Ga naar inhoud

Kan iemand mij dit uitleggen? (gladheid)


HAL2001

Aanbevolen berichten

  • Reacties 95
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Winterbanden zullen echt enorm schelen. De straat is hier echt nog steeds één grote sneeuwbende, maar het is geen probleem om het parkeervak of de straat uit te komen. De Ford Focus (ook met winterbanden) komt naar mijn idee net zo goed van z'n plek als de ZZZ. Daarbij is de ZZZ zelfs wat beter te controleren in de bochten door de RWD. Met ESP aan voelt het eigenlijk ook nog wel erg foolproof aan, had niet gedacht dat het zo goed z'n werk zou doen.

Het goede aanbod op Marktplaats is echter aardig uitgedund en wat er wordt aangeboden is ook flink aan de prijs.

Nog wel een mooi setje gevonden:

http://link.marktplaats.nl/406667011

Edit: nog een setje: http://link.marktplaats.nl/406912712

Link naar reactie

wat mij betreft is de z3 juist gemaakt voor dit weer..winterbandjes erop, asc uit en flink gas geven halverwege de bocht = dikke pret :oops:

het verschil met of zonder winterbanden is echt groot maar met winterbanden is er echt prima te rijden met een z3, ook op een normale manier. Ik zit iig met een dikke glimlach in de auto sinds vrijdag.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Ik heb inmiddels al winterbanden en velgen gevonden maar ja.... ik kan nog steeds de straat niet uit dus ze liggen er nog niet onder.
Onze Renault Scenic zonder winterbanden rijdt probleemloos...

:oops: Dan haal je ze toch even op met de Scenic?

Link naar reactie
Wat een gezeik allemaal zeg.... koop ze of koop ze niet....of koop anders gewoon een auto die je wel bevalt....ik hoor enkel maar geklaag <_<

Ach. Ik koop een BMW die ooit verschrikkelijk veel geld heeft gekost en dan blijkt in de praktijk dat je er de meest eenvoudige dingen niet mee kunt doen. Ik ben gewoon teleurgesteld. Mijn auto staat al een paar dagen werkloos voor de deur en nu schijn ik ineens winterbanden te moeten kopen. En iedereen hier vindt dat heel normaal. Ik niet. Zoals ik al schreef: ik heb ze nooit gehad. Echt nog nooit nodig gehad. Dat geld stop ik liever in iets leuks voor de auto.

Maar goed. Ik mor niet. (tenzij men mij hier uitdaagt) Ik ga ze halen zodra het weer dat toelaat en ondertussen rijden we fijn in de oh zo praktische Scenic. Ik moet aanvaarden dat van mijn geloof afvallen (Een Duitse auto kopen) zo zijn consequenties heeft. En anders gaat hij er in de lente gewoon weer uit.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Ik denk in ieder geval graag mee, met onze Z# liefhebbers <_<

nu schijn ik ineens winterbanden te moeten kopen. En iedereen hier vindt dat heel normaal. Ik niet.

Het is een wereld van verschil, dat jij blijkbaar nog niet hebt meegemaakt, anders zou je het neit zeggen..

Bekijk het onderstaande filmpje maar eens..

Vanaf 00:40sec begint het pas echt

Zomer vs. All season vs. Winterbanden

Link naar reactie
Ik denk in ieder geval graag me, met onze Z# liefhebbers <_<

Het is een wereld van verschil, dat jij blijkbaar nog niet hebt meegemaakt, anders zou je het neit zeggen..

Bekijk het onderstaande filmpje maar eens..

Vanaf 00:40sec begint het pas echt

Zomer vs. All season vs. Winterbanden

Heb ik al gedaan. Zeer overtuigend. Maar zoals gezegd: bij mijn vorige auto's heb ik dergelijke schuivers nooit meegemaakt.

Link naar reactie
Ach. Ik koop een BMW die ooit verschrikkelijk veel geld heeft gekost en dan blijkt in de praktijk dat je er de meest eenvoudige dingen niet mee kunt doen. Ik ben gewoon teleurgesteld. Mijn auto staat al een paar dagen werkloos voor de deur en nu schijn ik ineens winterbanden te moeten kopen. En iedereen hier vindt dat heel normaal. Ik niet. Zoals ik al schreef: ik heb ze nooit gehad. Echt nog nooit nodig gehad. Dat geld stop ik liever in iets leuks voor de auto.

Maar goed. Ik mor niet. (tenzij men mij hier uitdaagt) Ik ga ze halen zodra het weer dat toelaat en ondertussen rijden we fijn in de oh zo praktische Scenic. Ik moet aanvaarden dat van mijn geloof afvallen (Een Duitse auto kopen) zo zijn consequenties heeft. En anders gaat hij er in de lente gewoon weer uit.

Ik kan me wel enigszins vinden in je betoog. Maar om alles af te wimpelen op de Z dan wel Duitse auto's gaat wat ver. Het zal je ook opgevallen zijn dat het weer de afgelopen 3 winters anders is dan de jaren ervoor. Nu in de 3e winter rijd je probeer je te rijden met een Z en dan valt het vies tegen. Appels (omstandigheden nu) met peren (vroegah!) vergelijken denk ik zo. Ook een beetje huiswerk doen over achterwielaandrijving had je een eind op de goede weg geholpen. Je had het kunnen weten. En ehm... winterbanden op de Z vind ik ook onzin. De onze staat op het pad als auto nummer zoveel en ik kijk dezer dagen maar wat graag naar die stilstaande 19" Hartges :schater: . Lees: ik kijk nu al uit naar SNEEUWVRIJE wegen. <_<

Link naar reactie
Ach. Ik koop een BMW die ooit verschrikkelijk veel geld heeft gekost en dan blijkt in de praktijk dat je er de meest eenvoudige dingen niet mee kunt doen. Ik ben gewoon teleurgesteld. Mijn auto staat al een paar dagen werkloos voor de deur en nu schijn ik ineens winterbanden te moeten kopen. En iedereen hier vindt dat heel normaal. Ik niet. Zoals ik al schreef: ik heb ze nooit gehad. Echt nog nooit nodig gehad. Dat geld stop ik liever in iets leuks voor de auto.

Maar goed. Ik mor niet. (tenzij men mij hier uitdaagt) Ik ga ze halen zodra het weer dat toelaat en ondertussen rijden we fijn in de oh zo praktische Scenic. Ik moet aanvaarden dat van mijn geloof afvallen (Een Duitse auto kopen) zo zijn consequenties heeft. En anders gaat hij er in de lente gewoon weer uit.

Je koopt een ZZZ toch ook niet omdat ie o zo praktisch is <_< ? Watvoor eenvoudige dingen kan je er dan niet mee doen ?Waarom denk je dat in landen zoals Duitsland...winterbanden verplicht zijn ? Voorgaande winters waren idd niet zo streng als de afgelopen 2 winters...vandaar dat je ze waarschijnlijk niet echt nodig hebt gehad.

Hier in Hilversum ( 1 grote sneeuw+ijsbaan) pik je de mensen die geen winterbanden hebben er zo uit. Ik heb 0,0 problemen met mijn ZZZ mede door de winterbanden. Het ligt dus niet aan de ZZZ maar eerder aan de banden of jouw rijkwaliteiten in winters weer ben ik bang IMHO.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Ja, dat klopt. (Beroepsmatig o.a. met klimaat bezig...)

Owh leuk; <_<

Dan wil ik je graag eens het volgende vragen:

De aarde is circa 4,57 miljard jaar oud, van die 4,57 miljard jaar houden we de laatste 150 jaar de temp. bij..

Dat is circa 0,00000032% van de totale leeftijd van de aarde, hoe nauwkeurig en representatief is dat dan ?

Link naar reactie

Jongens, ik sluit de discussie. (Hoewel je die rechten niet echt hebt op dit forum) Mijn vraag is beantwoord. De winterbanden komen er eerdaags onder en de praktijk zal uitwijzen of ik er mee geholpen ben. Iedereen bedankt voor de goede raad. Ik ga de Z uitgraven en naar een plekje brengen waar hij wat makkelijker de openbare weg kan bereiken zodat ik de winterbanden kan gaan ophalen.

Link naar reactie
Jongens, ik sluit de discussie. (Hoewel je die rechten niet echt hebt op dit forum) Mijn vraag is beantwoord. De winterbanden komen er eerdaags onder en de praktijk zal uitwijzen of ik er mee geholpen ben. Iedereen bedankt voor de goede raad. Ik ga de Z uitgraven en naar een plekje brengen waar hij wat makkelijker de openbare weg kan bereiken zodat ik de winterbanden kan gaan ophalen.

Mooi dat je iets opgestoken hebt. Je vraag is beantwoord het topic blijft open. Het lijkt me best goed om deze discussie gewoon voort te zetten. Jouw ervaring staat niet op zichzelf lijkt me.

Ik denk dat je een aantal punten kunt verzamelen die te maken hebben met het probleem dat je tegenkwam.

Je rijdt in een achterwiel aangedreven auto. Mijn eigen vriendin heeft ook moeite om met onze 3 door de sneeuw te komen op winterbanden. Ik heb er zelf niet zo veel problemen mee. conclusie: waarschijnlijk moet je ook een beetje weten hoe je gas moet geven als je vaststaat. RWD rijdt anders dan FWD en in situaties zoals deze komen de verschillen duidelijk naar voren. Zo kan ik je vertellen dat ik zojuist mijn lease Volvo C30 heb omgeruild voor een 118i (goddank) Met de C30 kwam ik op op Michelin Pilot primacy bandje totaal niet vooruit. ik stond regelmatig dwars, echt een drama. Nu met de 1 heb ik met Conti premium contact onder, ook niet ontzettend veel grip maar stukken beter dan met de C30. De bandjes verschillen niet zo veel van elkaar (maat is ook hetzelfde) dus dat lijkt me niet het enige verschil maken.

Dus: waar ligt dat dan aan. Is FWD beter in de sneeuw? Misschien, maar op de C30 kon ik geen tractiecontrole uitzetten en op de 1 wel. Of zou het toch aan de band liggen?

Nog wat anders: bochtendgedrag met sneeuw.

Wat gebeurd er bij sneeuw in de bocht met een FWD auto? De voorbandjes verliezen grip en gaan doorslippen. Daardoor glijdt de auto al ondersturend de bocht uit. Het enige dat je dan nog kan doen is gas loslaten en hopen dat ze weer grip vinden. Eventueel kan je nog de handrem aantrekken in de hoop dat je genoeg snelheid hebt dat de kont alsnog de bocht om komt. Allemaal niet zo handig. Bij de C30 ronduit beangstigend.

Voordeel is wel dat als je rechtuit rijdt, je geeft gas en je bandjes slippen door dan gebeurd er weinigje gaat alleen niet harder.

Nu de RWD situatie. Je gaat door de bocht en je hebt te weinig grip. De achterwielen slippen weg maar de voorwielen blijven gewoon sturen. Je hebt dus overstuur. De kont breekt uit en je kan heel gemakkelijk corrigeren door e.v. gas los te laten maar vooral door tegen te sturen terwijl je blijft kijken in de richting waar je heen wil. Wel oppassen met gas geven tijdens rechtuit rijden. De kont kan ook uitbreken (maar daar heb je weer tractiecontrole voor)

Ik heb beide situaties nu uitgebreid kunnen beoefenen en ik ben toch wel erg blij met achterwiel aandrijving op dit moment. Mooier was geweest dat de leverancier van mijn auto me winterbanden had gegeven, maar ja, je kan niet alles hebben.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.