Ga naar inhoud

Digitale camera...welke ?

Davids Z3

Aanbevolen berichten

Zelf heb ik helaas de ballen verstand van camera's dus dacht.....post het hier maar eens :rolleyes:

De titel verraad het al. Welke digitale camera is het best voor mijn budget ?

Vereisten:

- Budget : max. 200 Euro aangezien het gewoon voor de "leuk" is

- Minimaal 12 Megapixel maar liefst gewoon 14

- Filmpjes in HD kunnen opnemen

- Makkelijk in gebruik

Voor nu gaat de voorkeur uit naar de Sony DSC H-55 aangezien je met deze camera ook panorama foto's kunt nemen. Zou dit een goede keuze zijn of kan ik beter voor iets anders kijken?

Sony:

Sony-Cyber-Shot-DSC-H55-Picture.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Er is zat te vinden tot 200 Euro, echter is het de vraag of ook nog een beetje goed is? Een Canon Powershot SX120 / SX210 behoort ook nog tot de kanshebbers. Met name de panorma foto functie van de Sony spreekt mij wel aan. Ik denk echter niet dat dit van doorslaggevend belang mag zijn aangezien ik de fotokwaliteit belangrijker vind.

Link naar reactie

Beste wat er momenteel is te verkrijgen (Canon S95)

canonnewunveileds95powe.jpg

Ik begrijp dat deze boven je budget zit (342 euro) maar geloof me...overweeg het.

Ik heb deze een paar dagen gedurende de GP van Brazilië van een van de F1 fotografen mogen gebruiken. Hij gaf aan dat deze camera zo ongeveer in de buurt komt - qua prestaties en beeld kwaliteit - van wat hij aan diverse professionele camera's moet meeslepen tijdens een race. Hij gebruikt deze dan ook als back up camera.

Ik ben niet de beste fotograaf maar de plaatjes die ik hiermee heb geschoten waren fantastisch.

Link naar reactie

Toevallig heb ik net van de week de panasonic lumix zx-3 besteld. (redcoon; 160 euro incl verzenden)

Zelf wou ik een fotocamera die ook heel goed kon filmen, en dan kom je imho al snel bij camera's die een avchd codec aan boord hebben. Deze codec is krachtiger bij dezelfde beeldkwaliteit (meer minuten film op een geheugenkaartje) en heeft beter geluid (hogere bitrate) dan de normaal gebruikte quicktime/mp4 codec.

En aangezien avchd van sony/panasonic is kom je al snel uit bij die camera's.

Ik vond het verschil ik kwaliteit overweldigend iig.

Ik heb toen 1 sony (DSC-HX5V (10x zoom)) en 2 panasonicx (zx3 (8x zoom) en tz-10 (12x zoom)) met elkaar vergeleken.

Bij de sony viel mij vooral de filmkwaliteit tegen. Het geluid was slechter (mindere kwaliteit en meer storende omgevingsgeluiden), hij had een interlacing probleem zeer irritant (misschien was het filmpje op 1080i geschoten), en de zoom was zeer luid hoorbaar tijdens filmen.

De zx3 en tz-10 deden niet veel qua filmen onder voor elkaar. De tz-10 heeft een krachtigere zoom en stereo mic, maar pikt veel meer ongewenste omgevingsgeluiden op en heeft een veel minder effectief windgeruisfilter. De tz-10 maakte wel wat betere foto's (minder ruis bij hogere iso waarden). Echter vond ik de tz-10 te groot en besloot voor de compactere, beter filmende (en goedkopere) zx3 te gaan. (qua grootte kwam ik eigenlijk achter bij correct; daar stonden ze beide en toen viel het me gelijk op. Vanaf foto's of cijfers zijn maten heel lastig in te schatten, dus is het belangrijk dat je de camera een keer in het echt ziet)

Die heeft ook een panoramamode, maar daar heb ik niet naar gekeken (voor mij minder belangrijk)

Maar op het internet zijn talloze reviews en testfoto's en filmpjes (ook op youtube) te vinden van de meeste camera's.

Let erop dat die canon hierboven beschreven nog geen 4x optische zoom heeft. Dat maakt het wel mogelijk om een kwalitatief goede lens te maken (blijkt ook uit de fotokwaliteit), maar je levert natuurlijk wel heel veel in qua bruikbaarheid t.o.v. een 8x of 10x zoom (of meer). Allemaal afwegingen die je moet maken, maar als je echt voor kwaliteit wilt gaan moet je gewoon een dslr nemen met een andere lens dan de kitlens (dan maakt de body nog geeneens zoveel uit). Daar komt geen enkele compactkamera in de buurt. Die kan je echter niet in je broekzak steken (en kost meer)

Link naar reactie
Ik denk dat je voor dat geld niet snel een betere zal vinden..die ook aan je eisen voldoet :rolleyes:

Eindelijk een topic waar ik een beetje verstand van heb... In de EUR 200-categorie is er heel veel keus, maar er zijn niet veel 'uitschieters' voor dat budget.

Ik weet niet wat je van plan bent, maar laat je niet gek maken door megapixels. Alles boven de 6-8mp is (afhankelijk van met welke lens/beeldsoftware de foto gemaakt) al goed genoeg voor behoorlijke vergrotingen... Zelf werk ik met een paar spiegelreflexen met 'maar' 12mp, daarmee heb ik vergrotingen tot 1.20m breed gemaakt.

Ook is belangrijk: WAT ga je fotograferen? Voor architectuur/landschappen is een behoorlijke groothoeklens wel erg fijn, voor portretten/beeestjes/bloemetjes is tele juist een pré.

De meeste merken hebben intussen een 'antibibber' functie, érg handig als je bij minder licht tóch wilt fotograferen zonder flits. Ieder merk heeft daarvoor z'n eigen marketingnaam gezocht (vibration reduction/VR, IS, ...), maar een beetje website/verkoper moet daar wel duidelijkheid over kunnen bieden.

Een panoramafunctie is -net als digitale zoom- een marketinguitvinding: je krijgt iets minder, maar ze verkopen het voor meer. Bij 'standje panorama' hakt de software aan boven- en onderkant van je plaatje een stuk eraf en voilá: een panoramafoto! dit soort basis-bijsnijden kan zelfs met standaard-windows-tooltjes als Paint.

De 'bekende merken' Sony/Nikon/Canon/Fuji/Olympus leveren allemaal waar voor hun geld binnen je budget. Het belangrijkste is : 'matchen' de toeters en bellen met wat JIJ met het apparaat wil doen? en: hoe bevalt de camerabediening?

Klinkt heel lullig: maar als een camera niet lekker in de hand ligt, en voor jou niet logisch werkt, ga je er geen waar voor je geld uit halen!

De Sony ziet er goed uit voor dat bedrag, maar bekijk (en vooral: probeer!!!) ook andere modellen/merken. Voor compacts was/ben ik altijd érg tevreden over Fuji, hun kleurweergave is vaak stukken beter dan die van de concurrentie. Voorbeelden hier http://www.flickr.com/photos/pimgmx/3481108348 en hier http://www.flickr.com/photos/pimgmx/3481126900

Link naar reactie

Thanks voor de reacties tot nu toe :rolleyes:

Ik heb er zelf echt weinig tot geen verstand van dus alle hulp is welkom.

Prioriteit is de fotokwaliteit. Filmen zal ik er vast ook wel eens mee doen maar is minder belangrijk. Fototoestel zal voor allerlei doeleinden gebruikt worden...het moet dus gewoon een goede allrounder zijn zeg maar.

@Pimgmx: Die kleuren zijn idd wel heel mooi zeg! Welk type camera is dit dan?

Link naar reactie

Het belangrijkste vraagstuk is wat wil je ermee fotograferen.

Voor het gewone huis -tuin en keukenwerk is je keuze prima.

Voor echt mooie vakantiefoto's die je wellicht ook nog eens wil uitvergroten moet je overstappen op een spiegelreflex camera.

Het aantal megapixels in de compactcamera is eigenlijk alemaal voldoende, het verschil tussen 10 of 12 megapixel ga je dan echt niet zien.

Wel belangrijk is je optische zoom, digitale zoom moet je helemaal vergeten.

De betere merken in deze compactcamera die ik ken zijn toch de Panasonic, Sony en Canon Camera's, dit komt mede omdat deze merken goed lenzen erin hebben zitten.

Sony DSC-HX5V en Panasonic lumix zx-3 zijn dan ook prima camera's.

Link naar reactie
@Pimgmx: Die kleuren zijn idd wel heel mooi zeg! Welk type camera is dit dan?

Een naar digitale maatstaven alweer antieke Fuji Z100: ongeveer 3 jaar oud, 8 megapixels.

Vandaag-de-dag komen de Fuji F80 (+/- EUR 170) en de JZ500 (net onder de 200) het dichtst in de buurt bij jouw mix van wensen/budget.

Die JZ500 biedt zelfs 'pet detection', whatever that may be... :thumbup:

Link naar reactie
  • Administrator

Canon ixus 1000hs. 289 bij de mediamarkt hiernaast. 1080i HD opnamen, superkwaliteit foto's van de duurdere ixus modellen. We hebben er inmiddels 4 in de familie. Panorama optie op camera's stelt weinig voor. 6 foto's maken en dan met software stitchen.

Link naar reactie

Pasgeleden de Canon Powershot S95 gekocht voor erbij (spiegelreflex is niet altijd even praktisch). HD filmpjes en waanzinnig lichtsterke lens. Dat laatste zou ik veel belangrijker vinden van 12 of 14 megapixels. Volgens mij al eens eerder vermeld, maar het formaat foto/afdruk wordt niet evenredig groter met de hoeveelheid pixels omdat oppervlakte kwadratisch is...

Gekocht bij de Mediamarkt voor 305 euro tijdens de 19% BTW kortingsdagen.

Oh ja.. panoramafoto's moet je niet al te veel bij voorstellen. Die kun je natuurlijk ook heel makkelijk zelf maken door boven en/of onderkant bij te snijden. Vaak doen compact camera's dat ook. Fotostitchen kan altijd achteraf. Daar zijn tools voor als je dat echt wilt.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Zelf werk ik met een paar spiegelreflexen met 'maar' 12mp,..

Spiegelreflex maken de mooiste foto's maar is niet echt makkelijk in gebruik qua instellingen.. zoals bijvoorbeeld zo'n digitale camera wel is.

Plus ze zijn toch een tikkeltje duurder dan de genoemde € 200,-

Link naar reactie

De Limborit trailer is door RvE grotendeels gemaakt met de door David genoemde Sony camera (als ik het goed heb een broertje van deze cam, MET GPS)

Ruud kan vast zijn ervaringen met je delen en bevestigen of het exact deze camera betreft.

Ik heb even met de camera kunnen spelen en was onder de indruk, ease-of-use is top, solide bouw en beeldresultaten m.i. erg goed voor dit geld.

De voornoemde (Ruud's) GPS variant is nu in de aanbieding bij de Makro, HX5V, voor 237 incl btw.

Link naar reactie
Spiegelreflex maken de mooiste foto's maar is niet echt makkelijk in gebruik qua instellingen.. zoals bijvoorbeeld zo'n digitale camera wel is.

Spiegelreflex camera's zijn ook al een tijdje digitaal verkrijgbaar.

Maar de wens is duidelijk een compactcamera met diverse mogelijkheden.

Zelf heb ik naast mijn spiegelreflex nog een panasonic dmc fz7 (opvolger is panasonic dmc fz28), een compactcamera met 12x en tegenwoordig 18x optische zoom. Erg goed voor een compactcamera.

Zelf wil ik nooit meer anders dan spiegelreflex.

Link naar reactie

Plus ze zijn toch een tikkeltje duurder dan de genoemde € 200,-

Klopt als een bus, ik gebruikte dit alleen om te illustreren dat megapixels boven een bepaalde waarde niks meer toevoegen... 10-12-14mp? Knappe jongen die met regulier gebruik van een compact het verschil gaat merken/zien!

Ik ga David geen spiegelreflex aanpraten; hij maakte duidelijk genoeg dat-ie op zoek is naar een degelijke, relatief betaalbare compact. 't Is een beetje hetzelfde als met auto's: het kan altijd beter/duurder/sneller, maar je maakt je keuze uiteindelijk op basis van je wensen én je budget :thumbup:

Voor serieuze trips ga ik met een kilo of 10-12 op pad, maar op een weekendje weg is er niets makkelijker dan een borstzak-compatibele compact!

Ralfs 'aanbieding' bij Makro klinkt overigens als véél waar voor je geld. Sony heeft een tijd terug het voormalige Konica/Minolta ingelijfd, en weet in de meeste segmenten prima kwaliteit voor heel scherpe prijzen te bieden....

Link naar reactie

Momenteel heb ik een Panasonic Lumix TZ8.

Een geweldige camera. Voor zijn prijs en als compact camera een van de beste en maakt prachtige foto's .

Groot bereik van macro tot tele zoom.

Kortom een hele practische camera.

Moet je echt gezien / getest hebben voordat je beslist.

PS

Ik kan je wel een paar foto's mailen ter overtuiging :P

Link naar reactie

Om er ook nog maar wat aan toe te voegen. :P

Afgelopen zomer ben ik samen met mijn vriendin met de Z naar Italië geweest. Omdat wij ook geen goede camera hadden en toch eigenlijk ook wel leuke plaatjes :nono: wilde schieten op vakantie heb ik me ook maar eens verdiept in de materie (ben echt een leek op fotogebied).

Nadat ik de longlist had gemaakt van mogelijke modellen (gebaseerd op prijs/kwaliteit/zoom/functies) ben ik de camera's gaan vergelijken en reviews gelezen. Toen bleven er nog twee over; de Panasonic DMC TZ10 en de Sony DSC HX5V. Met die twee modellen in het achterhoofd ben ik naar diverse electronicazaken gegaan, gewoon om te proberen. Zoals eerder gezegd hier; als het toestel niet goed in de hand ligt en zich niet makkelijk laat bedienen, baal je van je aankoop. We hebben uiteindelijk gekozen voor de Sony.

Tot op de dag vandaag geen moment spijt van gehad. Een van de redenen om voor de Sony te gaan was onder andere dat bij filmen in de felle zon er nog wel een strepen over het beeld wilde komen van de Panasonic. De panoramafunctie van de Sony trok me ook heel erg. Het is helemaal waar dat je ook wel programma's hebt om foto's samen te voegen tot een panaroma foto. Maar op dat gebied ben ik gewoon lui en ik moet zeggen de functie stelt me zeker niet teleur.

GPS is ook een leuke optie. Achterin het fotoboek dat we van de vakantie gemaakt hebben zit nu een kaart waarbij precies zichtbaar is waar we foto's gemaakt hebben. Op deze manier is de route die we gereden hebben ook heel goed terug te zien.

Beide camera's zijn tegenwoordig btw rond de 230 euro te krijgen.

Tot zover mijn bijdrage :rolleyes:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in