Ga naar inhoud

SMG-Getriebe


Aanbevolen berichten

Zoals velen hier inmiddels wel hebben begrepen, ben ik op zoek naar een waardige vervanger voor mn Z3. Ik heb meerdere kandidaten op het oog. Eentje waar meer dan gemiddelde interesse naar uit gaat is een Z4 3.0, echter eentje uitgerust met SMG-Getriebe. Klinkt natuurlijk erg leuk. Maar is dit ook zo? Heeft iemand ervaring met deze versnellingsbak. Zijn ze erg onderhoudsgevoelig? BMW zal wel niet voor niets gestopt zijn met het leveren van deze bakken in 2006 (vrees ik) :thumbsup:

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zoals velen hier inmiddels wel hebben begrepen, ben ik op zoek naar een waardige vervanger voor mn Z3. Ik heb meerdere kandidaten op het oog. Eentje waar meer dan gemiddelde interesse naar uit gaat is een Z4 3.0, echter eentje uitgerust met SMG-Getriebe. Klinkt natuurlijk erg leuk. Maar is dit ook zo? Heeft iemand ervaring met deze versnellingsbak. Zijn ze erg onderhoudsgevoelig? BMW zal wel niet voor niets gestopt zijn met het leveren van deze bakken in 2006 (vrees ik) :unsure:

Hier zit de tweede generatie SMG in die stukken beter is dan de 1e generatie. Valt AFAIK qua aanvalligheid en onderhoud wel mee.

Echter, je moet er van houden. Eerst een proefrit en kijken of het je bevalt :thumbsup:

Geduld is een schone zaak met kopen, de euro's jeuken in je zak. Geduld wordt echter altijd beloond, de ideale auto komt altijd voorbij is mijn ervaring ;)

Link naar reactie

De euro's jeuken inderdaad In mn zak :newblush: En mn garage staat er zo verlaten bij. Ik doe mn best om geduld op te brengen. Ik weet alleen niet hoe lang ik dit ga vol houden. Ik ben mn ideale set up nog niet tegen gekomen:

Z4 3.0

Bouwjaar 2003

Zwart exterieur met rood interieur

Max 80.000 kilometers gereden

Aeropakket

18 inch mischbereift

Link naar reactie
  • Administrator

Zeker: SMG zijn de "stuurflippers" / "formule 1 schakeling". Geen koppelingspedaal en schakelen op het stuur dus. Voor je gevoel een soort van Daf 55 feitelijk...

Link naar reactie
Ik begrijp dat alle Z43.0 uitgerust worden met een 6 bak. Is een SMG bak iets speciaals?

Super Mega Geil .... Henk....alleen dat maakt het al speciaal B)

Speciaal voor jou (bron Wikipedia):

Electrohydraulic manual transmission is a type of semi-automatic transmission system, which uses an automated clutch unlike conventional manual transmissions where the driver operates the clutch. The clutch is controlled by electronic computers and hydraulics. To change gears, the driver selects the desired gear with the transmission shift lever, and the system automatically operates the clutch and throttle to match revs and engage the clutch again. Also, many such transmissions operate in sequential mode where the driver can only upshift or downshift by one gear at a time.

Depending on the implementation, some computer-controlled electrohydraulic manual transmissions will automatically shift gears at the right points (like an automatic transmission), while others require the driver to manually select the gear even when the engine is at the redline. Despite superficial similarity, clutchless manual transmission differ significantly in internal operation and driver's 'feel' from manumatics, the latter of which is an automatic transmission (automatics use a torque converter instead of clutch to manage the link between the engine and the transmission) with ability to signal shifts manually.

[edit] Use in road cars

The most famous application of a sequential transmission on road-cars would be their use in some Ferraris since the late-nineties, beginning with the F355 F1. Their system, the most current version of which is called "F1-Superfast," with shift times of 60 ms[1] is designed to serve as a link to their Formula One efforts. This technology has also trickled down to the cars of their sister company, Maserati where it is known as "Cambiocorsa". Alfa Romeo's Selespeed in 1999 was the first sequential transmission in a mainstream car, derived from the Ferrari system.

BMW offered a system simply called "sequential manual gearbox" (SMG) on the E36 M3, and later "SMG-II" on the E46 M3. The BMW SMG transmission has both automatic and manual shift modes. Inside the different modes there are different programmes, with six settings to control the upshift/downshift speed for manual operation, and five settings for automatic mode.

Later the 3rd generation Toyota MR2 used Toyota's version, known as the "Sequential Manual Transmission" (SMT). Although it does not perform as well as the European-designed transmissions, Toyota's is the cheapest system to manufacture, and the MR2 is the least expensive car to possess a true sequential gearbox.

Finally, Volkswagen Group (parent owner of Lamborghini) introduced a sequential transmission to the Lamborghini Gallardo (E gear), and then adding it to the Audi R8 (R tronic).

BMW has since switched over to a Getrag dual clutch transmission in the latest M3, and Ferrari as well in 2009 with the California and 458 Italia.

Link naar reactie

Rijd nu al 2 jaar met een Z4 SMG 3.0 <_<

helemaal superrrrr

De problemen die de anderen hebben met deze super bak herken ik niet, maar ik ben er heel blij mee.

Nog nooit een probleem mee gehad.

Mijn vrouw rijd er ook mee en is zeker geen racertje maar zij zet hem gewoon in de d stand en t is een gewone automaat.

Dus laat je niet gek maken door al die mensen met een oordeel die er zelf nooit mee hebben gereden !!!

Een vriend van mij heeft zelfs gewacht met een porsch kopen tot dat ze deze bak er ook in hadden zitten dec 2009 en vind hem ook super.

Maar als je er een keer mee wil rijden, laat maar weten

groet Leon

Link naar reactie

Soms een beetje onduidelijk in voorgaande posts: Nieuwere Porsche's en ook de huidige M3 hebben een versnellingsbak met dubbele koppeling en geen SMG :rolleyes:

Vriend van me heeft een nieuwe M3 en wordt helemaal gek van de automaat met dubbele koppeling. Wie is er nu de baas over de auto, de bak of de bestuurder. Blijft een smaakkwestie. :unsure:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.