Ga naar inhoud

Vraag Aan Roodkapje


Jan B

Aanbevolen berichten

Beste, moet het deksel van het differentieel verwijderd worden om het dempingsrubber te vervangen,heb nl bij het terugschakelen en soms bij het opschakelen een trilling in de wagen,

deze trilling of daver is fel afhankelijk van de manier waarop ik het koppelingspedaal laat opkomen nl snel of langzaam? bij langzaam opkomen voel ik bijna geen daver.

zou het rubber vervangen hiervoor de oplossing kunnen zijn?

En dan heb ik nog een vraag;ik heb de wagen sinds 3 dec gekocht van particulier en bij het nakijken van de laatste onderhoudsfactuur van BMW dealer zag ik dat alle dichtingen van de uitlaatcollector vervangen zijn, desondanks lijkt het of er toch nog ergens een lek is, is dit een gekend probleem bij de 2.0 6L.?

P.S Ga in het voorjaar even langs komen voor het laten plaatsen van een veerpootbrug.

Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

<_<-->

QUOTE(Jan B @ 29 Dec 2010, 20:31)
heb nl bij het terugschakelen en soms bij het opschakelen een trilling in de wagen,

deze trilling of daver is fel afhankelijk van de manier waarop ik het koppelingspedaal laat opkomen nl snel of langzaam? bij langzaam opkomen voel ik bijna geen daver.

zou het rubber vervangen hiervoor de oplossing kunnen zijn?

Klinkt als de cardanas. Heb ik vorig jaar ook een keer gehad, cardanas vervangen en weg was het trillen. Met name bij doorschakelen en doortrekken van 1 naar 2, 2 naar 3 en 3 naar 4.

Succes, is geen goedkope reparatie als het de cardanas is... :D

Link naar reactie

Hoi Jan,

Vooruitlopend op Roodkapjes antwoord, kan ik je wellicht iets op weg helpen. Ik had de tonlagers van de achteras versleten (subframe). Een veelvoorkomend bijkomend euvel bij kapotte tonlagers is dat het diffentieellager (ophanglager / rubberlager) dan uit het dif.deksel geperst word en dus stuk gaat. Naast m'n tonlagers moest ik dus ook 't rubber dif.lager vervangen. Het kapotte rubberlager was eigenlijk alleen een beetje merkbaar was tijdens 't achteruit rijden. Verder had ik er eigenlijk geen last van. Dus of de door jou beschreven trilling van het rubber ophanglager komt, kan ik je niet zeggen.

Maar enfin......mocht je ´t rubberlager toch willen vervangen: BMW heeft daar een speciale trekker voor, zodat je het deksel niet hoeft te demonteren. Uiteraard had ik die special tool niet. Op 't E30 forum kwam ik gevallen tegen waar tijdens 't vervangen van het rubberlager, de vrij dunne metalen rand van het deksel kapot gegaan was. Dan heb je dus een heel nieuw dif.deksel nodig. Om die reden heb ik 't deksel gedemonteerd en het nieuwe lager (wat eerst een nachtje in de vriezer gelegen had) m.b.v. een bankschroef en een tweetal houten plankjes voorzichtig erin geperst (let op hoe je 't erin perst. Het lager is niet gecentreerd).

Ik heb een duitse How-to (met plaatjes). Op verzoek stuur ik 'm je toe (in voorkomend geval even PB'en).

Succes,

Link naar reactie
Hoi Jan,

Ik heb een duitse How-to (met plaatjes). Op verzoek stuur ik 'm je toe (in voorkomend geval even PB'en).

Succes,

bedankt voor de reactie,ik wil die how-to wel maar wat bedoel je met PB'en? ben nog niet zo vertrouwd met de afkortingen.

Link naar reactie

Er lijken nogal wat punten in de BMW aandrijflijn te zitten die voor "bonkachtige" geluiden kunnen zorgen.

Als je op diverse BMW fora gaat zoeken op termen als: "gebonk bij het schakelen" zal je de meest uiteenlopende dingen tegenkomen. De grootste angst is het subframe dat is uitscheurd. Daar is ook een coulance regeling voor gewwest vor de e46 en vast ook wel voor andere modellen. We hebben dit ook al gezien bij de e36 en de Z3.

Dit hoeft helenmaal niet het geval te zijn. Er zijn ook gevallen van mensen die geen gescheurd subframe hebben maar toch de bonk niet kunnen lokaliseren. Het kan ook zo veel zijn. hardyschijf, vliegwiel, diffrubbers, cardanaslagers.

Kortom. Voordat je iets gaat vervangen lijkt het me zaak om eerst zo geod mogelijk vast te stellen wat het kan zijn. Je wil niet dat je steeds iets gaat vervangen wat het dus niet blijkt te zijn. Daar zijn meerdere mensen je al in voorgegaan.

Gezien het probleem dus blijkbaar niet zuiver Z gerelateerd is zou je ook eens hier kunnen kijken (en op de amerikaanse fora, groot land-> veel problemen)

e46topic

e46 topic

Link naar reactie
Wat kost dat ongeveer, zo'n ingreep? :D

Denk dat mijn omschrijving van het probleem niet zo duidelijk is,bij mij is er een soort trilling in de aandrijflijn waar te nemen bij het terug gaan naar een lagere versneling om af te remmen op de motor,maar dit is geen gebonk maar eerder een soort slippen van de koppeling,maar de koppeling is zeker niet versleten want hij valt onmiddelijk stil als het koppelingspedaal opkomt met opgetrokken handrem.auto heeft 145000 km

Link naar reactie

Mijn 2.8 QP heeft ongeveer dezelfde klachten gehad.

Na het vervangen van het vliegwiel waren alle problemen verdwenen.

Bij mij was het vooral goed te merken als je je gas losliet bij bijvoorbeeld 130/140 op de teller (ongeveer 3500 rpm) en de auto uit liet rollen (zonder terug te schakelen).

Rond de 3000 rpm voelde je dan een rilling door de hele aandrijflijn gaan en rammelde de pook uit je handen...

Hij had toen iets van 175.000 gelopen. Er is overigens gewoon weer een origineel twee-massa vliegwiel in gegaan.

Ik merk overigens bij de 118d (160.000 KM) van mijn werk dezelfde klachten ontstaan, heb het bij realoem.com nagekeken en die heeft ook een twee-massa vliegwiel....

Die dingen hebben blijkbaar niet het eeuwige leven.

Grtz Rick

Link naar reactie
Antwoorden zijn al gegeven,

Aandrijfas of vliegwiel.

Moet dat dadelijk vervangen worden of kan hier nog verder mee gereden worden,m.a.w.ga ik daar vroeg of laat mee aan de kant staan?

Link naar reactie

Zucht. Gewoon lekker zelf weten. Als je weet dat er iets mis is aan je auto, los je dat toch gewoon op? Het lijkt mij niet handig om op dit soort zaken te besparen. En, stel nou dat iemand hier zegt 'gewoon lekker doorrijden, kan geen kwaad' en jij staat volgende week op de vluchtstrook? Je weet nu wat er aan scheelt, de oplossing blijft je eigen verantwoordelijkheid.

Link naar reactie
Hoe dom kun je zijn.....

Heeft niks met dom te maken. Sommige zaken moet je gelijk aanpakken, andere dingen kunnen wel een weekje of wat wachten. Give the guy a break. Als je het hier al niet meer kan vragen :foto: .

En, stel nou dat iemand hier zegt 'gewoon lekker doorrijden, kan geen kwaad' en jij staat volgende week op de vluchtstrook?

<_<

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Na ongeveer 3000 km gereden te hebben is de trilling die ik in voorgaande beschreef volledig weg,kan er geen verklaring voor vinden heb niets vervangen de enige verklaring kan zijn dat de koppelingsschijf verglaasd was of dat door de hogere temperatuur de dempingsrubbers beter hun werk doen

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.