Ga naar inhoud

Koplamp afplak sticker Engeland


Herman

Aanbevolen berichten

Komende zomer gaan wij met de ZZZ op vakantie naar Engeland. Om verblinding van tegenliggers te voorkomen moet een gedeelte van het koplampglas d.m.v. tape of een sticker afgeplakt worden. Normaal bij een koplamp geen probleem maar heeft iemand ervaring hoe dit moet gebeuren bij de "ingepakte" koplamp van een ZZZ. Deze zit zoals bekend achter een kunststof kap en is niet direct bereikbaar.

p1010096x.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Volgens mij maakt dat niet veel uit, bij andere type auto's zit er ook glas voor.

Heb nooit verschil gezien in de koplampstickers die verkrijgbaar zijn, maar heb zelf geen ervaring met de stickers en een Z

Gr, Ferry

Link naar reactie

Voor de duidelijkheid, de sticker die Ron bedoeld plakt men rechtstreeks op het koplampglas dat heb ik in het verleden ook gedaan bij mijn andere auto's. Waar het mij nu omgaat is dat de koplamp nu "ingepakt" zit met een kunststof kap ervoor die op geruime afstand zit en dat de sticker dus niet rechtstreeks op het glas van de koplamp geplakt kan worden.

De vraag is dus of iemand al eens met een ZZZ naar Engeland is geweest en weet hoe de koplampen afgeplakt moeten worden.

Link naar reactie

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie het verschil niet. Die sticker plak je gewoon op de buitenkant van de lichtunit net als bij elke andere auto. Tegenwoordig zit elke koplamp achter een vitrine. Ik zie niet in waarom een ZZZ hierin uniek is. :thumbup:

Link naar reactie

Oké, Ron jij bent blijkbaar de enige die begrijpt wat ik bedoel.

Natuurlijk kan ik heel de koplamp afplakken en daarna een stukje verwijderen maar eenvoudiger is het om mijn licht uit te laten en in het donker niet te rijden.

Het doel van deze stickers is om de lichtbundel zo af te buigen dat de tegenliggers geen last van je lichtbundel hebben. Zoals Ron al liet zien kon je "vroeger" de stickers direkt op het koplampglas plakken maar nu moet je gokken waar de breuklijn zit om het gewenste resultaat te krijgen. Daarnaast wil geen bekeuring krijgen in Engeland omdat mijn koplampen de tegenligger verblinden.

Er blijven nu dus 3 mogelijkheden over (gezien de reactie van Ferry76 en Niblick):

- Niet naar de UK gaan

- Lampen uit laten en wel gaan

- Wel gaan en hopen dat er iemand nog met een serieuse oplossing komt

Link naar reactie

@herman: Ik ben serieus. Ik snap het technische verschil dat Ronlittle aangeeft, maar tegenwoordig heeft elke moderne auto de koplampen achter glas/kunstof zitten. Daarin is de ZZZ niet uniek en ik ga er vanuit dat de autospeciaalzaken/ANWB hier prima een oplossing voor heeft bedacht.

Effe googlen levert al snel het volgende op

Uit een ander forum:

"Me vader had laatst zo een setje stickers van de ANWB. In de handleiding stond wel degelijk vermeld dat dit ook voor projector lampen functioneert. Zou ook niet weten waarom niet. Het enige wat je doet is een stuk van het bereik afplakken. Het is alleen ff uitvogelen welk stuk je moet afplakken. Maar er zit een uitgebreide handleiding bij met legio oude en nieuwe modellen auto's."

"Ben op de boot aangesproken op mijn lichtbeeld, heb het ook aan boord van de Stena-line opgelost met één ronde sticker (2 per pakje voor 9,95). Werkt wel en er is nog genoeg restlicht over."

Van de ANWB:

"Verlichting

Het gebruik van dimlicht is verplicht bij een zicht van minder dan 100 m. Mistlichten voor en achter mogen dan eveneens worden gebruikt.

Asymmetrische koplampen moeten, om verblinding van tegenliggers te voorkomen, op links verkeer worden ingesteld. Als dit niet mogelijk is, kunt u, bij vooraanzicht van de auto, het rechterdeel van het glas op beide koplampen afplakken met niet-lichtdoorlatend plakband (een ‘taartpunt' van ongeveer 1/6 deel van de lamp). Hiervoor zijn geen speciale stickers verplicht. Het kan zijn dat deze wijze van afplakken u misschien ‘verkeerd om' lijkt, maar u kunt controleren of u de lampen wel op de juiste manier hebt afgeplakt door de lichten op een blinde muur te laten schijnen. U ziet dan dat het naar rechts schijnende gedeelte van de lichtbundel is verdwenen.

Bij auto's met xenonverlichting is afplakken niet mogelijk. Bij deze auto's dient u in het instructieboekje van de auto na te gaan of de auto is voorzien van een zogenaamde omstelinrichting waarmee de lampen op links rijden kunnen worden ingesteld. Ook lampen die zijn uitgerust met glas dat niet is verdeeld in vlakken mogen vaak niet worden afgeplakt. Raadpleeg zonodig uw dealer voor een juiste handelwijze."

Link naar reactie
Ook lampen die zijn uitgerust met glas dat niet is verdeeld in vlakken mogen vaak niet worden afgeplakt. Raadpleeg zonodig uw dealer voor een juiste handelwijze."

Grappig Herman dat je ineens tevreden was met het uitgebreidde antwoord van Niblick.. De laatste zin lijkt me duidelijk van toepassing op de Z3 en laat jouw probleem volledig 'in tact'....

De enige mogelijkheid lijkt me om inderdaad om op een muur te schijnen, en met behulp van het beeld op de muur de omhoog gaande bundel af te gaan plakken. Maar dan heb je enige kennis van de vorm van de lichtbundel nodig...

Het is al meerdere malen gezegt, maar hoe vaker, hoe krachtiger: Ook ik kom meerdere malen per jaar in Engeland, plak nooit iets af en heb nog nooit problemen gehad... Ik zou je dus de moeite besparen.

Link naar reactie
.....nog nooit mijn lampen afgeplakt. Nooit enige opmerking over gehad...
Ook ik kom meerdere malen per jaar in Engeland, plak nooit iets af en heb nog nooit problemen gehad...

x3. Ik heb in mijn studietijd een jaar in Engeland gewoond en daar met een Nederlandse Renault 11 het hele jaar gereden, nooit ook maar 1 keer iets gehoord over mijn koplampen.

En dat waren van die koplampen waar je makkelijk een stukje van de reflector af had kunnen plakken. Those were the days :newblush:

IMG_0759.JPG

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.