes en mooie scherpte-diepte, hier de cakejes van de twee smurfinnen:

DSC00206.JPG

Als de GPS je niet aanspreekt kun je natuurlijk voor de H55 gaan, die is verder gelijk qua hardware en features. Koop er wel meteen een minimaal 16GB SD kaart bij, met Full HD video gaat het hard.

Link naar reactie

wat ik zo kan zien wel. Nee. :blush:

de foto van de H55 mist achterop wel een knopje ("rec" voor meteen opnemen van filmpje)

Sony-Cyber-Shot-DSC-H55-Picture.jpg

die van mij ziet er zo uit als deze:

sony_cyber-shot_DSC-HX5V-4.jpg

Edit: zo te zien heeft de H55 een andere sensor. Die heeft 14 Megapixels, de HX5-V heeft er 10,2 (een ExmorR sensor, die zou met minder licht toe kunnen dan een "conventionele" sensor). Zelf heb ik niet naar de H55 gekeken vanwege de wens voor GPS functie.

Dan zou je even reviews kunnen checken hoe het zit met de "kaarslicht" performance van de H55, vanwege de andere sensor.

Edit2: vergelijkinspagina al gevonden

Verschillen:

De H55 kan geen Full HD (1080i) films opnemen, max is 720p. HX5-V kan full HD opnemen.

H55 sensor is inderdaad een CCD ipv CMOS.

De H55 schiet max 1,84 shots per seconde, de HX5V 10 shots per seconde

De H55 kan niet aangesloten worden op TV via HDMI, de HX5V wel.

Ik zou voor de HX5-V gaan (uh...heb ik al gedaan, maar zou het zo weer doen)

Link naar reactie

Ik denk dat voor het gebruik wat je aangeeft iedere in Nederland verkrijgbare SD kaart voldoende is.

Snelheid van kaartjes wordt pas een factor als je een DSLR camera hebt die in burst mode 20fps schiet en daarna zo snel mogelijk de interne buffer naar de (CF) kaart moet schrijven.

Voor de candlelight diner foto's lijkt me snelheid niet echt een vereiste. Dus gewoon een 16GB kingston/san disk/dane elec voor rond de 20 tot 25 euro gaat het perfect doen.

Link naar reactie
Aha! Dat helpt je zoektocht wat in te perken...

Kijk naar een camera die een gevoeligheid heeft van 3200ISO of hoger.

ISO is een waarde voor lichtgevoeligheid, stamt nog uit de goede oude analoge filmpjes-tijd. ISO 1600 werkt nog redelijk bij schemering, maar met ISO3200/6400 of nog hoger kan je uit de voeten bij situaties waar er écht weinig licht is....

Dat is toch niet het advies wat ik zou geven. De ruis bij die hoge iso waarden is altijd dusdanig erg -zeker bij compactcamera's-, dat er eigenlijk niets overblijft wat je met goed fatsoen een foto kan noemen.

Ik zou kijken naar een lichtsterke lens (zoals die canon s95; die doet uitgezoomd F2.0 (ingezoomd is ie niet zo lichtsterk)), en naar een ccd die heel ruisarm is. Vooral dat laatste is lastig en zal je de betere reviews moeten lezen. Ik weet wel dat een aantal jaren geleden er een aantal fuji compactcamera's zijn geweest die in verhouding heel ruisarm waren (wellicht was je daarom destijds zo van fuji gecharmeerd :blush:), maar ik weet niet hoe dat nu zit.

De H55 kan geen Full HD (1080i) films opnemen, max is 720p. HX5-V kan full HD opnemen.

Full HD is 1080P

Bij formatkeuze tussen 1080i en 720p zou ik 'm altijd op 720p zetten. Deze camera's hebben absoluut niet het oplossend vermogen om goed gebruik te kunnen maken van de hogere resolutie, en bij 1080i heb je altijd last van weave vervorming -wat ik persoonlijk heel hinderlijk vind- omdat het interlaced is. Zeker naar mate de beelden sneller bewegen. En van die vervorming kom je nooit helemaal af.

imho dus òf 720p òf 1080p.

Voor de HX5V heb je -als ik me niet vergis- minimaal class 4 nodig anders kun je geen full HD filmen

Hangt ook van de codec en instellingen van die codec af. Misschien redt je het met avchd nog net zolang het 1080i is, maar 1080p avchd is met class 4 denk ik niet mogelijk. In qtime natuurlijk al helemaal niet. Dan heb je zeker class 6 nodig of misschien wel class 10 (bij 720p in qtime heb je doorgaans al class 6 nodig).

Maar moderne kaartjes zijn allang class 10, maar wel op letten bij aankoop dus.

Link naar reactie

Ik neem aan dat je een andere shop uitzoekt voor het geheugen want dat is bij digitalstreet heel erg duur (maar ik denk dat je de tweakers pricewatch al kent)

Goedkope kaartjes:

http://tweakers.net/pricewatch/262584/tran...b-class-10.html

http://tweakers.net/pricewatch/254591/tran...b-class-10.html

Link naar reactie
Ruud ? Any comments?

Ik heb even gekeken wat ik er nu in heb zitten, het schijnt een Class 6 SD-HC kaart te zijn, 4Gb Kingston (die gebruikten we daarvoor al twee jaar in de Ixus). Ik heb met deze kaart tot nu toe alles nog kunnen doen qua film en foto. Hij is met 4Gb alleen snel vol als je wat enthousiaster met video aan de gang gaat. Vandaar dat ik een 16Gb kaart wil.

Maar ik begrijp dus dat ik dan voor Class 10 of zo moet gaan? Weer wat geleerd.

Link naar reactie
Full HD is 1080P

Bij formatkeuze tussen 1080i en 720p zou ik 'm altijd op 720p zetten. ......en bij 1080i heb je altijd last van weave vervorming -wat ik persoonlijk heel hinderlijk vind- ....

imho dus òf 720p òf 1080p.

Ik begrijp het verschil, maar in real life use zie ik geen rafelige randen en is er ook geen merkbare "interlacewiebel".

1080i en 1080p discussies zie ik wel vaker, maar vaak krijg ik er eenzelfde gevoel bij als bij de "RAW of JPEG" discussies. De een zweert bij RAW omdat hij zich stoort aan bepaalde "zichtbare verstoringen" bij JPEG, terwijl de ander niet eens weet dat JPEG een compressed format is. Blijft eine Frage des Anspruches.

De Limborit IV trailer is de eerste film die ik afgemonteerd heb, waarvan alle bewegende beelden (met de hand uit het passagiersraam van een rijdende auto) zijn geschoten. Beeldkwaliteit vind ik okay.

@RvE: Neem jij ook op met AVCHD? En hoe edit je dat op de mac?

Ja, ik neem alles op met AVCHD en alle filmpjes monteer ik met iMovie '11. De truuk bij de Sony is dat je de camera met de meegeleverde USB kabel aan de Mac moet hangen. Dan iMovie opstarten en dan krijg je automatisch het importvenster. Dan trekt iMovie de film van de camera naar binnen en kun je er meteen mee werken.

Als je de SD card uit de camera haalt en direct in je Mac prikt, kun je de filmbestanden ook wel vinden via Finder, maar dan kan iMovie er niks mee (moet je ze eerst handmatig omzetten met een tooltje).

Dus het is de moeite waard om de camera via de kabel te verbinden. Laat de camera alleen niet aan staan in "USB connected" mode, er gaat namelijk geen voeding naar de camera via de USB kabel. Dus na het importeren van de video's de camer weer uit zetten anders is ie leeg aan het einde van de avond (heb ik ontdekt :rolleyes: ).

Link naar reactie
Inmiddels via DATAIO ook een SD kaartje besteld (16Gb class 10) :wave:

Bij die webshop kwam ik nu net ook uit. Heb ik dus ook maar 16Gb (Class10, mij hoef je over al die classes niks uit te leggen :thumbup::rolleyes: ). En meteen maar 2 16GB MicroSD's voor in de nieuwe Android phones van Simone en mijzelf, kan daar ook wat muziek op.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in