Ga naar inhoud

Auto uit Spanje importeren

Aanbevolen berichten

Ik ben net een mooie Z4 op autoscout tegengekomen ;) maar deze staat in Barcelona. Natuurlijk een mooi excuus voor een weekendje aldaar!

Echter...heeft iemand hier ervaring met het importeren van een auto uit Spanje. Duitsland heb ik al eens gedaan maar Spanje... :unsure:

Gelden hier dezelfde spelregels? Kun je in Spanje een tijdelijk export kentekenbewijs halen? Waar moet ik nog meer rekening mee gaan houden?

Google levert helaas weinig op....

Link naar reactie
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Google levert helaas weinig op....

Kloptm heb ook even gegoogled en je komt alleen maar klachten tegen dat er niets te vinden is.

Beste is idd even contact opnemen met de ANWB, of de RDW.

Link naar reactie

Wil die gast überhaupt verkopen?

Toen ik naar een auto in het buitenland zocht had ik een italaanse op het oog, maar die verkoper heeft nooit gereageerd ondanks dat ik hem 2x een mail had gestuurd.

Had kennelijk geen zin in verkopen...

Ik weet niet of je vloeiend spaans spreekt, maar ga er vanuit dat de gemiddelde spanjaard geen engels of duits spreekt. Ook ambtenaren meestal niet (als je een exportkenteken probeert te regelen).

Het handigste is natuurlijk als de verkoper kan assisteren in het regelen.

Qua hulp denk ik dat je eerder terecht kan bij de ANWB als bij de RDW. De ANWB is een consumentenbelangenbehartigende organisatie terwijl de rdw een overheidsinstantie is die de wegenverkeerswet met aanhanging voertuigreglement moet uitvoeren.

Op zich zou ik niet meer bang zijn voor miskopen dan in nederland; als je hier particulier koopt heb je ook garantie totaan het einde van de oprit ;)

Maar ook bij garageverkoop: stel je koopt een auto in maastricht en je woont zelf in groningen... ga je dan ook voor elk wissewasje terug naar maastricht?

Het zijn meestal de kleine dingetjes die niet helemaal naar behoren werken dan dat na 1000km je hele motor in de soep draait.

Garantie is alleen wat waard als je er ook praktisch gebruik van kan maken (bijv BMW europlus garantie)

Link naar reactie
  • Administrator

In aanvulling daarop: de ANWB heeft ook een vast kantoor / call center in Spanje. MIsschien dat men daar iemand kan aanwijzen die in ieder geval voor je zou kunnen tolken ... Ik zou dat in ieder geval even opbrengen bij navraag bij de ANWB naar de mogelijkheden.

Link naar reactie
  • Administrator

Nou, in het kader van een goed begin is het halve werk ben je dan al aardig op weg lijkt me! ;) Kun je hem dan ook niet eens vragen of hij bijvoorbeeld het Spaans verkeerbureau of een soorrgelijke instantie belt om eens te vragen naar een exportkenteken (al dan niet na zelf de vraag al bij de ANWB gesteld te hebebn)?

Link naar reactie
  • Administrator
Mag ik vandaag al beginnen? :blink:

Natuurlijk Johan, zet jij je schoen maar en ga maar zitten afwachten! Of beter nog; zet van ieder paar dat je in huis kunt vinden het linker exemplaar bij de voordeur en blijf wachten tot die odue pieterbaas weer in het land is! :schater: :rockon:

Link naar reactie
Een tolk heb ik. Een goede vriend van mij woont in Barcelona. Hij zal dan ook eerst de auto uitgebreid bekijken voordat ik überhaupt de trip ga maken.

Dat is al een hele grote stap.

Niet alleen kan hij je helpen met de taal, maar ook op wat voor plekken je wat moet regelen of vragen. Je moet toch in een land wonen voordat je erachter komt wat het equivalent van iets als de rdw is of hoe die zaken gaan.

Link naar reactie

Zie topic Bella Italia

Bereid je voor op veel grijze haren

Bereid je vrouw/vriendin/eh man kan ook voor op de geestelijke opvang van de man die grijze haren krijgt....

De kans is natuurlijk klein dat alle kleine stapjes goed gaan en de auto in uitstekende staat blijkt, zijn geld meer dan waard is, je hem verzekerd hierheen krijgt, enz enz

Ohja en zorg ervoor dat je het kenteken níet voor een bepaalde datum wilt hebben want dat kost je nog tien extra jaren van je leven.

Maar àls het dan lukt.... :thumbup:

Link naar reactie
Kun je in Spanje een tijdelijk export kentekenbewijs halen?

+

Een goede vriend van mij woont in Barcelona.

is het dan niet makkelijker dat je vriend de Z op zijn naam zet (ik neem aan dat hij een adres daar heeft en er "echt" woont). Dan kan hij het ding daar verzekeren. Jij rijdt 'm naar NL (als je het risico wil verkleinen zet je 'm op zo'n auto-slaap trein). Als je 'm hier hebt kan hij 'm daar afmelden voor export. Jij kan dan hier op eendags RDW kenteken naar de RDW, keuren en klaar.

Link naar reactie

Je bedoelt dat de auto daar ter plekke moet zijn voor export? Dat wordt lastig als ie in NL is, dus dat misschien eerst even checken... :thumbup:

Edit:

Je hebt in ieder geval groene platen (Placas Verdes) nodig:

Eigen auto exporteren

U bent van plan uw Spaanse auto te verkopen aan iemand buiten Spanje ? Dan kunt u uw

auto exporteren, de auto wordt dan voorzien van het zogehete exportkenteken, de in

Spanje beter bekend als 'Placas Verdes'.

Van deze site geplukt. Ze kunnen het hele traject ook door hun laten verzorgen.

Link naar reactie

Weer wat info verzameld:

"Geachte heer,

De auto kunnen we voor u op export zetten. De kosten zijn zoals onderstaand;

Totaalpakket uitschrijven, export, kentekens en bemiddeling : € 199 excl. verzekering

( € 6,50 per dag met een minimum van 6 dagen ).

Met vriendelijke groet,

Jon Boetzkes

AJ Import & Export"

Stapje voor stapje komen we er wel. Grootste zorg nu is de check op restschuld zoals beschreven in bovenstaande post. Daar was ik me niet van bewust.

Link naar reactie

Meneer spreekt inmiddels een aardig woordje engels :lmao:

"the car always sleeps in the garage, the interior is perfect, the entire revision history, but the last review I made at a workshop of trust, this vehicle has had two owners, I grabbed it with 20000 miles. if I smoked in the car but with care, has no damage. Paint is perfect, just a thin stripe on the side. But it is best to stay with your friend and that I see, well sure you leave doubts.

Enviado desde mi iPhone"

Tja...wat gaan we hier nu van denken.

Link naar reactie
Enviado desde mi iPhone"

Tja...wat gaan we hier nu van denken.

dat Nigerianen tegenwoordig ook aan de iphoney zijn? :lmao:

nee hoor, ziet er veelbelovend uit (maar ja ik ben recent opgelicht dus mijn radar staat niet op scherp :schater: )

Link naar reactie

Dit lijkt me inderdaad een typisch gevalletje oplichting door onze Nigeriaanse vrienden.

Wedden dat je straks eerst een aantal kosten vooruit moet betalen, zoals transport etc. en verzekering.

Na betalen is dan de vogel gevlogen.

Nooit iets vooruit betalen dus! :lmao:

Link naar reactie

Nee hoor. Is gewoon een reactie op een vraag die ik heb gesteld via Autoscout24.de

Ik heb gezocht op aanbod in Europa. Deze Z4 staat toevallig in Barcelona. Exact de uitvoering die ik wil hebben. Voor een normale prijs. En meneer spreekt toevallig geen engels. Wat vrij normaal is in Spanje. Daarnaast betaal ik NOOIT iets van te voren. Dus daar hoef ik niet voor te vrezen.

Last but not least, voordat ik afvlieg laat ik eerst een goede vriend van mij de auto inspecteren. Mocht het dan nog niets worden dan heb ik in ieder geval een leuk weekendje Barcelona gehad.

Oh and by the way...de Z4 in kwestie lijkt zeer veel op die van jou :lmao:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in