Ga naar inhoud

Welke Benzine


Jan B

Aanbevolen berichten

  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Kijk voor de zekerheid even in je instructieboekje of er op zowel benzine met 98 RON (Research Octane Number) als 95 RON kan worden gereden.

Er is echter ooit een afspraak gemaakt dat alle benzinemotoren op 95 octaan ongelood moeten kunnen draaien. Dus een motor die is afgestemd op 98 RON, moet ook op 95 kunnen lopen.

De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motor-management bij pingelen ingrijpen.Dat betekent een iets vroeger ontstekingstijdstip. Zo’n motor kan ook wat hoger gecomprimeerd worden. Beide maatregelen zijn gunstig voor het verbruik en het prestatieniveau.

Zelf tank ik 95 octaan voor mijn 3.0i 6 cylinder en dat loopt uitstekend.

Gr, Ferry

Link naar reactie

:thumbup:-->

QUOTE(Jan B @ 15 Dec 2010, 21:53)
heb een vraag ivm welke benzine er in mijn 2.0 6L m52 motor mag;95 oct of moet het 98 oct zijn?

gewoon 95 maar 98 mag ook. Ik heb met mijn M52 2.8 destijds weinig verschil gemerkt tussen de 95 en 98. Met mijn huidige M54 3.0 merk ik ook weinig verschil hoor. Je zou zweren dat ie met 98 wat feller is maar dat kan ook best aan m'n rechtervoet liggen.

Link naar reactie

Eens met zie je instructieboekje. Daar staat het toch echt in.

Anyway, ik tank _altijd_ rond 98 tenzij het niet anders kan (v-power ron 97).

Motor loopt lekkerder in z'n lage toeren, verbruik is lager (ong. een halve liter minder per 100 kilometer) en het MOET bij mij :thumbup:

Link naar reactie

Ook ik tank RON98 indien mogelijk.

Iets betere performance, maar dat kan ook tussen de oren zitten :thumbup: , en in ieder geval een behoorlijk zuiniger (10+%) draaiende motor...

Heb nu meer dan 10.000 km 'vergelijkend warenonderzoek' kunnen doen, en ongeacht het 'soort' kilometers (snelweg, woon-werk, korte/lange afstanden, bergen) is mijn M52/2.8 zuiniger op RON98 dan op RON95.

Helaas verkoopt de dorpspomp het niet, dus meestal is 't even zoeken... :thumbup:

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties,was ijgenlijk een beetje ongerust dat bij een lager oct gehalte meer zwavel in de benzine aanwezig is en alzo de cylinder wanden zou aanvreten. :thumbup:

Link naar reactie

In onze 2.0 L 6 cylinder tank ik altijd benzine met octaan 95 en heb nooit problemen gehad. Een enkele keer weleens octaan 98 getankt maar ik heb geen verschil gemerkt in verbruik of rijeigenschappen alleen ben je meer geld kwijt.

Op de originele sticker van BMW aan de binnenzijde van de tankdeksel staat UNleaded fuel RON 91-98 dus Ron 95 is altijd goed.

Link naar reactie
Dan zouden me er toch een partij aan defecte BMW 6 cylinders moeten zijn ... oh oh oh oh.

(Als we over de M54 motor praten bijv... daar rijden er vast en zeker meer dan 5000 in Nederland van rond)

In 98 is BMW overgestapt van Nikasil naar Alusil cylinderwanden dus vanaf die tijd heb je niet zo veel meer te vrezen van het e.v. zwavel dat er in Nederlandse benzine toch niet in zit. Dus de M54's hebben daar uberhaupt geen last van.

link

Het jaartal van Wiki klopt trouwens niet want mijn Z3 uit '97 had nog Nikasil. Heb ik destijds nog helemaal uit laten zoeken door BMW.

En anders dan een :thumbup: of een Alpina o.i.d hoeft geen enkele BMW 98 te tanken hoor.

Link naar reactie
Heb nu meer dan 10.000 km 'vergelijkend warenonderzoek' kunnen doen, en ongeacht het 'soort' kilometers (snelweg, woon-werk, korte/lange afstanden, bergen) is mijn M52/2.8 zuiniger op RON98 dan op RON95.

Na totaal 70.000 km met zowel M52 en M54 heb ik niet tot nauwelijks verschil kunnen merken. Die 10% is wishfull thinking denk ik hoor.

Link naar reactie
Na totaal 70.000 km met zowel M52 en M54 heb ik niet tot nauwelijks verschil kunnen merken. Die 10% is wishfull thinking denk ik hoor.

Zou kunnen, vorige eigenares reed erg weinig, en ook alleen korte stukjes. Kan dus best zijn dat de verbetering meer zit in 'normaal rijgedrag' dan in 'betere'brandstof, alhoewel ik nog steeds meer kms/tank uit RON98 haal...

Link naar reactie

voor de kenner waarschijnlijk ten overvloede!

hoe hoger het octaangetal hoe hoger de klopvastheid!

motoren met hogere compressie waardes hebben een benzine nodig met ene hoger octaangehalte.

dus de hoeveelheid octaan heeft GEEN effect op de hoeveelheid energie die uit een liter benzine te halen valt.

dus je kunt er dan ook onmogelijk (feitelijk)meer ,verder ,of harder mee rijden.

dat effect zit uitsluitend en alleen maar tussen de oren.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Administrator

En hoe heb je je experiment geconditioneerd dan? Hoe heb je alle overige factoren weten uit te sluiten en over kilometrage en welke seizoenen heeft jouw experiment doorstaan?

Link naar reactie

@glmf

dan heb je vast niet de aflevering van kassa gezien die over de feiten ging? (zelf helaas gemist maar wel over gehoord)

en de tests die bv 5th gear en talloze andere hebben uitgevoerd?

welke cijfers heb je het dan over?

en hoe zijn deze dan aantoonbaar gemaakt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.