Ga naar inhoud

Z4 dak opent niet volledig met sleutel en motor start soms niet


Gast

Aanbevolen berichten

Een aantal weken geleden heb ik een Z4 3.0 automaat uit 9/2005 naar NL gehaald. Ik ben hem nu in orde aan het maken voor NL kenteken enzo en loop tegen de volgende problemen aan.

- Het dak opent niet met de knop op de sleutel. Het openen van het dak stopt altijd na 1, 2 of 3 seconden. Steek ik de sleutel in de portier en houd ik hem gedraaid, dan werkt het openen van het dak wel. Ook met de knop in de middenconsole werkt alles. Lijkt er dus op dat de auto niet 'luistert' naar de sleutel. Een telefoontje met de dealer leert dat er geen batterij in de sleutel zit, dus dat kan het niet zijn.

- Soms start de Z4 niet. Ik zet de auto op contact, controlelampjes gaan uit en waar je normaal start, doet de Z4 helemaal niks. Ook geen klik van een relais of een startmotor die rond gaat. Als ik dan een aantal malen de sleutel op contact zet en weer van het contact af, dan draait de startmotor na x malen ineens weer rond en slaat de motor direct aan. De accu is doorgemeten en goed.

Natuurlijk kan ik naar de dealer om hem uit te laten lezen, maar misschien heeft iemand hier ervaring met hetzelfde probleem. Ik heb zelf de indruk dat de startonderbreker/transponder problemen geeft.

Kent iemand dit probleem? Wat was in jouw geval de oplossing?

Link naar reactie
  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb er een hagelnieuwe accu in gehad en ik had meteen hetzelfde probleem. Sowieso zou ik dan niet begrijpen waarom hij 'half' reageert op de afst.bed bij het openen van het dak, en via de knoppen gewoon werkt. Idem voor X keer niets doen bij starten, en bij X+1 zonder enige hapering gaat de startmotor prima rond. Dat zou hij dan ook niet doen.....

Link naar reactie

Het probleem met het dak dat soms niet volledig opengaat herken ik wel. Ik denk dat het signaalverbinding tussen auto en sleutel kortstondig wordt verbroken en daardoor de auto het idee heeft dat de knop op de sleutel is losgelaten. Daarna verder openenen werkt niet en het lichtje bij de dakbediening voor de versnellingspook knippert. De oorzaak heb ik eigenlijk nooit uitgezocht. Het zou zomaar kunnen zijn dat de batterij van de sleutel niet meer 100% is. Ik weet wel zeker dat met de sleutel in het portierslot het openen en sluiten altijd goed gaat.

Ik ervaar dit niet zo als vervelend, maar je zou een dakmodule kunnen overwegen. Dan hoef je de knop van de sleutel niet ingedrukt houden.

Link naar reactie
Ik denk dat het signaalverbinding tussen auto en sleutel kortstondig wordt verbroken en daardoor de auto het idee heeft dat de knop op de sleutel is losgelaten. ......

Dank voor de tip! Klopt helemaal wat je zegt... ik heb zelf ook het vermoeden dat het zoiets moet zijn. Ik vind dit uiteindelijk niet zo storend want het dak krijg je op 3 verschillende manieren open/dicht. :lol:

Het startprobleem is vervelender, dat moet echt opgelost worden. :unsure: Niets zo vervelend als een wagen die niet thuis geeft als je een rit wil gaan maken.

Link naar reactie

Ik denk ook de sleutel. Wellicht is het accutje slecht geworden.

Heb je 1 of 2 sleutels bij je z gekregen?

Als beide sleutels exact hetzelfde symptoom geven dan is de kans groter dat het niet aan de sleutels ligt.

Link naar reactie
Als beide sleutels exact hetzelfde symptoom geven dan is de kans groter dat het niet aan de sleutels ligt.

:P

en ehm, als je nou 4 sleutels bij je Z4 hebt gekregen en ze geven exact hetzelfde probleem, is de kans dan nog groter dat het niet aan de sleutels ligt?

:petje:

Link naar reactie
:P

en ehm, als je nou 4 sleutels bij je Z4 hebt gekregen en ze geven exact hetzelfde probleem, is de kans dan nog groter dat het niet aan de sleutels ligt?

:unsure:

Ja.

De kans dat 1 sleutel stuk is, is immers groter dan dat ze heel toevallig alle 4 stuk zijn.

Het kan natuurlijk wel, maar dan is het eigenlijk een structureel probleem. Als beide accutjes van de sleutels leeg zijn omdat de auto bijv. 2 jaar niet meer gebruikt is.

Dit zijn dus die accu's:

http://cgi.ebay.co.uk/Panasonic-VL2020-1HF...b-/370463798498

Maar het is wel een raar probleem. Het kan ook zijn dat de sleutels bijv niet goed worden opgeladen. Ik denk dat dit door een spoel bij contactslot gebeurt (dus draadloos).

Aangezien Toink een tweaker is zou hij natuurlijk kunnen proberen 1 van zijn sleutels open te breken en de accu swap uit te voeren :petje: (mits hij hier natuurlijk foto's en een howto plaatst ;))

Maar ik zou eerst kijken of bijv. het probleem ook voordoet als je de dag ervoor een langere rit hebt gemaakt, of dan dus de dag erop je weer dat sleutelprobleem hebt. Als je het dan niet hebt, maar na de auto meerdere dagen niet gebruikt te hebben wel, dan kan het dus zijn dat de accu snel leegloopt.

Maar een accu kan ook op een zodanige manier stuk zijn dat hij wel een lange tijd spanning genoeg houdt om bijv. een korte puls te geven om de auto open te maken, maar dus idd niet lang genoeg kan uitzenden om het dak helemaal open te doen.

Lastige problemen zijn dit altijd om op te lossen.

Link naar reactie

Oh het zijn CR2032 batterijen? Die heb ik genoeg liggen. Ik vervang die eerst wel even.

Dat opladen zal het niet zijn want toen ik de auto na 6 uur rijden (Hamburg > Roermond) stil zette startte hij meteen niet. Ook het dak ging niet open met de sleutel.

Link naar reactie

Het zou mij verbazen als het oplaadbare batterijen zijn, dat maakt het allemaal flink ingewikkelder en gemiddeld doe je een jaar of wat met een batterij. Ik heb het wel meegemaakt dat allebei de afstandbedieningen van de garage tegelijkertijd niet goed meer waren. Even batterijen vervangen en het probleem was weer opgelost.

Kortom, eerst nieuwe batterijen in de sleutel. Ze kunnen door veroudering een iets lagere spanning gaan afgeven, en dan is iets langer zenden (= dak openen) misschien net iets teveel van het goede.

De problemen bij het starten zou niets met de batterij in de sleutel te maken moeten hebben, dat gaat via een chipje in de sleutel (dacht ik).

Link naar reactie

Ik meende ook dat de nieuwere typen sleutels oplaadbaar zijn, maar dan zitten er beslist geen gewone batterijen in. Ben benieuwd wat je vindt als je 'm open maakt.

De startonderbreker van de Z3 wordt gevoed met een HF signaal dat de chip activeert en werkt dacht ik op de ontsteking - niet op de startmotor. M.a.w.: de startmotor draait wel, maar de motor slaat niet aan als de codeniet klopt. Dat is een heel ander symptoom dan dat jij beschrijft - dat lijkt meer op een gammel contactslot.

Maar let wel: die startonderbreker van de Z4 zou weleens iets anders kunnen werken dan bij de Z3.

Misschien zet dit je op een spoor...

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Het probleem met het starten heb ik nu ook een tijdje. Meestal pas na een paar keer het contact te hebben gedraaid komt er leven in, alle andere keren helemaal niets. De sleutel is echt niet het probleem in dit geval ik denk eerder het contact of de begrenzer. Toink, is dit probleem bij jou al verholpen?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.