Ga naar inhoud

Technische Aanpassingen En De Rdw/politie/verzekering: Hoe Zit Het?


trapStaart

Aanbevolen berichten

Hoe zit het eigenlijk met technische aanpassingen aan je auto in Nederland? Ik herinner me dat ik ooit jaren terug bij gebrek aan beter naar "wegmisbruikers" keek, en dat die Sjaak van justitie toen beweerde dat je in NL helemaal geen technische aanpassingen mag doen. Alleen "optische tuning" zou toegestaan zijn. Dat zal toch niet?

Bij de RDW lees ik alleen dit:

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto...uw_voertuig.htm

Vrij vaag dus, maar er wordt gesproken van een keuring. Stel dat je een supercharger inbouwt, of een andere luchtinlaat of uitlaat, of zelfs alleen maar velgen met een andere diameter monteert-- wat doen ze dan bij de RDW? Gaan ze pietluttig zeuren? Hoe wordt het technisch functioneren vastgesteld? En hoe zit het met verzekeringen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

geen idee hoe de regels zijn, maar de praktijk geeft wellicht hoop...: in de Z4 3.0 zaten destijds een Infinitas supercharger & intercooler ingebouwd. Die zaten er al in toen de auto werd geïmporteerd. Bij de RDW bij het importeren geen vraag gesteld (heb ik vernomen), op het kenteken gewoon 231PK, maar in werkelijkheid 320PK. Kwam ook gewoon netjes door de APK, nooit een frons gezien :D

Link naar reactie

Mja ok. Blijft toch enigzins ongemakkelijk zo'n 'gedoogbeleid'. Stel je voor dat je in een aanrijding verzeild raakt en de (schuldige) tegenpartij claimt dat jouw auto onveilig was omdat die is gemodificeerd. Dat zou nog wel eens problemen kunnen opleveren dan.

Jammer dat er kennelijk weinig/geen informatie van de overheid hierover is.

Link naar reactie
Mja ok. Blijft toch enigzins ongemakkelijk zo'n 'gedoogbeleid'. Stel je voor dat je in een aanrijding verzeild raakt en de (schuldige) tegenpartij claimt dat jouw auto onveilig was omdat die is gemodificeerd. Dat zou nog wel eens problemen kunnen opleveren dan.

Jammer dat er kennelijk weinig/geen informatie van de overheid hierover is.

Dat kan zeker problemen opleveren. Op diverse fora lees je dat je een herkeuring bij de RDW moet doen als het motorvermogen met meer dan 40% is toegenomen, maar ik vind daarvan geen objectieve bron. Doe je dat niet, dat schijn je onverzekerd te zijn. Zit ook wel enige logica in, aangezien de rest van je auto wellicht niet berekend is op zo'n grote vermogenstoename en dat gevaarlijk uit kan pakken.

Verder is wel bekend dat je je qua modden van verlichting e.d. gewoon binnen de bekende wet- en regelgeving moet bewegen, dat spoilers niet buiten de auto uit mogen steken en geen scherpe kantjes mogen hebben die gevaarlijk kunnen zijn bij een aanrijding met een voetganger of fietser, dat je het kentekenbewijs moet laten aanpassen als je de kleur van de auto wijzigt, dat je moet uitkijken met spoorverbreders en lawaaiige uitlaten, etc.

Link naar reactie
Bij mijn weten moet je je auto opnieuw laten keuren wanneer je van bijvoorbeeld een 4 naar een 6-cilinder gaat. Volgens is dit bij andere swaps niet nodig.

Bij een flinke vermogenstoename en gelijkblijvend cylinderaantal ook. Als je van 4 naar 6 cylinders gaat heb je volgens mij sowieso een probleem, onafhankelijk van vermogenstoename, want dan klopt je kentekenbewijs niet meer.

Link naar reactie

Citaat OM:

Auto's en motoren

Ook auto's en motoren mogen in principe niet opgevoerd worden, omdat ze dan niet meer voldoen aan de RDW-typegoedkeuring. Dit is bepaald in het Voertuigreglement. Vermogenverhogende uitlaten, grotere sproeierkoppen, opgeboorde cilinders, lachgas-injecties e.d. zijn dus allemaal niet toegestaan, tenzij het opgevoerde voertuig een typegoedkeuring van de RDW krijgt.

Link naar reactie

Ik heb onderstaande vraag naar de RDW gestuurd en bijgaande antwoord ontvangen:

'Ik ben van plan om een supercharger in een bestaande auto te bouwen. Het motorvermogen zal dan stijgen van 231 pk naar ca. 300 pk. Kan dit worden uitgevoerd zonder wijziging van het kenteken deel I. Indien dit gewijzigd moet worden hoe is dan de procedure, en wat zijn de daarmee gepaard gaande kosten?'

Antwoord van de RDW:

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.

In gebruik genomen na 31 december 1997:

Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat er aanvullende testen moeten worden uitgevoerd. De kosten voor een dergelijke testen zijn aanzienlijk.

Afhandeling

In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt

Kosten:

De kosten kunnen variëren van € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Voorbeeld kosten testen: De kosten voor een geluidstest bedragen € 386,00.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

--------------------------------------------------------------------

Dus: Tunen tot 277 pk mag zonder wijziging van het kenteken ! ;)

Link naar reactie

Het antwoord van de RDW omvat de formele wettelijke regels.

Die regels worden echter nooit voor 100% nageleefd, want een aantal zaken zijn maar zeer moeilijk controleerbaar. Hoe kunnen ze zien of je remmen wel origineel zijn? Voor een remmenupgrade zou je formeel je auto ook moeten laten herkeuren

Hoe gaan ze controleren of je onder of je net boven of onder die 20% vermogensnorm zit? Lijkt me niet dat ze hem op een rollenbank gaan zetten, en dat bij 278 pk je een probleem hebt?

In Duitsland en België gelden veel strengere normen voor het modificeren van je auto dan in Nederland, maar ook daar wordt er flink getuned.

In Duitsland zul je alleen van elke modificatie een TÜV goedkeuring moeten kunnen overleggen, om daarmee je upgrade te laten registreren. Daar kijkt men vooral of je degelijke spullen gebruikt. In België mag er formeel geloof ik bijna niets.

Als je zorgt dat je auto niet teveel lawaai maakt, en er geen rare uitsteeksel en opvallende verlichting opzit dan heb je weinig te vrezen van de platte petten. Blijkbaar komen auto's met een extra compressor of turbo ook makkelijk door de APK keuring.

Het blijft natuurlijk oppassen, en regels zijn regels volgens ome Koos......

Link naar reactie
In Duitsland en België gelden veel strengere normen voor het modificeren van je auto dan in Nederland, maar ook daar wordt er flink getuned.

In Duitsland zul je alleen van elke modificatie een TÜV goedkeuring moeten kunnen overleggen, om daarmee je upgrade te laten registreren. Daar kijkt men vooral of je degelijke spullen gebruikt. In België mag er formeel geloof ik bijna niets.

bij mijn Z4 met Infinitas SK-I zaten keurig de TUV papieren, die zijn ook door de RDW ingezien toen de auto is geïmporteerd. Uiteindelijk toch gewoon een 3.0 met 231pk op NL-kenteken, terwijl er volgens de TUV-rollenbank toch echt 320pk uit werd geperst. Ook met APK nimmer een probleem.

Link naar reactie

Geen haan die er naar kraait... tot het misgaat. In 99 van de 100 gevallen zal er niks aan de hand zijn, maar de vraag is of je die ene wilt zijn waarbij dat wel zo is. Dan ben je je hele leven aan het afbetalen. Als je in een zwaar ongeluk terecht komt en de politie iets vreemds in het wrak aantreft. Als er een heel andere motor in ligt zal dat duidelijker zijn dan als er alleen getuned is.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.