Ga naar inhoud

Ideale Maat Winterbanden/ Velgen Z4?


Bombadil

Aanbevolen berichten

Nu met de sneeuw zijn winterbanden "hot" maar wat is de ideale maat eigenlijk voor een Z4? Je kan winterbanden op je huidige velgen monteren en dan met het andere rubber en profiel meer grip hebben. Buiten dat is er winst te behalen door het contact met de weg te verminderen. Voor zover ik begrijp is de theorie dat een kleinere band zorgt voor meer druk per cm2. Meer druk = meer grip. Zodoende zijn kleinere banden beter. Kleiner kan dan zijn "smaller" en met een kleinere buitenomtrek. Die kleinere buitenomtrek kan dan met kleinere velgen en dunnere banden maar de grote winst zal denk ik toch vooral in het smaller te behalen zijn. Wat zijn dan de ideale maten? De 3.0 heeft 17 inch nodig begrijp ik, de andere modellen kunnen 16 inch velgen gebruiken.

Bijkomend vraagje. Nu staat mijn Z4 op 18 inch 225/40 voor en 255/35 achter. De voorbanden zijn dus smaller dan achter. Moet deze verhouding in stand blijven met andere banden?

Link naar reactie
  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Het advies van BMW is 225/45 R 17 91H.

Verder is het algemene advies dat de winterband iets smaller is als de zomerbanden.

Maar, vorig jaar heb ik de winter gereden op een 265 zomerband en nu rijd ik een 275 winterband en dat is een wereld van verschil, een smaller band heeft misschien iets meer grip (druk per mm2) maar het oog wil ook iets.

Link naar reactie

Het oog wil ook wat, maar als je gaat voor veilige km's geldt: hoe smaller de band, hoe meer grip in winterse omstandigheden. Koop ook een goed merk, winterbanden van Wanli oid kan je beter laten staan. Bedenk dat winterbanden in grote velgmaten minder goed verkrijgbaar zijn en bovendien stukken duurder en vaak slechts in relatief brede maten.

Ik rij zelf in de winter op 16 inch LM velgen met winterbanden van 205 breed en dat rijdt prima. Een auto zonder traction control (zoals sommige Z3's) is helemaal gevoelig voor deze omstandigheden en brede banden. Verschillende breedtes voor en achter is niet noodzakelijk en voornamelijk goed voor de looks, al heeft het wel degelijk invloed op de rijeigenschappen (breedset neigt meer naar onderstuur, breedset heeft meer rechtuitstabiliteit, etc.)

Link naar reactie

Ik rij nu niet met de Z4M maar op de 5-serie heb ik in de zomer 19" en in de winter 18" met 245/45 banden Grote velg heeft minder omwentelingen dus meer tijd om de sneeuw uit de lamellen te laten vallen. Conclusie hoe groter de velg hoe beter het is :thumbup:

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
..Grote velg heeft minder omwentelingen dus meer tijd om de sneeuw uit de lamellen te laten vallen. Conclusie hoe groter de velg hoe beter het is :thumbup:

De complete diameter van Velg+band blijft het zelfde? dus per saldo maakt het dan toch niet uit of je 16,17,18 of 19 inch hebt?

Link naar reactie
Ik rij nu niet met de Z4M maar op de 5-serie heb ik in de zomer 19" en in de winter 18" met 245/45 banden Grote velg heeft minder omwentelingen dus meer tijd om de sneeuw uit de lamellen te laten vallen.

Als dat zo was dan gaat hij 's winters ook harder volgens je snelheidsmeter! :thumbup:

Helaas gaat je argument niet op......

Link naar reactie
Ik rij nu niet met de Z4M maar op de 5-serie heb ik in de zomer 19" en in de winter 18" met 245/45 banden Grote velg heeft minder omwentelingen dus meer tijd om de sneeuw uit de lamellen te laten vallen.

Als dat zo is heb je in de winter toch een kleinere velg???

Voor de rest sluit ik me aan bij bovenvermeldde rolomtrek opmerking.

Onlangs nog ergens gelezen dat een effect tussen de oren net zo goed een effect is...

Link naar reactie

wat ben je toch ook een prototype patjepejer en midlifecriseur :schater::schater:

gewoon je eigen onwetendheid wegvegen door te zeggen dat het een uitdagertje was...

Koop toch gewoon een 5 met x-drive. Kost wat, maar dan heb je ook wat :thumbup:

Dezer dagen erg leuk (al zit ik nu al 10 dagen midden in de sahara, dus ik heb het ook alleen maar van horen zeggen van mijn vrouw :sleepy: ), maar ook hier zou xdrive het goed doen. Geen audi nodig.

Link naar reactie

Ok ik beken :thumbup:

wat ben je toch ook een prototype patjepejer en midlifecriseur :schater::schater:

gewoon je eigen onwetendheid wegvegen door te zeggen dat het een uitdagertje was...

Koop toch gewoon een 5 met x-drive. Kost wat, maar dan heb je ook wat :sleepy:

Dezer dagen erg leuk (al zit ik nu al 10 dagen midden in de sahara, dus ik heb het ook alleen maar van horen zeggen van mijn vrouw :banaan: ), maar ook hier zou xdrive het goed doen. Geen audi nodig.

Link naar reactie

Band zo smal als mogelijk en de velg zo klein als mogelijk. Dit laatste is vooral goed voor je beurs :thumbup:

Totale rolomtrek natuurlijk gelijk aan zomerbandjes :sleepy:

Verder zo veel mogelijk gewicht op je aangedreven as.

Ik heb vandaag weer ontdekt dat je met 285-er zomerbandjes niet ver komt hier in de hills van NL.

Verder nog antwoord op de laatste vraag van onze topicstarter: 255/35 komt ruwweg overeen met 225/40 qua rolomtrek. In de winter dus liever bijv. 225/45/17 rondom.

Link naar reactie

Als je een goede maat velg en band koopt wijkt de uiteindelijke diameter van de band niet of nauwelijks af van je zomerbanden. Wanneer dit wel het geval is, is dit zeker niet veilig. Je kunt dan problemen met traction control, ABS e.d. verwachten, dus gewoon dezelfde rolomtrek houden. De maat van je velgen heeft niks met de rolomtrek te maken, je moet gewoon de juiste combinatie velg en band aanschaffen. Grote velgen staan mooi, winterbanden voor grote velgen zijn duur, meer valt er echt niet over te zeggen.

Link naar reactie

ABS treedt pas in werking als een wiel blokkeert.

ASR treed pas in werking als er verschil in snelheid is bij de aangedreven wielen.

Dus zo lang er links en rechts geen verschil is gebeurt er niets.

Het moet een redelijk verschil zijn anders zou het tijdens het nemen van een bocht ook ingrijpen,

want dan maakt ook een wiel meer rotaties als het ander.

Dacht ik zo te weten.

Btw. als je een rechter bocht maakt welk wiel maakt dan de minste rotaties?

Grtz Ron.

Link naar reactie
  • Administrator
Btw. als je een rechter bocht maakt welk wiel maakt dan de minste rotaties?

Grtz Ron.

Ik zou verwachten, als je voorruit rijdt en niet uitbreekt: rechtsvoor?! :wave:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.