Ga naar inhoud

Kan iemand mij dit uitleggen? (gladheid)


HAL2001

Aanbevolen berichten

Btw Scorpion, inderdaad een schandalig strakke garage!

Die van mij is ook speciaal voor de Z opgeruimd, maar heeft denk ik toch een iets hoger realiteitsgehalte:

2hmlagk.jpg

Is mijn bandenopslagstelling nog niet eens in beeld! :thumbup:

Link naar reactie
  • Reacties 95
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Z staat heerlijk droog in de garage. Maar de dagelijkse ritjes worden gedaan met de E46 325Ci, uiteraard ook achterwiel aangedreven. Waar je met de Z bijna het hele jaar plezier hebt van de achterwielaandrijving (ff je ogen dicht doen, denk aan droog weer en je ziet de bult in de motorkap weer omhoog komen als je gas geeft) is het een paar weken per jaar met dit weer een groot drama. Winterbanden of geen winterbanden ik kom op dit moment ook nergens normaal weg. Maar rij je eenmaal en je hebt een beetje de ruimte dan is het heerlijk een beetje driften (staat hier ergens een heel leuk filmpje over). Lukt het wegrijden echt niet, probeer het vanuit de 2e versnelling met heel licht gas geven. 2 stukkies tapijt bij de achterwielen wil ook nog wel eens helpen.

Maar ik kijk ook al uit naar de zomer! :thumbup:

Ook al eens geprobeerd met de tractiecontrole uitgeschakeld ? die remmen namelijk de wielen af bij doorslippen

Link naar reactie
Ik heb echt nog nooit winterbanden gehad. Sterker nog: ik heb ze nog nooit nodig gehad. Maar dit is dan ook de eerste keer dat ik een auto heb met achterwielaandrijving. Iemand nog mooie velgen met winterbanden te koop? En die moet je dan ook weer opslaan in de zomer. Pfffff wat een hobby.....

Mijn Z wordt dagelijks gebruikt en vind het toch echt een prima auto voor in de sneeuw. Zoals gezegd is het heel erg afhankelijk van het merk band wat onder je auto ligt.

Vorige auto reed ik op B merk banden, welke niet echt lekker aan de weg kleefden met mooi weer. Pluspunt was dat ze in de winter het nog prima deden.

Nu heb ik op mijn zomervelgen Michelin's welke prima kleven met warm weer, maar komt het onder nul dan zijn ze stijf bevroren.

Heb dus maar een setje (smalle) (Vredestein) winterbanden en ik ga weer als een mes door boter! Auto stond vanmorgen tot aan de dorpels in de sneeuw, maar reed zo weg.

En opslag> ach op het balkon/in de tuin heb je toch wel 1 vierkante meter over? Zeiltje erover en klaar, onder je auto staan ze ook buiten.

Groeten,

Nick

PS aanvulling op de reactie van Joris:

Niet zover uitzetten dat je twee symbolen krijgt, maar kort op het knopje drukken om de sneeuwstand in de schakelen. Dan kom je wel weg maar kun je niet driften (compleet uit wel)

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Goh, dus iedereen laat zijn Z3 staan? Conclusie: Een Z3 is waardeloos in de winter?

NEE!! :thumbup:

Ik rijd gewoon met winterbanden en kom overal door heen.

Traction control uit en gaan met die :unsure:

Zelfs door de "dikste" pakken sneeuw of ijs-weggetjes :thumbup:

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Met dit weer heb je niets aan TC. je komt gewoon niet van je plaats, omdat het systeem continu ingrijpt.

OVerigens moet ik toch opmerken dat RWD met dit weer prettiger rijdt dan FWD.

Met FWD heb je namelijk zó'n onderstuur en dan vind ik overstuur dus echt aanzienlijk prettiger en leuker :thumbup:

Link naar reactie

ik heb me afgelopen weekend ook geergerd aan de rij eigenschappen van mn zzztje op gladde wegen,heb n paar lange ritten gemaakt en n paar keer ternauwenood schade kunnen voorkomen en dat terwijl ik heeeel anticiperend reed,flauwe hellingen op de snelweg werden bijna onbedwingbare bergen! ik heb dit bij nog geen enkele auto meegemaakt terwijl ik nog nooit winterbanden heb gehad. maar nu staan ze zeker op mijn verlanglijsje!

daar waar andere moeiteloos rijden moet ik soms alle zijlen bijzetten om hem op de weg te houden,en dus vaak veel langzamer rijden dan mede wegebruikers,mijn banden lijken wel van ijs bij het miste breekt hij uit!

ga onmiddelijk wat zwaars in de koffer leggen,baat het niet dan schaad het niet.

het is mijn only car dus heb geen keus maar leuk vind ik het nu ff niet. :sleepy:

dus als iemand nog n eenvoudig setje winterbanden/velgen heeft liggen? :thumbup:

Link naar reactie
  • Administrator

Btw Scorpion, inderdaad een schandalig strakke garage!

Die van mij is ook speciaal voor de Z opgeruimd, maar heeft denk ik toch een iets hoger realiteitsgehalte:

haha, ja verschil moet er zijn :thumbup:

ik was zo bang dat de auto beschadigd met bezems en allerlei andere shit, dus

bijna alles ligt nu in het tuinhuisje :schater:

Link naar reactie

Ik rij met de Z4 ook dagelijks en merk een groot verschil met de vorige Z3's. Auto voelt zekerder aan, geen idee hoe dat kan maar is wel fijn. Winterbanden doen goed hun werk. Ik kom eigenlijk overal wel doorheen, behalve wanneer het tot ijs is gereden. Dan is het oppassen.

Gisteren een mooi vergelijk gehad. Met de 1-serie achter een andere 1-serie gereden die zonder wintersloffen reed. Bij het oprijden van een viaduct kwam hij slecht van z'n plek en schoof met de kont butsend tegen de stoeprand. Wij hadden geen enkel probleem en konden rustig doorrijden. Gaf mij in ieder geval het gevoel dat de aanschaf niet nutteloos is geweest.

Je kan ook stom zijn:

Link naar reactie

Zelf Z3 2.8 met winterbanden en rij "moeiteloos" de straat door.

Frank heeft ook een Z3 ZONDER winterbanden en die staat nu midden op staat geparkeerd omdat ie niet voor- of achteruit komt.

En HAL2001... een Z3 heb je nou ook niet bepaald omdat ie praktisch is maar gewoon omdat ie mooi is :thumbup: .

Link naar reactie

Echt niet, heb niet voor niets een hardtop en winterbanden :thumbup:

En een Z3 is om in te rijden niet voor in een garage :schater:

Natuurlijk is het anders rijden dan met een voorwiel aangedreven auto maar echt niet anders (eerder beter) dan elke andere achterwiel aangedreven auto.

Een Z3 heeft gewoon een goede wegligging en de rest ligt aan de bestuurder zelf, wanneer je normaal rijd is er niets aan de hand en ben ik nog overal gekomen waar ik heen moest in de sneeuw, blubber en ijzzel.

Elk foutje corrigeert de Z3 ook nog eens mits dit binnen zijn bereik ligt, dus ik blijf lekker rond rijden :rolleyes:

Groet, Ferry

Link naar reactie

Het is mij ook wat kort door de bocht om de Z3 nu meteen als slechte auto in de gladheid te bestempelen. Ik lees reacties waarbij mensen problemen hebben met de Z3, waar anderen gewoon doorrijden. Helaas weet je vaak niet of die auto's dan wel winterbanden hebben. Dat scheelt namelijk nogal wat.

Verder heb je soms ook gewoon pech. Net stond ik voor een auto welke niet wegkwam. Gewoon vlakke weg, niet eens erg veel sneeuw, of ijs, maar rijden,.. Ho maar.. Bleek dat ie net in een kuiltje sneeuw/ijs stil was gaan staan (niet meer dan 3 cm diep). Maar voor en achter kwam ie gewoon niet tegen de rand omhoog. Slippen slippen slippen... Andere auto's hebben misschien precies 20 cm meer naar links of rechts gestaan, en hadden dus nergens last van. Om dan direct je auto daar de schuld van te geven... :wave:

Verder is ook mijn ervaring dat ik achterwielaandrijving in de sneeuw prettiger vindt dan voorwiel.. Rij momenteel met een MB E-klasse (W123) uit 1980, welke winterbanden heeft, in maatje 195... Vrij smal dus.. Ik knal 'm werkelijk overal doorheen. Nu is de W123 ook vrij zwaar (1700 kilo) wat ook helpt.

Waar ik vooral profijt heb is het omhoog rijden van viaducten enzo. Voorwiel aandrijvers staan vol te spinnen omdat het zwaartepunt (en dus het gewicht) naar achter verschuift als de auto schuin omhoog staat.. Juist een prima situatie voor een achterwielaandrijver dus.

En vaak heeft elk voordeel z'n nadeel, maar in dit geval valt het mee,.. Het viaduct naar beneden is namelijk meestal niet zo'n probleem en achteruit rij ik niet erg vaak een viaduct omhoog.. :schater:

Link naar reactie

Zo is het maar net, afhankelijk waar je rijd en hoe je rijd.

Afgelopen weekend in de auto van mijn vrouw, een Nissan Micra wou ik parkeren op een parkeerdek in de sneeuw.

Geen enkele auto kwam tegen de schuine helling op en gleden allen weer terug.

In eerste instantie lukte het mij ook niet maar nadat (stukje ervaring :wave: ) ik het achteruit nogmaals probeerde ging het probleemloos.

Later bleek aan het einde van de avond dat het ook niemand was gelukt en ik de enige was op dit hele parkeerdek :schater: .

Zo zie je maar weer ook met een voorwielaandrijver kun je hier tegenaan lopen en moest ik er een achterwielaandrijver van maken :schater: .

Dus een beetje slim en handig zijn helpt het beste :guitar:

Groet, Ferry

Link naar reactie

Hoi,

Z3 een "slechte" auto in de winter

Nee hoor, ligt er gewoon 100 % aan of je winterbanden hebt of niet.

(Of anders misschien niet kunt autorijden??? en een van die slakken bent die met 80 km/u op de linkse baan reed ter hoogte van eindhoven vandaag, rijbewijs van invorderen!!)

Met winterbanden, helemaal top in de winter, de afgelopen twee winters niet dwars gegaan, ook geen moeilijkheden gehad met wegkomen waar dan ook.

Natuurlijk wel opletten, hoe en waar je parkeert!

Andere winters, geen winterbanden, betekende gewoon met sneeuw een andere auto gebruiken die ik toen nog in de garage had staan.!

Dit na acht winters z3 coupe rijden..........

Logisch verhaal toch?!

Groeten Maarten

Link naar reactie
Zelf Z3 2.8 met winterbanden en rij "moeiteloos" de straat door.

Frank heeft ook een Z3 ZONDER winterbanden en die staat nu midden op staat geparkeerd omdat ie niet voor- of achteruit komt.

Heb je Frank al binnen gehaald ZZaz? Of laat je 'm daar de hele week staan?

Link naar reactie
Rij momenteel met een MB E-klasse (W123) uit 1980, welke winterbanden heeft, in maatje 195... Vrij smal dus.. Ik knal 'm werkelijk overal doorheen. Nu is de W123 ook vrij zwaar (1700 kilo) wat ook helpt.

We hebben op onze Mini Cooper nu Dunlop winterbanden, 175 brede 15"ers (fietswielen dus). De auto weegt maar 1050kg, komt overal gewoon doorheen. Het ding heeft trouwens geen tractiecontrole, ESP, ASC of wat dan ook. Wel FWD natuurlijk. :thumbup:

Op de 1 serie die ik vorige winter nog had, had ik dezelfde wielen die Bas nu onder zijn Z4 heeft (Goodyear), nooit ook maar een moment gehad waar het begon te schuiven of glibberen, gewoon goede tractie, maar als je wil krijg je de ESP makkelijk aan door lomp op het gas te gaan.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.