Ga naar inhoud

Vemogentest


Jan B

Aanbevolen berichten

Gisteren op forum wat rondgesurft en hier en daar wat vragen gevonden die bij verschillende problemen terugkomen,zoals;hoe weet ik of mijn katalysator verstopt is of hoe weet ik of mijn motor nog hetzelfde vermogen heeft als opgegeven ivm met vanos problemen en dergelijke.

Wel een simpele manier om te weten of de motor het opgegeven vermogen nog heeft is een sprintje van 0 tot 100km/u en daarbij optrekken tot tegen de rode zone op de toerenteller in elke versnelling en dit cronometreren.

De vastgestelde tijd moet dan overeen komen met de opgegeven waarde in de handleiding.

Bij mijn Z3 2.0 van '99 is dat 9 seconden.

Daarstraks getest en hij doet het nog.

Men moet natuurlijk wel vlot opschakelen. :thumbup:

Link naar reactie
  • Reacties 27
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

:fiew:-->

QUOTE(Jan B @ 20 Jan 2011, 20:19)
Wel een simpele manier om te weten of de motor het opgegeven vermogen nog heeft is een sprintje van 0 tot 100km/u en daarbij optrekken tot tegen de rode zone op de toerenteller

Is er dan nog een andere manier van optrekken? :thumbup:

Link naar reactie

B)-->

QUOTE(Jan B @ 20 Jan 2011, 20:19)
Wel een simpele manier om te weten of de motor het opgegeven vermogen nog heeft is een sprintje van 0 tot 100km/u en daarbij optrekken tot tegen de rode zone op de toerenteller in elke versnelling en dit cronometreren.

De vastgestelde tijd moet dan overeen komen met de opgegeven waarde in de handleiding.

Euraka, hier hebben wij lang naar moeten zoeken. Begrijp ik goed dat wanneer ik het vermogen wil testen ik een stopwatch moet bijhouden, tegelijkertijd het gas moet induwen, de toeren tegen het rode gebied moet aanjagen, de kilometerteller in de gaten moet houden, en vervolgens bij 100 de stopwatch moet intikken :unsure: Potverdikke dat zijn een hoop handelingen tegelijk voor een echte man. Dan zal ik toch hulp moeten hebben van mijn vrouw. Maar dan klopt het weer niet want dan heb ik extra gewicht :thumbup: Topic word mij te ingewikkeld. Wellicht kan Tja er een onderzoekje op los laten...

Link naar reactie
B)--><div class='quotetop'>QUOTE(Jan B @ 20 Jan 2011, 20:19) </div><div class='quotemain'><!--quotec-->Wel een simpele manier om te weten of de motor het opgegeven vermogen nog heeft is een sprintje van 0 tot 100km/u en daarbij optrekken tot tegen de rode zone op de toerenteller in elke versnelling en dit cronometreren.

De vastgestelde tijd moet dan overeen komen met de opgegeven waarde in de handleiding.

Euraka, hier hebben wij lang naar moeten zoeken. Begrijp ik goed dat wanneer ik het vermogen wil testen ik een stopwatch moet bijhouden, tegelijkertijd het gas moet induwen, de toeren tegen het rode gebied moet aanjagen, de kilometerteller in de gaten moet houden, en vervolgens bij 100 de stopwatch moet intikken :unsure: Potverdikke dat zijn een hoop handelingen tegelijk voor een echte man. Dan zal ik toch hulp moeten hebben van mijn vrouw. Maar dan klopt het weer niet want dan heb ik extra gewicht :thumbup: Topic word mij te ingewikkeld. Wellicht kan Tja er een onderzoekje op los laten...

Doe dan de rollenbankdag maar. B)

Link naar reactie
:unsure:--><div class='quotetop'>QUOTE(Jan B @ 20 Jan 2011, 20:19) </div><div class='quotemain'><!--quotec--> Begrijp ik goed dat wanneer ik het vermogen wil testen ik een stopwatch moet bijhouden, tegelijkertijd het gas moet induwen, de toeren tegen het rode gebied moet aanjagen, de kilometerteller in de gaten moet houden, en vervolgens bij 100 de stopwatch moet intikken :thumbup: Potverdikke dat zijn een hoop handelingen tegelijk voor een echte man.

Misschien ben jij geen echte man?

Ik ga er van uit dat JanB het echt zo gedaan heeft en misschien zit hij er een halve seconde naast, so what?

Meten is weten en als hij niets meet, weet hij helemaal niets. Ik denk dat de man best een meer constructief antwoord/meedenken verdient.

Link naar reactie
Wellicht kan Tja er een onderzoekje op los laten...

Die vrouw hoeft niet bij je in de auto te zitten om je tijd te meten met een stopwatch.

En als ze een beetje bij zinnen is klopt je tijd precies. Ook toevallig, :thumbup: iedereen blij....

Link naar reactie

:thumbup:-->

QUOTE(Jan B @ 20 Jan 2011, 20:19)
Bij mijn Z3 2.0 van '99 is dat 9 seconden.

Daarstraks getest en hij doet het nog.

Doe mij best maar het lukt niet die 9 seconden, na 6.1 sec. ben ik er al :schater:

Gr, Ferry

Link naar reactie
  • Administrator

Ik denk niet dat je Floor met 'weledelgestrenge' kunt aanspreken ... En haar antwoord zou volgens mij moeten zijn: ik doe er op papier 0.1 sec. korter over dan Ferry ...

Link naar reactie

goh ik dacht er al heel wat onzin op dit forum was verschenen (en dat ik een van degenen ben dit daar regelmatig aan bijdraagt) maar dit topic slaat toch wel alles... meten of je kat verstopt is door een acceleratie-testje te doen. Briljant! :schater:

Link naar reactie

Leuke discussie tussen jullie twee over wat mij wel of niet aanstaat :rolleyes: Maar het gaat hier om het resultaat ,Hamburg werdt nix er zaten twee bladzijden van mijn agenda aan elkaar :newblush: Dus dat werd vandaag Zwartsluis en morgen Hamburg.

MaarrrrrNu!!!!! eerste meting 5.5 tweede meting 5.4 :rolleyes: .

Dussss!! Heren beter jullie best doen :):P

@ Z3 Wide body lig jij toevallig AS donderdag in de bosjes bij afrit 13?

Link naar reactie
5.45sec. gemiddeld lijkt me een beetje stug?

Weet je zeker dat je wel goed gemeten hebt?

Voor de rest kan ik nu nog niet zeggen of ik donderdag bij afslag S113 (?) in de bosjes lig :)

Wellicht een 1 sec. te laat begonnen met meten...

Link naar reactie

De metingen tot dusver ;

Jan B z3 2.0 . 9 sec

Ferry Z3 3.0i .6.1 sec

Floor Z4 3.0i . 5.5 sec

Wat ik probeer aan te geven is in hoever kan je aan de metingen met deze verschillende types opmaken of je kat verstopt is , Het is leuk om te weten dat het klopt dat ti (volgens het boekje) inderdaad van nul naar honderd een x aantal seconden nodig heeft.

Link naar reactie
De metingen tot dusver ;

Jan B z3 2.0 . 9 sec

Ferry Z3 3.0i .6.1 sec

Floor Z4 3.0i . 5.5 sec

Wat ik probeer aan te geven is in hoever kan je aan de metingen met deze verschillende types opmaken of je kat verstopt is , Het is leuk om te weten dat het klopt dat ti (volgens het boekje) inderdaad van nul naar honderd een x aantal seconden nodig heeft.

Met een verstopte kat kan je de opgegeven waarden nooit halen.

Er waren ook enkele vragen van forumleden die zich afvroegen hoe ze konden weten of de motor nog het volle vermogen heeft,omdat als het vermogen in de loop der jaren zou afnemen door een of ander probleem(slijtage) en men dit niet merkt door gewenning,dan leek mij die meeting toch een eenvoudige manier om er achter te komen.

Ik hoop hiermee toch enkele leden vooruit te helpen. :foto:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.